Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 4396 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 4396 | Overige besluiten van algemene strekking |
Tweede wijzigingsregeling Subsidieregeling energie Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 25 september 2018 de Subsidieregeling energie Noord-Brabant hebben vastgesteld;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 5 februari 2018 het Plan van Aanpak Brabantse Proeftuin 100.000 Elektrische Voertuigen hebben vastgesteld;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten in het kader van dat plan het gebruik van e-deelauto’s willen stimuleren;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten de Subsidieregeling energie Noord-Brabant wensen te wijzigen door het toevoegen van een paragraaf inzake e-deelauto’s;
De Subsidieregeling energie Noord-Brabant wordt als volgt gewijzigd.
De overwegingen komen te luiden:
Overwegende dat het Uitvoeringsprogramma Energie is vastgesteld door Provinciale Staten op Augustus 2016;
Overwegende dat Provinciale Staten op 20 november 2017 het aanvullende Uitvoeringsprogramma Energie 2018-2019 hebben vastgesteld;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten in het kader van de doelen uit het Uitvoeringsprogramma Energie een bijdrage wensen te leveren aan de versnelling van de energietransitie;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten een extra impuls wensen te geven aan de actieve en brede beweging waarin burgers, kennisinstellingen, het bedrijfsleven en publieke organisaties de krachten bundelen om van Brabant een provincie te maken die uitblinkt in duurzame energie;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten kennis en ervaring binnen die beweging zichtbaar en toegankelijk wensen te maken, zodat initiatieven elkaar kunnen versterken;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op grond van het vastgestelde Plan van Aanpak Brabantse Proeftuin 100.000 Elektrische Voertuigen, het gebruik van e-deelauto’s willen stimuleren en per 2020 ruim 1000 e-deelauto’s op de Brabantse wegen wensen te realiseren;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op de paragrafen 1 en 2 van deze regeling de Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Europese Commissie van 18 december 2013, betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb L 352/1 van 24 december 2013 (de-minimisverordening) van toepassing verklaren, ter rechtvaardiging van eventuele staatsteun;
Na paragraaf 1 wordt een paragraaf ingevoegd luidende:
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Subsidie op grond van deze paragraaf kan worden aangevraagd door:
Artikel 2.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het stimuleren van de aanschaf of het gebruik van e-deelauto’s.
Subsidie wordt geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2.4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 2.7 Subsidiabele kosten
Voor subsidie als bedoeld in artikel 2.4 gelden lump sum bedragen.
Artikel 2.8 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 1juli 2019 tot en met 3 december 2019.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 2.4, voor de periode, genoemd in artikel 2.9, vast op € 750.000.
De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 2.4, bedraagt:
Artikel 2.12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
overeenkomstig artikel 21, zevende lid, Asv, houdt de subsidieontvanger voor subsidies van € 25.000 tot € 125.000 een administratie bij van aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten als bedoeld in artikel 4:37, eerste lid, onder b, van de Awb en overlegt deze desgevraagd aan Gedeputeerde Staten;
Artikel 2.13 Prestatieverantwoording
Artikel 2.14 Bevoorschotting en betaling
Gedeputeerde Staten zenden in 2022 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze paragraaf in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 4 juni 2019
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Toelichting behorende bij de Tweede wijzigingsregeling Subsidieregeling energie Noord-Brabant.
Gedeputeerde Staten hebben op 5 februari 2018 het Plan van Aanpak Brabantse Proeftuin 100.000 Elektrische Voertuigen vastgesteld. Gedeputeerde Staten willen in het kader van dat plan het gebruik van e-deelauto’s stimuleren.
Op 25 september 2018 hebben Gedeputeerde Staten de Subsidieregeling energie Noord-Brabant vastgesteld. In deze regeling is reeds een paragraaf opgenomen inzake het versnellen van de energietransitie. Gedeputeerde Staten wijzigen die regeling door het toevoegen van een paragraaf inzake e-deelauto’s. Gedeputeerde Staten willen daarmee de aanschaf en het gebruik van e-deelauto’s stimuleren en per 2020 ruim 1000 e-deelauto’s op de Brabantse wegen realiseren;
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Asv.
De auto mag nog niet zijn aangeschaft en het leasecontract of de gebruikersovereenkomst mogen nog niet zijn ondertekend.
De subsidieaanvraag is dus gericht op de aanschaf of het gebruik van minimaal 2 e-deelauto’s per subsidieaanvraag en in totaal maximaal 6 e-deelauto’s per subsidieaanvrager op grond van deze regeling.
Onder a Uitgevoerd in Noord-Brabant
De standplaats van de e-deelauto dient zich dus te bevinden in de provincie Noord-Brabant.
Onder m Gebruikersonderzoek en gebruikerservaringen
Gedeputeerde Staten willen in het kader van deze regeling gebruikersonderzoeken uitvoeren. In dat kader zullen Gedeputeerde Staten de subsidieaanvrager vragen hier aan mee te werken en zijn gebruikerservaringen met de e-deelauto’s te overleggen aan de provincie Noord-Brabant.
Deze subsidie kan voordeel in de vorm van staatssteun opleveren voor subsidieontvangers. Aangezien de maximale hoogte van de subsidie onder de € 200.000 blijft, maken Gedeputeerde Staten in deze paragraaf gebruik van de mogelijkheid van de-minimissteun. Bij de vaststelling van de maximale subsidiehoogtes van € 27.000 en € 29.500 is hiermee rekening gehouden. Hierdoor is er geen sprake van staatssteun. Indien uit het aanvraagformulier blijkt dat de subsidieaanvrager van meerdere overheden subsidie heeft ontvangen, dient de subsidieaanvrager een de-minimisverklaring in te vullen, waaruit blijkt dat in het jaar van aanvraag en de twee daaraan voorafgaande jaren niet meer dan € 200.000 aan de-minimissteun is ontvangen.
Voor het bepalen van de onderlinge rangschikking dient een aanvraag volledig te zijn. Voor het bepalen van het wel of niet in behandeling nemen van de aanvraag geldt de primaire aanvraagdatum.
Artikel 2.13 Prestatieverantwoording
Ambtshalve vaststelling subsidies tot € 25.000
Op subsidies tot € 25.000 is arrangement 1b van het Rijkssubsidiekader van toepassing. Dat wil zeggen dat Gedeputeerde Staten de subsidie eerst verlenen en na afloop van de prestatie de subsidie ambtshalve, dat wil zeggen zonder aanvraag tot vaststelling van de subsidieontvanger, vaststellen. Zolang de termijn voor de ambtshalve vaststelling (22 weken na afloop van het project) nog niet is verstreken, kunnen Gedeputeerde Staten steekproefsgewijs om verantwoording vragen en de subsidie zo nodig terugvorderen als de prestatie niet of niet geheel is geleverd. Gedeputeerde Staten kunnen daarbij de subsidieontvanger fysiek of administratief controleren of aan de verplichtingen is voldaan. De steekproef is gebaseerd op een risicogeoriënteerde benadering, waarbij rekening wordt gehouden met de omvang, samenstelling en achtergrond van de doelgroep. In de subsidiebeschikking wordt vermeld wanneer de gesubsidieerde activiteiten moeten zijn verricht en welke bewijsstukken de subsidieontvanger in de eigen administratie dient te bewaren.
Als de subsidieontvanger de gesubsidieerde activiteit niet, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen verricht, dient hij dit verplicht te melden bij Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten kunnen dan, afhankelijk van de situatie, de subsidie ambtshalve op een lager bedrag vaststellen. Ook kan er ambtshalve een gewijzigde verleningsbeschikking worden vastgesteld, waarin nieuwe afspraken met de subsidieontvanger worden gemaakt. Als bij de desgevraagde verantwoording of controle blijkt dat niet aan de meldingsplicht is voldaan, kan dit leiden tot volledige terugvordering inclusief wettelijke rente.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-4396.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.