Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2019, 4967 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2019, 4967 | Verordeningen |
Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017
Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017
Paragraaf 1.1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1.5. Subsidiabele kosten
In de toelichting van lid 1 wordt de zin: ‘Dat wil zeggen dat aangetoond moet kunnen worden dat de verantwoorde uren ook voor de gesubsidieerde activiteiten zijn gewerkt’ vervangen door:
‘Dat wil zeggen dat aangetoond moet kunnen worden dat de verantwoorde uren ook voor de gesubsidieerde activiteiten zijn uitgevoerd.’
Lid 1 sub b van dit artikel wordt vervangen door:
In lid 3 van dit artikel komt het woord ‘onafhankelijke’ te vervallen.
In de toelichting van lid 3 van dit artikel de volgende alinea te vervallen:
‘-Daarnaast moeten de kosten worden gemaakt en de dienst of producten worden geleverd door een onafhankelijke derde. Er is bijvoorbeeld sprake van onafhankelijkheid als er: geen onderlinge band is tussen de aanvrager en de derde. De derde kan zelfstandig besluiten nemen zonder dat er sprake is van een gezagsverhouding tussen derde en subsidieontvanger;
-geen sprake is van een dochter-/zuster-/moederonderneming die als derde wordt betrokken.’
In de laatste zin van de toelichting bij dit artikel wordt de maximale de-minimissteun voor een landbouwonderneming van ‘€ 15.000,- over een periode van drie belastingjaren‘ vervangen door ‘€ 20.000,- over een periode van drie belastingjaren.’
Artikel 1.2.1 Bij de aanvraag in te dienen gegevens
Aan artikel 1.2.1 wordt een vijfde en zesde lid toegevoegd:
Toelichting: De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (wet Bibob) is een (preventief) bestuursrechtelijk instrument om de integriteit van de overheid te beschermen. Bestuursorganen kunnen in het kader van een subsidie de achtergrond van de subsidieaanvrager – of ontvanger en diens zakelijke omgeving onderzoeken. Door het toepassen van de Wet Bibob wordt voorkomen dat bestuursorganen ongewild criminele activiteiten faciliteren.
De leden 5 en 6 van dit artikel geven hier voor de provinciale subsidies uitvoering aan. In de provinciale ‘Beleidsregel voor de toepassing van de wet Bibob 2019’ (Provinciaal blad 2019, 4150) is opgenomen hoe Gedeputeerde Staten met deze bevoegdheid omgaan. Indien het invullen van een Bibob-formulier voor subsidies verplicht is, is dat in de betreffende paragraaf van dit Uitvoeringsbesluit opgenomen. Als uit het Bibob-onderzoek geen bijzonderheden naar voren komen, is er geen beletsel vanuit de Wet Bibob om de subsidie te verstrekken. Gedeputeerde Staten ronden de procedure van verlening of directe vaststelling van de subsidie dan verder af.
Indien het Bibob-formulier voor subsidies niet volledig is ingevuld, laten Gedeputeerde Staten de aanvraag, na het bieden van een aanvullingstermijn, buiten behandeling. Als sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, dan wordt de subsidie geweigerd.
De bepalingen in het vijfde en zesde lid geldt zowel voor aanvragen op basis van dit Uitvoeringsbesluit als op basis van de ASV.
Paragraaf 2.3 Verbeteren van de haveninfrastructuur
Artikel 2.3.8 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Dit artikel wordt aangevuld met een derde lid:
Paragraaf 2.10 Stimuleren wooninitiatieven
Artikel 2.10.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Dit artikel wordt aangevuld met een derde lid:
Paragraaf 2.11 Impuls circulair bouwen
Artikel 2.11.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Dit artikel wordt aangevuld met een derde lid:
Paragraaf 3.1 Hernieuwbare energie en energiebesparing
Artikel 3.1.9 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Aan lid 2 wordt een onderdeel g. toegevoegd:
Toelichting: Indien na ontvangst van de aanvraag uit het eigen onderzoek van Gedeputeerde Staten blijkt dat sprake is van een mogelijke situatie als bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, moet de aanvrager aanvullend het Bibob-formulier voor subsidies volledig invullen. Als sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, dan wordt de subsidie geweigerd. Indien het Bibob-formulier voor subsidies niet volledig is ingevuld, laten Gedeputeerde Staten de aanvraag, na het bieden van een aanvullingstermijn, buiten behandeling.
Paragraaf 3.4 Logistieke biomassaprojecten
Een nieuw artikel 3.4.4a wordt ingevoegd:
Toelichting: Indien na ontvangst van de aanvraag uit het eigen onderzoek van Gedeputeerde Staten blijkt dat sprake is van een mogelijke situatie als bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, moet de aanvrager aanvullend het Bibob-formulier voor subsidies volledig invullen. Als sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, dan wordt de subsidie geweigerd. Indien het Bibob-formulier voor subsidies niet volledig is ingevuld, laten Gedeputeerde Staten de aanvraag, na het bieden van een aanvullingstermijn, buiten behandeling.
Paragraaf 3.5 Energielening Overijssel
Artikel 3.5.1 Begripsbepalingen
De definitie van ‘energiemaatregel’ komt als volgt te luiden:
‘een maatregel uit de categorie A, B of D van de Energielijst, inclusief mest- of mestcovergister met uitzondering van windturbines;’
Sub b van dit artikel komt als volgt te luiden:
de aanvraag wordt gedaan voor een energiemaatregel ten behoeve van een vestiging in de provincie Overijssel, niet zijnde een vestigingsadres met bestemming wonen; indien de aanvraag betrekking heeft op een mest- of mestcovergister, met een maximale capaciteit tot 25.000 m3 mest per jaar, die op een boerenerf wordt geplaatst, vervalt het criterium ‘niet zijnde een vestigingsadres met bestemming wonen’.
Aan sub c van dit artikel wordt toegevoegd:
Sub d van dit artikel komt als volgt luiden:
Voor ‘aangevraagd’ komt te staan ‘digitaal’
In sub e van dit artikel wordt het rentepercentage van ‘minimaal 1,5%’ vervangen door ‘minimaal 1%’.
Artikel 3.5.4 Hoogte van de subsidie
In dit artikel wordt ‘De in rekening gebrachte rente bedraagt minimaal 1,5%’ vervangen door ‘De in rekening gebrachte rente bedraagt minimaal 1,0%’
Paragraaf 3.6 Lokale energie-initiatieven
Artikel 3.6.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Onder vernummering van de tekst van artikel 3.6.6 tot eerste lid wordt aan dat artikel een tweede lid toegevoegd:
Toelichting: Indien na ontvangst van de aanvraag uit het eigen onderzoek van Gedeputeerde Staten blijkt dat sprake is van een mogelijke situatie als bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, moet de aanvrager aanvullend het Bibob-formulier voor subsidies volledig invullen. Als sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, dan wordt de subsidie geweigerd. Indien het Bibob-formulier voor subsidies niet volledig is ingevuld, laten Gedeputeerde Staten de aanvraag, na het bieden van een aanvullingstermijn, buiten behandeling.
Paragraaf 3.9 Hernieuwbare energie en energie-efficiëntie
Subparagraaf 3.9.1 Hernieuwbare energie door ondernemingen
Artikel 3.9.1 Begripsbepalingen en uitsluitingsgronden
Lid 1: De definitie ‘basisniveau schilisolatie’ komt te vervallen.
Artikel 3.9.1.10 Weigeringsgronden
Lid 2 komt als volgt te luiden:
Gedeputeerde Staten weigeren de subsidie:
Artikel 3.9.2.1 Subsidiabele activiteiten
Lid 2 sub a onder iii komt als volgt te luiden: ‘aanpassingen aan woningen middels energie service companies (ESCO) of middels energie-service-contracten uit te voeren door een rechtspersoon;’
De toelichting bij lid 2 wordt aangevuld en komt als volgt te luiden: ‘Toelichting: Onder bedrijfsruimten als bedoeld in het tweede lid van dit artikel kunnen ook maatschappelijk vastgoed, winkels en kantoren worden verstaan, zoals scholen, ziekenhuizen, zwembaden. Middels zogenoemde ESCO's (Energy Service Companies) en energie service contracten wordt de aanleg, het beheer en onderhoud van energie-installaties of zelfs van hele gebouwen verzorgd. De provincie Overijssel wil hierbij aansluiten door mogelijk te maken dat voor deze activiteiten onder deze subsidieparagraaf subsidie kan worden verstrekt.
De toelichting bij lid 4 komt vervolgens te luiden: Met het bepaalde in lid 4 wil de provincie Overijssel stapeling van subsidies door woningcorporaties voorkomen.
Paragraaf 4.4 Ontwikkelopgave Twickel
Artikel 4.4.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Paragraaf 4.5 Verbeteren condities voor aandachtsoorten 2.0
Artikel 4.5.4 Hoogte van de subsidie
In het derde lid wordt ‘sub’ vervangen door ‘sub b’
Paragraaf 4.9 Kwaliteitsimpuls voor het landschap
Artikel 4.9.1 Begripsbepalingen
Aan dit artikel worden de volgende definities toegevoegd:
Bidbook: een plan dat in het kader van een pilotproject landschapsbeheer is opgesteld en waarin samen met deskundigen is beschreven wat de wensen en eisen voor een toekomstig landschapsbeheer zijn;
Pilotproject landschapsbeheer: een project waarbij samen met inwoners en deskundigen in beeld wordt gebracht wat er nodig is voor landschapsbeheer in hun eigen gebied met als resultaat een plan, bidbook, waarin de wensen en eisen voor toekomstig landschapsbeheer zijn beschreven voor de gebieden Wierden, Hof van Twente, Staphorst, Salland inhoudende Olst, Wijhe en Raalte, Enschede, IJsseldelta en Steenwijkerland.
Toelichting: het gaat hier om zeven pilotprojecten die gestart zijn binnen het programma Natuur voor Elkaar. Deze pilots duren een aantal jaren. Hiermee probeert de provincie de gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij het landschap te vergroten.
Meer informatie over deze pilots is te vinden op: https://www.overijssel.nl /thema's/natuur-en-landschap/versterken-landschap/samen-landschap/
Overhead pilotprojecten: maximaal 25% van de subsidiabele kosten van het totaal zoals beschreven in artikel 4.9.4 lid 2.
Artikel 4.9.2 Subsidiabele activiteiten
Dit artikel komt als volgt te luiden:
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor:
Toelichting: Bij pilotprojecten landschapsbeheer gaat het primair om de activiteit beheer van landschapselementen in agrarische cultuurlandschappen in Overijssel, daarnaast zijn ook activiteiten mogelijk zoals aanleg en herstel van landschapselementen en het vergroten van eigenaarschap, organisatieontwikkeling en ontwikkelen van verdienmodellen.
Huidige artikel wordt vernummerd naar lid 1.
Artikel 4.9.3 lid 1 sub a komt als volgt te luiden:
de aanvrager is de grondeigenaar of erfpachter en in het geval van een pilotproject landschapsbeheer een Overijsselse gemeente, coöperatie, stichting of vereniging;
De toelichting van artikel 4.9.3 lid 1 sub c onder i komt als volgt te luiden:
‘Toelichting: Dit betekent o.a. dat gebruik wordt gemaakt van een gebiedseigen beplanting. De catalogus gebiedskenmerken is te vinden op: https://overijssel.tercera-ro.nl /SiteData/9923/Publiek/BV00019/b_NL.IMRO.9923.VerordeningOv01-va01_12208.pdf’
Artikel 4.9.3 lid 1 sub d aanhef komt als volgt te luiden:
‘voor aanvragen waar het geen pilotproject landschapsbeheer betreft geldt dat de aanleg of het herstel start in 2019 en kan aantoonbaar aan einde van het plantseizoen, 31 mei 2020, afgerond zijn. Dit betekent dat de:’
Artikel 4.9.3 lid 1 sub e komt als volgt te luiden:
Indien de te verstrekken subsidie staatssteun oplevert in de zin van artikel 107 eerste lid van het VWEU, dan moet de subsidie voldoen aan de algemene de-minimisverordening of de-minimisverordening landbouw. Indien de aanvraag betrekking heeft op activiteiten als bedoeld in artikel 4.9.2 sub b dan dient de subsidieontvanger een de-minimisverklaring te overleggen per deelnemende onderneming.
Aan artikel 4.9.3 wordt het volgende tweede lid toegevoegd:
Artikel 4.9.4 Hoogte van de subsidie
Dit artikel komt als volgt te luiden:
Artikel 4.9.5 Niet subsidiabele kosten
Dit artikel komt als volgt te luiden:
In aanvulling op artikel 1.1.6 zijn de kosten voor advies- en organisatiekosten niet subsidiabel, met uitzondering van de subsidie als bedoeld in artikel 4.9.2 sub b.
Artikel 4.9.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
In lid 2 sub b wordt ‘activiten’ vervangen door ‘activiteiten’.
Aan dit artikel wordt het volgende derde lid toegevoegd:
Artikel 4.9.8 Weigeringsgronden
De bestaande tekst wordt vernummerd tot lid 1.
In dit artikel wordt in sub c ‘ landschapselelementen’ vervangen door ‘landschapselementen’.
Aan dit artikel wordt het volgende tweede lid toegevoegd:
Artikel 4.9.9 Verplichtingen subsidieontvanger
In dit artikel komt sub a als volgt te luiden:
Artikel 4.9.9 Looptijd wordt gewijzigd in Artikel 4.9.10 Looptijd
Paragraaf 5.4 Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel
Artikel 5.4.7 Indieningstermijn aanvraag voor subsidie
In de tabel van artikel 5.4.7 wordt ‘2018 en eerder’ vervangen door: 2019 en eerder.
Aan tabel 1 van deze regeling Door Gedeputeerde Staten aangewezenBuurtbusverenigingen Overijssel onder West-Overijssel wordt de volgende rij toegevoegd:
Paragraaf 6.2 Innovatie agro&food in Overijssel
Artikel 6.2.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Dit artikel wordt aangevuld met een zesde lid:
Paragraaf 6.31 Snelgroeiende bedrijven
Artikel 6.31.7 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
‘1 oktober 2019’ wordt vervangen door: 1 mei 2020
Paragraaf 9.3 Gebiedsontwikkeling Noordoost-Twente 4.0
Artikel 9.3.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Aan dit artikel wordt een zesde lid toegevoegd:
Toelichting: Indien na ontvangst van de aanvraag uit het eigen onderzoek van Gedeputeerde Staten blijkt dat sprake is van een mogelijke situatie als bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, moet de aanvrager aanvullend het Bibob-formulier voor subsidies volledig invullen. Als sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, dan wordt de subsidie geweigerd. Indien het Bibob-formulier voor subsidies niet volledig is ingevuld, laten Gedeputeerde Staten de aanvraag, na het bieden van een aanvullingstermijn, buiten behandeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-4967.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.