Vijftiende wijzigingsregeling Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;

 

Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;

 

Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 1 december 2015 de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 hebben vastgesteld;

 

Overwegende Gedeputeerde Staten op 23 mei 2017 de zesde wijziging van die regeling hebben vastgesteld, waarbij paragraaf 2 inzake de stimulering van de aanleg of aanpassing van snelfietsroutes is ingevoegd;

 

Overwegende dat die paragraaf geactualiseerd dient te worden en Gedeputeerde Staten derhalve enkele artikelen in paragraaf 2 wensen te wijzigen;

 

Overwegende dat Gedeputeerde Staten tevens paragraaf 4 inzake verkeers- en vervoersprojecten GGA voor een nieuwe subsidieperiode willen openstellen;

 

Besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Artikel I Wijzigingen

De Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

Artikel 2.1 komt te luiden:

Artikel 2.1 Begripsbepalingen

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    CROW: kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, en werk en veiligheid;

  • d.

    CROW-richtlijn: door het CROW opgestelde richtlijn voor vormgeving en maatvoering van verkeersinfrastructuur;

  • e.

    engineeringskosten: kosten gemaakt in de voorbereiding en de begeleiding van een project, geraamd conform de Standaardsystematiek voor kostenramingen, SSK 2010;

  • f.

    fietspad: vrijliggend fietspad, solitair fietspad, vrijliggend fiets/bromfietspad of solitair fiets/bromfietspad;

  • g.

    fietsstraat: straat die ingericht is als hoofdfietsroute, maar waarop tevens gemotoriseerd verkeer is toegestaan;

  • h.

    innovatieve producten of technieken: producten of technieken, die wat betreft functies en mogelijkheden positief opvallen ten opzichte van functies en mogelijkheden van bestaande producten of technieken in de zin van gebruiksmogelijkheden, snelheid, compactheid of zuinigheid en die nog niet of nauwelijks zijn toegepast;

  • i.

    kunstwerk: bouwconstructie in de vorm van een brug, viaduct, tunnel, duiker, stuw of spoorwegovergang;

  • j.

    snelfietsroute: hoogwaardige fietsverbinding als genoemd in bijlage 5, behorende bij deze regeling, uitgerust om grote aantallen fietsers met grote snelheidsverschillen te kunnen afwikkelen, die op lange afstanden kernen of economische toplocaties met elkaar verbindt;

  • k.

    snelfietsroutedeel: deel van een snelfietsroute;

  • l.

    zakelijk recht: zakelijk recht als bedoeld in boek 5 van het Burgerlijk Wetboek.

B.

Artikel 2.4, onder d, komt te luiden:

  • d.

    bewegwijzering, markering of verlichting ten behoeve van een werk als genoemd, onder a of b.

C.

Artikel 2.6 komt te luiden:

Artikel 2.6 Subsidievereisten

Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2.4, in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    het project is gericht op de aanleg of aanpassing van een of meer van de volgende werken:

    • 1°.

      een snelfietsroute;

    • 2°.

      een snelfietsroutedeel;

    • 3°.

      een kunstwerk ten behoeve van een snelfietsroute of snelfietsroutedeel;

    • 4°.

      een voetgangersvoorziening ten behoeve van een snelfietsroute of snelfietsroutedeel;

    • 5°.

      de bewegwijzering, markering of verlichting van een snelfietsroute, een snelfietsroutedeel of een kunstwerk;

  • b.

    de werken, genoemd onder a, maken deel uit van het snelfietsroutenetwerk, opgenomen in bijlage 5 bij deze regeling;

  • c.

    het project wordt uitgevoerd in de provincie Noord-Brabant;

  • d.

    de subsidieaanvrager overlegt een bestuursovereenkomst conform het door Gedeputeerde Staten vastgestelde format, met daarbij de volgende bijlagen met betrekking tot de gehele snelfietsroute:

    • 1°.

      het ontwerp;

    • 2°.

      een toelichting op het kwaliteitsniveau;

    • 3°.

      een risicoparagraaf;

    • 4°.

      een kostenprognose;

    • 5°.

      de fasering en planning;

  • e.

    de bestuursovereenkomst, bedoeld onder d, is ondertekend:

    • 1°.

      na 1 mei 2017 en voor 1 januari 2019, of;

    • 2°.

      na 1 januari 2019 en voor 1 januari 2020;

  • f.

    de bestuursovereenkomst, bedoeld onder d, is ondertekend door alle gemeenten waarin de snelfietsroute wordt aangelegd;

  • g.

    de subsidieaanvrager overlegt een geactualiseerde risicoparagraaf voor de gehele snelfietsroute;

  • h.

    de snelfietsroute verbindt kernen of economische toplocaties met elkaar;

  • i.

    de snelfietsroute is duurzaam, blijkend uit een programma van duurzaamheid;

  • j.

    de snelfietsroute draagt bij aan het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving;

  • k.

    de snelfietsroute is geschikt om grote aantallen fietsers met grote snelheidsverschillen te kunnen afwikkelen;

  • l.

    de snelfietsroute of het snelfietsroutedeel voldoet aan de eisen van verkeersveiligheid, blijkend uit een uitgevoerde verkeersveiligheidsaudit;

  • m.

    de snelfietsroute of het snelfietsroutedeel geeft zo veel mogelijk voorrang en prioriteit aan de fietser of bevat ongelijkvloerse kruisingen;

  • n.

    de snelfietsroute of het snelfietsroutedeel bestaat uit:

    • 1°.

      een fietspad;

    • 2°.

      een fietsstraat;

  • o.

    de snelfietsroute of het snelfietsroutedeel bevat zo min mogelijk obstakels op of naast het fietspad;

  • p.

    de breedte van het fietspad van de snelfietsroute, het snelfietsroutedeel of het kunstwerk wordt:

    • 1°.

      ten minste 3,0 meter bij een eenrichtingsfietspad;

    • 2°.

      ten minste 4,0 meter bij een tweerichtingsfietspad;

  • q.

    In afwijking van de breedtes, genoemd onder p, wordt een eenrichtingsfietspad ten minste 2,5 meter breed en een tweerichtingsfietspad ten minste 3,5 meter breed, indien:

    • 1°.

      de subsidieaanvrager onderbouwt dat een breder fietspad niet haalbaar is op grond van technische redenen, economische motieven of maatschappelijke overwegingen;

    • 2°.

      het een lengte betreft van maximaal 500 meter;

  • r.

    de snelfietsroute, het snelfietsroutedeel of het kunstwerk krijgt een gesloten en comfortabele verharding;

  • s.

    het project is tevens gericht op:

    • 1°.

      communicatie over de realisatie en het gebruik van de snelfietsroute;

    • 2°.

      stimulering van het gebruik van de snelfietsroute;

    • 3°.

      monitoring van de snelfietsroute;

  • t.

    het project wijkt niet af van het ontwerp en het kwaliteitsniveau van de snelfietsroute, opgenomen in de bestuursovereenkomst, bedoeld onder d, tenzij de afwijking een verbetering van het ontwerp of het kwaliteitsniveau betreft;

  • u.

    het project kan worden afgerond:

    • 1.

      voor 1 januari 2021, indien de bestuursovereenkomst met betrekking tot het project is ondertekend binnen de periode, bedoeld in onderdeel e, onder 1;

    • 2.

      voor 1 januari 2024, indien de bestuursovereenkomst met betrekking tot het project is ondertekend binnen de periode, bedoeld in onderdeel e, onder 2;

  • v.

    aan het project ligt een projectplan ten grondslag waarin in ieder geval is opgenomen:

    • 1°.

      op welke wijze wordt voldaan aan de vereisten in deze paragraaf;

    • 2°.

      een sluitende begroting;

C.

Artikel 2.9 komt te luiden

Artikel 2.9 Vereisten subsidieaanvraag

Subsidieaanvragen worden ingediend van 3 mei 2018 tot en met 1 juli 2023.

 

D.

Artikel 2.10 komt te luiden:

Artikel 2.10 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 2.4 voor de periode, genoemd in artikel 2.9 vast op € 61.000.000

 

E.

Artikel 2.12 komt te luiden:

Artikel 2.12 Verdeelcriteria

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie, de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3.

    Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

  • 4.

    De loting vindt plaats middels trekking in aanwezigheid van een notaris en ten minste twee onafhankelijke waarnemers.

  • 5.

    De trekking wordt schriftelijk vastgelegd door de notaris.

  • 6.

    De eerst getrokken aanvraag, wordt als hoogste gerangschikt.

  • 7.

    De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie.

  • 8.

    Subsidie wordt verdeeld over opeenvolgende aanvragen die volledig gehonoreerd kunnen worden.

F.

Artikel 2.13 komt te luiden:

Artikel 2.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:

    • a.

      de subsidieaanvrager draagt zorg dat hij:

      • 1°.

        eigenaar wordt van de gronden waarop het project wordt uitgevoerd;

      • 2°.

        een ander zakelijk recht vestigt op de gronden waarop het project wordt uitgevoerd, of;

      • 3°.

        een toestemmingsverklaring van de eigenaar verkrijgt, indien de gronden eigendom zijn van een medeoverheid;

    • b.

      de fietsstraat van de snelfietsroute, het snelfietsroutedeel of het kunstwerk wordt veilig en comfortabel ingericht voor fietsers;

    • c.

      de snelfietsroute, het snelfietsroutedeel of het kunstwerk wordt voorzien van effectieve uniforme markering;

    • d.

      voor het inrichten van de fietsstraat, bedoeld onder b, en het aanbrengen van de markering, bedoeld onder c, treedt de subsidieontvanger in overleg met Gedeputeerde Staten;

    • e.

      de snelfietsroute, het snelfietsroutedeel of het kunstwerk wordt voorzien van effectieve uniforme bewegwijzering op basis van een bewegwijzeringsplan, opgesteld door de Nationale Bewegwijzeringsdienst;

    • f.

      de snelfietsroute, het snelfietsroutedeel of het kunstwerk wordt voorzien van effectieve verlichting, tenzij:

      • 1°.

        er sprake is van verstoring van de natuur; of,

      • 2°.

        de route zich buiten de bebouwde kom bevindt en kantmarkering voor voldoende veiligheid zorgt;

    • g.

      het project wordt afgerond:

      • 1°.

        voor 1 januari 2021, indien de bestuursovereenkomst met betrekking tot het project is ondertekend binnen de periode, bedoeld in artikel 2.6, onderdeel e, onder 1, met een verlengingsmogelijkheid van maximaal een jaar;

      • 2°.

        voor 1 januari 2024, indien de bestuursovereenkomst met betrekking tot het project is ondertekend binnen de periode, bedoeld in artikel 2.6, onderdeel e, onder 2;

    • h.

      de subsidieontvanger voert na aanleg van de snelfietsroute een verkeersveiligheidsaudit uit en overlegt deze aan Gedeputeerde Staten;

    • i.

      de subsidieontvanger stimuleert het gebruik van de snelfietsroute;

    • j.

      de subsidieontvanger zorgt voor communicatie over de realisatie en het gebruik van de snelfietsroute via de website onsbrabantfietst.nl;

    • k.

      de subsidieontvanger draagt zorg voor monitoring van de snelfietsroute;

    • l.

      de subsidieontvanger houdt het project tenminste 10 jaar in stand;

    • m.

      het project voldoet gedurende de gehele instandhoudingsperiode aan ten minste kwaliteitsniveau A, overeenkomstig de CROW-richtlijn inzake Kwaliteitscatalogus openbare ruimte 2018.

  • 2.

    Bij subsidies van €25.000 en hoger overlegt de subsidieontvanger jaarlijks een tussentijds voortgangsverslag, indien de periode van uitvoering van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt meer dan twaalf maanden bedraagt.

  • 3.

    Bij subsidies van €125.000 en hoger houdt de subsidieontvanger een administratie bij van aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten als bedoeld in artikel 4:37, eerste lid, onder b, van de Awb en overlegt deze desgevraagd aan Gedeputeerde Staten.

G.

In artikel 2.14 vervalt het eerste lid, onder vernummering van het tweede en derde lid tot eerste en tweede lid.

 

H.

Artikel 2.15 komt te luiden:

Artikel 2.15 Bevoorschotting en betaling

  • 1.

    Bij subsidies van € 25.000 en hoger verstrekken Gedeputeerde Staten een voorschot van 100 % van het verleende subsidiebedrag.

  • 2.

    Het voorschot, bedoeld in het eerst lid, wordt jaarlijks betaald in gelijke gedeelten, gedurende de looptijd van het project.

  • 3.

    De eerste jaarlijkse betaling vindt plaats binnen de termijn van zes weken, bedoeld in artikel 4:87 van de Awb.

I.

In artikel 4.1, onder i, wordt “2019” vervangen door: 2020.

 

J.

In artikel 4.6, eerste lid, onderdeel d, onder 2, wordt “2019” vervangen door: 2020.

 

K.

In artikel 4.9 wordt “1 december 2018 tot en met 31 januari 2019” vervangen door: 1 december 2019 tot en met 31 januari 2020.

 

L.

In artikel 4.10 wordt “€ 15.989.266” vervangen door: € 17.633.000.

 

M.

In artikel 4.13 wordt “2020” vervangen door: 2021.

Artikel II Overgangsrecht

Voor subsidieaanvragen waarop op de datum van inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling nog niet is beslist, blijft de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016, zoals die luidde voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling, zijn werking behouden.

Artikel III Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel IV Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Vijftiende wijzigingsregeling Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016.

 

’s-Hertogenbosch, 6 augustus 2019

Gedeputeerde Staten voornoemd,

de voorzitter

prof. dr. W.B.H.J. van de Donk

de secretaris

drs. M.J.A. van Bijnen MBA

Toelichting behorende bij de Vijftiende wijzigingsregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016.

 

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 2.6 Subsidievereisten

Onder d t/m f Bestuursovereenkomst

Met deze subsidieregeling willen Gedeputeerde Staten het aanleggen van snelfietsroutes faciliteren. Ook het aanleggen van delen van snelfietsroutes en kunstwerken wordt daarbij gefaciliteerd, zodat op korte termijn een start kan worden gemaakt. Om er zeker van te zijn dat uiteindelijk de gehele snelfietsroute wordt aangelegd, dus snelfietsroutes die A en B verbinden en helemaal klaar zijn, stellen Gedeputeerde Staten als voorwaarde bij deze subsidieregeling dat er een bestuursovereenkomst is gesloten tussen alle gemeenten waar de snelfietsroute in ligt. In die bestuursovereenkomst en de bijlagen die daarbij horen moet het ontwerp en het kwaliteitsniveau voor de gehele snelfietsroute duidelijk zijn vastgelegd en is ook vastgelegd wanneer welk deel wordt aangelegd en wie welk deel betaald.

De ambitie van de provincie is om in 2020 vijf snelfietsroutes gereed te hebben en met vier snelfietsroutes gestart te zijn. Om die ambitie te halen, is tempo nodig. Snelfietsroutes waarvoor de bestuursovereenkomsten voor 1 januari 2019 is ondertekend, moeten uiterlijk 1 januari 2021 gereed zijn, met een eventuele verlenging van een jaar. Snelfietsroutes waarvoor de bestuursovereenkomst voor 1 januari 2020 is ondertekend moeten uiterlijk 1 januari 2024 gereed zijn.

Onder h t/m r Kenmerken snelfietsroute

In dit artikel staan de kenmerken van een snelfietsroute benoemd. Voor twee kenmerken zijn de vereisten als middelvoorschrift geformuleerd, namelijk de breedte en het type verharding.

Een aantal andere vereisten, zoals het aantal stops, de voorrangssituatie en obstakels, zijn enkel als doelvoorschrift benoemd. Daarmee geven Gedeputeerde Staten de subsidieaanvragers de kans om maatwerk te leveren. Uit het projectplan dient duidelijk te blijken hoe de subsidieaanvrager aan de vereisten denkt te gaan voldoen.

Onder q Afwijking breedtes

Een voorbeeld van een technische reden waarom een smallere breedte acceptabel is, is bij gebruik van een bestaande brug die enkele decimeters minder breed is dan nodig om de standaardbreedte te kunnen maken.

Om economische redenen kan een smallere breedte acceptabel zijn, als er hoge meerkosten nodig zijn voor het verbreden van een waterkering waar het fietspad op is gelegen of als de profielvrije ruimte tussen bestaande bebouwing niet meer ruimte overlaat.

Bij maatschappelijke redenen denken Gedeputeerde Staten bijvoorbeeld aan de situatie dat er aantoonbaar onvoldoende maatschappelijk draagvlak is voor het slopen van bebouwing of het kappen van bomen, terwijl dat wel nodig is om de vereiste breedte van de snelfietsroute te kunnen maken.

Onder i Programma van duurzaamheid

Gedeputeerde Staten staan voor een duurzaam Brabant. Voor de aanleg van snelfietsroutes verwachten Gedeputeerde Staten dat de subsidieaanvrager een programma van duurzaamheid opstelt. Gedeputeerde Staten vinden het daarbij van belang dat de ambities van de aanvrager voor de thema’s energie, grondstoffen, klimaatadaptatie, biodiversiteit, mobiliteit en milieukwaliteit aan de basis liggen van het programma van duurzaamheid. Gedeputeerde Staten beoordelen dit vereiste op concrete uitwerking van bovenstaande thema’s.

Onder j Verbeteren ruimtelijke kwaliteit

Snelfietsroutes moeten niet alleen direct, veilig en comfortabel zijn, Gedeputeerde Staten vinden het ook belangrijk om aandacht te schenken aan de beleving van de fietser. Een aantrekkelijke snelfietsroute zal eraan bijdragen dat meer fietsers een snelfietsroute gaan gebruiken en vaker gaan fietsen. Bij tracékeuze en ontwerp van de snelfietsroute dient de subsidieaanvrager daarom aandacht te schenken aan de ruimtelijke kwaliteit van de snelfietsroute. Gedeputeerde Staten letten er bij de beoordeling van dit vereiste op of het zorgen voor een aantrekkelijke en beleefbare snelfietsroute op een goede manier is geborgd, of er een proces is georganiseerd waarin gemeenten, provincie en andere organisaties hebben samengewerkt en of er aantoonbaar op zoek is gegaan naar extra ruimtelijke kwaliteit en meekoppelkansen op het gebied van natuur, landschap, water, klimaat, recreatie en dergelijke.

Onder l Verkeersveiligheidsaudit

Door dit vereiste is er een objectief oordeel over de verkeersveiligheid van de aan te leggen snelfietsroute. Door de verkeersveiligheidsaudit is voor Gedeputeerde Staten ook transparant welke keuzes de subsidieaanvrager daarna heeft gemaakt om de snelfietsroutes zo veilig mogelijk aan te gaan leggen.

Onder m Voorrang

Om op een snelfietsroute snel en veilig door te kunnen fietsen, moeten er zo min mogelijk punten zijn waar de fietser gemotoriseerd verkeer tegenkomt. Waar dat toch gebeurt moet de fietser waar mogelijk voorrang krijgen in het geval van kruispunten of oversteken zonder verkeersregelinstallatie (VRI). Als er een VRI is opgenomen in een snelfietsroute dient de fietser waar mogelijk prioriteit te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door een detectielus op afstand, (warmte)camera’s of beïnvloeding met behulp van een mobiele applicatie.

Onder s Communicatie, stimulering en monitoring

Het aanleggen van een snelfietsroute is geen doel op zich. Het gaat erom dat zoveel mogelijk mensen de route gaan gebruiken. Daarom is het opstellen en uitvoeren van een communicatie-, fietsstimulering- en monitoringplan onderdeel van het aanleggen van een snelfietsroute.

 

Artikel 2.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Eerste lid Verplichtingen

Onder a Zakelijk recht

Om beheer en onderhoud duurzaam te kunnen regelen, eisen Gedeputeerde Staten dat de gemeente de eigenaar wordt van de gronden of een zakelijk recht vestigt op de gronden. Alleen als de gronden in bezit zijn van een medeoverheid, zoals een waterschap of Rijkswaterstaat, volstaat een toestemmingsverklaring.

Onder b t/m d Inrichting fietsstraten en markering

De inrichting van eventuele fietsstraten van de snelfietsroute en de aan te brengen markering zijn te complex om in doelvoorschriften in deze subsidieregeling vast te leggen. Daarnaast zijn deze twee thema’s nog volop in ontwikkeling. Om ervoor te zorgen dat fietsstraten op basis van de laatste inzichten en op uniforme wijze worden ingericht en gemarkeerd, wil de provincie voor uitvoering inzicht in en overleg met de subsidieontvanger over deze twee verplichtingen.

Onder e Bewegwijzeringsplan

Om ervoor te zorgen dat de Brabantse snelfietsroutes voorzien worden van adequate en uniforme bewegwijzering is de subsidieontvanger verplicht deze aan te brengen conform een bewegwijzeringsplan opgesteld door de Nationale bewegwijzeringsdienst.

Onder h Verkeersveiligheidsaudit

Deze verkeersveiligheidsaudit na afronding van de werkzaamheden is een tweede audit, aanvullend en volgend op de audit die is uitgevoerd voor de subsidieaanvraag.

Onder l Instandhoudingsverplichting

Op basis van de Asv heeft de subsidieaanvrager al een instandhoudingsverplichting van 5 jaar. In deze subsidieregeling kiest de provincie ervoor om daar nog 5 jaar bovenop te doen.

 

 

 

Gedeputeerde Staten van Noord Brabant,

 

 

de voorzitter

prof. dr. W.B.H.J. van de Donk

 

de secretaris

drs. M.J.A. van Bijnen MBA

Naar boven