Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2018, 9609 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2018, 9609 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling Human Resource mkb Drenthe
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 18 december 2018, kenmerk 4.6/2018002918, team Economie, tot bekendmaking van hun besluit tot vaststelling van de Subsidieregeling Human Resource mkb Drenthe
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht (Awb), artikel 145 van de Provinciewet, artikel 1.3 van de Algemene subsidieverordening Drenthe 2017 (ASV 2017), verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van Europese Unie op de-minimissteun;
de Subsidieregeling Human Resource mkb Drenthe vast te stellen.
Dit besluit treedt in werking op 4 februari 2019 en vervalt op 31 december 2019.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
In deze regeling wordt verstaan onder:
midden- en klein bedrijf (mkb) onderneming: een onderneming zoals is opgenomen in bijlage I van de verordening (EU) Nr. 651/2014 van de commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;
Artikel 2. Doel van de regeling
De subsidieregeling heeft als doel om mkb-ondernemers aan te moedigen een toekomstgericht professioneel personeelsbeleid te voeren en te investeren in de 'inzetbaarheid' van hun medewerkers.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die zien op:
Subsidie wordt verstrekt aan een mkb-onderneming die op het moment van aanvragen volgens het handelsregister een (neven)vestiging heeft in de provincie Drenthe en daar ondernemingsactiviteiten uitvoert.
De subsidie wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 2.7 van de ASV 2017, in ieder geval geweigerd indien:
Artikel 9. Niet-subsidiabele kosten
In aanvulling op artikel 1.13 van de ASV 2017 zijn kosten die worden gefinancierd met andere subsidies dan op grond van deze regeling niet subsidiabel. Loonkosten van de desbetreffende medewerker(s) die de (incompany) opleiding, training, seminar of cursus zijn uitgesloten.
Subsidie wordt slechts verstrekt met toepassing van Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun.
In afwijking van artikel 3.5 van de ASV Drenthe 2017 wordt de subsidie zes maanden na subsidieverlening ambtshalve vastgesteld.
Artikel 15. Wijzigings- of intrekkingsgronden
De subsidie kan onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:48 van de Awb worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, indien:
Artikel 16. Inwerkingtreding en horizonbepaling
Deze subsidieregeling treedt in werking op 4 februari 2019 en vervalt op 31 december 2019.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Human Resource mkb Drenthe.
Toelichting Human Resource mkb-regeling Drenthe
Met de regeling wordt beoogd het kennisniveau op het gebied van strategisch HR van het mkb in de provincie Drenthe te stimuleren waardoor op de korte en lange termijn een bijdrage wordt geleverd aan de versterking van de economische structuur binnen de provincie Drenthe.
Artikel 1, sub a mkb onderneming
Op grond van de regeling kunnen alleen ondernemers uit het mkb in aanmerking komen voor een subsidie op grond van deze subsidieregeling. Dit artikel geeft een definitie van wat onder het mkb valt. Hierbij is aangesloten bij de definitie die wordt gehanteerd in verordening (EG) Nr. 651/2014 (gewijzigd bij verordening van 14 juni 2017 (EG) nr. 1084/2017), waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de gemeenschappelijke markt verenigbaar worden verklaard, de zogenoemde 'Algemene groepsvrijstellingsverordening'.
In bijlage 1 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening is een definitie gegeven van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (mkb-ondernemingen). Conform deze definitie behoren tot de categorie kleine, middelgrote en micro-ondernemingen, ondernemingen waar minder dan 250 fte werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet € 50 miljoen of het jaarlijkse balanstotaal € 43 miljoen niet overschrijdt.
Gevolg van deze Europese regelgeving is dat voor het bepalen of de aanvragende onderneming een mkb-onderneming is, gekeken wordt naar het gehele verband van ondernemingen waartoe de aanvragende onderneming behoort. Denk bijvoorbeeld aan moedermaatschappijen, zusterondernemingen en dochterondernemingen.
Indien de aanvragende onderneming direct of indirect voor 25% of meer, maar niet meer dan 50%, qua aandelenkapitaal en/of zeggenschap relaties heeft met andere ondernemingen, wordt voor het bepalen of de aanvragende onderneming een mkb-onderneming is, het aantal werkzame personen, de jaaromzet en het balanstotaal van die ondernemingen naar rato meegenomen. Dit geldt ook indien een andere onderneming 25% of meer aandelen in de aanvragende onderneming heeft.
Indien de aanvragende onderneming op een andere onderneming of een andere onderneming op de aanvragende onderneming overheersende invloed kan uitoefenen of een andere invloed heeft als genoemd in de definitie van een mkb-onderneming, dienen voor het bepalen of de aanvragende onderneming een mkb-onderneming is, het aantal fte, de jaaromzet en het balanstotaal van die ondernemingen volledig meegenomen te worden. Indien één of meer overheidsinstanties of openbare lichamen gezamenlijk direct of indirect zeggenschap hebben over 25 % of meer van het kapitaal of de stemrechten van de aanvragende onderneming, dan kan de aanvragende onderneming (behoudens de uitzonderingen die in de definitie zijn genoemd) niet als een mkb-onderneming worden aangemerkt.
Een stichting wordt als een onderneming beschouwd als deze economische activiteiten uitvoert. Bij economische activiteiten moet er onder meer sprake zijn van een 'transactie'. Hierbij kan gedacht worden aan het halen van omzet of, wanneer het om een startende onderneming gaat, een aannemelijk perspectief daarop. De stichting moet een goed of dienst aanbieden en een winstoogmerk hebben.
De deskundige dient op grond van opleiding en ervaring gekwalificeerd te zijn de opdracht uit te voeren of de (incompany) opleiding, training, seminar of cursus te geven.
Voor de beoordeling kan worden gekeken naar de ondernemingsactiviteiten van het bedrijf dat wordt ingehuurd en/of de aantoonbare kennis en ervaring van de persoon die de opdracht uitvoert of de (incompany) opleiding, training, seminar of cursus geeft.
De deskundige die ingehuurd wordt moet ingeschreven zijn bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, of vergelijkbare handelsregisters in andere staten. Particulieren kunnen daarmee niet optreden als onafhankelijke deskundige.
Een kennisinstelling kan overigens wel optreden als onafhankelijke deskundige.
Een deskundige dient tevens onafhankelijk te zijn. Dit houdt in dat de deskundige onafhankelijk de gegeven opdracht dient uit te kunnen voeren of de (incompany) opleiding, training, seminar of cursus te kunnen geven. Waarbij er geen sprake mag zijn van enige vorm van belangenverstrengeling. Het gaat er ook om dat de schijn van belangenverstrengeling moet worden vermeden. In dit kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er geen sprake is van onafhankelijkheid:
Artikel 3, sub a Strategisch HR beleidsplan
Het strategisch HR-beleidsplan is toegespitst op de strategische ontwikkelingen binnen het bedrijf, die gericht zijn op de lange termijn. Daarbij is er bijvoorbeeld aandacht voor de benodigde kennis en vaardigheden bij (toekomstige) werknemers gekoppeld aan scholing en ontwikkeling. Daarnaast kan het gaan over functievorming, belonen en beoordelen van personeel en werving/selectie
Onder strategisch HR wordt verstaan ontwikkelingen gericht op (middel)lange termijn. Daarbij is er bijvoorbeeld aandacht voor de benodigde kennis en vaardigheden bij (toekomstige) werknemers gekoppeld aan scholing en ontwikkeling. Daarnaast kan het gaan over functievorming, belonen en beoordelen van personeel en werving/selectie.
Artikel 3, sub c Deskundigheidsbevordering HR
Deelname aan een (incompany) opleiding, training, seminar of cursus mag geschieden voor één (of meer) medewerkers van de onderneming van de aanvrager. In geval van deelname door meer medewerkers kunnen de totale kosten van de deelname subsidiabel worden gesteld.
Zowel medewerkers die al HR-taken uitvoeren als medewerkers die HR-taken gaan uitvoeren kunnen deelnemen aan een (incompany) opleiding, training, seminar of cursus.
Professionele HR-functionarissen vallen buiten de doelgroep van deskundigheidsbevordering HR. HR-functionarissen worden geacht te beschikken over de benodigde kennis en vaardigheden.
De (incompany) opleiding, training, seminar of cursus moet aantoonbaar gericht zijn op HR. HR taken zijn die taken gericht op de werving en selectie, belonen, beoordelen en opleiden van werknemers binnen een organisatie. Dit betreffen ook activiteiten die zorgen voor een professionelere functionerings- en beoordelingscyclus, zoals trainingen aan leidinggevenden om beter functioneringsgesprekken te voeren. Een (incompany) opleiding, training, seminar of cursus gericht op personeels-/salarisadministratie zijn hierop uitgezonderd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-9609.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.