Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2018, 8916 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2018, 8916 | Verordeningen |
Verordening van Provinciale Staten van Zuid-Holland van 14 november 2018, PZH-2018-646944240 (DOS-2010-0019784) tot verlening van een uitsluitend recht voor het operationele wegbeheer en tunnelbeheer N434 (Verordening uitsluitend recht weg- en tunnelbeheer N434)
Gelet op het voorstel van Gedeputeerde Staten van 9 oktober 2018, met het besluitnummer PZH-2018-663714489;
artikel 105 en 145 van de Provinciewet,
artikel 11 Richtlijn 2014/24/EU,
artikel 2.24, aanhef, en onder a, van de Aanbestedingswet 2012,
artikel 15 van de Wegenweg, en
artikel 5 van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels.
Overwegingen die tot dit besluit leiden:
de Provincie Zuid-Holland is de beheerder van de provinciale wegen (N-wegen) in Zuid-Holland en Rijkswaterstaat van de rijkswegen (A-wegen) in Zuid-Holland;
Vast te stellen de Verordening uitsluitend recht weg- en tunnelbeheer N434
Artikel 1 Het uitsluitend recht, de duur en de geografische afbakening
Aan de Staat wordt een uitsluitend recht verleend voor de duur van 20 jaren voor de uitvoering van het operationele wegbeheer van de N434 en het tunnelbeheer als bedoeld in artikel 5, tweede lid van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels voor wat betreft het tunneltracé N434, zoals weergegeven op de kaart in de bijlage 1 die bij deze Verordening behoort.
Bijlage 1 kaart wegbeheer en tunneltracé N434 (als bedoeld in artikel 1, eerste lid)
Het uitgangspunt is dat opdrachten voor diensten die worden gesloten tussen aanbestedende diensten onder de reikwijdte van het aanbestedingsrecht vallen. In bepaalde gevallen zijn er uitzonderingen op de aanbestedingsplicht mogelijk, zoals in onderhavig geval. Het betreft een uitsluitend recht in de zin van artikel 11 van Richtlijn 2014/24/EU en artikel 2.24, aanhef en onder a van de Aanbestedingswet 2012.
Een uitsluitend recht dient aan de volgende cumulatieve criteria te voldoen:
Onderstaand wordt op de criteria nader ingegaan:
Door middel van deze verordening wordt het uitsluitend recht, de omvang van het uitsluitend recht vastgesteld en bekend gemaakt. Volgens een uitspraak van de rechtbank Gelderland d.d. 27 juli 2015 (ECLI:NL:RBGELD:2015:5490) interpreteert de rechtbank het begrip ‘bepalingen’ aldus “dat het moet gaan om algemeen verbindende voorschriften, zoals die kunnen zijn vervat in een wet, een algemene maatregel van bestuur of een verordening.” Daarom is dit uitsluitend recht vormgegeven in een verordening.
Zowel de Provincie Zuid-Holland als Rijkswaterstaat (De Staat der Nederlanden) zijn aanbestedende diensten in de zin van artikel 1.1. Aanbestedingswet.
In de verordening zijn de specifieke diensten die onder het uitsluitend recht vallen opgenomen. Provincie Zuid-Holland zal binnen de reikwijdte van deze verordening opdrachten voor deze diensten aan Rijkswaterstaat verstrekken.
Het uitsluitend recht beperkt zich specifiek tot het operationele wegbeheer en tunnelbeheer van de N434 zoals is weergegeven op de bijgevoegde kaart in bijlage 1. Daarmee is het geografische gebied afgebakend.
Op grond van artikel 5, tweede lid, van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels, is de provincie Zuid-Holland verantwoordelijk voor het tunnelbeheer zowel tijdens als na de realisatie van de tunnel. Het betreft hier de uitoefening van een publiekrechtelijke taak. Alle diensten die in deze verordening worden genoemd zijn ten behoeve van de uitoefening van deze taak, namelijk ter bevordering van de doorstroming van het verkeer en daarmee samenhangend het optimaliseren van de verkeersveiligheid van de N434. Dit vereist een integrale aanpak met de A4 en A44, gelet op de verkeersintensiteit en onderlinge verbondenheid van deze wegen. Onderhavig uitsluitend recht wordt gerechtvaardigd door de uitzondering van de openbare veiligheid, meer specifiek de verkeersveiligheid.
In bijlage 1 is de specifieke geografische afbakening van het uitsluitend recht opgenomen.
De N434 heeft een lengte van 4 km, met een verdiepte ligging en tunnel van 1 km resp. 2,5 km. Er wordt gesproken over operationeel weg- en tunnelbeheer, aangezien het reguliere onderhoud van de weg wordt uitgevoerd door een marktpartij. De provincie blijft de asset owner van de N434 en conform de Warvw de formele tunnelbeheerder. Daarom wordt voor Rijkswaterstaat de term operationeel weg- en tunnelbeheerder gehanteerd.
Het uitsluitend recht heeft betrekking op het operationele wegbeheer en tunnelbeheer van de N434 en omvat de diensten die in lid 2 specifiek zijn omschreven:
De zorg voor een veilige én vlotte verkeersafwikkeling van het verkeer op de N434 in relatie tot de A4 en A44 en vice versa.
Het geheel aan maatregelen die beogen de N434 zo snel mogelijk voor het verkeer vrij te maken nadat een incident heeft plaatsgevonden. Daarbij rekening houdend met de verkeersveiligheid, de behartiging van belangen van mogelijke slachtoffers en de beheersing van de ontstane schade.’ Onder incidenten vallen naast ongevallen, ook pechgevallen, achtergelaten voertuigen, ‘kijkersfiles’, afgevallen lading en andere onvoorziene situaties zoals loslopende koeien, die de doorstroming van het verkeer verstoren.
Het beheersen, beperken of opheffen van milieu-incidenten. Een milieu-incident is een acute en/of onvoorziene gebeurtenis, waardoor een verstoring ontstaat in het veilig, snel en/of doelmatig gebruik van een wegsectie, terrein, waterpartij of object ten gevolge waarvan de gezondheid en leven van mens en dier dan wel economische belangen bedreigd worden c.q. bedreigd kunnen worden en/of waardoor plotseling en onverwacht schade is c.q. kan ontstaan aan het milieu.
- Centrale en lokale tunnelbediening en -bewaking
Centrale bediening en bewaking van de N434 behelst de bediening en bewaking van het tunneltracé uitgevoerd in de Verkeersmanagementcentrale in Rhoon.
Lokale bediening en bewaking van de N434 behelst het bedienen en bewaken van het tunneltracé ter plaatse bij de tunnel.
Coördinatie opleiding, training en oefening weginspecteurs en wegverkeersleiders
Het opleiden en trainen van de weginspecteurs en wegverkeersleiders die voor de bediening en bewaking en het verkeers- en incidentmanagement van dit tunneltracé ingezet worden, opdat zij bekend, getraind en geoefend zijn met het bedieningssysteem en de verschillende procedures en protocollen behorende bij het afhandelen van calamiteiten en incidenten in/nabij de tunnel.
Uitvoeren, evalueren en aanpassen van het veiligheidsbeheerplan en het ontruimings-calamiteitenplan verdiepte ligging
Het aanleveren van noodzakelijke (evaluatie) gegevens en het bijwerken, optimaliseren van het opgestelde veiligheidsbeheerplan en het ontruimings-calamiteitenplan verdiepte ligging.
Coördinatie en uitvoering gladheidsbestrijding
De coördinatie en uitvoering van (preventieve, curatieve) gladheidsbestrijding op de N434, zodat dit in samenhang plaatsvindt met de A4 en A44.
Binnen het EG-recht is transparantie een zwaarwegend voorschrift, dat ook opgaat wanneer gebruik wordt gemaakt van een uitzondering in het aanbestedingsrecht. In verband daarmee is dit besluit gedurende 20 dagen op Tenderned geplaatst om belanghebbende in de gelegenheid te stellen bezwaar te maken tegen dit besluit. Deze termijn van twintig (20) kalenderdagen is gebaseerd op artikel 2.127, derde lid, van de Aanbestedingswet 2012 en geldt als een vervaltermijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-8916.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.