Provinciaal blad van Gelderland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2018, 926 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2018, 926 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit beperking openbaarheid inz. Archief CvdK, (1862) 1945-1986
Bekendmaking van het besluit van 29 augustus 2017 - zaaknummer 2017-011292
BESLUIT BEPERKING OPENBAARHEID
Gedeputeerde Staten van Gelderland en de Commissaris van de Koning in Gelderland
Gelet op artikel 15, lid 1, onder a van de Archiefwet 1995 en artikel 10 van het Archiefbesluit 1995 en het advies van het Nationaal Archief d.d. 17 februari 2016 met kenmerk NA/16/16315
Tot de volgende beperkingen aan de openbaarheid van het archief van de Commissaris van de Koningin in Gelderland, (1862) 1945-1986
Met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zijn de inventarisnummers, genoemd in de eerste kolom beperkt openbaar tot 1 januari van het jaar, genoemd in de tweede kolom.
Raadpleging of gebruik van de archiefbescheiden, geborgen onder de inventarisnummers genoemd in artikel 1 is, tot openbaarwording, uitsluitend mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van de algemeen directeur van het Gelders Archief. Deze kan aan zijn toestemming voorwaarden verbinden.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.
De Commissaris van de Koning(in) wordt benoemd door de Kroon.
Hij is voorzitter van Provinciale Staten en lid van het college van Gedeputeerde Staten. Hij vertegenwoordigt de provincie bij officiële gelegenheden. Overige belangrijke onderdelen van zijn provinciale taken zijn representatie, communicatie met verschillende bestuursorganen en het Koninklijk Huis, belangenbehartiging van de provincie en advisering over diverse aangelegenheden.
Naast deze provinciale bestuurstaken zijn een aantal rijkstaken opgedragen aan de CvdK.
De belangrijkste rijkstaken in de periode 1945-1986 zijn:
adviserende rol bij: de (her)benoeming van burgemeesters; het toekennen van Koninklijke onderscheidingen en predicaten; te nemen maatregelen bij de voorbereiding en uitvoering van oefeningen betreffende hulpverlening en rampenbestrijding; benoemingen van Commissarissen van politie; de huisvesting van politie; de samenwerking tussen verschillende politiecorpsen; het vervullen van notariële standplaatsen; de benoeming van nieuwe notarissen;
De dossiers zijn zaaksgewijze gevormd.
De dossiers met informatie over burgemeesters zijn voor het merendeel zogenaamde verzameldossiers: in die dossiers bevinden zich stukken betreffende diverse burgemeesters van de betreffende gemeente.
Bij verschillende onderwerpen is de CvdK betrokken in zijn functie van zowel provinciaal als rijksorgaan. In die gevallen is de neerslag van zijn bemoeienis met de betreffende zaak opgeslagen in hetzelfde dossier. Bij de dossiervorming was dus de samenhang van de zaak het uitgangspunt en niet het onderscheid tussen de beide taakonderdelen van de CvdK.
Met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zijn diverse dossiers nog niet openbaar. Deze dossiers worden openbaar 75 jaar na datum van de archiefbescheiden Wanneer de geboortedata van personen bekend is, worden de betreffende archiefbescheiden openbaar 111 jaar na geboortedatum. Deze termijn wordt ook gehanteerd in de Wet basisregistratie personen.
Motivering afwijking advies Nationaal Archief
Het advies van het Nationaal Archief is bijna in zijn geheel overgenomen.
Ten aanzien van de dossiers met informatie over de burgemeesters is onderstaande keuze gemaakt. De provincie stelde voor deze dossiers te beperken voor een periode van 75 jaar. Het NA adviseerde deze periode terug te brengen tot 50 jaar. Daarbij gaf het NA aan voorkeur te hebben voor de methode waarbij de termijn van openbaarheid gekoppeld is aan de geboortedatum van de desbetreffende burgemeester.
Dit laatste advies is overgenomen. Daartoe zijn alle verzameldossiers betreffende de burgemeesters nader bekeken. Als resultaat daarvan kunnen diverse dossiers al openbaar zijn.
De overige dossiers worden openbaar 111 jaar na geboortedatum. Deze termijn is overgenomen uit de Wet basisregistratie personen. Ook bij de oud-burgemeesters van wie niet kon worden nagegaan of ze nog in leven zijn is deze termijn gehanteerd.
Gedeputeerde Staten van Gelderland en Commissaris van de Koning in Gelderland voornoemd
Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland
Provincieloket, telefoonnummer (026) 359 99 99, e-mailadres: post@gelderland.nl.
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na dagtekening van dit besluit hiertegen een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan Gedeputeerde Staten, secretariaat commissie rechtsbescherming, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Op envelop en brief duidelijk "bezwaarschrift" vermelden.
Degene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor individuele burgers (niet voor advocaten en ook niet voor gemachtigden namens een bedrijf of een organisatie) bestaat de mogelijkheid dat verzoek digitaal in te dienen. Meer informatie kunt u vinden op www.rechtspraak.nl. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, telefoonnummer (026) 359 20 00 of op www.rechtspraak.nl.
Informatie over de bezwarenprocedure en de mogelijkheid van mediation is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl). U kunt die informatie, vervat in de brochure "Niet eens met een besluit van de provincie Gelderland? Bezwaarschrift of mediation", ook opvragen bij het Provincieloket via telefoonnummer (026) 359 99 99.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-926.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.