Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2018, 8035 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2018, 8035 | Overige besluiten van algemene strekking |
Tweede wijzigingsregeling Subsidieregeling transitie veehouderij Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 10 oktober 2017 het Uitvoeringsprogramma Ondersteunende maatregelen transitie veehouderij hebben vastgesteld;
Overwegende dat dit programma is gericht op een verdere ontwikkeling van de veehouderij naar een duurzame en rendabele sector;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten bij de uitvoering van dit programma streven naar een financieel gezonde en vitale sector die op rechtmatige wijze het hoofd weet te bieden aan de uitdagingen die er liggen op het terrein van milieu, volksgezondheid en dierenwelzijn;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten daartoe een aanbouwregeling veehouderijen heeft vastgesteld, waarin diverse paragrafen met stimuleringsmogelijkheden zullen worden opgenomen om bovenstaand doel te bereiken;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten met de paragraaf ‘Omschakeling naar natuurinclusieve landbouw’ willen bereiken dat veehouders realistische businessplannen opstellen om een meer natuurinclusieve manier van ondernemen mogelijk te maken;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op deze paragraaf, Verordening 1408/2013 van de Europese Commissie van 18 december 2013 (PBEU 2013 L352/9) van toepassing willen verklaren.
De Subsidieregeling transitie veehouderijen wordt als volgt gewijzigd:
Onder vernummering van paragraaf 3 tot paragraaf 4 en onder vernummering van de artikelen 3.1 en 3.2 tot de artikelen 4.1 en 4.2, wordt een nieuwe paragraaf ingevoegd, luidende:
§ 3 Omschakeling naar natuurinclusieve landbouw
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Artikel 3.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het opstellen van een businessplan met betrekking tot omschakeling naar natuurinclusieve landbouw, dat voldoet aan de vereisten van bijlage 3.
Subsidie kan worden geweigerd indien de aanvrager in de afgelopen vijf jaar strafrechtelijk is veroordeeld, een strafbeschikking heeft gekregen, met het Openbaar Ministerie een schikking is aangegaan, strafrechtelijk, bestuurlijk of fiscaalrechtelijk is beboet, dan wel in het kader van een bestuursrechtelijk handhavingstraject een last onder dwangsom of bestuursdwang opgelegd heeft gekregen, wegens het overtreden van bij of krachtens natuur- en milieuregelgeving vastgestelde voorschriften, waaronder die op grond van de Waterwet, de Wet milieubeheer, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Meststoffenwet, de Wet bodembescherming en de Wet natuurbescherming, indien aard, ernst of duur van de overtreding en het tijdsverloop sinds die overtreding daartoe aanleiding geven.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 3.7 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 15 november 2018 tot en met 31 oktober 2020.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode genoemd in artikel 3.7 vast op € 500.000.
Artikel 3.11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
Artikel 3.12 Prestatieverantwoording
De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van een activiteitenverslag.
Artikel 3.13 Bevoorschotting en betaling
Gedeputeerde Staten zenden in 2020 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze regeling in de praktijk.
Er worden twee bijlagen toegevoegd, luidende:
Bijlage 2 bij Subsidieregeling transitie veehouderij
Inhoudelijke vereisten Omschakelplan
Het omschakelplan moet in ieder geval aandacht besteden aan: de ondernemer, de biodiversiteit, de bodem, het landschap en de bedrijfseconomische betekenis van de omschakeling naar natuurinclusieve landbouw. Onderstaande eisen zijn indicatief en te beschouwen als aandachtspunten. Voor het businessplan (zie bijlage 3) is het verplicht aandacht te besteden aan alle genoemde vereisten.
De ‘natuurlijke’ ondernemer(s)
Het omschakelplan geeft een eerste beeld van de kennis en ervaring van de betrokken ondernemer(s) of de wijze waarop die kennis en ervaring zal worden verkregen op het gebied van enerzijds biodiversiteit, vitale bodem, landschap en kwalitatief en kwantitatief waterbeheer en anderzijds het ondernemerschap. De volgende onderdelen kunnen deel uitmaken van het omschakelplan:
Natuurlijke waarden: biodiversiteit, bodem en landschap
Het omschakelplan geeft een eerste beeld van de manier waarop de biodiversiteit en de kwaliteit van bodem, water en landschap een impuls krijgen en worden geïntegreerd in de bedrijfsvoering. De volgende onderdelen kunnen deel uitmaken van het omschakelplan:
Tabel met voorbeelden van te treffen natuurinclusieve maatregelen
Het omschakelplan moet aangeven welke maatregelen de aanvrager beoogd te nemen voor de thema’s biodiversiteit, landschap en bodem&water.
Voor elk van deze thema’s worden ten minste twee maatregelen getroffen die verder worden uitgewerkt in het businessplan. Het is mogelijk dat maatregelen voor biodiversiteit ook bijdragen aan landschap. In dat geval kan worden volstaan met minimaal twee maatregelen voor deze beide thema’s.
bron: Maatregelen Natuurinclusieve landbouw, Louis Bolk instituut/WUR 2017
Het omschakelplan moet op hoofdlijnen duidelijk maken hoe het plan bedrijfseconomisch in elkaar zit. Daarbij komen onder andere de volgende onderdelen aan bod:
Aanvullend is er aandacht voor de maatschappelijke meerwaarde van de betreffende onderneming, bijvoorbeeld op het gebied van zorg, educatie et cetera. Dit is geen primair doel van natuurinclusieve landbouw, maar wordt wel als een ‘plus’ beschouwd bij een eventuele latere beoordeling van businessplannen.
Het omschakelplan bestaat uit maximaal 5 pagina’s (A4, tekst/afbeeldingen exclusief inhoudsopgave en voor- en achterblad). Het omschakelplan bevat maximaal 5 pagina’s bijlagen (A4). Het aantal woorden per pagina is 500.
Bijlage 3, behorende bij artikel 3.11, onder b, van de Subsidieregeling transitie veehouderij
Het businessplan ligt inhoudelijk in het verlengde van het omschakelplan. In het businessplan worden de onderdelen uit het omschakelplan concreet uitgewerkt en wordt in het bijzonder een zo gedetailleerd mogelijke financiële onderbouwing opgenomen.
Concreet betekent dat het volgende:
In het businessplan wordt aangegeven welke maatregelen voor de thema’s natuur, landschap en bodem&water door het bedrijf worden getroffen. Per thema worden ten minste twee maatregelen uitgevoerd. In geval een maatregel positief uitpakt voor zowel natuur als voor landschap, dan mag deze voor beide thema’s worden opgevoerd.
’s-Hertogenbosch, 23 oktober 2018
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Toelichting behorende bij de Tweede wijziging Subsidieregeling veehouderijen Noord-Brabant
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is bestudering van de Asv dus noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Deze regeling draagt bij aan verschillende beleidsdoelen. Allereerst beogen Gedeputeerde Staten op deze wijze de veehouderij te stimuleren om te schakelen naar een duurzame en rendabele wijze van ondernemen. Ten tweede wordt beoogd een bijdrage te leveren aan de verbetering van de bodem- en waterkwaliteit, de landschappelijke kwaliteit en de ‘functionele agrobiodiversiteit’.
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Algemene subsidieverordening.
De subsidieaanvraag moet vergezeld gaan van een projectplan dat betrekking heeft op de subsidiabele activiteit, namelijk het opstellen van een businessplan, en een begroting voor het (laten) opstellen van dit businessplan.
Het omschakelplan dat deel uit maakt van het projectplan, bevat (in overeenstemming met de vereisten van bijlage 2) een globale kostenraming van de uitvoering van de aanpassingsmaatregelen van een natuurinclusieve bedrijfsvoering. In het businessplan wordt deze gespecificeerd.
Het businessplan wordt ter informatie aan Gedeputeerde Staten gestuurd. Deze gegevens zullen vertrouwelijk worden behandeld en zullen niet gepubliceerd worden. De gegevens zullen uitsluitend gebruikt worden als input voor eventueel toekomstig provinciaal beleid op het terrein van omschakeling naar natuurinclusieve landbouw.
Businessplannen waarin wordt ingegaan op belemmeringen en de behoefte aan ondersteuning, zoals het van overheidswege beschikbaar stellen van extra landbouwareaal of anderszins, worden voorgelegd aan een externe commissie.
Gedeputeerde Staten willen graag dat de maatschappelijke meerwaarde van de natuurinclusieve onderneming tot uitdrukking komt in omschakelplan en businessplan. Bij het toekennen van subsidies onder deze regeling is de maatschappelijke meerwaarde geen criterium. Bij eventuele vervolginstrumenten die de provincie nog zal inzetten om de uitvoering van de businesscases mogelijk te maken, zal wel aandacht worden besteed aan de maatschappelijke meerwaarde van de onderneming.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-8035.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.