Provinciaal blad van Gelderland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2019, 3830 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2019, 3830 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland houdende regels omtrent fysieke inversteringen Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (Openstellingsbesluit fysieke investeringen DAW, mei 2019)
Bekendmaking van het besluit van 15 mei 2019- zaaknummer 2019-005895 tot vaststelling van een regeling
Gedeputeerde Staten van Gelderland
Gelet op artikel 1.3 en paragraaf 2 van Hoofdstuk 2 van de Verordening POP3 Subsidies provincie Gelderland, mei 2018;
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Programmamanager Land en Tuinbouw
Bijlage 1 Nadere regels bij het Openstellingsbesluit Fysieke Investeringen DAW Gelderland, mei 2019
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Verordening: de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland, mei 2018.
Op 16 februari 2015 heeft de Europese Commissie het derde Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020 (POP3) goedgekeurd. Het POP3 is een Europees subsidieprogramma dat gericht is op de versterking van het Nederlandse platteland. POP3 is een vervolg op POP2 en loopt van 2014-2020. POP3 wordt mede gefinancierd vanuit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) en mede door gelden van de provincie en de waterschappen.
De provincie wenst het landelijk gebied economisch en sociaal vitaal te houden en acht daarvoor een concurrerende landbouw noodzakelijk. De landbouwsector moet economisch gezond kunnen functioneren en tegelijkertijd verder verduurzamen ten aanzien van milieu, dierenwelzijn, volksgezondheid, voedselveiligheid en klimaat.
Om de innovatie in de landbouw op het gebied van water op een hoger plan te trekken is het van belang dat de landbouwsector gaat investeren in fysieke maatregelen. Op grond van deze nadere regels kan subsidie worden verstrekt voor investeringen die gericht zijn op het bereiken van wateropgaven en doelen die door de waterschappen worden nagestreefd en zijn neergelegd in de waterbeheerplannen. De waterbeheerplannen zijn: het Waterbeheerplan 2016-2021 van Waterschap Rijn en IJssel, vastgesteld op 3 november 2015; het Waterbeheerprogramma 2016-2021 “Koers houden, kansen benutten” van Waterschap Rivierenland, vastgesteld 27 november 2015 en het Waterbeheerprogramma 2016-2021 “Partnerschap als watermerk” van Waterschap Vallei en Veluwe, vastgesteld op 30 september 2015. Zo kan bijvoorbeeld subsidie worden verstrekt voor de aanschaf van sensorgestuurde spuitapparatuur of het plaatsen en beheren van boerenstuwen.
Subsidieaanvragen kunnen slechts in een beperkte periode worden ingediend. Op de sluitingsdatum van de tender moet alle inhoudelijke informatie (dus ook alle verplichte bijlagen en een duidelijke toelichting op de begroting) die bij een aanvraag hoort, ontvangen zijn. Deze sluitingsdatum wordt strikt gehanteerd. Als de aanvraag uiterlijk tien werkdagen voor de sluitingsdatum wordt ontvangen, wordt de aanvraag gecontroleerd op volledigheid van verplichte bijlagen. Na de sluitingsdatum is aanvullen van de aanvraag in beginsel niet meer mogelijk. Een onafhankelijke adviescommissie gaat vervolgens de aanvragen beoordelen aan de hand van de beschikbare informatie. Met behulp van een investeringslijst worden de projecten gerangschikt. Het kan voorkomen dat vanwege het subsidieplafond niet alle projecten gehonoreerd kunnen worden. De projecten met de meeste punten worden als eerste gehonoreerd.
4. Start met de uitvoering van de activiteit
In de subsidieverleningsbeschikking wordt de startdatum van de activiteit opgenomen. Dit is in overeenstemming met artikel 1.17 eerste lid, onder e van de Verordening. Uitdrukkelijk zij vermeld dat het ondertekenen van een offerte zonder dat daarin een voorbehoud is gemaakt over het ontvangen van subsidie, uitgelegd wordt als start met de uitvoering van de activiteit.
Subsidie wordt verstrekt voor specifieke investeringen zoals opgenomen in de investeringslijst. Er is een selectie gemaakt van de maatregelen die het meest effectief zijn gezien de wateropgave en de natuurlijke omstandigheden.
De investeringen waar subsidie voor kan worden verkregen staan op de investeringslijst. Het gaat om fysieke investeringen die nodig zijn voor het ontwikkelen, beproeven of demonstreren van innovaties in agrarische ondernemingen of voor de bredere uitrol van innovaties binnen de agrarische sector. Aan innovaties moet in dit kader een brede betekenis worden toegekend, waaronder bijvoorbeeld ook nieuwe technieken kunnen worden verstaan die nog niet algemeen gangbaar zijn. Exploitatiekosten, abonnementen en wettelijke verplichte maatregelen worden niet gesubsidieerd.
De subsidie bedraagt 40% van de subsidiabele kosten.
POP3 wordt mede gefinancierd vanuit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) en mede door gelden van de provincie en de waterschappen. Hierbij geldt dat het budget dat bestaat uit 100% ELFPO-middelen als eerste benut zal worden. Wanneer dit budget volledig benut is, wordt het budget dat bestaat uit 50% ELFPO-middelen en 50% publieke financiering worden benut. Voor aanvragers maakt het geen verschil uit welk budget of plafond hun aanvraag wordt gefinancierd.
II. Artikelsgewijze toelichting
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
De subsidiabele activiteiten zijn hiervoor toegelicht in de tabel.
Alleen landbouwers of een samenwerkingsverband van landbouwers komen voor subsidie in aanmerking. Soms kan schaalvoordeel worden behaald als landbouwers samen besluiten om dezelfde investering te doen. De kosten voor zowel de aanvrager als de verstrekker kunnen worden beheerst door subsidie aan te vragen en te verstrekken via één aanvraag namens meerdere landbouwers. Een aanvraag kan bestaan uit meer investeringen.
Conform artikel 1.6 van de Verordening kan subsidie worden toegekend aan een samenwerkingsverband. De voorwaarden van artikel 1.6 van de Verordening zijn van toepassing op het samenwerkingsverband. Er dient onder andere een samenwerkingsovereenkomst te worden overgelegd, die door alle deelnemers moet zijn ondertekend.
In deze openstelling zijn uitsluitend kosten derden subsidiabel gesteld. Deze kosten derden kunnen bestaan uit:
Kosten die niet subsidiabel zijn, staan in artikel 1.13 van de Verordening
Een groep deskundigen heeft zich bij de totstandkoming van de investeringslijst gebogen over het toe te kennen aantal punten conform artikel 1.15 en 1.15b van de Verordening. Bij de rangschikking wordt uitgegaan van de informatie die op de sluitingsdatum bekend is. Zie ook hiervoor het kopje 3. “tendersystematiek” onder het Algemeen deel van deze Toelichting.
Het subsidieplafond is bereikt indien de som van alle verleende subsidie overeenkomt met de plafondbedragen. Indien er meer landbouwers in één aanvraag zitten is de score voor die aanvraag gelijk aan het gemiddelde van alle deelnemende landbouwers.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Van de subsidiabele kosten is 40% subsidiabel. Om administratieve lasten te beperken wordt subsidie niet verleend als het subsidiebedrag lager is dan € 4.000,-. Dit betekent dat het bedrag aan subsidiabele kosten minstens € 10.000,- moet zijn om voor subsidie in aanmerking te komen. De maximale hoogte van de subsidie bedraagt € 20.000,-.
Om die reden wordt aanbevolen om dergelijke investeringen met een samenwerkingsverband van landbouwers te doen, zodat de drempel per aanvraag wordt gehaald. Op die manier wordt er naar gestreefd om een zo groot mogelijk effect te bereiken.
Er vinden geen deelbetalingen plaats. Bij de vaststelling van de subsidie wordt het geld overgemaakt.
III. Toelichting op de investeringscategorieën
Gepubliceerd te Arnhem
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Ery Tijink
Programmamanager Land en Tuinbouw
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-3830.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.