Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 5662 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 5662 | Verordeningen |
Vijftiende wijzigingsregeling Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 1 december 2015 de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 hebben vastgesteld;
Overwegende Gedeputeerde Staten op 23 mei 2017 de zesde wijziging van die regeling hebben vastgesteld, waarbij paragraaf 2 inzake de stimulering van de aanleg of aanpassing van snelfietsroutes is ingevoegd;
Overwegende dat die paragraaf geactualiseerd dient te worden en Gedeputeerde Staten derhalve enkele artikelen in paragraaf 2 wensen te wijzigen;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten tevens paragraaf 4 inzake verkeers- en vervoersprojecten GGA voor een nieuwe subsidieperiode willen openstellen;
De Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 wordt als volgt gewijzigd:
innovatieve producten of technieken: producten of technieken, die wat betreft functies en mogelijkheden positief opvallen ten opzichte van functies en mogelijkheden van bestaande producten of technieken in de zin van gebruiksmogelijkheden, snelheid, compactheid of zuinigheid en die nog niet of nauwelijks zijn toegepast;
Artikel 2.4, onder d, komt te luiden:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2.4, in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 2.9 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 3 mei 2018 tot en met 1 juli 2023.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 2.4 voor de periode, genoemd in artikel 2.9 vast op € 61.000.000
Artikel 2.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In artikel 2.14 vervalt het eerste lid, onder vernummering van het tweede en derde lid tot eerste en tweede lid.
Artikel 2.15 Bevoorschotting en betaling
In artikel 4.1, onder i, wordt “2019” vervangen door: 2020.
In artikel 4.6, eerste lid, onderdeel d, onder 2, wordt “2019” vervangen door: 2020.
In artikel 4.9 wordt “1 december 2018 tot en met 31 januari 2019” vervangen door: 1 december 2019 tot en met 31 januari 2020.
In artikel 4.10 wordt “€ 15.989.266” vervangen door: € 17.633.000.
Voor subsidieaanvragen waarop op de datum van inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling nog niet is beslist, blijft de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016, zoals die luidde voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling, zijn werking behouden.
’s-Hertogenbosch, 6 augustus 2019
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Toelichting behorende bij de Vijftiende wijzigingsregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016.
Onder d t/m f Bestuursovereenkomst
Met deze subsidieregeling willen Gedeputeerde Staten het aanleggen van snelfietsroutes faciliteren. Ook het aanleggen van delen van snelfietsroutes en kunstwerken wordt daarbij gefaciliteerd, zodat op korte termijn een start kan worden gemaakt. Om er zeker van te zijn dat uiteindelijk de gehele snelfietsroute wordt aangelegd, dus snelfietsroutes die A en B verbinden en helemaal klaar zijn, stellen Gedeputeerde Staten als voorwaarde bij deze subsidieregeling dat er een bestuursovereenkomst is gesloten tussen alle gemeenten waar de snelfietsroute in ligt. In die bestuursovereenkomst en de bijlagen die daarbij horen moet het ontwerp en het kwaliteitsniveau voor de gehele snelfietsroute duidelijk zijn vastgelegd en is ook vastgelegd wanneer welk deel wordt aangelegd en wie welk deel betaald.
De ambitie van de provincie is om in 2020 vijf snelfietsroutes gereed te hebben en met vier snelfietsroutes gestart te zijn. Om die ambitie te halen, is tempo nodig. Snelfietsroutes waarvoor de bestuursovereenkomsten voor 1 januari 2019 is ondertekend, moeten uiterlijk 1 januari 2021 gereed zijn, met een eventuele verlenging van een jaar. Snelfietsroutes waarvoor de bestuursovereenkomst voor 1 januari 2020 is ondertekend moeten uiterlijk 1 januari 2024 gereed zijn.
Onder h t/m r Kenmerken snelfietsroute
In dit artikel staan de kenmerken van een snelfietsroute benoemd. Voor twee kenmerken zijn de vereisten als middelvoorschrift geformuleerd, namelijk de breedte en het type verharding.
Een aantal andere vereisten, zoals het aantal stops, de voorrangssituatie en obstakels, zijn enkel als doelvoorschrift benoemd. Daarmee geven Gedeputeerde Staten de subsidieaanvragers de kans om maatwerk te leveren. Uit het projectplan dient duidelijk te blijken hoe de subsidieaanvrager aan de vereisten denkt te gaan voldoen.
Een voorbeeld van een technische reden waarom een smallere breedte acceptabel is, is bij gebruik van een bestaande brug die enkele decimeters minder breed is dan nodig om de standaardbreedte te kunnen maken.
Om economische redenen kan een smallere breedte acceptabel zijn, als er hoge meerkosten nodig zijn voor het verbreden van een waterkering waar het fietspad op is gelegen of als de profielvrije ruimte tussen bestaande bebouwing niet meer ruimte overlaat.
Bij maatschappelijke redenen denken Gedeputeerde Staten bijvoorbeeld aan de situatie dat er aantoonbaar onvoldoende maatschappelijk draagvlak is voor het slopen van bebouwing of het kappen van bomen, terwijl dat wel nodig is om de vereiste breedte van de snelfietsroute te kunnen maken.
Onder i Programma van duurzaamheid
Gedeputeerde Staten staan voor een duurzaam Brabant. Voor de aanleg van snelfietsroutes verwachten Gedeputeerde Staten dat de subsidieaanvrager een programma van duurzaamheid opstelt. Gedeputeerde Staten vinden het daarbij van belang dat de ambities van de aanvrager voor de thema’s energie, grondstoffen, klimaatadaptatie, biodiversiteit, mobiliteit en milieukwaliteit aan de basis liggen van het programma van duurzaamheid. Gedeputeerde Staten beoordelen dit vereiste op concrete uitwerking van bovenstaande thema’s.
Onder j Verbeteren ruimtelijke kwaliteit
Snelfietsroutes moeten niet alleen direct, veilig en comfortabel zijn, Gedeputeerde Staten vinden het ook belangrijk om aandacht te schenken aan de beleving van de fietser. Een aantrekkelijke snelfietsroute zal eraan bijdragen dat meer fietsers een snelfietsroute gaan gebruiken en vaker gaan fietsen. Bij tracékeuze en ontwerp van de snelfietsroute dient de subsidieaanvrager daarom aandacht te schenken aan de ruimtelijke kwaliteit van de snelfietsroute. Gedeputeerde Staten letten er bij de beoordeling van dit vereiste op of het zorgen voor een aantrekkelijke en beleefbare snelfietsroute op een goede manier is geborgd, of er een proces is georganiseerd waarin gemeenten, provincie en andere organisaties hebben samengewerkt en of er aantoonbaar op zoek is gegaan naar extra ruimtelijke kwaliteit en meekoppelkansen op het gebied van natuur, landschap, water, klimaat, recreatie en dergelijke.
Onder l Verkeersveiligheidsaudit
Door dit vereiste is er een objectief oordeel over de verkeersveiligheid van de aan te leggen snelfietsroute. Door de verkeersveiligheidsaudit is voor Gedeputeerde Staten ook transparant welke keuzes de subsidieaanvrager daarna heeft gemaakt om de snelfietsroutes zo veilig mogelijk aan te gaan leggen.
Om op een snelfietsroute snel en veilig door te kunnen fietsen, moeten er zo min mogelijk punten zijn waar de fietser gemotoriseerd verkeer tegenkomt. Waar dat toch gebeurt moet de fietser waar mogelijk voorrang krijgen in het geval van kruispunten of oversteken zonder verkeersregelinstallatie (VRI). Als er een VRI is opgenomen in een snelfietsroute dient de fietser waar mogelijk prioriteit te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door een detectielus op afstand, (warmte)camera’s of beïnvloeding met behulp van een mobiele applicatie.
Onder s Communicatie, stimulering en monitoring
Het aanleggen van een snelfietsroute is geen doel op zich. Het gaat erom dat zoveel mogelijk mensen de route gaan gebruiken. Daarom is het opstellen en uitvoeren van een communicatie-, fietsstimulering- en monitoringplan onderdeel van het aanleggen van een snelfietsroute.
Artikel 2.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Om beheer en onderhoud duurzaam te kunnen regelen, eisen Gedeputeerde Staten dat de gemeente de eigenaar wordt van de gronden of een zakelijk recht vestigt op de gronden. Alleen als de gronden in bezit zijn van een medeoverheid, zoals een waterschap of Rijkswaterstaat, volstaat een toestemmingsverklaring.
Onder b t/m d Inrichting fietsstraten en markering
De inrichting van eventuele fietsstraten van de snelfietsroute en de aan te brengen markering zijn te complex om in doelvoorschriften in deze subsidieregeling vast te leggen. Daarnaast zijn deze twee thema’s nog volop in ontwikkeling. Om ervoor te zorgen dat fietsstraten op basis van de laatste inzichten en op uniforme wijze worden ingericht en gemarkeerd, wil de provincie voor uitvoering inzicht in en overleg met de subsidieontvanger over deze twee verplichtingen.
Om ervoor te zorgen dat de Brabantse snelfietsroutes voorzien worden van adequate en uniforme bewegwijzering is de subsidieontvanger verplicht deze aan te brengen conform een bewegwijzeringsplan opgesteld door de Nationale bewegwijzeringsdienst.
Onder h Verkeersveiligheidsaudit
Deze verkeersveiligheidsaudit na afronding van de werkzaamheden is een tweede audit, aanvullend en volgend op de audit die is uitgevoerd voor de subsidieaanvraag.
Onder l Instandhoudingsverplichting
Op basis van de Asv heeft de subsidieaanvrager al een instandhoudingsverplichting van 5 jaar. In deze subsidieregeling kiest de provincie ervoor om daar nog 5 jaar bovenop te doen.
Gedeputeerde Staten van Noord Brabant,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-5662.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.