Provinciaal blad van Noord-Brabant
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2018, 9717 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2018, 9717 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit 1e partiele wijziging Natuurbeheerplan 2019, Provincie Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 7 van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Noord-Brabant en artikel 2.1 van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant en het Besluit Subsidieregeling Natuur- en landschap 2016;
Overwegende dat jaarlijks verzoeken ingediend kunnen worden tot wijziging van het natuurbeheertype zoals dat voor een perceel is vastgelegd in het natuurbeheerplan;
Overwegende dat jaarlijks fouten worden gecorrigeerd en dat periodiek de begrenzing van het natuurbeheerplan wordt aangepast aan de wijzigingen die vanuit het ruimtelijke spoor hebben plaatsgevonden in het Natuur Netwerk Brabant (NNB, dit is de voormalige EHS en EVZ).
Artikel I Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek door externe organisaties of personen.
het Natuurbeheerplan 2019 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
1.1 (nr. 1) Algemeen. Brabants Landschap. Wijziging van een aantal natuurbeheertypen.
Het Brabants Landschap verzoekt om een aantal wijzigingen van de beheertypenkaart. De wijzigingen hebben betrekking op de volgende onderdelen.
Ad a. Wij staan overwegend positief tegenover de wijzigingsverzoeken. Wij hebben tevens gekeken naar het effect van de wijzigingen op het beheerbudget, dit wijzigt niet significant.
Ad b. Dit deel van het verzoek wordt afgewezen, het beleid is dat er geen landschapselementen aan bestaande natuur worden toegevoegd omdat het beschikbare budget voor beheer dit niet toelaat.
Ad c. Omdat er bij bestaande natuur - natuurcompensatie sprake is van inrichting van voormalig landbouwgrond stemmen wij in met dit verzoek en passen de beheertypenkaart aan.
Ad d. Dit deel van het verzoek wordt afgewezen, wij beschouwen deze gedeeltes als niet behorend tot het NNB. Daarmee is beheervergoeding niet mogelijk.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd.
1.2 (nr. 2) Gemeente Bergeijk. Bosgroep Zuid-Nederland. Perceel in Luijksgestel .
Bosgroep Zuid-Nederland verzoekt voor een deelnemer van de Petronella Hoeve de beheertypenkaart te wijzigen. De wijziging heeft betrekking op het openstellen van beheersubsidie op een tweetal percelen Luijksgestel E235 en 236 die in 2013 reeds met SKNL zijn omgevormd van landbouwgrond naar natuur.
Wij stemmen in met dit verzoek en passen de beheertypenkaart aan naar subsidiabel voor het type N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.
1.3 (nr. 3) Gemeente Bernheze. Bureau van Nierop. Landgoed Zwanenburg. Heeswijk-Dinther.
Bureau van Nierop verzoekt een omissie in het Natuurbeheerplan 2019 van september 2018 te willen herstellen. Het betreft het op juiste wijze aangeven op de beheertypenkaart van inmiddels door de eigenaar gerealiseerde natuur. Het betreft het uitvoeren van een deel van het verzoek dat op 23 april 2018 bij ons is ingediend. De percelen liggen in Heeswijk-Dinther E2526, F1348, F1352 en F941.
Reactie GS: Van 3 van de 4 genoemde percelen heeft de inrichting inmiddels plaatsgevonden. Wij wijzigen voor de perceelgedeeltes van deze 3 percelen die ingericht zijn de beheertypenkaart naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Dit is conform de begrenzing waarbinnen het GOB heeft gesubsidieerd. Het vierde perceel staat al als ingericht op de beheertypenkaart.
Ambtshalve merken wij het volgende op:
Ten eerste: Op perceel F1352 ligt het erf en de tuin van het landgoed. Dit deel van het eigendom kan niet bij het NNB behoren. In het verleden is dit deel foutief begrensd. Wij zullen in de procedure Verordening ruimte/Natuurbeheerplan 2019 inbrengen om dit deel te verwijderen uit het NNB. Dit is een openbare procedure. De eigenaar ontvangt hiervan bericht.
Ten tweede: In het noordelijke deel van perceel F1352 ligt een hoogstamboomgaard. Wij hebben enige jaren gelden vastgesteld dat hoogstamboomgaarden in Brabant te weinig bijdragen aan de biodiversiteit. Daarmee vervalt de subsidiemogelijkheid voor dit type landschapselement. De huidige subsidie loopt door tot het einde van de contracttijd. Wij wijzigen het type Hoogstamboomgaard op het perceel naar het type N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel voor beheer toegevoegd.
1.4 (nr. 4) Gemeente Gemert-Bakel. Verzoek subsidiering voor percelen bestaande natuur.
De eigenaar van een aantal percelen in het noordoosten van de gemeente aan de Vredepaaldreef vraagt of er mogelijkheden zijn om een subsidie voor functieverandering en inrichting aan te vragen voor zijn in bestaande natuur begrensde percelen die in landbouwkundig gebruik zijn.
Reactie GS: wij zien geen aanleiding de percelen open te stellen voor subsidiering omdat wij ondanks de begrenzing in het Natuurnetwerk Brabant en het huidige landbouwkundige gebruik van de percelen geen subsidie open willen stellen voor ontwikkeling van een nieuw natuurterrein in dit gebied. Wij van mening dat de ecologische meerwaarde van de percelen voor natuur te gering is.
Bovenstaande leidt niet tot aanpassing van kaarten van het Natuurbeheerplan.
1.5 (nr. 5) Gemeente Haaren. Particulier natuurbeheer. Beheertypenkaart wijzigen naar ingericht.
Een particulier verzoekt een wijziging van de beheertypenkaart voor delen van de percelen Haaren 02 C1779, C1782 en C1783. Het betreffen ingerichte percelen binnen nieuwe natuur. Haaren C1782 en C1783 moet worden omgezet van N00.01 Nog om te vormen naar natuur naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Op perceel Haaren 02 C1779 moet een landschapselement worden toegevoegd, L01.01 Poel en klein historisch water.
Reactie GS: Wij stemmen in met dit verzoek. Er is sprake van afgeronde inrichting van nieuwe natuur.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en op subsidiabel ja gezet.
1.6 (nr. 6) Gemeente Haaren. Natuurmonumenten. Hengstven . Wijzigen naar subsidiabel.
Natuurmonumenten verzoekt om het ingerichte deel van het Hengstven te willen wijzigen op de beheertypenkaart, zodat beheervergoeding aangevraagd kan worden.
Reactie GS: Het betreft de uitvoering van een Lenteakkoord project. Daarvan is 88 ha nu ingericht en opgeleverd. Een voormalig ven en een laagte zijn hersteld. Over een grote oppervlakte is de bouwvoor in het Hengstven afgegraven. Het uitgangspunt voor natuurontwikkeling is daarmee gunstig. Natuurmonumenten verzoekt voor het grootste deel van het oppervlak om voorlopig N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland als veldsituatie te willen aangeven. Later kan het gebied zich verder ontwikkelen naar een meer schraal type. Daarom handhaven wij de ambitiekaart, waarop deze schrale types enige jaren geleden op verzoek van Natuurmonumenten zijn opgenomen.
Enkele houtwallen zijn opgenomen. Eén daarvan nemen wij niet op omdat deze niet voorkomt op de luchtfoto. Een andere is verwijderd van de beheertypenkaart omdat deze in het veld niet voorkomt.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel toegevoegd.
1.7 (nr. 7) Gemeente Heeze-Leende. Perceel bestaande natuur in Leende.
De ZLTO geeft aan dat het perceel Heeze C3723 foutief op de kaart is begrensd als bestaande natuur. Er zou sprake zijn van landbouwkundig gebruik en het gehele perceel zou elk jaar bij de gecombineerde opgave aan Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) worden aangemeld als landbouwgrond.
Reactie GS: het betreffende perceel staat maar voor een deel geregistreerd bij RVO als landbouwgrond. Het als NNB bestaande natuur begrensde deel van het perceel staat echter niet bij RVO geregistreerd als landbouwgrond. Zowel bij de gecombineerde opgave niet als in het landelijk vastgestelde Agrarisch Areaal Nederland (AAN). Dit, in combinatie met de vaststelling als bestaande natuur in het Natuurnetwerk en de verordening ruimte in 2010, zorgen ervoor dat wij de begrenzing van het NNB niet zullen verwijderen. Bij nader inzien hebben wij wel geconstateerd dat het huidige beheertype niet juist is. Wij vinden het beheertype N12.06 Ruigteveld meer op het perceel van toepassing.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd.
1.8 (nr. 8) Gemeente Heeze-Leende. Campagne VATU. Perceel in Heeze in landbouwkundig gebruik.
Campagne VATU verzoekt namens de eigenaar het perceel Heeze C266 om te zetten van bestaande natuur naar nieuwe natuur. Het zou gaan om landbouwgrond die foutief als bestaande natuur is begrensd.
Reactie GS: wij constateren dat het perceel niet juist in het Natuurbeheerplan is vermeld. Dit perceel staat als bestaande natuur aangegeven, terwijl het langdurig in agrarisch gebruik is. Vanwege het aantoonbare langdurige agrarische gebruik door de registratie in de gecombineerde opgave bij RvO, wijzigen wij het perceel naar bestaande natuur-enclave. Hiermee wordt het subsidiabel door het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB). Wij wijzigen de aanduiding op de beheertypenkaart naar N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label gewijzigd van bestaande natuur in bestaande natuur-enclave.
1.9 (nr. 9) Gemeente Meierijstad. Bosgroep Zuid-Nederland. Perceel in Sint Oedenrode.
Bosgroep Zuid-Nederland verzoekt voor een deelnemer de beheertypenkaart te wijzigen. De wijziging heeft betrekking op het openstellen van beheersubsidie voor een oppervlakte van 0,61 ha van kadastraal perceel Sint Oedenrode 01 L34. Het perceel maakte onderdeel uit van een reeds afgeronde SKNL omvorming van landbouwgrond naar natuur.
Reactie GS: wij stemmen in met dit verzoek en passen de beheertypenkaart aan naar subsidiabel voor het type N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.
1.10 (nr. 10) Gemeente Uden. Stichting Vrijwillig Landschapsbeheer Uden. Perceel wijzigen naar ingericht.
Stichting Vrijwillig Landschapsbeheer Uden verzoekt een wijziging van de beheertypenkaart voor het perceel Uden Q1659. Het perceel is ingericht conform de mogelijkheden die binnen het zoekgebied op de ambitiekaart, namelijk Nat schraalland N10.01.
Reactie GS: Wij stemmen in met dit verzoek. Er is sprake van een afgeronde inrichting van nieuwe natuur. Er is door de keuze 10.01 Nat schraalland een ambitie van hoogwaardige natuur neergezet.
Wij hebben de beheertypenkaart en ambitiekaart gewijzigd en op subsidiabel ja gezet.
1.11 (nr. 11) Gemeente Vught. Natuur Collectief Brabant. Landschapselement op Jagershagen.
Het Natuur Collectief Brabant verzoekt een wijziging van de beheertypenkaart voor een landschapselement op het landgoed Jagershagen. Een Bossingel L01.16 is foutief als Laan L01.07 op de kaart komen te staan.
Reactie GS: er blijkt inderdaad sprake te zijn van een verkeerd beheertype op de beheertypenkaart voor dit landschapselement. Wij wijzigen het beheertype van L01.07 Laan naar L01.16 Bossingel.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd.
1.12 (nr. 12) Gemeente Woensdrecht. Wijzigen natuurbeheertype van percelen in gemeentelijk eigendom.
De gemeente Woensdrecht verzoekt om voor enkele percelen nabij Huijbergen het natuurbeheertype te willen aanpassen naar N07.01 Droge heide. Door een inrichtingsproject is de ambitie verhoogd.
Reactie GS: wij stemmen in met de wijziging. Door het omzetten van droog bos met productie naar droge heide neemt de biodiversiteit toe.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
Artikel II Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek van het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB).
het Natuurbeheerplan 2019 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
2.1 (nr. 13) Gemeente Boxtel. Project Kasterse Braeck .
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om voor het project Kasterse Braeck in Liempde een perceel te willen aangeven als ingericht. Het betreft een deel van perceel LDE02 H78.
Reactie GS: Het perceel ligt aan de noordrand van natte natuurparel de Geelders. Op het voorste perceeldeel ligt een erf. De ambitie is N10.02 Vochtig hooiland. Uit de kaart van de uitgevoerde inrichting blijkt dat er N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland is gerealiseerd. Aanvullende maatregelen zoals afgraven of vernatting van het perceel zijn niet aan de orde. Daarom nemen wij N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland in de beheertypenkaart op.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel voor beheer toegevoegd.
2.2 (nr. 14) Gemeenten Cuijk en Mill en Sint Hubert. Lage Raam. Percelen wijzigen naar ingericht.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt enkele inmiddels ingerichte percelen te willen wijzigen op de beheertypenkaart. Het betreft percelen langs de Lage Raam.
Reactie GS: wij stemmen hiermee in. De gemeente is eigenaar, dus is beheervergoeding niet mogelijk.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
2.3 (nr. 15) Gemeente Heusden. Perceel in Drunen wijzigen naar subsidiabel.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt het perceel Drunen K58 op subsidiabel voor beheer te zetten in het Natuurbeheerplan.
Reactie GS: wij stemmen in met het voorstel het perceel op subsidiabel voor beheersubsidie te zetten.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.
2.4 (nr. 16) Gemeente Loon op Zand. Perceel Huis ter Heide wijzigen naar enclave.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt het perceel Loon op Zand K1229 te wijzigen van bestaande natuur naar bestaande natuur-enclave. Er zou sprake zijn van landbouwkundig gebruik.
Reactie GS: het perceel staat geregistreerd in het Agrarisch Areaal Nederland (AAN) bij RvO als zijnde landbouwperceel. Echter, het perceel is niet geregistreerd in de basisregistratie percelen (gewasregistratie bij de gecombineerde opgave) bij RvO. Hiermee voldoet het perceel niet aan de eisen voor begrenzing als bestaande natuur-enclave. Omdat het perceel na inrichting een hoge potentie voor natuur zal hebben komt het wel in aanmerking om als nieuwe natuur te worden begrensd. Het wordt hierdoor subsidiabel voor functiewijziging en inrichting.
Wij hebben het label bestaande natuur gewijzigd in nieuwe natuur.
2.5 (nr. 17) Gemeente Loon op Zand. Perceel wijzigen naar enclave.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt de aanduiding van perceel LOO K2414 te willen wijzigen naar enclave, waarmee het subsidiabel wordt.
Reactie GS: Wij wijzigen perceel LOO K2414 van bestaande natuur naar bestaande natuur-enclave. Het perceel is de laatste jaren geregistreerd in de basisregistratie percelen (gewasregistratie) bij RvO als in gebruik zijnde landbouwperceel. Hiermee en in combinatie met de potentie voor natuur komt het in aanmerking als enclave. Het is subsidiabel voor functiewijziging en inrichting.
Wij hebben het label bestaande natuur gewijzigd in bestaande natuur-enclave
2.6 (nr. 18) Gemeente Someren. Wijzigen ambitie naar bos.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt een wijziging van de beheertypen- en ambitiekaart voor percelen Someren H2279, 2281 en 2282 naar een bos type. Het betreft in alle gevallen reeds bestaand jong bos. De ambitie is echter N10.02 Vochtig hooiland.
Reactie GS: wij stemmen in met dit verzoek en passen de ambitiekaart aan naar het type N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos. Dit type past landschappelijk in de omgeving waar reeds verschillende bestaande bossen liggen. Daarnaast blijkt vochtig hooiland in dit gebied moeilijk te realiseren.
Wij hebben de ambitiekaart en beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.
2.7 (nr. 19) Gemeente Son en Breugel. Project Natuurlijk Ondernemen in Hooidonk.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt voor een aantal percelen in het project Natuurlijk Ondernemen in Hooidonk de ambitie gewijzigd vast te stellen. De subsidie functieverandering en inrichting is beschikt. De percelen zijn nog niet ingericht. Het verzoek is de ambitie te wijzigen van N10.01 Nat schraalland naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.
Het betreft een aantal percelen met een oppervlakte van ongeveer 3 ha. De percelen zijn in eigendom van één eigenaar.
De groep percelen ligt in de kern van de nog maar beperkt gerealiseerde natte natuurparel Dommeldal Nederwetten-Breugel. De percelen liggen in een laagte in deze natte natuurparel met leembanken in de ondergrond. Leembanken in de ondergrond zijn kansrijk voor natuurrealisatie. Naast de groep percelen ligt eigendom van Brabants Landschap met actueel beheer voor N10.01 Vochtig hooiland. De ambitie in genoemde laagte in de natte natuurparel is bij de herijking van de provinciale ambitiekaart in 2014 in stand gebleven als N10.01 Nat schraalland. Alleen kansrijke gebieden zijn met de tot 2014 geldende ambitie in stand gebleven. Dus is in 2014 geconstateerd dat de kans tot realisatie van de ambitie N10.01 Nat schraalland reeel is. De herijking in 2014 heeft geleid tot het verwijderen van ongeveer 50% van de ambitie voor Nat schraalland of Vochtig hooiland in natte natuurparels. De gebieden met behoud van deze ambitie wensen wij daarom met ongewijzigde ambitie te realiseren.
Bij het gevraagde ambitietype N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland is het verplicht ter verbetering van de biodiversiteit een percentage van minstens 5 % in te vullen met landschapselementen. Uit het projectplan blijkt dat de invulling hiervan zich concentreert in een aan te leggen houtsingel. Deze invulling gaat voorbij aan de landschappelijke invulling zoals nog aanwezig in het naastliggende gebied van Brabants Landschap.
Waterschap de Dommel heeft ingestemd met de hydrologische randvoorwaarde van vernatting op termijn.
In natte natuurparels geldt een vergoedingspercentage van 85% van de functiewaarde. Wij streven naar het realiseren van zware natuurtypes zoals Nat schraalland op percelen met een dergelijke afwaarderingsvergoeding.
Wij zijn samenvattend van mening dat in de kern van deze natte natuurparel een ambitieverlaging niet aan de orde kan zijn. Daarmee wijzen wij het verzoek af.
Op het moment dat de inrichting naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland is gerealiseerd zullen wij ons nader beraden op het beschikbaar kunnen stellen van beheervergoeding voor dit type. Het beheer zal wellicht niet gericht zijn op het bereiken van N10.01 Nat schraalland.
Bovenstaande leidt niet tot aanpassing van kaarten van het Natuurbeheerplan.
2.8 (nr. 20) Gemeente Steenbergen. Project de Baak.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt in natte natuurparel Cruijslandse Kreken een perceel te wijzigen naar ingericht. Het betreft de oever van de Baak. Perceel SBG02 Z661 (ged.)
Reactie GS: Wij stemmen hiermee in. De inrichting is afgerond, daarmee wijzigen wij de beheertypenkaart naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Ook de ambitiekaart wijzigen wij naar dit type. Zoekgebied 2 komt hier te vervallen.
Ambtshalve wijzigen wij de strook ten westen van het genoemde perceel eveneens naar N12.02. Dit deel sluit aan bij de inrichting van het genoemde perceel.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel voor beheervergoeding toegevoegd.
2.9 (nr. 21) Gemeente Tilburg. Udenhout. Percelen wijzigen naar ingericht.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om 2 percelen langs de ZandLeij in Udenhout te willen wijzigen van niet ingericht naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. De percelen zijn inmiddels ingericht.
Reactie GS: wij stemmen in. De inrichting stemt overeen met de ambitiekaart.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel voor beheer toegevoegd.
2.10 (nr. 22) Gemeente Uden. Ketelwald . Perceel wijzigen naar ingericht.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt een aantal inmiddels ingerichte percelen van Ketelwald bv in het wijstgebied van Uden aan te willen geven als ingericht op de beheertypenkaart.
Reactie GS: wij stemmen in met de inmiddels ingerichte situatie van de percelen. Door particulier initiatief is een oppervlakte N10.01 Nat schraalland gerealiseerd in het wijstgebied ten westen van Uden. Dit is ecologisch en hydrologisch waardevol.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.
Artikel III Wijziging naar Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB) op verzoek van het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB).
het Natuurbeheerplan 2019 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
3.1 (nr. 23) Gemeente Boxmeer. Perceel van Vereniging Nederlands Cultuurlandschap in Beugen.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om een perceel in eigendom van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC) toe te willen voegen aan het NNB en als ingericht te willen aangeven. Het perceel is voor 80% als ONNB aangemerkt en voor 20% gevuld met landschapselementen. Dit is dezelfde invulling als het aansluitend ten oosten liggende perceel. De oppervlakte van het perceel is 5,29 ha.
Reactie GS: Het is goed om te zien dat het Maasheggengebied met de initiatieven van VNC wordt versterkt. In september 2018 hebben wij op een naastliggend perceel 3,04 ha aan het NNB toegevoegd met een invulling van 80% ONNB en 20% landschapselementen. Nu wordt een oppervlakte toegevoegd van 5,29 ha. Doel is het aanleggen en beheren van L01.06 Struweelhaag. Volgens de landelijke tekenregels van het IPO kan slechts 1 meter breedte worden aangegeven voor een dergelijke haag. De uitgroei in de breedte mag en zal echter veel groter worden. De struweelhagen worden breed uitgerasterd, namelijk voor een oppervlakte van 20% van het perceel (inclusief de haag). Hiermee is bescherming geborgd en kan naast de haag N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland ontstaan. Beide onderdelen maken geen deel uit van het ONNB en zijn dus natuurrealisatie. Ze staan open voor beheervergoeding. De andere 80% is aangegeven als ONNB. Dit houdt in dat de functie agrarisch blijft. Het type is als B12.02 aangegeven. Het agrarisch gebruik zal grasland ofwel akkerland kunnen zijn, met afgesproken beperkingen, vastgelegd in de Kwalitatieve Verplichting. De exacte oppervlaktes zijn 2,8970 ha ONNB en 2,3950 ha regulier NNB, samen 5,29 ha.
Vanwege het belang van voorspoedige realisatie van nieuwe Maasheggen hebben wij het perceel opgenomen op de ambitiekaart, zonder dat gelijktijdige begrenzing in de Verordening ruimte heeft plaatsgevonden. De betreffende procedure voeren wij in 2019.
Met dit besluit is ruim 5 ha NNB nieuwe natuur toegevoegd. Hiervan is ongeveer 3 ha ONNB.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd, het label subsidiabel toegevoegd voor de 20% oppervlak met functieverandering. Voor de 80% oppervlak met ONNB hebben wij de aanduiding op de kaartlaag ONNB aangegeven.
Artikel IV Ambtshalve wijzigingen
het Natuurbeheerplan 2019 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
4.1 (nr. 24) Gemeente Bernheze. Heeswijk-Dinther. Perceel wijzigen naar nieuwe natuur.
In Heeswijk-Dinther wijzigen wij de aanduiding van het als NNB begrensde deel van perceel HWK02 E2164 van bestaande natuur naar nieuwe natuur. Het perceel is nog niet als natuur gerealiseerd en heeft natuurpotentie. Hiermee wordt het perceel vanuit het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) subsidiabel voor functiewijziging en inrichting. De optie bestaande natuur-enclave komt niet in aanmerking vanwege ontbreken van opgave van het perceel in de basisregistratie percelen (gewasregistratie) bij RvO in het laatste jaar. De oppervlakte van het perceelgedeelte betreft ongeveer 0,4 ha.
Wij hebben de aanduiding bestaande natuur gewijzigd in nieuwe natuur.
4.2 (nr. 25) Gemeente Cranendonck. Aanpassen natuurcompensatiepercelen voor het DIC in het Natuurbeheerplan.
In Cranendonck is het bestemmingsplan voor het Duurzaam Industriepark Cranendonck (DIC) in procedure gebracht. Ten behoeve van de realisatie van bedrijvigheid is een aanzienlijk deel van het NNB verwijderd. De verwijdering van het NNB naar aanleiding van dit bestemmingsplan is in augustus 2017 in de Verordening ruimte doorgevoerd en in december 2017 in het Natuurbeheerplan. De doorgevoerde wijzigingen zijn echter onvolledig. Er is sprake van een natuurcompensatieplan op hoofdlijnen dat onderdeel is van het bestemmingsplan voor het DIC. Dit natuurcompensatieplan is gedeeltelijk concreet ingevuld voor 2 onderdelen. Ten eerste heeft Nyrstar als eigenaar van het DIC terrein op eigen grondgebied 37 ha natuurcompensatie gerealiseerd in de voormalige Klaarvijvers, Ringselven-oost. Dit is onderdeel van de genoemde afspraak op hoofdlijnen en een restant van de omvang van het Ringselven voordat de sanering van de Klaarvijvers rond de eeuwwisseling werd uitgevoerd. Ten tweede is in een nadere studie voor het heikikkergebied op het bedrijventerrein bepaald dat ongeveer 8 ha van het oorspronkelijke heikikkergebied/NNB niet nodig was vanuit ecologische gronden. Dit gebied is toegevoegd aan het bedrijventerrein DIC en de verwijderde NNB is gecompenseerd in de Heilighartvijver en de naastliggende koelvijver. In diverse bestemmingsplannen van de gemeente Cranendonck zijn beide locaties inmiddels met de bestemming natuur aangeduid.
Wij constateren dat de genoemde locaties wél juist in de bestemmingsplannen zijn opgenomen maar nog niet in de Verordening ruimte en het Natuurbeheerplan. Wij herstellen dat ambtshalve. De eerst genoemde locatie Klaarvijvers/Ringselven-oost krijgt het natuurbeheertype N06.05 Zwakgebufferd ven als aanvulling op het hier al begrensde NNB. Het ringvormige eiland krijgt het natuurbeheertype N06.04 Vochtige heide. Wij geven het label subsidiabel ja vanwege de overeenkomst van Nyrstar met Natuurmonumenten voor het beheer. De tweede genoemde locatie Heilighartvijver/koelvijver krijgt het natuurbeheertype N05.01 Moeras, gezien de aard van de koelvijver. Beide gebieden krijgen de aanduiding natuurcompensatiegebied op de kaartlaag natuurcompensatie.
Omdat slechts één keer per jaar een wijziging van de begrenzing van het NNB in de Verordening ruimte mogelijk is, is aanpassing van de Verordening ruimte nu niet meegenomen. Toch voeren wij de wijziging van het Natuurbeheerplan met dit besluit door aangezien de natuurcompensatie nu gaat plaatsvinden. In 2019 voeren wij de procedure begrenzing Verordening ruimte.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en voor Ringselven-oost het label subsidiabel ja aangegeven. Ook zijn de gebieden opgenomen op de kaartlaag natuurcompensatie.
4.3 (nr. 26) Gemeente Cuijk. Ambitie voor perceel aanpassen.
Wij wijzigen de beheertypekaart voor een deel van perceel Cuijk L3773 van N10.02 Vochtig hooiland naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en L01.01 Poel en klein historisch water. Dit conform de uitgevoerde inrichting die in het kader van STIKA is uitgevoerd. Omdat SNL beheersubsidie niet mogelijk is in combinatie met inrichting STIKA wordt het label subsidiabel gewijzigd naar nee.
Wij hebben de beheertype en ambitiekaart gewijzigd en het label subsidiabel nee toegevoegd.
4.4 (nr. 27) Gemeente Gemert-Bakel. Wijzigen aanduiding voor een perceel in Bakel.
Wij merken op dat een perceel niet juist is aangegeven. Wij wijzigen perceel Gemert-Bakel K 496 van bestaande natuur naar nieuwe natuur. Er is sprake van een langdurig als landbouwgrond gebruikt perceel geregistreerd in het Agrarisch Areaal Nederland (RvO). Het is daarmee subsidiabel voor functiewijziging en inrichting.
De oppervlakte nieuwe natuur neemt hiermee toe met 1,52 ha.
Wij hebben het label bestaande natuur gewijzigd in nieuwe natuur.
4.5 (nr. 28) Gemeente Halderberge. Gastels Laag.
Wij constateren dat een perceel in het Gastels Laag niet juist in het Natuurbeheerplan is vermeld. Het betreft perceel GTL02 H193. Dit perceel staat als bestaande natuur aangegeven, terwijl het langdurig in agrarisch gebruik is. Naastliggende percelen zijn nieuwe natuur en dienen eveneens nog gerealiseerd te worden. Vanwege het aantoonbare langdurige agrarische gebruik (gewasregistratie bij de gecombineerde opgave) wijzigen wij het perceel in bestaande natuur-enclave. Hiermee wordt het subsidiabel voor het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB). Wij wijzigen de aanduiding op de beheertypenkaart naar N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label gewijzigd van bestaande natuur in bestaande natuur-enclave.
4.6 (nr. 29) Gemeente Tilburg. Perceel omzetten van bestaande natuur naar nieuwe natuur.
Wij wijzigen het perceel Tilburg 01 E1532 van bestaande natuur naar nieuwe natuur. Het betreft een perceel dat landbouwkundig in gebruik is. Het voldoet niet aan de criteria voor een enclave. Door het omzetten naar nieuwe natuur wordt subsidie voor waardedaling en inrichting op het perceel mogelijk. In dit gebied ligt ecologisch gezien zeer veel potentie en door inrichting zal de biodiversiteit van dit gebied toe nemen. De oppervlakte nieuwe natuur neemt met de wijziging toe met 1,1 ha.
Wij hebben de beheertypenkaart en ambitiekaart gewijzigd en het label nieuwe natuur toegevoegd.
Artikel V periodieke aanpassing natuurbeheerplan aan grenswijzigingen in het ruimtelijke spoor.
het Natuurbeheerplan 2019, volgend op de wijziging van de Verordening ruimte 2014, overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
5.1 (nr. 30) Gemeente Eersel. Bestemmingsplan Vessemseweg Knegsel.
Aan de Vessemseweg in Knegsel worden 2 ruimte voor ruimte woningen gebouwd. Hiervoor wijzigt het bestemmingsplan. Een bestaande houtsingel als onderdeel van het NNB verdwijnt. Wij stemmen hiermee in.
De natuurcompensatie wordt geregeld door een financiele bijdrage in het provinciale natuurcompensatiefonds.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
5.2 (nr. 31) Gemeente Loon op Zand. Doorvoeren van bestemmingsplan Efteling 2030 in het Natuurbeheerplan.
De gemeente Loon op Zand heeft het bestemmingsplan Wereld van de Efteling 2030 opgesteld. Op een aantal onderdelen is dit bestemmingsplan strijdig met de Verordening ruimte. Wij hebben de Verordening ruimte gewijzigd om de strijdigheid op te heffen. Het betreft enkele locaties: 3 locaties aan de Eftelingsestraat en enkele gebieden tussen de Horst en de Midden Brabantweg N261. Hier is het NNB verwijderd. Wij nemen de verwijderingen hierbij tevens op in het Natuurbeheerplan. De verwijdering staat ten dienste van uitbreiding van dag- en verblijfsrecreatieve voorzieningen en bijbehorende parkeergelegenheid, de aanleg van de snelfietsroute tussen Waalwijk en Tilburg en een nieuwe zuidelijke ontsluitingsroute voor het attractiepark de Efteling. De wijziging is gebaseerd op de saldobenadering in de Verordening ruimte.
De natuurcompensatie kan onvoldoende worden bereikt in het plangebied zelf. Daarom is aangesloten bij de gebiedsvisie zoals opgenomen in het Koersdocument Landschapspark Pauwels. In het masterplan behorend bij het Koersdocument is een 2e natuurbrug over de N261opgenomen. Deze brug verbindt enkele N2000 gebieden met elkaar. Meer concreet Huis ter Heide en de Brand. In een overeenkomst is vastgelegd dat het natuurcompensatiegeld voor een bepaalde periode beschikbaar is voor het realiseren van de natuurbrug. Het betreft ca. 2,5 miljoen euro. Hiermee is voldaan aan de verplichte natuurcompensatie.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
5.3 (nr. 32) Gemeente Loon op Zand. Afstemmen bestemmingsplan de Wereld van de Efteling 2013 op de Verordening ruimte.
Wij constateren dat de kaart van het Natuurbeheerplan niet geheel in overeenstemming is met afspraken met de Efteling omtrent het in overeenstemming brengen van bestemmingsplan Wereld van de Efteling 2013 met de Verordening ruimte.
Bepalend is de overweging van Gedeputeerde Staten ten aanzien van de ingediende zienswijze van de Efteling (4.1.onder C nota van zienswijzen): “De aanduiding NNB is in overleg tussen provincie en de Efteling in 2017 op juiste wijze begrensd en beperkt zich inderdaad tot de groen aangegeven vlakken.”
Uit een vergelijk tussen de bij de zienswijze overlegde kaart met de groen aangegeven vlakken en het vastgestelde Natuurbeheerplan wordt geconstateerd dat vier locaties/gebieden abusievelijke toch zijn opgenomen in het Natuurbeheerplan terwijl deze geen deel uitmaken van de door de Efteling overlegde kaart. Daarnaast blijkt dat deze delen ook als NNB zijn opgenomen op de structurenkaart van de Verordening Ruimte. Ten aanzien van één gebied (Eftelingsestraat) heeft inmiddels herbegrenzing van de kaart van de Vr plaatsgevonden bij het besluit van GS inzake het bestemmingsplan ‘Wereld van de Efteling 2030’.
Ten aanzien van deze constateringen wordt afgesproken dat de kaart van zowel het Natuurbeheerplan als de Verordening ruimte bij de eerstvolgende ambtshalve herziening ten aanzien van de bedoelde locaties/gebieden zal worden aangepast, dan zoveel eerder als daar aanleiding toe bestaat.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
5.4 (nr. 33) Gemeente Loon op Zand. Kraanven . Bouwvlakken verwijderen uit het NNB.
Wij constateren in de Verordening ruimte dat een tweetal bouwvlakken aan het Kraanven in Loon op Zand ten onrechte onderdeel uitmaken van het NNB. De bedrijfsgebouwen op de percelen zijn voor 2002 gebouwd. Daarmee betreft het een fout in de begrenzing. Wij passen de begrenzing aan. De oppervlakte nieuwe natuur neemt hiermee af met ongeveer 1 ha.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
5.5 (nr. 34) Gemeente Sint Michielsgestel. Bestemmingsplan Zegenwerp.
In sportpark Zegenwerp stemmen wij in met het verwijderen van enkele stroken NNB in de vorm van bos. De natuurcompensatie wordt uitgevoerd in aansluiting op een bestaand bos in het noorden van de gemeente. Hier wordt bos aangelegd met natuurbeheertype N16.04 Vochtig bos met productie. Daartoe hebben we de ambitiekaart gewijzigd.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label bestaande natuur-natuurcompensatie toegevoegd. Tevens is het perceel opgenomen op de kaartlaag natuurcompensatie.
5.6 (nr. 35) Gemeente Veldhoven. Bestemmingsplan Locht 124.
De gemeente Veldhoven wenst met het bestemmingsplan Locht 124 een paardenstal te legaliseren, waarvoor een klein gedeelte NNB wordt verwijderd. De natuurcompensatie is geregeld met de storting van een bedrag in het provinciale fonds natuurcompensatie.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
5.7 (nr. 36) Gemeente Waalwijk. Bestemmingsplan Oostelijke insteekhaven.
In Waalwijk zijn bij de Bergse Maas in de Oostelijke insteekhaven 2 kleine gedeeltes van het NNB verwijderd ten behoeve van havenbedrijvigheid. De natuurcompensatie is geregeld met een storting van een geldbedrag in het provinciale natuurcompensatiefonds.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
’s-Hertogenbosch, 11 december 2018
Gedeputeerde Staten van Noord Brabant,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:
Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Secretariaat van de hoor- en adviescommissie
Wij verzoeken u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.
Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, de naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar.
Daarnaast vragen wij u vriendelijk om uw telefoonnummer te vermelden. Zo kan de provincie, indien aan de orde, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.
Voor meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften verwijzen wij u naar www.brabant.nl/bezwaar.
Het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie is bereikbaar op telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 80 en e mailadres bezwaar@brabant.nl. Wij wijzen u erop, dat het op dit moment nog niet mogelijk is om bezwaarschriften per e mail in te dienen, omdat dan de wettelijk voorgeschreven handtekening op het bezwaarschrift ontbreekt.
Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's Hertogenbosch.
Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.
Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
1. Beleidskader Natuurbeheerplan.
Wij toetsen wijzigingsverzoeken aan de meerwaarde voor de kwaliteit van het Natuur Netwerk Brabant (NNB, voorheen EHS).
Een eventueel nieuw verzoek tot uitbreiding van het NNB zal in principe vergezeld moeten gaan van een evenredig verzoek tot vermindering elders. Daarbij valt het toevoegen van NNB in principe in de categorie provinciale NNB. Uitbreiding van het rijksdeel van het NNB is maar beperkt mogelijk.
Verder toetsen wij wijzigingsverzoeken op de hoogte van de (toekomstige) beheerkosten. Deze zullen realistisch dienen te zijn. De beschikbare middelen voor beheer dienen efficiënt door ons ingezet te worden.
Het Natuurbeheerplan omschrijft de actuele waarde en het kwaliteitsstreefbeeld voor de bestaande en nog te ontwikkelen natuurgebieden binnen de provincie
Noord-Brabant. Dit plan vormt de basis voor verwerving en inrichting van het NNB en het gesubsidieerde Natuurbeheer in de provincie.
Ook geeft het Natuurbeheerplan inzicht in de mogelijkheden voor het gesubsidieerde agrarisch natuur- en landschapsbeheer in onze provincie.
Door middel van regelmatige wijzigingen, zoals via dit besluit, passen wij met name de bijbehorende kaarten van het Natuurbeheerplan aan.
Het provinciale beleid voor subsidies voor behoud en ontwikkeling van natuurgebieden en landschappen is te vinden in de “Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant 2016” (SNL 2016 van 11 november 2017).
Het algemene beleid voor het natuurbeheer en het agrarische natuurbeheer is te vinden in “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016”.
Onderdelen van dit Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016” zijn de volgende:
De beheertypenkaart bevat de actueel voorkomende natuur in Brabant en vormt de grondslag voor de beheersubsidie in het kader van de subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Aangezien veranderingen optreden door beheer en ontwikkeling moet de beheertypenkaart periodiek worden geactualiseerd. Het verkrijgen van beheervergoeding is mogelijk via collectieven of een individuele aanvraag van minimaal 75 ha.
De ambitiekaart geeft het gewenste eindbeeld (ambitie) van het NNB in Brabant
weer. Ook in deze kaart kunnen wijzigingen optreden.
Zoekgebieden zijn een onderdeel van de ambitiekaart. In dergelijke zoekgebieden bestaat de keuze uit (meestal) 3 mogelijke ambitietypen.
Voor agrarisch natuurbeheer bestaan 2 kaartlagen die aangeven welke subsidiemogelijkheden in welk gebied beschikbaar kunnen zijn. Deze mogelijkheden verlopen alle via een Agrarisch natuurcollectief.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verleent functieveranderings- en inrichtingssubsidie ten behoeve van de realisatie van het NNB. Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid binnen een vastgesteld kader (zie de site van het GOB) functieveranderings- en inrichtingssubsidie te mogen verlenen voor een perceel met gewijzigde ambitie ten opzicht van het geldende Natuurbeheerplan. Tevens is het Groen Ontwikkelfonds Brabant bevoegd dergelijke subsidie te verlenen voor percelen tot 5 ha. aansluitend aan het rijksdeel van het NNB en voor percelen tot 25 ha. aansluitend aan het provinciale deel van het NNB.
Wij voeren de wijzigingen volgend op de subsidieverlening door het Groen Ontwikkelfonds Brabant door in het Natuurbeheerplan (en in de Verordening ruimte), zie hiervoor artikel 2.
2. Indienen wijzigingsverzoek en subsidieverlening voor beheer.
De kaarten van het Natuurbeheerplan worden 3 keer per jaar aangepast. Het is voor eenieder mogelijk wijzigingsverzoeken in te dienen. De wijzigingsverzoeken zullen een ecologische of hydrologische onderbouwing moeten hebben.
De perioden van indienen zijn als volgt:
Het GS besluit van september van ieder jaar is de basis voor het verlenen van beheersubsidie voor natuurbeheer in het daaropvolgende kalenderjaar. Het is mogelijk door GS nog een wijziging te laten vaststellen in december (met gevolg voor de te verlenen subsidie), maar de samenloop met de aanvraagperiode voor beheersubsidie van ½ november tot eind december maakt het in dit geval nodig in vooroverleg met de provincie te treden.
Het verlenen van subsidie is afhankelijk van o.a. cumulatie van beheervergoeding, continuatie van beheervergoeding en het op subsidiabel ja staan van het perceel in het Natuurbeheerplan (een zogenaamd label). De regelgeving voor continuatie en cumulatie is te vinden in het genoemde besluit SNL 2016 van de provincie.
3. Samenhang met de procedure Verordening ruimte.
Artikel 4.5 van de Verordening ruimte biedt ons de mogelijkheid de begrenzing
van het NNB aan te passen ten einde de ecologische samenhang te verbeteren,
("wijziging op basis van ecologische gronden"). De ecologische beoordeling van verzoeken van derden die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een wijziging (lees: uitbreiding of verkleining) van de begrenzing van het NNB vindt plaats in het Natuurbeheerplan. Daar waar aanleiding bestaat aan de verzoeken tegemoet te komen, wordt gelijktijdig besloten tot aanpassing van de grenzen van de NNB begrenzing in de Verordening ruimte. Deze grenzen zijn te vinden op de themakaart “natuur en landschap”. Omdat aan het besluit tot wijziging van de Verordening ruimte vanuit wetgeving andere eisen worden gesteld is dit een apart besluit met een eigen procedure. De besluiten zijn inhoudelijk geheel op elkaar afgestemd. De wijzigingen in de NNB-begrenzing in de Verordening ruimte zijn dan ook direct overgenomen c.q. gehanteerd in het Natuurbeheerplan 2018.
Voor alle duidelijkheid is in dit besluit ook steeds vermeld of er sprake is van
een wijziging in de Verordening ruimte. Dit biedt meer duidelijkheid aan belanghebbenden doordat er een op elkaar afgestemd standpunt in het kader van beide besluiten is. Het besluit tot wijziging van de NNB grens heeft daardoor zowel ruimtelijke betekenis als een bindende werking voor subsidie aanvragen. Het besluit leidt tot een grenswijziging op de themakaart “natuur en landschap”, behorende bij de Verordening ruimte en op de ambitiekaart in het Natuurbeheerplan.
4. Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB).
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid om voor percelen functieveranderingssubsidie en inrichtingssubsidie te verlenen binnen het door de provincie vastgestelde kader voor Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB). Een belangrijk onderdeel van dit kader is dat de functie van de grond in het NNB agrarisch blijft, met de toevoeging “natuur en landschapswaarden” en dus niet wordt omgezet naar de functie natuur. Een ander belangrijk aspect is dat de ONNB status bij het kadaster in een Kwalitatieve Verplichting op het perceel wordt vastgelegd. Na het inrichten van het perceel bestaat geen mogelijkheid voor beheersubsidie. Doel van het ONNB is dat er voor 50% natuurwaarden ontstaan en voor 50% landbouwkundige productie plaatsvindt. De natuurwaarden geven wij aan in het passende natuurbeheertype op de ambitiekaart en de beheertypenkaart. Op de beheertypenkaart wordt een B nummer opgenomen in plaats van een N nummer. Het B nummer geeft recht op relevante agrarische subsidies.
De overeenkomsten die het GOB onder de aanduiding ONNB voor percelen afsluit registreren wij in een aparte aanduiding in het Natuurbeheerplan, zie hiervoor de legenda. Daarmee zijn de percelen ingericht voor het NNB en is realisatie een feit.
5. Oppervlakte nieuwe natuur en ONNB.
Dit besluit heeft voor de oppervlakte “nieuwe natuur” netto tot gevolg dat er een geringe wijziging optreedt.
De oppervlakte nieuwe natuur neemt toe met 7 ha en neemt af met 1 ha. Dus een netto toename van 6 ha.
Met dit besluit is ongeveer 150 ha. nieuwe natuur omgezet van landbouwgrond naar ingerichte natuur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-9717.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.