Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 638 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 638 | Verordeningen |
Negende wijzigingsregeling Subsidieregeling provinciaal milieu- en waterplan Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 2 februari 2016 de Subsidieregeling provinciaal milieu- en waterplan Noord-Brabant hebben vastgesteld;
Overwegende dat die subsidieregeling is opgesteld als aanbouwregeling voor nader door Gedeputeerde Staten te bepalen paragrafen binnen de kaders van het Provinciaal Milieu- en Waterplan 2016-2021;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten het van belang achten dat gemeenten concrete maatregelen treffen om de door hen gesignaleerde kwetsbaarheden met betrekking tot klimaatverandering het hoofd te bieden;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten daarom hebben besloten middelen beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van klimaatadaptatiemaatregelen.
Overwegende dat Gedeputeerde Staten met het oog daarop de Subsidieregeling provinciaal milieu- en waterplan Noord-Brabant wensen te wijzigen zodat daaraan een nieuwe paragraaf 10, inzake Klimaatadaptatieprojecten wordt toegevoegd;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten tevens enkele technische wijzigingen wenst door te voeren in paragraaf 6, inzake de klimaatstresstest en paragraaf 7 inzake de klimaatadaptatiedialoog;
De Subsidieregeling provinciaal milieu- en waterplan Noord-Brabant wordt als
Artikel 6.1, onder c komt te luiden:
c. Brabants klimaatadaptatieportaal: Brabantbreed digitaal platform voor informatie en projecten inzake klimaatadaptatie;
Artikel 7.1, onder c komt te luiden:
c. Brabants klimaatadaptatieportaal: Brabantbreed digitaal platform voor informatie en projecten inzake klimaatadaptatie;
Onder vernummering van § 10 tot § 11 en vernummering van de artikelen 10.1 tot en met 10.3 tot 11.1 tot en met 11.3 wordt een nieuwe paragraaf ingevoegd, luidende:
§ 10 Klimaatadaptatieprojecten
Artikel 10.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie: gezamenlijk plan van gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk dat is gericht op de maatregelen om Nederland klimaatbestendig en waterrobuust in te richten en daartoe de aanpak van wateroverlast, hittestress, droogte en overstromingen versnelt en intensiveert;
Artikel 10.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het uitvoeren van fysieke klimaatadaptatiemaatregelen.
Artikel 10.5 Weigeringsgronden
Subsidie wordt geweigerd indien:
Artikel 10.6 Subsidievereisten
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 10.4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 10.7 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie, komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 10.8 Niet subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 10.7 komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 10.9 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 1 april 2019 tot en met 18 december 2019.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 10.4, voor de periode genoemd in artikel 10.9, vast op € 2.000.000.
Artikel 10.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
Artikel 10.14 Prestatieverantwoording
Bij subsidies van € 125.000 en hoger toont de subsidieontvanger bij de aanvraag tot subsidievaststelling aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de verplichtingen die aan de subsidie verbonden zijn is voldaan door middel van de volgende bewijsstukken:
Artikel 10.15 Bevoorschotting en betaling
Gedeputeerde Staten zenden in 2020 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze paragraaf in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 15 januari 2019
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter de
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Toelichting behorende bij de Negende wijzigingsregeling Subsidieregeling provinciaal milieu-en waterplan Noord-Brabant
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Asv.
Om aanspraak te kunnen maken op een subsidie, moet een klimaatstresstest zijn uitgevoerd. Deze hoeft echter niet per se op alle klimaatthema’s (wateroverlast, hitte, droogte, of overstromingen) betrekking te hebben, maar kan zich ook beperken tot één van de klimaatthema’s.
Eén van de vier hoofdopgaven in de Brabantse Omgevingsvisie is een Klimaatproof Brabant. Om klimaatproof te worden streeft de provincie naar klimaatslimme verstedelijking, een klimaatbestendig beeklandschap en een robuust rivierenlandschap.
De doelstellingen onder e zijn afgeleid uit deze hoofdopgave en zijn belangrijke aspecten bij klimaatadaptatie. Om voor subsidie in aanmerking te komen, moeten de projecten de klimaatadaptatiemaatregelen in verbinding brengen met de steeds intensievere en belangrijkere relatie tussen stedelijk en landelijk gebied, de omgevingskwaliteit, een gezonde leefomgeving of de natuurlijke werking van het bodem-watersysteem.
In de Nationale Klimaatadaptatie Strategie (NAS) zijn tien sectoren geïdentificeerd waarbinnen zich kwetsbaarheden kunnen voordoen en waarbinnen dus maatregelen getroffen zullen moeten worden. Deze sectoren zijn: landbouw, natuur, gezondheid, recreatie en toerisme, infrastructuur, energie, IT en telecom, veiligheid, waterhuishouding en gebouwde omgeving. De NAS 2016 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma is te vinden op: https://ruimtelijkeadaptatie.nl/nas/.
Op grond van artikel 11 van de Asv, is compensabele BTW niet subsidiabel.
Als de kosten voor de klimaatadaptatiemaatregelen als een afzonderlijke investering kunnen worden vastgesteld (omdat de kosten gemakkelijk te onderscheiden zijn van de andere investeringen), dan zijn deze in zijn geheel de subsidiabele kosten. Als het niet mogelijk is de kosten te scheiden, dan moeten de investeringskosten vergeleken worden met de kosten van een investering waarbij geen of een minder grote bijdrage wordt geleverd aan de doelstellingen van klimaatadaptatie. Het verschil tussen die kosten zijn in dat geval de subsidiabele kosten.
Voor het bepalen van de onderlinge rangschikking, dient een aanvraag volledig te zijn. Om te bepalen of de subsidieaanvraag binnen de termijn genoemd in artikel 10.9 is binnengekomen, geldt daarentegen de primaire aanvraagdatum, ongeacht of deze volledig is.
Het project dient op 31 december 2021 te zijn afgerond. Als het project nog niet geheel is afgerond, wordt de subsidie vastgesteld op basis van de prestaties die tot aan die datum zijn geleverd. Kosten die na genoemde datum vallen, komen niet voor vergoeding in aanmerking.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-638.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.