Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2018, 9345 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2018, 9345 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling POP 3 subsidies provincie Overijssel
In 2.3 Regeling uitvoering van LEADER projecten worden onderstaande wijzigingen doorgevoerd:
Aan de Toelichting onder A. Lokale Aktie Groep Zuidwest Twente wordt onderstaande tekst toegevoegd:
De LAG maakt op de website https://leaderzuidwesttwente.nl/indieningsdata/ bekend wanneer de LAG-vergaderingen voor het beoordelen van ingediende aanvragen worden gehouden. Voordat een aanvraag in deze vergadering ter beoordeling kan worden voorgelegd, is vanaf het moment van indienen een periode van 16-20 weken nodig voor de beoordeling van de aanvraag door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voorgaande is een indicatie, er kunnen geen rechten aan worden ontleend).
Aan de Toelichting onder B. Lokale Aktie Groep Salland wordt onderstaande tekst toegevoegd:
De LAG maakt op de website https://www.dekrachtvansalland.nl/ bekend wanneer de LAG-vergaderingen voor het beoordelen van ingediende aanvragen worden gehouden. Voordat een aanvraag in deze vergadering ter beoordeling kan worden voorgelegd, is vanaf het moment van indienen een periode van 16-20 weken nodig voor de beoordeling van de aanvraag door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voorgaande is een indicatie, er kunnen geen rechten aan worden ontleend).
Aan de Toelichting onder C. Lokale Aktie Groep Noordoost Twente wordt onderstaande tekst toegevoegd:
De LAG maakt op de website http://www.leadernoordoosttwente.nl/over-leader/jaarschema-vergaderschema/ bekend wanneer de LAG-vergaderingen voor het beoordelen van ingediende aanvragen worden gehouden. Voordat een aanvraag in deze vergadering ter beoordeling kan worden voorgelegd, is vanaf het moment van indienen een periode van 16-20 weken nodig voor de beoordeling van de aanvraag door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voorgaande is een indicatie, er kunnen geen rechten aan worden ontleend).
Aan de Toelichting onder D. Lokale Aktie Groep Noord Overijssel wordt onderstaande tekst toegevoegd:
De LAG maakt op de website https://netwerkplatteland.nl/kamer/leader-noord-overijssel bekend wanneer de LAG-vergaderingen voor het beoordelen van ingediende aanvragen worden gehouden. Voordat een aanvraag in deze vergadering ter beoordeling kan worden voorgelegd, is vanaf het moment van indienen een periode van 16-20 weken nodig voor de beoordeling van de aanvraag door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voorgaande is een indicatie, er kunnen geen rechten aan worden ontleend).
Aan Artikel 2.3.3 Subsidiabele kosten, Artikel 2.3.12 Subsidiabele kosten, Artikel 2.3.21 Subsidiabele kosten en Artikel 2.3.30 Subsidiabele kosten wordt onderstaande leden p, q, r en s toegevoegd:
In de Toelichting onder 3.6 Regeling Samenwerking voor innovaties in de landbouw wordt onderstaand onderdeel e. ingevoegd, het bestaande onderdeel e. hernoemd naar f. en een nieuw onderdeel g toegevoegd:
De tekst van Artikel 3.6.1 Subsidiabele activiteit wordt vervangen door onderstaande:
In de Toelichting op dit artikel wordt de tekst ‘Dit wil zeggen dat de activiteiten gericht moeten zijn op’ gewijzigd in ‘De genoemde thema’s sluiten aan bij’. Tevens wordt de tekst ‘eigen bedrijf wordt ingezet.’ gewijzigd in ‘eigen bedrijf wordt ingezet, of wanneer er meer energie wordt opgewekt dan door het eigen bedrijf wordt verbruikt.’
De tekst van Artikel 3.6.2 Samenwerkingsverband wordt vervangen door onderstaande:
Het samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 3.6.1, eerste lid, bestaat tenminste uit twee partijen die van belang zijn voor het verwezenlijken van de doelstelling(en) van het project waarvoor subsidie is aangevraagd en bevat tenminste één landbouwer of een organisatie die landbouwers vertegenwoordigt.
De tekst van Artikel 3.6.4 Aanvraag wordt vervangen door onderstaande:
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.7 bevat de aanvraag om subsidie:
In Artikel 3.6.5 Weigeringsgronden lid b wordt de tekst ‘en/of’ vervangen door ‘van’.
De tekst inclusief Toelichting van Artikel 3.6.6 Subsidiabele kosten wordt vervangen door onderstaande:
Coördinatiekosten voor het samenwerkingsverband hebben betrekking op de oprichting van een samenwerkingsverband en het maken van een projectplan. Dit zijn dus kosten die gemaakt zijn voordat het project daadwerkelijk wordt uitgevoerd, maar na de startdatum van het project zoals genoemd in uw aanvraag.
Kosten voor kennisverspreiding hebben betrekking op kosten die tijdens het project worden gemaakt.
In deze openstelling gaat het primair om samenwerking voor innovaties. Het doen van investeringen is van ondergeschikt belang en dient alleen ter ondersteuning van de samenwerking en de innovaties. Enkel kosten die aantoonbaar rechtstreeks toe te rekenen zijn aan de activiteiten waarop de subsidie betrekking heeft, zijn subsidiabel (artikel 1.13, lid 1 sub a Regeling POP 3 subsidies provincie Overijssel). Dat betekent dat investeringskosten alleen subsidiabel zijn voor zover ze binnen de projectperiode vallen. Indien de investering een langere levensduur heeft dan de looptijd van het project, zal de subsidie worden gebaseerd op de afschrijvingskosten, waarbij ook rekening wordt gehouden met de eventuele restwaarde.
Onder “kosten van … tot maximaal de marktwaarde” wordt verstaan dat de kosten van de marktwaarde worden gecorrigeerd indien er na afloop van het project sprake is van restwaarde van de investering. De correctie is evenredig aan de restwaarde van de investering na afloop van de projectperiode. De begunstige kan de restwaarde onderbouwd opgeven bij de aanvraag. De grondslag voor deze handelwijze ligt vast in artikel 69 lid 2 van de Verordening 1303/2013 – Gemeenschappelijke bepalingen inzake ELFPO en EFMZV.
In geval subsidie wordt verstrekt voor de kosten van tweedehandsinstallaties (lid 3 sub h), bedragen deze kosten maximaal de marktwaarde van de activa. Ook hier geldt dat de kosten worden gecorirgeerd indien er sprake is van restwaarde van de activa na afloop van de projectperiode, gelijk hierboven beschreven.
In geval van koop, zoals opgenomen onder lid 3 sub d, kan voor het bepalen van de subsidiabele kosten worden gerekend op basis van afschrijving. Daarbij gaat het om machines en installaties die al eigendom zijn van het samenwerkingsverband of haar individuele leden, en die voor het project worden ingezet. Het berekenen van de afschrijving gaat middels de Lineaire afschrijvingsmethode:
De lineaire afschrijvingsmethode is een eenvoudige methode om de afschrijvingskosten te bepalen. De aanschafwaarde van de investering wordt verminderd met de restwaarde en de uitkomst hiervan gedeeld door de levensduur.
Er wordt een nieuw artikel 3.6.7 ingevoegd:
Artikel 3.6.7 Niet subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 1.12, derde lid, zijn voorbereidingskosten die worden gemaakt vóór indiening van een aanvraag met betrekking tot de oprichting van een projectmatig samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 1.6 lid 1, en het gezamenlijk formuleren van een projectplan gericht op een innovatie, niet subsidiabel.
Artikel 3.6.7 Hoogte subsidie wordt hernoemd in Artikel 3.6.8 Hoogte subsidie en de tekst wordt vervangen door onderstaande:
Artikel 3.6.8 Criteria wordt hernoemd in Artikel 3.6.9 Weigeringsgrond en de tekst wordt vervangen door onderstaande:
Gedeputeerde Staten verlenen geen subsidie aan projecten waarvan de subsidiabele kosten minder dan €150.000,- bedragen.
De Toelichting op dit artikel wordt verwijderd.
Artikel 3.6.9 Selectiecriteria wordt hernoemd in Artikel 3.6.10 Rangschikking
In de Toelichting op dit artikel wordt onderstaande alinea ingevoegd boven Art. 3.6.9 lid a.:
In de openstelling is precies aangegeven welke termijn voor de indiening van aanvragen wordt gehanteerd. De start- en einddatum worden hierbij strikt in acht genomen. Na sluiting van de indieningstermijn worden alle aanvragen door een onafhankelijke adviescommissie beoordeeld en in een bepaalde rangorde op een lijst geplaatst. De plaats in de rangorde wordt bepaald door het aantal punten dat door de adviescommissie aan het project is toegekend. Voor elk project geldt dat een minimum aantal punten dient te worden behaald om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen. Het doel van deze systematiek is om alle projecten onderling te vergelijken en de beste projecten uit het totaalaanbod te selecteren. Als consequentie hiervan bestaat de mogelijkheid dat, indien binnen een tender het subsidieplafond wordt bereikt, de projecten met de lagere scores geen subsidie zullen ontvangen. Mocht het plafond niet worden bereikt dan worden alle projecten, die de minimumscore hebben behaald, gesubsidieerd. De systematiek staat het niet toe dat na sluiting van de indieningstermijn de aanvragen alsnog worden gewijzigd. Wij adviseren aanvragers de aanvragen minimaal veertien dagen vóór sluiting van de indieningstermijn in te dienen om eventuele wijzigingen en/of aanvullingen op eigen initiatief te kunnen doorvoeren.
In de Toelichting worden de teksten ‘Art. 3.6.9 lid a’, ‘Art. 3.6.9 lid b’, ‘Art. 3.6.9 lid c’ en ‘Art. 3.6.9 lid d’ vervangen door respectievelijk ‘Art. 3.6.10 lid 1. onder a’, ‘Art. 3.6.10 lid 1. onder b’, ‘Art. 3.6.10 lid 1. onder c’ en ‘Art. 3.6.10 lid 1. onder d’.
Artikel 3.6.10 Puntenmethodiek wordt hernoemd in Artikel 3.6.11 Puntenmethodiek en de tekst wordt vervangen door onderstaande:
Na sluiting van de indieningstermijn worden alle aanvragen door een onafhankelijke adviescommissie beoordeeld op basis van de selectiecriteria uit artikel 3.6.10 en in een bepaalde rangorde op een lijst geplaatst. Het puntentotaal per project wordt samengesteld uit de te behalen punten op basis van deze methodiek.
Artikel 3.6.1 1 Verplichtingen aanvrager wordt hernoemd in Artikel 3.6.12 Verplichtingen aanvrager.
In Artikel 3.9.1 Subsidiabele activiteit wordt lid 1. gewijzigd in:
De Toelichting op dit artikel wordt als volgt gewijzigd:
De tekst ‘Zowel de koplopers die de innovatie ontwikkelen als het peloton waar de uitrol plaats vindt moeten gebruik kunnen maken van de regeling. Verder moeten de subsidiabele activiteiten passen binnen’ wordt gewijzigd in ‘De subsidiabele activiteiten moeten passen binnen’.
De tekst van Artikel 3.9.2 Aanvrager wordt gewijzigd in onderstaande tekst inclusief Toelichting:
Subsidie wordt verstrekt aan landbouwers en groepen van landbouwers.
Onder groepen landbouwers zoals genoemd in artikel 3.9.2 wordt verstaan groepen landbouwers in de vorm van een samenwerkingsverband, zoals beschreven in artikel 1.6. Het indienen van zogenoemde koepelaanvragen is niet mogelijk.
De tekst van Artikel 3.9.3 Subsidiabele kosten wordt gewijzigd in onderstaande en de Toelichting bij dit artikel wordt verwijderd:
Subsidie wordt verstrekt voor de volgende kosten:
Artikel 3.9.4 Niet subsidiabele kosten wordt inclusief Toelichting verwijderd.
Artikel 3.9.5 Hoogte subsidie wordt hernoemd in Artikel 3.9.4 Hoogte subsidie.
Artikel 3.9.6 Criteria wordt verwijderd.
Artikel 3.9.7 Selectiecriteria wordt hernoemd in Artikel 3.9.5 Rangschikking.
Artikel 3.9.8 Puntenmethodiek wordt hernoemd in Artikel 3.9.6 Puntenmethodiek.
Lid 2 van dit artikel wordt vervangen door onderstaand lid 2:
Het aantal punten voor het criterium uit:
artikel 3.9.5 lid 1. sub a. bedraagt 0 tot en met 5 punten; wegingsfactor 4;
artikel 3.9.5 lid 1. sub b. bedraagt 0 tot en met 5 punten; wegingsfactor 2;
artikel 3.9.5 lid 1. sub c. bedraagt 0 tot en met 5 punten; wegingsfactor 1;
artikel 3.9.5 lid 1. sub d. bedraagt 0 tot en met 5 punten; wegingsfactor 2.
Artikel 3.9.9 Verplichting wordt hernoemd in Artikel 3.9.7 Verplichting.
Artikel 3.9.10 Weigeringgrond wordt hernoemd in Artikel 3.9.8 Weigeringsgrond.
Dit besluit treedt in werking 1 dag na publicatie van dit provinciaal blad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-9345.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.