Provinciaal blad van Flevoland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2019, 3122 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2019, 3122 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland houdende regels omtrent subsidie energietransitie Nadere regels Subsidieregeling Bevordering Initiatieven Energietransitie Provincie Flevoland 2019-2020
Gedeputeerde Staten maken gelet op artikel 136, eerste lid van de Proivnciewet bekend dat zij in hun vergadering van 16 april 2019 , nummer 2405639 het volgende besluit hebben genomen:
Nadere regels “Subsidieregeling Bevordering Initiatieven Energietransitie Provincie Flevoland 2019-2020”
Gedeputeerde Staten van Flevoland,
Provinciale staten bij besluit van 19 december 2018 (registratienummer 2322251) budget beschikbaar hebben gesteld ter stimulering van initiatieven die mogelijk een bijdrage leveren aan de energietransitie en daarbij hebben aangegeven dat dit budget beschikbaar moet worden gesteld door middel van subsidiering;
de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 een procedureel kader geeft voor subsidiering van activiteiten die passen in het provinciaal beleid;
in deze Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid is toegekend om nadere regels vast te stellen die onder meer betrekking hebben op subsidiecriteria;
het wenselijk is om voor het beschikbaar stellen van subsidie voor initiatieven die mogelijk een bijdrage leveren aan de energietransitie deze nadere regels vast te stellen;
gelet op het bepaalde in artikel 2, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012.
De volgende nadere regels vast te stellen:
Nadere regels Subsidieregeling Bevordering Initiatieven Energietransitie Provincie Flevoland 2019-2020
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Duurzame energie: energie van onuitputtelijke bronnen die niet belastend zijn voor het leefmilieu en klimaat. Vormen van duurzame energie zijn: zonne-energie, windenergie, bio-energie, geothermische energie, energie uit rivieren, meren en zeeën. Ook de productie van groene waterstof wordt beschouwd als een vorm van duurzame energie.
Artikel 2. Reikwijdte nadere regels
Deze nadere regels zijn van toepassing op subsidies die Gedeputeerde Staten kunnen verstrekken om initiatieven te stimuleren die een bijdrage leveren aan de energietransitie in het kader van de verduurzamingsopgave zoals geformuleerd in de Omgevingsvisie Flevoland.
Artikel 3. Doel van de nadere regels
Deze nadere regels hebben tot doel om aan potentiële aanvragers duidelijkheid te verschaffen over de inhoudelijke criteria waaraan subsidieaanvragen worden getoetst.
Artikel 6. Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidie bedraagt minimaal € 5.000,- en maximaal € 25.000,- per initiatief.
Er zijn vijf periodes waarbinnen subsidieaanvragen kunnen worden ingediend, verspreid over 2019 en 2020:
Artikel 10. Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op het bepaalde in artikel 13 van de ASF 2012 dienen de volgende gegevens te worden ingediend:
Artikel 11. Algemene weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 8 van de ASF 2012, wordt een subsidieaanvraag in ieder geval afgewezen wanneer:
Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats op basis van de hoogte van het aangevraagde subsidiebedrag, waarbij een lager aangevraagd subsidiebedrag voorgaat op een hoger aangevraagd subsidiebedrag.
Artikel 17. Verplichtingen subsidieontvanger, start uitvoering
In aanvulling op de artikelen 18 tot en met 21 van de ASF 2012 is de subsidieontvanger verplicht:
De subsidieontvanger is verplicht aan Gedeputeerde Staten verslag te doen over het verloop en resultaat van het initiatief binnen 3 maanden na realisatie van het initiatief.
Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Flevoland van 16 april 2019.
secretaris,
voorzitter,
De secretaris van Gedeputeerde Staten van Flevoland
Toelichting Nadere regels Subsidieregeling Bevordering Initiatieven Energietransitie Provincie Flevoland 2019-2020
Deze nadere regels vloeien voort uit:
Dat is gedaan door op grond van de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 een nadere subsidieregeling in het leven te roepen die het mogelijk maakt om initiatieven te subsidiëren die een bijdrage leveren aan de energietransitie.
2. Waarom nadere regels nodig als er al een Algemene Subsidieverordening Flevoland is.
Een bestuursorgaan mag op grond van de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) slechts subsidie verstrekken op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Binnen de provincie Flevoland is dit de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 (ASF 2012). Hierin zijn in aanvulling op de subsidiespelregels die in de subsidietitel van de Awb zijn opgenomen nadere subsidiespelregels opgenomen die bij subsidiering in acht moeten worden genomen. De ASF 2012 schrijft voor dat subsidie slechts wordt verstrekt indien de activiteit past binnen de beleidsdoelstellingen van de provincie en door de aanvrager aannemelijk is gemaakt dat hieraan kan worden voldaan. In aanvulling op de ASF 2012 kunnen Gedeputeerde Staten nog nadere regels vaststellen, waarin beleid specifieke voorwaarden op maat worden gesteld. In deze nadere regels worden de beleid specifieke voorwaarden (subsidiespelregels) vermeld. Omdat de subsidietitel van de Awb een gedetailleerde regeling geeft van het proces van subsidieverstrekking, zijn veel bepalingen die in de Awb staan niet nog een keer in de verordening opgenomen. Dit houdt in dat er wanneer sprake is van subsidiering niet alleen rekening moet worden gehouden met het bepaalde in de ASF 2012, maar ook met de wettelijke bepalingen van de subsidietitel van de Awb. De basisspelregels voor subsidiering zijn opgenomen in de ASF 2012 en de subsidietitel van de Awb. De beleid specifieke spelregels zijn opgenomen in de nadere regels.
De energietransitie is een vraagstuk dat tegenwoordig op diverse terreinen centraal staat, zo ook binnen de provincie Flevoland. Naast het zelf organiseren van processen, wil de provincie ook externe initiatieven faciliteren door middelen beschikbaar te stellen die een bijdrage kunnen leveren aan de energietransitie. Deze initiatieven kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn. De subsidieregeling heeft als doel burgers en organisaties die activiteiten op willen starten ter bevordering van de energietransitie te ondersteunen, te motiveren en te inspireren.
Een voorbeeld van een initiatief waarvoor subsidie kan worden verstrekt is een voorlichtingsavond over energiebesparing in de wijk voor wijkbewoners. Een ander voorbeeld betreft een initiatief waarmee een straat aardgasvrij wordt gemaakt, waarbij een adviesbureau wordt ingeschakeld om de betrokken inwoners te helpen. Deze twee voorbeelden dienen slechts ter illustratie. De regeling heeft echter een brede opzet en is niet beperkt tot dergelijke initiatieven.
Het primaire doel van deze regeling is dus het stimuleren van de energietransitie. Deze subsidieregeling maakt onderdeel uit van de Flevolandse Energieagenda (FEA).
Artikel 8. Procedure en expertteam Bevordering Initiatieven Energietransitie
Omdat er voor deze subsidieregeling inhoudelijke kennis inzake de energietransitie vereist is, stellen Gedeputeerde Staten een expertteam in die deze aanvragen kunnen beoordelen.
Het door Gedeputeerde Staten in te stellen expertteam bestaat uit:
Het expertteam brengt een positief of negatief advies uit inzake een subsidieaanvraag. Het team beslist op basis van het meerderheidsbeginsel.
Er zijn voor deze subsidieregeling zeven periodes vastgesteld waarbinnen subsidieaanvragen kunnen worden ingediend, verspreid over 2019 en 2020. Er is in het kader van toegankelijkheid gekozen om deze periodes over het jaar te verdelen en daarbij het zomerreces en winterreces te ontzien.
Om het toepassen van de middelen zo effectief mogelijk te maken, werden op 18 juli in Provinciale Staten criteria vastgesteld waaraan de voorstellen moeten voldoen.
Hieronder volgt een toelichting bij de criteria.
Het initiatief heeft een sluitende begroting.
Het initiatief heeft een versnellend en/of verbindend karakter en een potentieel dat opschaalbaar is naar provinciaal niveau.
Het initiatief draagt zorg voor kennisdeling. Dit kan gaan om:
Bij het initiatief werkt de initiatiefnemer binnen relevante samenwerkingsverbanden. Dit kan gaan om:
Het initiatief lijkt kansrijk, maar vraagt verdere ontwikkeling(en) die autonoom niet van de grond komen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-3122.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.