Provinciaal blad van Zeeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2019, 1107 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2019, 1107 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van gedeputeerde staten houdende wijziging van de Regeling aanwijzing budgethouders en budgetbeheer Provincie Zeeland 2017
De Regeling aanwijzing budgethouders en budgetbeheer Provincie Zeeland 2017 wordt als volgt gewijzigd.
In artikel 2, tweede lid en in het derde lid wordt “Financiën” gewijzigd in “F&C”;
In artikel 2, tweede lid, wordt na de zinsnede “a tot en met d” ingevoegd de zinsnede “en f”.
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
Na het eerste lid wordt een nieuw lid toegevoegd luidende:
Voor wat betreft andere privaatrechtelijke overeenkomsten dan genoemd in het eerste lid, is de budgethouder bevoegd te beschikken over het hem toegekende budget, binnen de grenzen van het budget en binnen een op grond daarvan vooraf door gedeputeerde staten vastgesteld globaal bestedingsplan dan wel op grond daarvan vastgestelde ramingen, in het lopende begrotingsjaar en de daaraan gekoppelde (beleids)doelstelling. Hij maakt van deze bevoegdheid slechts in mandaat gebruik conform het mandaatbesluit van gedeputeerde staten en het mandaatbesluit van de commissaris van de Koning.
De opsomming in de derde alinea in onderdeel 1.1 (algemene toelichting) wordt als volgt gewijzigd:
Aan onderdeel 1.1 Algemene toelichting wordt de volgende alinea toegevoegd:
Betekenis van gebruikte afkortingen:
Afdeling F&C : afdeling Financiën & Control.
Afdeling POJZ: afdeling Personeel, Omgeving & Juridische Zaken.
Onderdeel 1.2 (artikelsgewijze toelichting) van de Algemene toelichting wordt als volgt gewijzigd:
Bij het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten wordt altijd eerst advies ingewonnen bij in ieder geval de afdelingen POJZ en F&C. De budgethouder is weliswaar gemandateerd tot het besluiten tot het aangaan van een overeenkomst binnen de genoemde categorieën, dat neemt niet weg dat toch integrale afweging moet plaatsvinden als het onderwerp van de overeenkomst dat noodzakelijk maakt.
De budgethouder mag alleen een overeenkomst privaatrechtelijke overeenkomsten voor een werk, een levering of een dienst aangaan, nodig voor het realiseren van de (beleids)doelstelling waarvoor hij het budget heeft verkregen. De wijze waarop een dergelijke overeenkomst moet worden aangegaan is vastgelegd in het vigerende provinciale inkoop- en aanbestedingsbeleid. De budgethouder moet zich er steeds van vergewissen dat hij volgens de regels van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid handelt, dat wil zeggen dat hij zowel in de voorbereidingsfase het onderdeel Inkoop- en aanbesteding van de afdeling POJZ betrekt maar ook in andere fases indien de inkoop- en aanbestedingsregels aan moeten worden bewaak. Bijvoorbeeld bij het verstrekken van een opdracht tot meerwerk. In artikel 3 van deze regeling, over de reikwijdte van de bevoegdheden van de budgethouder, is meer concreet geregeld wat de budgethouder moet doen als het gaat om het aangaan van een privaatrechtelijke overeenkomst, een rechtsgeldige ondertekening daarvan, de registratie en financiële afwikkeling. Bij het aangaan van een overeenkomst naar privaatrecht ter zake van een werk, een levering of een dienst als bedoeld in het provinciale inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt de daarmee aangegane verplichting geregistreerd in het Financieel Informatiesysteem.
Voor wat betreft andere privaatrechtelijke overeenkomsten dan die voor een werk, een levering of een dienst zoals genoemd in artikel 3, eerste lid, is de budgethouder eveneens bevoegd te beschikken over het hem toegekende budget, binnen de grenzen van het budget en binnen een op grond daarvan vooraf door gedeputeerde staten vastgesteld globaal bestedingsplan dan wel op grond daarvan vastgestelde ramingen, in het lopende begrotingsjaar en de daaraan gekoppelde (beleids)doelstelling. Hij maakt van deze bevoegdheid slechts in mandaat gebruik indien hijzelf over een mandaat daartoe beschikt of binnen de grenzen van het mandaat van de functionaris die daar over beschikt. Hierbij kun je denken aan overeenkomsten op het gebied van bijvoorbeeld de aan- en verkoop van vastgoed, huur- en verhuur, aankoop van gronden of beheersovereenkomsten. Mocht de budgethouder niet over het mandaat beschikken, dan dient de budgethouder zich te wenden tot de afdeling van de provinciale organisatie waar die taak is belegd. Als het bijvoorbeeld over een vastgoedovereenkomst zou gaan dan is de afdeling I&V de afdeling waarbij de budgethouder zich moet voegen. In samenspraak met die afdeling moeten verdere stappen worden ondernomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-1107.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.