Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2019, 323 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2019, 323 | Verordeningen |
Wijziging Luchtvaartverordening Drenthe
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 30 oktober 2018, kenmerk 5.1/2018002414, team Verkeer en Vervoer, tot bekendmaking van het besluit van Provinciale Staten van 19 december 2018, nummer G-7 tot wijziging van de Luchtvaartverordening Drenthe
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
Provinciale Staten van Drenthe;
gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van 30 oktober 2018, kenmerk 5.1/2018002414;
gelet op de Wet luchtvaart, het Besluit Burgerluchthavens, de Regeling burgerluchthavens, de Regeling Veilig gebruik luchthavens en andere terreinen, de Beleidsnota luchtvaart Drenthe en de door Provinciale Staten van Drenthe op 29 mei 2013 en 8 maart 2017 vastgestelde Paragraaf 3.2 van de Luchtvaartverordening Drenthe: Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum;
het Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum in Paragraaf 3.2 van de Luchtvaartverordening Drenthe, vastgesteld op 8 maart 2017, te vervangen door het Herzien Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum.
mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter
mevrouw mr. drs. S. Buissink, griffier
Gedeputeerde Staten van Drenthe,
PARAGRAAF 3.2.2 AANDUIDING LUCHTHAVEN
Artikel 3.2.2.1 Locatieaanduiding
Dit Luchthavenbesluit is van toepassing op de helikopterluchthaven van Heli Holland Airservice BV, gelegen aan de Kanaal Z.Z. 3, 7881 NB Emmer-Compascuum, kadastraal gemeente Emmen, sectie AB, nummers 74 en 75 (twee percelen) zoals aangegeven op de kaarten in Bijlage A1 en A2.
Artikel 3.2.2.2 Aanduiding helikopter landingsplaats
De start- en landingsplaats bevinden zich op de coördinaten 52° 48” 12’ N, 6° 57” 25’ E. In het rijksdriehoekstelsel (RD) komt dit overeen met een x-coördinaat 260875 en een y-coördinaat 536274 zoals aangegeven op de kaarten in de bijlagen A1 en A2.
PARAGRAAF 3.2.3 VOORWAARDEN LUCHTHAVEN
Artikel 3.2.3.2 Handhavingspunt
De ligging van het handhavingspunt, bedoeld in artikel 8 van het Besluit burgerluchthavens en zoals aangegeven op de kaart in Bijlage B. De grenswaarde voor de geluidsbelasting op dat punt is opgenomen in onderstaande tabel.
Artikel 3.2.3.3 Openstellingstijden
De luchthaven wordt opengesteld voor helikopterluchtverkeer gedurende de daglichtperiode. Het gebruik vindt plaats in overeenstemming met de zichtvliegvoorschriften bedoeld in Hoofdstuk 3, Afdeling 3, van het Luchtverkeersreglement. Het staat de exploitant vrij om de openstellingstijden van de luchthaven verder te beperken.
PARAGRAAF 3.2.4 REGELS OMTRENT DE RUIMTELIJKE INDELING
Artikel 3.2.4.1 Luchthavengebied
Het luchthavengebied als bedoeld in artikel 8.47 van de Wet wordt vastgesteld voor het gebied zoals aangegeven in Bijlage A2.
Artikel 3.2.4.2 Beperkingengebieden
De contouren ter aanduiding van het 10-5 en 10-6 plaatsgebondenrisico, de geluidscontour van 48 dB(A) Lden, de geluidscontour van 56 dB(A) Lden, de geluidscontour van 70 dB(A) Lden, het gebied met hoogtebeperkingen en de contouren ter aanduiding van de veiligheidsgebieden zijn aangegeven in de Bijlagen C, D, E en F.
Artikel 3.2.4.3 Afweging in beperkingengebied
Het tweede, derde en vierde lid van artikel 12 van het Besluit burgerluchthavens zijn van overeenkomstige toepassing op het beperkingengebied, als bedoeld in artikel 3.2.4.2, lid b, sub 3, dat is gelegen tussen de geluidscontour van 56 dB(A) Lden en de geluidscontour van 48 dB(A) Lden.
Dit artikel beschrijft de ligging van de start- en landingsplaats van de helihaven. De ligging van de landingsplaats dient in overeenstemming met het Luchthavenbesluit in het AIP (Aeronautical Information Publication) te worden opgenomen.
In de berekeningen van de grenswaarde en de contouren zijn de in dit artikel genoemde coördinaten gebruikt en deze zullen ook gebruikt worden voor handhavingsberekeningen.
Met dit artikel wordt het handhavingspunt vastgelegd. Hiermee wordt de grenswaarde vastgelegd die de gebruiksruimte van de luchthaven bepaald.
De invoergegevens die gebruikt zijn voor de berekening zijn vastgelegd in het 'Rapport Milieuberekeningen Helihaven Emmer-Compascuum' (Bijlage I).
Omdat er geen registratie plaatsvindt hoe het luchtverkeer zich verdeelt over de sector, volstaat het om slechts één handhavingspunt te gebruiken.
Dit artikel legt de minimale wettelijke beperkingengebieden vast. Beperkingen gelden krachtens de Wet voor de gebieden binnen de geluidscontouren van 70 en 56 db(A) Lden. Op grond van artikel 8.47, tweede lid, juncto 8.5, vierde lid, van de Wet mogen het luchthavengebied en het beperkingengebied elkaar niet overlappen. De beperkingen gelden daardoor alleen voor zover deze buiten het luchthavengebied liggen. Omdat de contour van 70 dB(A) Lden binnen het luchthavengebied valt, wordt het gebied binnen deze contour niet als beperkingengebied vastgesteld. Hetzelfde geldt voor het gebied binnen de contouren van de veiligheidsgebieden.
Beperkingen gelden ook voor het gebied dat is gelegen binnen de 10-5 en de 10-6-plaatsgebondenrisicocontour en het gebied met hoogtebeperkingen.
In het Besluit burgerluchthavens zijn de beperkingen nader ingevuld.
Gedeputeerde Staten kunnen voor bepaalde ruimtelijke initiatieven een Verklaring van Geen Bezwaar afgeven. Gelet op artikel 8.49, eerste lid, van de Wet luchtvaart, mogen Gedeputeerde Staten deze verklaring pas afgeven nadat de minister van Infrastructuur en Milieu heeft verklaard dat het veilig gebruik van het luchtruim door deze initiatieven niet wordt geschaad.
In het gebied tussen de 48 dB(A) Lden en 56 dB(A) Lden contour dient een afweging door het bevoegd gezag van de luchthaven te worden gemaakt over de ruimtelijke ontwikkeling van dat gebied. Met dit artikel wordt vastgelegd dat in dit gebied dezelfde beperkingen gelden als in het gebied binnen de direct naastliggende geluidcontour van 56 dB(A) Lden.
Dit Luchthavenbesluit treedt niet in werking dan nadat van de minister van Infrastructuur en Milieu een Verklaring van Veilig Gebruik Luchtruim is verkregen.
Op grond van artikel 8.47 en artikel 8.8 van de Wet luchtvaart moeten bij de vaststelling van een bestemmingsplan de beperkingengebieden uit het Luchthavenbesluit in acht worden genomen. Indien het bestemmingplan op deze onderdelen niet in overeenstemming is met het Luchthavenbesluit, geldt de laatstgenoemde als voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening. De gemeenteraad is op grond van artikel 8.8, lid 3, van de Wet luchtvaart verplicht om binnen een jaar nadat het besluit in werking is getreden het bestemmingsplan overeenkomstig het Luchthavenbesluit vast te stellen.
Bijlage A1 Kadastrale gegevens
Terreinbegrenzing Heli Holland Airservice
Bijlage A2 Kadastrale gegevens en aanduiding helikoperlandingplaats
Rode lijn is terreinbegrenzing Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum kadastraal bekend sectie AB, nummers 74 en 75
Bijlage B Plaats van het handhavingspunt
Plattegrond met grens luchthavengebied en ligging handhavingspunt
Ingezoomde ligging gewijzigde obstakelvrije vlakken rondom helihaven Emmer-Compascuum op basis van ICAO Annex 14 volume II (Heliports),4th edition 2013. Alle hoogtematen moeten worden gerelateerd aan de referentiehoogte van het luchthavengebied 12,9 m + NAP
Bijlage G Overzicht alle contouren op één kaart
De obstakelvrije vlakken zijn gewijzigd:
Voor de juiste obstakelvrije zone wordt verwezen naar kaart E1 en E2 in dit LHB
Deze onderliggende notities, bijlagen H en I zijn rapporten van de bureaus ATN-Nooitgedagt en Adecs Airinfra. In verband met de herziening van het LHB in 2018 zijn de kaarten in Bijlage H, appendix 6,7 en 8 en blad 23 evenals in Bijlage I figuur 3 en 4 niet meer van toepassing. Verwezen wordt naar de kaarten E1 en E2 in Deel 2.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-323.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.