Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2019, 6472 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2019, 6472 | Verordeningen |
Wijzigingen Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017, september 2019
Inlichtingen bij: Christian Cents, Hilal Coskun
Telefoon: 038 499 8762, 038 499 8381
E-mail: c.cents@overijssel.nl, h.coskun@overijssel.nl
Artikel I Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017
Paragraaf 2.7 wordt geheel herzien en komt als volgt te luiden:
Paragraaf 2.7 Flexibele Huisvesting
De huisvestingstaakstelling legt een grote druk op de sociale huurwoningmarkt. Mede vanwege de schommelingen in de huisvestingstaakstelling en de toekomstige regionale woningbehoefte is het voor gemeenten lastig om hier steeds opnieuw op in te spelen. Gedeputeerde Staten willen gemeenten en woningcorporaties ondersteunen in het realiseren van tijdelijke en flexibele woonvormen voor spoedzoekers.
Artikel 2.7.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Artikel 2.7.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor de bouw van of verbouw of transformatie naar tijdelijke woningen voor spoedzoekers voor de periode van één en maximaal 15 jaar.
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 2.7.2 voldoet aan de volgende criteria:
Artikel 2.7.4 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 15.000,- per gebouwde, verbouwde of getransformeerde tijdelijke woning en met een maximum van € 250.000,- per aanvraag.
Artikel 2.7.5 Subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 1.1.6 derde lid, zijn kosten van activiteiten die buiten de subsidieperiode zijn uitgevoerd subsidiabel, mits deze na 1 juli 2019 zijn uitgevoerd.
Artikel 2.7.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 2.7.8 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvullingen op de artikelen 1.4.1, 1.4.5 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht de activiteiten als bedoeld in artikel 2.7.2 uiterlijk 18 maanden na de datum van verlening van de subsidie te hebben uitgevoerd.
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien de te verstrekken subsidie € 5.000,- of minder bedraagt.
Paragraaf 2.9 Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) Overijssel
Artikel 2.9.1.4 Subsidiabele kosten
Lid 1 aanhef: Na ‘noodzakelijk’ wordt toegevoegd: zijn.
Lid 1 sub f: na ‘kosten van adviezen’ wordt toegevoegd: over
Artikel 2.9.1.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
’22 november 2018’ wordt vervangen door: 7 oktober 2019
‘4 januari 2019’ wordt vervangen door: 4 november 2019
Artikel 2.9.1.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Lid 2 sub a komt te luiden: een samenwerkingsovereenkomst als sprake is van een samenwerkingsverband;
Artikel 2.9.1.8 Volgorde van behandeling
Achter ‘subsidieaanvragen’ wordt een komma geplaatst en toegevoegd: die voldoen aan de in artikel 2.9.1.2 gestelde criteria en de criteria in de betreffende subparagraaf,
Aan het eind van lid 1 wordt toegevoegd: Uitsluitend subsidieaanvragen die zeven of meer punten scoren worden meegenomen in de prioriteitsvolgorde.
Artikel 2.9.2.3 Hoogte van de subsidie
Lid 2 komt als volgt te luiden:
Bijlage 1 Totaal overzicht maatregelen Waterkwaliteit en Zoetwatervoorziening:
Maatregelcategorie 5: onder sub a toevoegen sub b:
Paragraaf 3.11 Earth Hour Overijssel
Paragraaf 4.8 wordt geheel herzien en komt als volgt te luiden:
Paragraaf 4.8 Groene schoolpleinen
Het vergroenen van schoolpleinen is één van de acties ter uitvoering van het koersdocument ‘Natuur voor Elkaar’ dat met diverse partners is opgesteld. Groen speelt een belangrijke rol bij de cognitieve, motorische en sociale ontwikkeling van kinderen. Daarom wil de provincie kinderen meer in aanraking brengen met groen, om daarin en daarmee te spelen en te leren.
Artikel 4.8.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Artikel 4.8.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor de volgende activiteiten die bijdragen aan de realisatie van groene schoolpleinen:
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 4.8.2 voldoet aan de volgende criteria:
het ontwerp is of wordt opgesteld door of in samenwerking met:
een deskundige zoals opgenomen op www.groeneschoolpleinenoverijssel.nl;
de aanvrager of derden dragen ten minste € 7.500,- bij aan het ontwerp of realisatie van het betreffende groene schoolplein. Indien sprake is van een bijdrage in natura door inzet van eigen personeel of inzet van vrijwilligers dan mag dit gewaardeerd worden voor een uurtarief van maximaal € 15,- tot een maximum bedrag van € 3.500,-;
Toelichting : Bijdrage van derden kunnen bijvoorbeeld met crowdfunding, sponsoring of acties geleverd worden. Inzet van eigen personeel of vrijwilligers mag tot maximaal € 3.500,- opgevoerd worden. Dit betekent dat er minimaal € 4.000,- aan eigen geld of geld van derden bijgedragen moet worden aan het ontwerp of de realisatie van het groene schoolplein.
de begrote kosten van het ontwerp en de realisatie van het groene schoolplein bedragen minimaal € 17.500,-. De begroting voldoet aan de volgende criteria:
kosten van speeltoestellen worden niet opgevoerd, kosten voor speelaanleiding wel;
Toelichting: Speeltoestellen zijn bijvoorbeeld een houten klimrek of een wipkip . Als het gaat om een speelaanleiding zoals een klimboom of waterpomp dan kunnen deze kosten wel opgevoerd worden. Een klimboom wordt niet gezien als een speeltoestel, maar als een speelaanleiding. Dit geldt ook voor een waterpomp, waarbij het water de speelaanleiding is.
Artikel 4.8.4 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt een forfaitair vastgesteld bedrag van € 10.000,- per schoolplein en per schoollocatie.
Artikel 4.8.5 Subsidiabele kosten
Artikel 1.1.5 en artikel 1.1.6 zijn niet van toepassing.
Artikel 4.8.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
In afwijking van artikel 1.2.1 tweede lid overlegt de aanvrager bij de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 4.8.2 de volgende stukken:
twee referentieprojecten van speelnatuur, als de deskundige niet is opgenomen in de lijst van groene ondersteuners op de site www.groeneschoolpleinenoverijssel.nl
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 4.8.8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:
voor het betreffende schoolplein of schoollocatie al subsidie is verstrekt op basis van deze subsidieparagraaf.
Als een basisschool meerdere (sub)pleinen op één locatie heeft, kan slechts één aanvraag worden ingediend. Als een basisschool meerdere locaties heeft met elk een eigen plein, kan per locatie een aanvraag worden ingediend. Als meerdere basisscholen van verschillende koepelorganisaties een plein delen, kan per basisschool een aanvraag worden ingediend. Er dient dan wel per basisschool voldaan te worden aan de cofinancieringseis en de begroting dient gesplitst te zijn om inzicht te geven in de kostenposten per basisschool.
Artikel 4.8.9 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 1.4.1, 1.4.4 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:
Deze paragraaf is geldig tot 1 december 2019, tenzij Gedeputeerde Staten anders besluiten.
Bijlage 1 bij paragraaf 4.8: Omschrijving van een groen schoolplein
Een groen schoolplein is een natuurlijke speel- en leeromgeving met de volgende kenmerken:
De beplanting op een groen schoolplein is bij voorkeur inheems, passend bij de natuurlijke omstandigheden van die plek en biedt seizoensvariatie. Waar mogelijk biedt de beplanting en inrichting mogelijkheden voor verbeteren van condities voor aandachtsoorten van Overijssel. Overzicht van de aandachtsoorten is te vinden op www.overijssel.nl/subsidie.
Kinderen kunnen zowel met abiotische natuur (zoals zand en water) als met levende natuur spelen. Hierdoor ontstaan er mogelijkheden om in het spel te exploreren, te vernieuwen, te verbeelden en te creëren. De aanwezigheid van los natuurlijk materiaal is hiervoor een voorwaarde (denk aan zand, takken, stenen, etc).
Paragraaf 4.9 Kwaliteitsimpuls voor het landschap
Artikel 4.9.1 Begripsbepalingen
In de definitie van Pilotproject landschapsbeheer wordt ‘Salland inhoudende Olst, Wijhe en Raalte’ vervangen door ‘Salland inhoudende Olst-Wijhe, Deventer en Raalte’.
Artikel 4.9.4 Hoogte van de subsidie
In het tweede lid wordt ‘maximaal € 600.000,-‘ vervangen door ‘maximaal € 1.100.000,-‘.
‘1 december 2019’ wordt vervangen door ’31 december 2019’.
Paragraaf 5.4 Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel
Laatste zin van de algemene toelichting vervalt
Artikel 5.4.2 Subsidiabele activiteiten
‘2018 en 2019’ komt te vervallen
Toelichting: achter ‘Alle’ wordt toegevoegd: op dit moment bestaande/goedgekeurde
Artikel 5.4.4 Hoogte van de subsidie
Laatste zin van de toelichting beginnend met ‘ook zijn artikel 1.1.5 (..)’ vervalt.
Tabel 1 Door Gedeputeerde Staten aangewezen Buurtbusverenigingen Overijssel
Rij : Twente: BBV Twentsfelx Rijssen-Holten wordt als volgt gewijzigd:
Paragraaf 6.2 Innovatie Agro en Food
Artikel 6.2.1 Begripsbepalingen
Lid 2: ‘Een geldlening of garantie’ wordt vervangen door: Een garantie
Artikel 6.2.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Lid 2 sub d: ‘of looptijd van de geldlening’ vervallen
Lid 5: ‘in aanvulling op het eerste, tweede en derde lid (..)’ wordt vervangen door: in aanvulling op het eerste en tweede lid
Sub a: voor ‘innovatieproject’ wordt toegevoegd: een
Sub d: ‘geldbedrag, garantie of geldlening’ wordt vervangen door: geldbedrag of garantie
Artikel 6.2.10 Weigeringsgronden
Sub b: voor ‘deskundigheid’ wordt toegevoegd: van
Sub d: ‘subsidie’ wordt vervangen door: aanvraag
Sub e: ‘subsidie’ wordt vervangen door: aanvraag
Artikel 6.2.11 Verplichtingen subsidieontvanger
Lid 1 sub b: ‘geldlening of garantie’ wordt vervangen door: garantie
Artikel 6.2.12 Kenmerken van de uitvoeringsovereenkomst
Artikel 6.2.13 Bevoorschotting
Artikel 6.2.14 Indieningstermijn aanvraag tot subsidievaststelling
‘geldlening of garantie’wordt vervangen door: garantie
Zinsdeel ‘de laatse aflossing van de geldlening of’ komt te vervallen
Paragraaf 6.33 Ketensamenwerking Circulaire Kunststoffen
De provincie Overijssel heeft het nationaal grondstoffenakkoord mede ondertekend. Het doel is een volledig circulaire economie in 2050. Dit is een economie gericht op hergebruik van grondstoffen en producten, het voorkomen van afval en het gebruik van hernieuwbare energie. Om de transitie naar een circulaire kunststofketen te versnellen heeft de provincie Overijssel samen met bedrijven uit de kunststofketen, onderwijs- en kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties een Regionale Transitie Agenda (RTA) Kunststoffen opgesteld. De hoofddoelstelling van de RTA Kunststoffen is om in 2030 in de provincie Overijssel 35% minder virgin fossiele kunststoffen te gebruiken ten opzichte van 2016. Voor het realiseren van een circulaire kunststofketen zijn zowel technische, sociale, economische als organisatorische innovaties nodig. Dit vraagt om samenwerking om in de eigen waardeketen en cross-sectoraal op zoek te gaan naar mogelijkheden om deze innovaties door te voeren. Met deze regeling willen wij partijen in de kunststofketen hierbij ondersteunen.
Artikel 6.33.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
kunststofketenproject: een project dat gericht is op de ontwikkeling van toepassingen van (mechanische en chemisch) gerecyclede en bio-based kunststoffen in de vorm van concrete producten of verpakkingen die bijdragen aan het verminderen van het gebruik van virgin fossiele kunststoffen in Overijssel;
Artikel 6.33.2 Subsidiabele activiteit
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor de uitvoering van een kunststofketenproject.
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 6.33.2 voldoet aan de volgende criteria:
Artikel 6.33.4 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 50.000,- per aanvraag.
Artikel 6.33.5 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
De aanvrager maakt bij de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier Ketensamenwerking Circulaire Kunststoffen.
Toelichting: Het aanvraagformulier is te vinden op: http://www.overijssel.nl/loket/subsidies/
De aanvrager maakt gebruik van het begrotingsformat Ketensamenwerking Circulaire Kunststoffen.
Toelichting: Dit begrotingsformat is te vinden op: http://www.overijssel.nl/loket/subsidies/
De aanvrager overlegt per deelnemende samenwerkingspartner een ingevulde de-minimisverklaring.
Toelichting: Het format voor deze verklaring is te vinden op: http://www.overijssel.nl/loket/subsidies/
Artikel 6.33.6 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen een subsidieplafond vast.
Artikel 6.33.7 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien de aanvrager al eerder op grond van deze subsidieparagraaf subsidie heeft ontvangen.
Toelichting: Iedere samenwerkingspartner in het samenwerkingsverband is aanvrager en subsidieontvanger.
Artikel 6.33.8 Vaststelling subsidies tot € 25.000,-
In afwijking van artikel 1.5.1 worden subsidies tot € 25.000,- vastgesteld conform artikel 1.5.2.
Artikel 6.33.9 Verplichtingen subsidieontvanger
Deze paragraaf loopt tot 1 mei 2020, tenzij Gedeputeerde Staten anders besluiten.
Paragraaf 10.4 wordt geheel herzien en komt als volgt te luiden:
Paragraaf 10.4 Bewegen in de openbare ruimte 2.0
Op basis van deze subsidieparagraaf kunnen aanvragers een subsidie aanvragen voor fysieke aanpassingen en activiteiten die bijdragen aan het benutten van de openbare ruimte voor meer sporten en bewegen in de ruimste zin van het woord. De aanvrager kan een subsidiebedrag ontvangen van minimaal € 1 0.000,- en maximaal € 2 5.000,-.
Artikel 10.4.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
openbare ruimte: een voor iedereen toegankelijke ruimte, die niet direct eigendom is van een bepaalde groep of individu én waarvan de inrichting en het beheer onder verantwoordelijkheid van een overheidsinstantie valt.
Toelichting: Plaatsen die onder de openbare ruimte vallen zijn onder andere straten, wandelpaden, pleinen en parken.
Artikel 10.4.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor activiteiten die bijdragen aan het benutten van de openbare ruimte voor meer sporten en bewegen in Overijssel.
Toelichting: Hierbij kan het gaan om zowel fysieke aanpassingen die een nieuwe activiteit mogelijk maken, als om nieuwe georganiseerde activiteiten.
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 voldoet aan de volgende criteria:
Artikel 10.4.4 Hoogte van de subsidie
De subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 bedraagt maximaal 75% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 25.000,- per aanvraag.
Artikel 10.4.5 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 10.4.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 kan worden ingediend vanaf 15 oktober 2019 vanaf 9.00 uur.
Artikel 10.4.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
In aanvulling op artikel 1.2.1 tweede lid overlegt de aanvrager bij de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 een schriftelijke verklaring van de gemeente waaruit blijkt dat de betreffende gemeente toestemming heeft gegeven om de betreffende activiteiten in de openbare ruimte te mogen uitvoeren.
Artikel 10.4.8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:
Artikel 10.4.9 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op artikelen 1.4.1, 1.4.3, 1.4.5 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:
Deze paragraaf loopt tot 31 december 2020, tenzij Gedeputeerde Staten anders besluiten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-6472.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.