Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2019, 4277 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2019, 4277 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent subsidie kavelinrichting (Subsidieregeling kavelinrichting Fryslân 2019)
Besluit van de Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân, kenmerk 01661388 d.d. 4 juni 2019 houdende regels omtrent subsidie kavelinrichting (Subsidieregeling kavelinrichting Fryslân 2019)
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
gelet op: artikelen 14 en 15 van Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, zoals gepubliceerd in L 193/1 van 1 juli 2014; en artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
overwegende dat het wenselijk is te investeren in de verkaveling van landbouwgronden en hiermee bij te dragen aan de verbetering van de agrarische infrastructuur, de ecologische hoofdstructuur en de weidevogelkerngebieden van de provincie Fryslân;
besluiten de Subsidieregeling kavelinrichting Fryslân 2019 vast te stellen als volgt:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
e. kavelruil: op vrijwillige basis, bij schriftelijke overeenkomst, meer praktisch en efficiënt verdelen van het grondeigendom van tenminste drie inbrengende partijen, waarvan ten minste twee partijen onroerende zaken inbrengen en waarbij de bij die overeenkomst voorziene verdeling in goederenrechtelijke zin uiteindelijk plaatsvindt bij notariële akte, die wordt ingeschreven in de openbare registers; een en andere zoals bepaald in artikel 85 van de Wet Inrichting Landelijk Gebied (WILG);
g. Verordening (EU) 702/2014: Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, zoals gepubliceerd in L 193/1 van 1 juli 2014;
De subsidie heeft tot doel de realisatie van de inrichting na vrijwillige kavelruil, ten behoeve van de verbetering van de agrarische infrastructuur, de ecologische hoofdstructuur en weidevogelkerngebieden.
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het inrichten van landbouwgronden die betrokken zijn bij een door Gedeputeerde Staten goedgekeurde kavelruil.
Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin verplichte bijlagen.
Artikel 2.7 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie, kan subsidie worden verstrekt voor marktconforme inrichtingswerkzaamheden, samenhangend met de kavelruil, waaronder wordt verstaan:
Artikel 2.8 Niet-subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
j. kavelinrichtingswerkzaamheden op niet geruilde percelen. Een uitzondering hierop betreft de verlenging (over het laatst niet geruilde perceel naar de toegedeelde kavel) van een bestaand kavelpad dat reeds voor de kavelruil in bezit was en dat gebruikt wordt voor weidegang van vee vanaf de stal of het overbrengen van landbouwvoertuigen vanaf het bedrijfsgebouw, naar de nieuw verworven kavels om daarmee gebruik van de openbare weg te vermijden;
De subsidie bedraagt maximaal € 24.500,- per aanvrager voor de werkzaamheden aangegeven onder 2.7. a en b. (agrarisch). De subsidie voor de werkzaamheden aangegeven onder 2.7.c. (weidevogels) bedraagt eveneens maximaal € 24.500,-- per aanvrager. Een aanvrager die dus aan 2.7 a, b en c voldoet kan dus maximaal € 49.000 subsidie ontvangen.
Artikel 2.12 Prestatieverantwoording
De subsidieontvanger toont desgevraagd met behulp van een activiteitenverslag, facturen van de werkzaamheden en beeldmateriaal aan dat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt zijn verricht en dat aan de opgelegde verplichtingen is voldaan voorzover het toegekende subsidiebedrag niet hoger is dan € 24.999,=. In andere gevallen zal in de beschikking tot subsidieverlening nader bepaald worden op welke wijze rekening en verantwoording dient te worden afgelegd door de ontvanger.
Op basis van Foarútbuorkje II, de Landbouaginda 2014-2020 (Beleidsbrief landbouw ) maakt de provincie Fryslân vrijwillige kavelruil mogelijk door subsidies. Deze subsidies worden verstrekt ter verbetering van de kavelstructuur van de landbouw in Fryslân, realisatie van de het Natuur Netwerk Nederland (voorheen Ecologische Hoofdstructuur) en weidevogelkerngebieden.
Vrijwillige kavelruil heeft tot doel de ligging van kavels en percelen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het bedrijfsgebouw te verbeteren. Sommige kavelruilen kunnen tevens plaatsvinden teneinde andere dan agrarische doelen te realiseren. Niet-agrarische doelen zijn het verbeteren van weidevogelkerngebieden en het Natuur Netwerk Nederland. Kavelruilen kunnen, gekoppeld aan de ruilingen, gecombineerd worden met kavelinrichtingswerken.
Subsidieaanvragen voor vrijwillige kavelruilen kunnen door de betrokken ondernemers, eigenaren, erfpachters, door hen gemachtigden of door bestuurscommissies als bedoeld in artikel 81, eerste lid van de Provinciewet ingediend worden.
De ruilverkaveling dient bij te dragen aan een effectiever gebruik van gronden voor de huidige functie (verbetering agrarische structuur) of de realisatie van een nieuwe functie op het gebied van landbouw, natuur, landschap, water, infrastructuur of recreatie.
Artikel 2.7: Subsidiabele kosten
Voor inrichtingswerkzaamheden geldt dat deze niet voorafgaand aan het verzoek om subsidie uitgevoerd mogen worden. Betrokkene dient deelgenomen te hebben aan een goedgekeurde kavelruil. Na aktepassering kan een aanvraag voor kavelinrichtings-werkzaamheden gedaan worden. Op www.fryslan.frl staan de benodigde documenten om een aanvraag voor subsidie in te dienen. Reeds uitgevoerde werkzaamheden worden niet gesubsidieerd.
Proceskosten, zijnde de kosten van de notaris voor het opzetten van een kavelruil en passeren van de akte en adviseurskosten, zijn niet subsidiabel op grond van deze regeling. De bijdrage in de proceskosten is wel gemaximeerd. De tarieven voor adviseurs zijn voor 2019 vastgesteld op € 90/uur met een maximum van 10 uren per deelnemer aan een kavelruil. Voor proceskosten kunt u zich vervoegen bij betreffende regionotaris of contact opnemen met de provincie.
Artikel 2.8 a en b: Agrarisch voordeel
Agrarisch voordeel is datgene waarbij de agrariër voordeel geniet door de kavelruil; hierbij valt te denken aan vergroting huiskavel, concentratie/dichter bij huis brengen van veldkavels, vergroting gebruikspercelen, het graven en demping van sloten, egalisatie-werkzaamheden, e.d.
Investeringen die verband houden met agrarische voordelen worden voor 40% gesubsidieerd. Gezien het voordeel voor de agrarische ondernemer dient in deze gevallen mede geïnvesteerd te worden door de aanvrager zelf. Investeringen die verband houden met de hoofdontsluiting (denk hierbij aan de aanleg van een dam naar de openbare weg, een dam over een waterloop, omleggen dammen naar de ontsluitingskant van een perceel na de kavelruil, aanleg van een stukje betonpad, e.d.) worden voor 100 % gesubsidieerd, met een maximum van € 3.500,-- per deelnemer.
Artikel 2.8 c :Niet-agrarisch voordeel
Niet agrarisch voordeel is het effect van de kavelruil waarvan de agrariër geen voordeel geniet, hierbij te denken aan een ruiling ten behoeve van het vrijmaken van NatuurNetwerkNederland-gebieden. Bij kavelruil zonder agrarisch voordeel vindt meestal geen vergroting plaats van de huis- en veldkavels. Voordelen als concentratie, dichter bij huis brengen van veldkavels en waterpeilverlaging zijn ten behoeve van de agrariër. Het aanbrengen van natuurvriendelijke oevers, verhoging van het waterpeil en verbetering van NatuurNetwerkNederland-gebieden zijn voorbeelden van niet-agrarisch voordeel. Investeringen verband houdende met niet-agrarische voordelen worden voor 100% gesubsidieerd. Dat betreft in dit geval inrichtingswerkzaamheden ten behoeve van de weidevogels zoals waterpeilverhoging.
Marktconform betekent dat voor de te verrichten werkzaamheden uurtarieven worden gehanteerd die op dat moment in vergelijkbare situaties door anderen ook gehanteerd worden.
Voor de agrarische en niet agrarische werkzaamheden wordt jaarlijks een subsidieplafond vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Zodra dit subsidieplafond is bereikt, wordt de regeling gesloten ook al is het tijdvak voor indiening nog niet verstreken. Dit wordt bekendgemaakt via de provinciale website en de regionale dagbladen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-4277.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.