Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 2251 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 2251 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant houdende regels omtrent bouwpercelen (Subsidieregeling vouchers agrarische bouwpercelen Noord-Brabant)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten de Subsidieregeling vrijgekomen agrarische bedrijfslocaties Noord-Brabant en de Subsidieregeling vrijkomende agrarische bedrijfslocaties Noord-Brabant gelet op hun gelijkenis samenvoegen en een nieuwe Subsidieregeling wensen vast te stellen;
Overwegende dat door de herbestemming van agrarische bouwpercelen kansen worden geboden voor de revitalisering van het landelijk gebied;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten de leegstand van gebouwen op agrarische bouwpercelen willen aanpakken;
Overwegende dat het Uitvoeringsprogramma Ondersteunende Maatregelen Transitie Veehouderij, veehouders ondersteunt in het maken van de juiste keuze om hun bedrijf te beëindigen, via een voucherprogramma;
Overwegende dat via een vouchersysteem adviezen kunnen worden ingekocht met betrekking tot de herbestemming van agrarische bouwpercelen;
Overwegende dat daar waar sprake is van staatssteun in het kader van rechtvaardiging van staatssteun de volgende staatssteunmaatregelen van toepassing zijn:
In deze regeling wordt verstaan onder:
bouwperceel: aaneengesloten (virtueel) vlak waarop functioneel bij elkaar behorende bebouwing en voorzieningen worden geconcentreerd, bestaande uit een bouwvlak, waarbinnen de gebouwen zijn toegelaten, met de direct daaraan grenzende gronden waar ook bouwwerken geen gebouwen zijnde en vergunningvrije bouwwerken zijn toegestaan als bedoeld in artikel 1.22 van de Verordening Ruimte Noord-Brabant van 1 augustus 2018;
BrabantAdvies: adviesorganisatie waarin vier Brabantse adviesraden zijn verenigd, Provinciale Raad Gezondheid, Provinciale Raad voor de Leefomgeving, Sociaal-Economische Raad Brabant en Young Professionals Brabant en die gevraagd en ongevraagd adviseren over belangrijke thema’s die in Brabant spelen;
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het inwinnen van advies over de herbestemming van een agrarisch bouwperceel.
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 8 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 11 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 9 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend binnen de periode van 2 april 2019 vanaf 09.00 uur tot en met 9 december 2019, tot 17.00 uur.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 4, voor de periode, genoemd in artikel 9, vast op € 500.000 met dien verstande dat:
Onverminderd het eerste lid wordt, indien sprake is van staatssteun, maximaal slechts een zodanig bedrag aan subsidie verstrekt dat voor het totale bedrag aan subsidies over een periode van drie belastingjaren het maximumbedrag aan de de-minimissteun van € 20.000 voor ondernemingen in de landbouwsector niet wordt overschreden.
Onverminderd het eerste lid wordt, indien sprake is van staatssteun, maximaal slechts een zodanig bedrag aan subsidie verstrekt dat voor het totale bedrag aan subsidies over een periode van drie belastingjaren het maximumbedrag aan de de-minimissteun van € 200.000 voor ondernemingen niet wordt overschreden.
Artikel 14 Prestatieverantwoording
De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van een activiteitenverslag.
Gedeputeerde Staten zenden in 2021 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze regeling in de praktijk.
Voor subsidieaanvragen waarop op de datum van inwerkingtreding van deze regeling nog niet is beslist, blijven de Subsidieregeling vouchers vrijgekomen agrarische bedrijfslocaties Noord-Brabant en de Subsidieregeling vouchers vrijkomende agrarische bedrijfslocaties Noord-Brabant hun werking behouden.
’s-Hertogenbosch, 12 maart 2019
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling vouchers agrarische bouwpercelen Noord-Brabant.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Brabants Kennisplatform VABIMPULS: Dit kennisplatform is gelieerd aan BrabantAdvies, en dient tot kennisuitwisseling voor en door de deskundigen die geraadpleegd worden door eigenaren van agrarische bouwpercelen. Het betreffen deskundigen werkzaam op het gebied van ruimtelijke vraagstukken, zoals juristen, financieel specialisten of ontwerpers. De opgedane kennis door de deskundigen wordt zowel onderling gedeeld als met gemeenten, provincie en overige partners.
Met het staken van de agrarische activiteiten wordt bedoeld dat het agrarische bedrijf op het vrijgekomen agrarisch bouwperceel niet meer in werking mag zijn. Dit kan onder andere blijken uit milieuvergunningen die zijn ingetrokken.
Er mag in ieder geval geen subsidie zijn verstrekt aan het project op grond van de Subsidieregeling vouchers vrijgekomen agrarische bedrijfslocaties Noord-Brabant of de Subsidieregeling vouchers vrijkomende agrarische bedrijfslocaties Noord-Brabant.
Artikel 6, eerste lid, onder a
De eerste fase bestaat uit de begeleiding van de uitwerking van een haalbaarheidsanalyse waarin de mogelijkheden en onmogelijkheden van herbestemming van een agrarisch bouwperceel worden verkend (inclusief een ruimtelijke verkenning). Veelal zal deze fase starten met een oriëntatiegesprek, een eerste kennismaking tussen aanvrager en deskundige. De intake wordt gevolgd door een verkenning van de mogelijkheden en onmogelijkheden, waarvan vervolgens de haalbaarheid wordt geanalyseerd en neergelegd in een verslag.
Artikel 6, eerste lid, onder b, onderdeel 2
Indien uit de eerste fase blijkt dat er concrete plannen ontwikkeld kunnen worden, gericht op de herbestemming van het agrarisch bouwperceel, kan de eigenaar starten met de tweede fase. In deze fase wordt een begin gemaakt met de uitwerking van de nieuwe plannen. Deze uitwerking kan als basis dienen voor een vervolg met een plan voor een herbestemming en/of een vergunning. Een onderdeel van de activiteiten van fase 2 kan het opstellen van een principeverzoek zijn, een oriëntatie of een quickscan voor een bestemmingsplanprocedure, of een oriëntatie of verkenning voor een vergunningsprocedure.
Overeenkomstig artikel 11 van de Asv, is verrekenbare btw niet subsidiabel. Het door de in te schakelen deskundigen en specialisten te rekenen maximale uurtarief van € 93, is exclusief btw. Aanvragers die ook ondernemer zijn in de zin van de Wet op de Omzetbelasting 1968, kunnen de btw van 21% die wordt geheven over het uurtarief van € 93, verrekenen met de omzetbelasting die zij betalen over de inkomsten van hun onderneming. Een aanvrager die een natuurlijk persoon is, kan dat niet.
Kosten die hieronder vallen zijn onder andere een ontwerp-bestemmingsplan of ruimtelijk onderbouwing, bodemonderzoeken en archeologische onderzoeken die nodig zijn voor een bestemmingsplan.
Kosten die hieronder vallen zijn onder andere ontwerptekeningen en constructieberekeningen die nodig zijn voor een vergunningsprocedure.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen aanvragers die btw kunnen verrekenen en aanvragers die geen btw kunnen verrekenen. Dit onderscheid is nodig om te kunnen bepalen wat de hoogte is van het subsidiebedrag waarop aanspraak gemaakt kan worden. Natuurlijke personen kunnen geen btw verrekenen en daarom kunnen zij in aanmerking komen voor een hoger subsidiebedrag. Wanneer een aanvrager zijn agrarische activiteiten heeft gestaakt, maar het agrarische bedrijf op papier nog bestaat en hij in het bezit is van een btw nummer dient de subsidie op naam van het agrarisch bedrijf te worden aangevraagd, omdat er in dat geval btw verrekend kan worden. Wanneer een aanvrager nog een actieve veehouderij bezit dient de subsidie op naam van het agrarisch bedrijf te worden aangevraagd.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 13, eerste lid, onder b
De verkenning en de haalbaarheidsanalyse, zijnde fase 1 van het project, mag maximaal 6 maanden duren.
Artikel 13, eerste lid, onder c
De begeleiding en uitwerking van een plan dat als basis kan dienen voor een traject tot herbestemming, zijnde fase 2 van het project, dient binnen twaalf maanden na verlening te worden uitgevoerd. Indien de termijn van zes maanden bij fase 1 niet volledig is benut, mag de resterende termijn ingezet worden voor fase 2 zolang de totale termijn van twaalf maanden niet wordt overschreden.
Als de subsidieontvanger de gesubsidieerde activiteit niet, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen verricht, dient hij dit verplicht te melden bij Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten kunnen dan, afhankelijk van de situatie, de subsidie ambtshalve op een lager bedrag vaststellen. Ook kan er ambtshalve een gewijzigde verleningsbeschikking worden vastgesteld, waarin nieuwe afspraken met de subsidieontvanger worden gemaakt. Als bij de desgevraagde verantwoording of controle blijkt dat niet aan de meldingsplicht is voldaan, kan dit leiden tot volledige terugvordering inclusief wettelijke rente.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-2251.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.