Wijziging Luchtvaartverordening Drenthe

 

Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 30 oktober 2018, kenmerk 5.1/2018002414, team Verkeer en Vervoer, tot bekendmaking van het besluit van Provinciale Staten van 19 december 2018, nummer G-7 tot wijziging van de Luchtvaartverordening Drenthe

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe;

 

Besluit G-7;

 

Provinciale Staten van Drenthe;

 

gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van 30 oktober 2018, kenmerk 5.1/2018002414;

 

gelet op de Wet luchtvaart, het Besluit Burgerluchthavens, de Regeling burgerluchthavens, de Regeling Veilig gebruik luchthavens en andere terreinen, de Beleidsnota luchtvaart Drenthe en de door Provinciale Staten van Drenthe op 29 mei 2013 en 8 maart 2017 vastgestelde Paragraaf 3.2 van de Luchtvaartverordening Drenthe: Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum;

 

overwegende dat:

 

  • een wijziging van de obstakelvrije zone noodzakelijk is om aan de veiligheidseis te kunnen voldoen dat zone niet boven de hangar ligt;

  • er geen sprake is van wijziging van activiteiten en er daarmee geen sprake is van nieuwe gevolgen voor het milieu;

 

 

BESLUITEN:

 

 

het Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum in Paragraaf 3.2 van de Luchtvaartverordening Drenthe, vastgesteld op 8 maart 2017, te vervangen door het Herzien Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum.

 

Assen, 19 december 2018

 

 

Provinciale Staten voornoemd,

 

mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter

mevrouw mr. drs. S. Buissink, griffier

 

 

Hoogachtend,

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

ing. E.J.F. Diekema MSc,

teammanager Verkeer en Vervoer

 

 

Uitgegeven: 17 januari 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

DEEL 1 LUCHTHAVENBESLUIT

 

Luchthavenbesluit

 

PARAGRAAF 3.2 LUCHTHAVENBESLUIT HELI HOLLAND AIRSERVICE B.V. EMMER-COMPASCUUM

 

PARAGRAAF 3.2.1 ALGEMEEN

 

Artikel 3.2.1.1 Begripsbepalingen

In dit Luchthavenbesluit wordt verstaan onder de wet: de Wet luchtvaart.

 

PARAGRAAF 3.2.2 AANDUIDING LUCHTHAVEN

 

Artikel 3.2.2.1 Locatieaanduiding

Dit Luchthavenbesluit is van toepassing op de helikopterluchthaven van Heli Holland Airservice BV, gelegen aan de Kanaal Z.Z. 3, 7881 NB Emmer-Compascuum, kadastraal gemeente Emmen, sectie AB, nummers 74 en 75 (twee percelen) zoals aangegeven op de kaarten in Bijlage A1 en A2.

 

Artikel 3.2.2.2 Aanduiding helikopter landingsplaats

De start- en landingsplaats bevinden zich op de coördinaten 52° 48” 12’ N, 6° 57” 25’ E. In het rijksdriehoekstelsel (RD) komt dit overeen met een x-coördinaat 260875 en een y-coördinaat 536274 zoals aangegeven op de kaarten in de bijlagen A1 en A2.

 

PARAGRAAF 3.2.3 VOORWAARDEN LUCHTHAVEN

 

Artikel 3.2.3.1 Luchthavenluchtverkeer

  • a.

    Op de luchthaven is uitsluitend helikopterluchtverkeer toegestaan.

  • b.

    De exploitant laat op de luchthaven luchthavenluchtverkeer toe zolang de daardoor veroorzaakte geluidsbelasting niet tot een overschrijding leidt van de in artikel 3.2.3.2 opgenomen grenswaarde.

 

Artikel 3.2.3.2 Handhavingspunt

De ligging van het handhavingspunt, bedoeld in artikel 8 van het Besluit burgerluchthavens en zoals aangegeven op de kaart in Bijlage B. De grenswaarde voor de geluidsbelasting op dat punt is opgenomen in onderstaande tabel.

Ligging en grenswaarde in het handhavingspunt

 

Artikel 3.2.3.3 Openstellingstijden

De luchthaven wordt opengesteld voor helikopterluchtverkeer gedurende de daglichtperiode. Het gebruik vindt plaats in overeenstemming met de zichtvliegvoorschriften bedoeld in Hoofdstuk 3, Afdeling 3, van het Luchtverkeersreglement. Het staat de exploitant vrij om de openstellingstijden van de luchthaven verder te beperken.

 

Artikel 3.2.3.4 Gebruiksjaar

Het gebruiksjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

 

PARAGRAAF 3.2.4 REGELS OMTRENT DE RUIMTELIJKE INDELING

 

Artikel 3.2.4.1 Luchthavengebied

Het luchthavengebied als bedoeld in artikel 8.47 van de Wet wordt vastgesteld voor het gebied zoals aangegeven in Bijlage A2.

 

Artikel 3.2.4.2 Beperkingengebieden

  • a.

    De contouren ter aanduiding van het 10-5 en 10-6 plaatsgebondenrisico, de geluidscontour van 48 dB(A) Lden, de geluidscontour van 56 dB(A) Lden, de geluidscontour van 70 dB(A) Lden, het gebied met hoogtebeperkingen en de contouren ter aanduiding van de veiligheidsgebieden zijn aangegeven in de Bijlagen C, D, E en F.

  • b.

    Als beperkingengebieden als bedoeld in artikel 8.47 van de Wet worden vastgesteld:

    • 1.

      het gebied dat gelegen is binnen de 10-5 en 10-6 plaatsgebondenrisico contouren als bedoeld in artikel 9, onder a, van het Besluit burgerluchthavens zoals aangegeven in Bijlage C;

    • 2.

      het gebied dat gelegen is binnen de geluidscontour van 56 dB(A) Lden als bedoeld in artikel 9, onder c, van het Besluit burgerluchthavens zoals aangegeven in Bijlage D;

    • 3.

      het gebied dat gelegen is tussen de geluidcontour van 56 dB(A) Lden onder C en de geluidcontour van 48 dB(A) Lden zoals bedoeld in artikel 9, onder respectievelijk C en B, van het Besluit burgerluchthavens en zoals aangegeven in Bijlage D;

    • 4.

      het gebied met hoogtebeperkingen (obstakelvrije zones), als bedoeld in artikel 9, onder f, van het Besluit burgerluchthavens zoals aangegeven in Bijlage E1 en E2;

    • 5.

      het gebied binnen de contouren ter aanduiding van de veiligheidsgebieden als bedoeld in artikel 9, onder e, van het Besluit burgerluchthavens zoals aangegeven in Bijlage F.

 

Artikel 3.2.4.3 Afweging in beperkingengebied

Het tweede, derde en vierde lid van artikel 12 van het Besluit burgerluchthavens zijn van overeenkomstige toepassing op het beperkingengebied, als bedoeld in artikel 3.2.4.2, lid b, sub 3, dat is gelegen tussen de geluidscontour van 56 dB(A) Lden en de geluidscontour van 48 dB(A) Lden.

 

PARAGRAAF 3.2.5 SLOTBEPALING

 

Artikel 3.2.5.1 Citeertitel

Dit Luchthavenbesluit kan worden aangehaald als Luchthavenbesluit Heli Holland Emmer-Compascuum.

 

 

TOELICHTING ARTIKELSGEWIJS

 

Artikel 3.2.1.1  

Dit artikel beschrijft de luchthaven waarop dit Luchthavenbesluit van toepassing is.

 

Artikel 3.2.2.2  

Dit artikel beschrijft de ligging van de start- en landingsplaats van de helihaven. De ligging van de landingsplaats dient in overeenstemming met het Luchthavenbesluit in het AIP (Aeronautical Information Publication) te worden opgenomen.

In de berekeningen van de grenswaarde en de contouren zijn de in dit artikel genoemde coördinaten gebruikt en deze zullen ook gebruikt worden voor handhavingsberekeningen.

 

Artikel 3.2.3.2  

Met dit artikel wordt het handhavingspunt vastgelegd. Hiermee wordt de grenswaarde vastgelegd die de gebruiksruimte van de luchthaven bepaald.

De invoergegevens die gebruikt zijn voor de berekening zijn vastgelegd in het 'Rapport Milieuberekeningen Helihaven Emmer-Compascuum' (Bijlage I).

Omdat er geen registratie plaatsvindt hoe het luchtverkeer zich verdeelt over de sector, volstaat het om slechts één handhavingspunt te gebruiken.

 

Artikel 3.2.4.2  

Dit artikel legt de minimale wettelijke beperkingengebieden vast. Beperkingen gelden krachtens de Wet voor de gebieden binnen de geluidscontouren van 70 en 56 db(A) Lden. Op grond van artikel 8.47, tweede lid, juncto 8.5, vierde lid, van de Wet mogen het luchthavengebied en het beperkingengebied elkaar niet overlappen. De beperkingen gelden daardoor alleen voor zover deze buiten het luchthavengebied liggen. Omdat de contour van 70 dB(A) Lden binnen het luchthavengebied valt, wordt het gebied binnen deze contour niet als beperkingengebied vastgesteld. Hetzelfde geldt voor het gebied binnen de contouren van de veiligheidsgebieden.

 

Beperkingen gelden ook voor het gebied dat is gelegen binnen de 10-5 en de 10-6-plaatsgebondenrisicocontour en het gebied met hoogtebeperkingen.

 

In het Besluit burgerluchthavens zijn de beperkingen nader ingevuld.

 

Gedeputeerde Staten kunnen voor bepaalde ruimtelijke initiatieven een Verklaring van Geen Bezwaar afgeven. Gelet op artikel 8.49, eerste lid, van de Wet luchtvaart, mogen Gedeputeerde Staten deze verklaring pas afgeven nadat de minister van Infrastructuur en Milieu heeft verklaard dat het veilig gebruik van het luchtruim door deze initiatieven niet wordt geschaad.

 

Artikel 3.2.4.3  

In het gebied tussen de 48 dB(A) Lden en 56 dB(A) Lden contour dient een afweging door het bevoegd gezag van de luchthaven te worden gemaakt over de ruimtelijke ontwikkeling van dat gebied. Met dit artikel wordt vastgelegd dat in dit gebied dezelfde beperkingen gelden als in het gebied binnen de direct naastliggende geluidcontour van 56 dB(A) Lden.

 

Artikel 3.2.5.1  

Dit Luchthavenbesluit treedt niet in werking dan nadat van de minister van Infrastructuur en Milieu een Verklaring van Veilig Gebruik Luchtruim is verkregen.

Op grond van artikel 8.47 en artikel 8.8 van de Wet luchtvaart moeten bij de vaststelling van een bestemmingsplan de beperkingengebieden uit het Luchthavenbesluit in acht worden genomen. Indien het bestemmingplan op deze onderdelen niet in overeenstemming is met het Luchthavenbesluit, geldt de laatstgenoemde als voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening. De gemeenteraad is op grond van artikel 8.8, lid 3, van de Wet luchtvaart verplicht om binnen een jaar nadat het besluit in werking is getreden het bestemmingsplan overeenkomstig het Luchthavenbesluit vast te stellen.

 

Deel 2 DE KAARTEN

 

Bijlage A1 Kadastrale gegevens  

Terreinbegrenzing Heli Holland Airservice

Kadastraal gemeente Emmen, sectie AB, nummers 74 en 75

 

 

Bijlage A2 Kadastrale gegevens en aanduiding helikoperlandingplaats  

Rode lijn is terreinbegrenzing Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum kadastraal bekend sectie AB, nummers 74 en 75

 

Bijlage B Plaats van het handhavingspunt  

Plattegrond met grens luchthavengebied en ligging handhavingspunt

 

Bijlage C Contouren ter aanduiding van het 10-5 en 10-6 plaatsgebondenrisico  

 

Bijlage D Geluidcontouren van 48, 56 en 70 db(a)l den  

 

Bijlage E1 Obstakelvrije Zone

 

Bijlage E2 Obstakelvrije Zone  

Ingezoomde ligging gewijzigde obstakelvrije vlakken rondom helihaven Emmer-Compascuum op basis van ICAO Annex 14 volume II (Heliports),4th edition 2013. Alle hoogtematen moeten worden gerelateerd aan de referentiehoogte van het luchthavengebied 12,9 m + NAP

 

Bijlage F Contouren ter aanduiding van de veiligheidsgebieden  

 

Bijlage G Overzicht alle contouren op één kaart  

De obstakelvrije vlakken zijn gewijzigd:

Voor de juiste obstakelvrije zone wordt verwezen naar kaart E1 en E2 in dit LHB

 

 

Deel 3

 

ONDERLIGGENDE NOTITIES

 

Deze onderliggende notities, bijlagen H en I zijn rapporten van de bureaus ATN-Nooitgedagt en Adecs Airinfra. In verband met de herziening van het LHB in 2018 zijn de kaarten in Bijlage H, appendix 6,7 en 8 en blad 23 evenals in Bijlage I figuur 3 en 4 niet meer van toepassing. Verwezen wordt naar de kaarten E1 en E2 in Deel 2.

 

Naar boven