Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2019, 4003 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2019, 4003 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent de afbouwregeling voor de “bergboeren’’ (Afbouwregeling “bergboeren” provincie Fryslân 2019)
Besluit van Gedeputeerde Staten van Fryslân , 21 mei 2019, kenmerk 01665358
Overwegende dat natuurlijke omstandigheden, zoals een uitgesproken reliëf, hoge grondwaterpeilen, laaggelegen veengronden, of onregelmatige perceelsvormen, in bepaalde gebieden een beperking kunnen vormen voor de landbouw;
Overwegende dat door deze fysieke omstandigheden de agrariërs een concurrentienadeel kunnen hebben;
Overwegende dat vanaf 2014 de provincie Fryslân niet langer subsidie verleent aan de agrarische bedrijven in deze zogenaamde probleemgebieden;
Overwegende dat met de subsidieontvangers sprake was van een langjarige subsidierelatie;
Overwegende dat bij het beëindigen van een langjarige subsidierelatie een redelijke termijn in acht moet worden genomen zoals is bepaald in artikel 4:51 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht en deze redelijke termijn niet in acht is genomen;
Hebben Gedeputeerde Staten besloten tot instellen van de Afbouwregeling ‘probleemgebieden Agrarisch Natuurbeheer’ provincie Fryslân 2019,
Gelet op het bepaalde in artikel 1.3 van de Algemene subsidieverordening 2013 Provincie Fryslân:
Een afbouwsubsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan een landbouwer die in het jaar 2013 een subsidie ontving op grond van artikel 4.2.2. van de Provinciale Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer 2013 (PSAN) of subsidie ontving op grond artikel 4.2.10 PSAN (ontkoppelde probleemgebiedensubsidie) en die in de jaren 2014 tot en met 2016 deze percelen in de genoemde jaren heeft beheert krachtens een zakelijk of persoonlijk recht.
Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.
Voor zover door verstrekking van subsidie voor volledige aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Aanvrager dient in het aanvraagformulier per jaar waarover de subsidie wordt berekend, het aantal hectares aan te geven dat hij in dat jaar nog in beheer had. Hierbij geldt als referentie het aantal hectares dat hij in 2013 in beheer had en waarover hij op grond van de PSAN in 2013 subsidie heeft ontvangen. Er wordt geen vergoeding verstrekt over nieuw in beheer verkregen gronden na 2013.
Leeuwarden, datum
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
Drs. A.A. M. Brok, voorzitter
R.A. Bouius-Riemersma MBA, MCM, secretaris
Gedeputeerde Staten hebben besloten om met ingang van 2014 geen subsidie meer beschikbaar te stellen aan de zogenaamde landbouw probleemgebieden in de provincie Fryslân.
In het plattelandsbeleid bestond de mogelijkheid om de concurrentiepositie van agrariërs in de landbouwgebieden met een natuurlijke handicap te verbeteren door middel van een hectaretoeslag. In Nederland beter bekend als de bergboeren- of probleemgebiedenregeling. Dat was voor Nederland € 94 per hectare. Met de overgang van de regeling van het ministerie van Economische Zaken naar de provincies is geen budget meegekomen naar de provincies waardoor de bijdrages vanaf het jaar 2014 door de provincie op ‘nul’ (€ 0) zijn gezet.
In artikel 4:51 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaalt dat bij beëindiging van een langjarige subsidierelatie een redelijke overgangstermijn dient te worden gehanteerd. Voor veel aanvragers gold dat zij al jaren, soms zelfs tientallen jaren gebruik hadden gemaakt van de hectaretoeslag. Aanvragen werden steeds ingediend bij de Gecombineerde opgave voor agrarische ondernemers. Hiermee geeft de agrarische onderneming gegevens door aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor de Landbouwtelling en de mestwetgeving. Ook vraagt de agrarische ondernemer hiermee uitbetaling aan van subsidies.
Destijds is bij het beëindigen van de subsidierelatie geen overgangstermijn in acht genomen. Bij uitspraak van de Rechtbank Noord Nederland van 6 februari 2017 heeft de Rechtbank de provincie Fryslân opgedragen alsnog te onderzoeken wat de gevolgen zijn voor de agrarische bedrijven als gevolg van het beëindigen van deze langjarige subsidierelatie.
Overleg met vertegenwoordigers van de betrokken ‘bergboeren’ heeft er toe geleid dat Gedeputeerde Staten nu alsnog met een afbouwregeling komen. Gedeputeerde Staten hebben in hun vergadering van 15 mei 2018 besloten over te gaan tot het instellen van een afbouwregeling over een periode van drie jaar, te rekenen vanaf 2013. Uit de rechtspraak valt op te maken dat een overgangsperiode van drie jaar in elk geval geldt als een redelijke overgangstermijn.
Als voorwaarde voor het verkrijgen van een bijdrage geldt dat de betreffende agrarische ondernemer in 2013 een subsidie heeft ontvangen op grond van artikel 4.2.2. (gekoppelde probleemgebieden) of artikel 4.2.10 ( zgn. ontkoppelde probleemgebieden) van de provinciale subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer 2013.
Bij de aanvraag moet per jaar dat valt onder de afbouwregeling, aangegeven worden hoeveel van de in 2013 in beheer zijnde landbouwpercelen in respectievelijk 2014, 2015 en 2016 steeds in beheer waren.
De hoogte van de subsidie is het bedrag per hectare maal het percentage van het betreffende afbouwjaar.
In 2013 ontving de aanvrager over 17 hectare een bedrag van € 94 per hectare.
In 2014, 2015 en 2016 had de aanvrager nog steeds dezelfde 17 hectare in beheer. De berekening is als volgt:
2014: (17 x € 94,= ) x 75% plus
= totale subsidie bedrag : € 2.397
Nb: in het onderstaande voorbeeld wordt er van uitgegaan dat een kleiner aantal hectares in beheer gebleven is.
In 2013 ontving de aanvrager over 17 hectare een bedrag van € 94 per hectare.
In 2014 had de aanvrager hiervan nog 15 hectare in beheer:
De berekening is dan: (15 x € 94) x 75%.
In 2015 had de aanvrager nog steeds 15 hectare in beheer.
De berekening is dan: (15 x € 94) x 50%.
In 2016 was nog 10 hectare in beheer:
De berekening is dan: (10 x € 94) 25%.
= totale subsidie bedrag: € 1.997,50
Het totaalbedrag aan subsidie wordt gelijk vastgesteld en in zijn geheel uitgekeerd. Hiermee worden de administratieve lasten zo laag mogelijk gehouden.
De subsidie wordt verleend met toepassing van de De-minimisverordening Landbouw.
Aanvragers moeten de De-minimisverklaring invullen en meezenden met de aanvraag.
De aanvraag kan alleen binnen het genoemde tijdvak worden ingediend en alleen met het verplicht voorgeschreven formulier worden aangevraagd. Een aanvraag is volledig als het aanvraagformulier volledig is ingevuld en ondertekend én voorzien is van de juiste bijlagen.
Als een aanvraag niet volledig is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om de aanvraag aan te vullen. De datum waarop de aanvraag volledig is wordt gezien als de datum van binnenkomst; dus niet de datum waarop de initiële onvolledige aanvraag is ontvangen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-4003.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.