Provinciaal blad van Zeeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2019, 1621 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2019, 1621 | Verordeningen |
Besluit van provinciale staten van Zeeland houdende vaststelling Financiële Controleverordening 2018
In deze verordening wordt verstaan onder:
accountantscontrole: de controle van de in artikel 201 Provinciewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de provinciale staten benoemde accountant van:
de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken; waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 217 Provinciewet, in acht worden genomen.
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van het gestelde in lid 3, letters e en f kunnen provinciale staten in het programma van eisen opnemen, dat de Staten jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststellen de posten van de jaarrekening, de provinciale producten en de provinciale organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Gedeputeerde staten dragen er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de provincie.
Gedeputeerde staten dragen er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de provincie zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Gedeputeerde staten kunnen de door de provinciale staten benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Gedeputeerde staten informeren provinciale staten over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Gedeputeerde staten dragen de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Gedeputeerde staten zijn voor de controle van de rechtmatigheid en getrouwheid van de besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door provinciale staten benoemde accountant, indien dit in het belang van de provincie is.
Gedeputeerde staten dragen de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en nemen hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, zijn gedeputeerde staten bevoegd, indien dit in het belang van de provincie is, hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de provinciale staten benoemde accountant.
Aldus vastgesteld in de vergadering van provinciale staten van 1 maart 2019.
Drs. J.M.M. Polman, voorzitter
Drs. F.J. van Houwelingen, griffier
Uitgegeven 6 maart 2019
De secretaris, A.W. Smit
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
Artikel 2 van de verordening regelt de opdrachtverlening van de accountantscontrole van de provinciale jaarrekening. Het eerste lid legt de periode van de verbintenis met de accountant voor de controle van de jaarrekening vast. Het tweede lid regelt dat gedeputeerde staten verantwoordelijk zijn voor de voorbereiding van de aanbesteding van de accountantscontrole van de jaarrekening. In het derde lid wordt aangegeven dat provinciale staten het programma van eisen vaststellen, waaraan de aanbesteding moet voldoen. Lid 4 biedt de mogelijkheid aan provinciale staten om jaarlijks, behalve datgene wat is voorgeschreven, specifieke onderwerpen aan te wijzen waaraan de accountant aandacht dient te besteden.
Als er sprake is van een aanbesteding van de accountant regelt lid 5 dat provinciale staten de selectiecriteria en de weging vast stellen.
Artikel 3 Informatieverstrekking door gedeputeerde s taten
Artikel 3 van de verordening heeft betrekking op de verantwoordelijkheid van gedeputeerde staten voor de jaarrekening en regelt de verplichtingen van het college voor de verstrekking van de achterliggende informatie aan de accountant.
Voor de controle van de jaarrekening doet de accountant onderzoek naar de achterliggende bescheiden. Het tweede lid draagt aan gedeputeerde staten op deze achterliggende bescheiden goed toegankelijk ter inzage aan de accountant beschikbaar te stellen.
Het derde lid regelt de bevestigingsbrief van gedeputeerde staten aan de accountant.
Het vierde lid bevat een afspraak voor de overlegging van de gecontroleerde jaarrekening aan provinciale staten. In het programma van eisen wordt een definitieve datum met de accountant afgesproken.
Het vijfde lid gebiedt gedeputeerde staten alle informatie die van invloed is op het beeld van de jaarrekening en pas na de afgifte van de accountantsverklaring, maar vóór de vaststelling van de jaarrekening door provinciale staten, aan gedeputeerde staten bekend is geworden, terstond te melden aan provinciale staten en de accountant.
Artikel 4 Inrichting accountantscontrole
Dit artikel regelt de bevoegdheden van de accountant ten aanzien van de inrichting van de accountantscontrole. De accountant is leidend ten aanzien van de inrichting van de accountantscontrole. Hij mag zelfs onaangekondigd controles uitvoeren. Gedeputeerde staten zijn hierin volgend. Wel moet er ter bevordering van een soepele accountantscontrole periodiek overleg worden gevoerd tussen de accountant en de verschillende vertegenwoordigers van de Provincie. Ook is uitwisseling van informatie gewenst over specifieke aandachtsgebieden bij de accountantscontrole.
Artikel 5 Toegang tot informatie
Artikel 5 van de verordening kent de bevoegdheid om onbelemmerd onderzoek te doen toe aan de accountant. Dit natuurlijk met inachtneming van het programma van eisen bij de opdrachtverlening. Het artikel legt aan gedeputeerde staten de plicht op om er voor te zorgen, dat de accountant een onbelemmerde toegang heeft tot alle burelen van de Provincie en de ambtenaren van de Provincie volledig meewerken aan de accountantscontrole.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Naast de controle van de jaarrekening zijn er meer werkzaamheden binnen de Provincie die de inzet van een accountant (kunnen) vereisen. Zo eisen ministeries voor de verantwoording over de uitvoering van medebewindstaken door de Provincie (specifieke uitkeringen) vaak een aparte accountantsverklaring. De aanwijzing van de accountant voor onder meer dit soort accountantscontroles is een bevoegdheid van gedeputeerde staten.
Het eerste en tweede lid regelen, dat gedeputeerde staten voor deze controlewerkzaamheden in het algemeen de door de provinciale staten aangewezen accountant inschakelen. Gedeputeerde staten mogen hiervan afwijken, indien dit in het belang van de provincie is. De accountant die de jaarrekening controleert, is vaak beter bekend met de provinciale administraties. Daarbij kunnen controles van de jaarrekening en controles van medebewindstaken tegelijkertijd door één accountant worden uitgevoerd.
Het derde lid gaat over specifieke werkzaamheden, waarbij gedeputeerde staten bij de verantwoording aan derden voor controle werkzaamheden een accountant kunnen inzetten. Gedeputeerde staten zijn dan bevoegd , indien dit in het belang van de provincie is, een andere dan de door de provinciale staten aangewezen accountant, in te zetten.
Het derde en vierde lid van artikel 217 PW regelt de rapportering en de inhoud daarvan door de accountant aan provinciale staten en gedeputeerde staten. Aanvullend daarop kunnen in het programma van eisen bij de aanbesteding aanvullende inhoudelijke eisen worden gesteld, maar ook aanvullende rapporteringen van de accountant. Artikel 7 regelt aanvullende zaken aangaande de rapportering op grond van de door de accountant uitgevoerde controles. Zaken die dan natuurlijk wel in het programma van eisen bij de opdrachtverlening moeten worden geregeld.
Naast de uiteindelijke eindcontrole van de jaarrekening verricht de accountant meestal meerdere controles. Dit kunnen tussentijdse controles (interim controles) zijn. Het eerste lid van artikel 7 regelt, dat gedeputeerde staten in elk geval bij geconstateerde afwijkingen door de accountant die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring bij de jaarrekening, een afschrift krijgen van de schriftelijke mededeling hierover aan provinciale staten. Dit opdat gedeputeerde staten (in overleg met provinciale staten en de accountant) mogelijk nog tijdig maatregelen tot herstel kunnen treffen.
Het tweede lid van artikel 7 regelt dat de portefeuillehouder financiën en de afdelingsmanager Financiën en Control een rapportage krijgen van de door de accountant uitgevoerde (deel)controles. In deze rapportage worden afwijkingen die niet leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring en niet van bestuurlijke aard zijn medegedeeld. Voorts is in het artikel een derde lid opgenomen voor de procedure van hoor en wederhoor. De constateringen in het verslag van bevindingen worden voorafgaand aan verzending van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen aan provinciale staten door de accountant besproken met gedeputeerde staten. Het geeft gedeputeerde staten de mogelijkheid kanttekeningen te plaatsen bij de constateringen in het (concept) verslag van bevindingen.
Tot slot is in het vierde lid van dit artikel opgenomen, dat de accountant zijn definitief verslag van bevindingen aan de auditcommissie mondeling toelicht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-1621.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.