Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2018, 9769 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2018, 9769 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant houdende regels omtrent subsidie voor geluidsisolatie van woningen (Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 18 december 2018 het Actieplan Geluid 2018-2023 hebben vastgesteld;
Overwegende dat dit programma is gericht op de reductie van het geluidsniveau binnen woningen die langs provinciale wegen zijn gelegen, indien maatregelen aan de weg of in de overdracht onvoldoende oplossing bieden;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten een subsidieregeling wensen op te stellen, waarin woningeigenaren worden gestimuleerd geluidsisolatiemaatregelen te treffen;
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het stimuleren van woningeigenaren om geluidsisolatie maatregelen te treffen aan woningen gelegen langs een provinciale weg:
Artikel 7 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 1 maart 2019 tot en met 19 december 2020.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 4, voor de periode genoemd in artikel 7 vast op € 300.000.
Artikel 11 Subsidievaststelling
Overeenkomstig artikel 20, eerste lid, onder a, van de Asv wordt de subsidie direct vastgesteld.
Gedeputeerde Staten betalen het verleende subsidiebedrag overeenkomstig artikel 23, eerste lid van de Asv in een keer.
Gedeputeerde Staten zenden in 2020 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze regeling in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 18 december 2018
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bijlage 1 behorende bij de Subsidieregeling geluidsisolatie provinciale wegen Noord-Brabant
Subsidiebedragen geluidwerende maatregelen
Alle bedragen zijn inclusief BTW.
Tabel a Subsidiebedragen per m² van maatregelen aan lichte geveldelen (beglazing en panelen)
Differentiatie in vijf kostenklassen (I tot en met V) met een bereik van ieder 2 dB.
Door middel van het nomogram (figuur 1) kan per situatie, afhankelijk van de vereiste geluidswering, de kostenklasse worden bepaald. Deze kostenklassen corresponderen met de RA-waarden van de lichte geveldelen.
figuur 1, nomogram bepaling kostenklasse
Tabel b Correctie (C) voor het gemiddeld elementoppervlak
In een correctie (C) wordt de invloed van het gemiddeld element oppervlak verdisconteerd. Kleine oppervlakken zijn per m² duurder dan grote oppervlakken.
Tabel c Toeslagen per (nieuw) raam en (nieuwe) deur
Per raam en deur geldt een toeslag per stuk. Omdat de detaillering van bewegende delen afhankelijk is van de geluidsisolatie, varieert deze toeslag per kostenklasse. Deze toeslag is gebaseerd op naar buiten draaiende ramen en deuren.
Tabel d Toeslag per stuk voor raam/deur (anders dan naar buiten draaiend)
Indien ten opzichte van de bestaande situatie afwijkende raamtypes moeten worden toegepast kan daarvoor nog een toeslag per stuk gelden. Wordt een schuifraam vervangen door een vast deel of draairaam, dan geldt een toeslag voor het demonteren van het raam en aanpassen van het kozijn.
Tabel e Toeslag voor kozijnnaaddichting per m¹
Afhankelijk van de vereiste geluidsisolatiewaarde wordt enkele, dan wel dubbele naaddichting toegepast. Bij enkele naaddichting is het over het algemeen om bouwfysische redenen noodzakelijk deze aan de binnenzijde aan te brengen.
2°. Geluiddempende ventilatievoorzieningen
Tabel f Subsidiebedragen voor een geluiddempende ventilatievoorziening (één geluiddempende ventilatievoorziening per geluidsbelast , geluidsgevoelige ruimte)
Per geluidsbelaste geluidsgevoelige ruimte zal over het algemeen een geluiddempende ventilatievoorziening nodig zijn. Afhankelijk van het type (ventilatie)voorziening geldt een verschillend subsidiebedrag.
3°. Maatregelen hellend dakvlak
Tabel g Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het dakvlak
idem type 1 met aanvullend montage gipsplaten en spouw geheel of gedeeltelijk vullen met minerale wol, eventueel op verende regels |
||
Bij maatregelen aan hellende daken ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de desbetreffende maatregelen. De subsidiebedragen corresponderen met de constructies die in de publicatie Verkeerslawaai en Woningen" zijn beschreven onder respectievelijk de codes DH1, DH5 tot en met DH7 en DH8. De keuze van het type constructie is sterk afhankelijk van de vereiste geluidwering. De normkosten van de verschillende kostenklassen voor dakisolatie zijn allereerst gerelateerd aan de uit te voeren werkzaamheden.
Globaal kan aangehouden worden dat type 1, 2 en 3 corresponderen met een eis van respectievelijk RA ≤ 27 dB, 28 dB ≤ RA ≤ 36 dB en RA ≥ 37 dB. Genoemde isolatiewaarden zijn gerelateerd aan de isolatiewaarden op basis van het wegspectrum. Bij de bepaling van de subsidiebedragen is er onder meer van uitgegaan dat het dak akoestisch nog niet geïsoleerd is, er geen dakkapel aanwezig is, er geen bijzondere voorzieningen aan de dakvoet nodig zijn, er geen knieschotten en ingebouwde kasten aanwezig zijn en de nieuwe afwerking zal bestaan uit sauswerk op gipskartonplaat. Als de aanwezige situatie verschilt van deze uitgangspunten zal dat wat betreft uitvoeringskosten in het algemeen tot een afwijking van de subsidiebedragen kunnen leiden: bijvoorbeeld als het dak al wel (gedeeltelijk) geïsoleerd is tot minder kosten en bij de aanwezigheid van een dakraam tot meer kosten.
Tabel h Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het plafond
Ook bij maatregelen aan plafonds ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de desbetreffende maatregelen.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling geluidshinder provinciale wegen
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is bestudering van de Asv dus noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Ook een groep van eigenaren kan een subsidie aanvragen. In de praktijk zal het dan meestal gaan om een vereniging van eigenaren.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Voor elk van de ‘geluidsgevoelige ruimtes’ in een woning geldt een afzonderlijke binnenwaarde. Per ruimte wordt bekeken of gevelmaatregelen noodzakelijk zijn en gesubsidieerd kunnen worden.
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Algemene subsidieverordening.
Woningen die op de landelijke saneringslijst staan (op de zogenaamde A-, B-, Rail- of eindmeldingslijst) ontvangen via de gemeentes reeds vergoedingen vanuit het Rijk. Om cumulatie van subsidiëring te voorkomen, worden deze woningen uitgesloten van de provinciale subsidieregeling.
Het akoestisch onderzoek naar de binnenwaarden van de woningen gelegen aan provinciale wegen, vindt pas plaats nadat er concreet onderhoud is gepland aan een weg. Pas op dat moment is namelijk duidelijk welke geluidsbelasting aan de gevel van de woningen overblijft nadat de provincie andere geluidwerende maatregelen zal hebben getroffen (aan de weg zelf of in de overdracht).
Gedeputeerde Staten geven opdracht tot het opstellen van een akoestisch rapport. Het staat de subsidieaanvrager echter vrij zelf een rapport op te laten stellen, mits dit wordt uitbesteed aan een bureau dat daartoe bekwaam is.
Het akoestisch rapport moet minimaal de binnenwaarden voor elk van de geluidsgevoelige ruimtes vermelden plus de maatregelen die nodig zijn om de binnenwaarden te verlagen. Uitsluitend maatregelen die genoemd worden in de bijlage bij de subsidieregeling komen in aanmerking voor subsidie.
De subsidieaanvrager moet toestemming verlenen om na het uitvoeren van de maatregelen, binnenshuis een controlemeting te laten uitvoeren. Deze controlemetingen zullen Gedeputeerde Staten steekproefsgewijs uitvoeren nadat het onderhoud aan de provinciale weg heeft plaatsgevonden.
De hoogte van de subsidie hangt af van de geluidsbelasting op de gevel van de betreffende woning. De hoogte van het lumpsumbedrag (eerste lid) hangt uitsluitend af van de geluidsbelasting vanwege de weg. Naarmate deze hoger is, is ook het lumpsumbedrag hoger. Bij de bepaling van het maximale subsidiebedrag (tweede lid) wordt echter ook de geluidsbelasting vanwege andere bronnen meegenomen. Het betreft dan de gecumuleerde geluidsbelasting vanwege wegverkeer, spoorwegverkeer, industrie en luchtvaart.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-9769.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.