Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2019, 6040 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2019, 6040 | Beleidsregels |
Beleidsregel van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent Tweede Fase meerjarenafspraken handkokkelvisserij in de Waddenzee 2019-2025
Besluit van GEDEPUTEERDE STATEN van FRYSLÂN van d.d. 27 augustus 2019, nr. 01691951, betreffende vaststelling van een Beleidsregel voor de vergunningverlening ingevolge de Wet Natuurbescherming voor de handmatige kokkelvisserij in de Waddenzee 2019-2025.
GEDEPUTEERDE STATEN van FRYSLÂN:
dat met de betrokken partijen, te weten Op Handkracht Verder (OHV) belangen behartiger van de handkokkelvissers), Coalitie Wadden Natuurlijk (gezamenlijke natuurorganisaties Waddengebied) en Ministerie van LNV Tweede Fase Meerjarenafspraken hebben gemaakt over ecologische en economische uitgangspunten voor een duurzame handkokkelvisserij;
Gelet op artikel 4:81, lid 1 en 4:83 van de Algemene wet Bestuursrecht,
Tweede fase meerjarenafspraken handkokkelvisserij in de Waddenzee 2019 - 2025
In 2011 hebben de provincie Fryslan, de Vereniging van handkokkelvisser Op Handkracht Verder (OHV), de Coalitie Wadden Natuurlijk 1 en het Ministerie van LNV een overeenkomst gesloten met betrekking tot de uitvoering van en de vergunningverlening voor de handmatige kokkelvisserij in de Waddenzee. In de overeenkomst was vastgelegd dat de in deze overeenkomst vastgelegde afspraken uiterlijk in 2018 zouden worden geëvalueerd. Deze evaluatie is in 2018 uitgevoerd door de Projectgroep Handkokkelvisserij waarin alle betrokkenen vertegenwoordigd zijn. Het project werd begeleid vanuit het Programma Rijke Waddenzee (PRW). Op basis van de resultaten van deze evaluatie is door de projectgroep een voorstel voor meerjarenafspraken voor de periode 2019-2025 ontwikkeld. In een Bestuurlijk Overleg gehouden op 17 april 2019 zijn alle partijen akkoord gegaan met dit voorstel.
Op basis van het voorstel van de Projectgroep Handkokkelvisserij komen de provincie Fryslan, de Vereniging van handkokkelvisser Op Handkracht Verder, de Coalitie Wadden Natuurlijk en het Ministerie van LNV het volgende overeen:
De partijen constateren dat het systeem van vergunningverlening in de afgelopen jaren goed heeft gefunctioneerd. De maximaal op te vissen hoeveelheid is jaarlijks vastgesteld op basis van de afspraak dat het quotum 2,5 % van het oogstbare bestand bedraagt. Door het gehanteerde lotingssysteem is sprake geweest van spreiding van de visserij over de overeengekomen lotingsgebieden. Partijen constateren echter ook dat in bepaalde jaren in bepaalde deelgebieden sprake is geweest van concentratie van de visserij. Nader onderzoek dient uit te wijzen of dit mogelijk gevolgen heeft voor de draagkracht van de Waddenzee voor scholeksters (zie afspraak 12). Op basis van de resultaten van het onderzoek zullen partijen gezamenlijk bepalen of in voedselarme jaren voor deelgebieden aanvullende maatregelen nodig zijn wat betreft de spreiding van de visserij over de Waddenzee (afspraak 13)
De bevoegde gezagen zullen de lange termijn afspraken als beleidsregel hanteren bij de toepassing van hun bevoegdheden (de Provincie Fryslân in het kader van de Wet natuurbescherming , het Ministerie van LNV in het kader van de visserijwetgeving) resp. in het handelen van OHV en CWN rond de handkokkelvisserij.
Meerjarenafspraken handkokkelvisserij
De partijen hanteren de volgende uitgangspunten voor de vergunningverlening in het kader van de Wet natuurbescherming (Wnb) :
De sector is sterk gebaat bij continuïteit, met name voor de vershandel, en mag ook in jaren met minder kokkels een (beperkte) hoeveelheid kokkels oogsten. In alle jaren geldt: quotum van 2,5 % van de totale, op 1 september aanwezige, hoeveelheid kokkels (vleesgewicht) in dichtheden hoger dan 50 per m2.
Er zijn arme en rijke jaren De grens tussen een arm en een rijk jaar wordt gelegd op 21 miljoen kg kokkelvlees in dichtheden groter dan 50 per m2 (vleesgewicht) per 1 september. Deze grens is bepaald op basis van eerder onderzoek naar voedselreservering van scholeksters en wordt hier overgenomen. Indien de oppervlakte mosselbanken in de Waddenzee gedurende meer dan 2 opeenvolgende jaren minder dan 1000 hectare is, wordt dit getal naar boven bijgesteld (zie voetnoot 2 ).
Het aantal vissers dat tegelijkertijd actief mag zijn, wordt door middel van loting in een deel van de Waddenzee beperkt. Het is de vissers niet toegestaan om zonder toestemming van het bestuur na loting over te stappen op een ander vaartuig. Dit wordt schriftelijk meegedeeld bij het vaststellen van de loting en door de vissers onderling op toegezien. In het visplan zal dit ook worden opgenomen.
C-gebieden zijn ook belangrijk voor vogels maar onmisbaar voor de visserij. Deze liggen iets verder weg van de eilanden en hoogwatervluchtplaatsen. In deze gebieden mag in kokkelarme jaren door een beperkt (max. 2 vaartuigen) - en in kokkelrijke jaren door een groter aantal vergunninghouders worden gevist (max. 3 vaartuigen).
Bij het bepalen van de te bevissen gebieden en banken wordt rekening gehouden met de leeftijd van de aanwezige kokkels. Banken waar visbare kokkels samen voorkomen met veel jonge aanwas worden zoveel mogelijk uitgesloten van bevissing teneinde de jonge kokkels zoveel mogelijk te sparen. Banken met niet te bevissen kokkelbanken worden opgenomen in het visplan.
Partijen achten het van belang om verstoring door het voeren van verlichting te blijven minimaliseren. Conform de huidige voorschriften in de Wnb-vergunning en het Visplan Handkokkelvisserij mag tijdens het vissen in duisternis uitsluitend de wettelijk verplichte en voor de visserij benodigde verlichting worden gebruikt. De schijnwerper moet op het visvak zijn gericht.
De partijen zijn het eens dat met deze meerjarenafspraken, incl. het verminderen van de visserijdruk in voor scholeksters belangrijke gebieden, mede bijgedragen wordt aan de herstelopgave voor de scholeksters. Gezien de herstelopgave, de relatief geringe handkokkelvisserij t.o.v. de mechanische kokkelvisserij, het stopzetten van deze mechanische kokkelvisserij en desondanks de achteruitgang van de populatie scholeksters, achten de partijen het noodzakelijk dat de komende jaren nader onderzoek plaats vindt naar de invloed van de handkokkelvisserij, alsmede de invloed van andere factoren, op de draagkracht van de Waddenzee voor scholeksters. Onderdeel van dit onderzoek is het effect van handkokkelvisserij op de biomassa en groeisnelheid van de op beviste banken overgebleven kokkels.
Na afronding van het in afspraak 12 opgenomen in 2019 uit te voeren onderzoek naar het mogelijk effect van geconcentreerde visserij in deelgebieden op de voedselbeschikbaarheid voor scholeksters bepalen partijen gezamenlijk of in voedselarme jaren voor deelgebieden aanvullende maatregelen nodig zijn wat betreft de spreiding van de visserij over de Waddenzee.
De partijen gaan er vanuit dat de huidige aantal vergunninghouders (31) niet wordt uitgebreid. Partijen gaan er wat het aantal handkokkelvergunningen betreft tevens vanuit dat vermindering niet aan de orde is, tenzij hiervoor op enigerlei wijze compensatie voor wordt gevonden. Ook is vermindering aan de orde als het aantal additionele vergunningen afneemt. Vergunningen van additionele vissers zijn immers niet overdraagbaar.
Organisatie vervolg en evaluatie
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-6040.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.