Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2018, 7142 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2018, 7142 | Verordeningen |
Wijziging Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017
Paragraaf 2.2 Leefbare kleine kernen
Paragraaf 2.7 Huisvesting statushouders
Paragraaf 2.8 Vitaliteit van binnensteden (stadsarrangementen)
Paragraaf 3.3 Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)
Sub b: ‘2013’ wordt vervangen door: 2015
Sub h: ‘zes’ wordt vervangen door: acht
Paragraaf 3.9 Hernieuwbare energie en energie-efficiëntie
Artikel 3.9.1 Begripsbepalingen en uitsluitingsgronden
‘AGVVbank’ wordt vervangen door: bank
‘hernieuwbare energiebronnen’ komt als volgt te luiden:
hernieuwbare energiebronnen: de volgende hernieuwbare, niet-fossiele energiebronnen: zonne-energie, geothermische energie, hydrothermische energie, aerothermische energie, waterkracht, biomassa, stortgas, rioolwaterzuiveringsgas, biogas. Voor windenergie zijn uitsluitend bijdragen aan innovatieve windmolens toegestaan, zoals stedelijke windmolentjes en kleine windmolens die nu in veel bestemmingsplannen zijn toegestaan, beide kleiner dan 25 meter.
Onder ‘in aanmerking komende kosten’ wordt toegevoegd:
Innovatieve projecten voor producten en diensten: innovatieve projecten voor producten of diensten om energie op te wekken uit hernieuwbare energiebronnen of energie te besparen waarbij het doel is . om de ontwikkelde producten en diensten te vermarkten. Het dient aannemelijk te zijn dat ten minste 7% van het totale Maatschappelijke rendement voor dit type projecten neerslaat binnen de provinciegrenzen;
Innovatieve projecten voor hernieuwbare energieproductie of energiebesparing: innovatieve projecten waarbij het doel is om hernieuwbare energie op te wekken of energie te besparen. Het doel van dit type projecten is nadrukkelijk niet het ontwikkelen of vermarkten van nieuwe producten en diensten, maar is volledig gericht op energieopwekking of -besparing. Dit type projecten is locatie gebonden en dienen binnen de provinciegrenzen plaats te vinden;
achter ‘kernenergie’ wordt toegevoegd: uitgezonderd innovatieve windmolens, zoals stedelijke windmolentjes en kleine windmolens die nu in veel bestemmingsplannen zijn toegestaan, beide kleiner dan 25 meter.
Titel van artikel 3.9.1.3 wordt: Artikel 3.9.1.3 Hoogte van de subsidie
Artikel 3.9.1.3 Hoogte van de subsidie
Toelichting komt als volgt te luiden:
Toelichting: De provincie Overijssel streeft ernaar dat de aanvrager ook zelf bijdraagt aan de financiering van het energieproject. De 80% genoemd in lid 3 is gebaseerd op de Mededeling-garanties.
In de aanhef wordt ‘subsidie’ vervangen door: geldlening en
Artikel 3.9.1.11 Kenmerken van uitvoeringsovereenkomst, kredietovereenkomst en garantie
Lid 2 komt als volgt te luiden:
2. De looptijd van de geldlening en kredietovereenkomst bedraagt een bepaalde tijd, echter maximaal de technische levensduur van het energieproject.
In de toelichting vervalt de laatste alinea
Titel van artikel 3.9.2.3 wordt
Artikel 3.9.2.3 Hoogte van de subsidie
Toelichting: De provincie Overijssel streeft ernaar dat de aanvrager ook zelf bijdraagt aan de financiering van het energieproject. De 80% genoemd in lid 2 is gebaseerd op de Mededeling-garanties.
Artikel 3.9.2.8 Volgorde van behandeling
In de toelichting wordt ‘wort’ vervangen door: wordt
Paragraaf 4.1 Faunabeheereenheden
Titel van artikel 4.1.3 wordt: Artikel 4.1.3 Hoogte van de subsidie
Paragraaf 4.2 Opruiming drugsafval
Titel van artikel 4.2.4 wordt: Artikel 4.2.4 Hoogte van de subsidie
Paragraaf 5.1 Mobiliteit Overijssel
Artikel 5.1.4 Hoogte van de subsidie
Lid 2 komt als volgt te luiden:
In afwijking van het eerste lid bedraagt de subsidie voor de Fietssnelweg F35 in Twente maximaal 80% van het eigen aandeel in de subsidiabele kosten met een maximum subsidie ter hoogte van het bedrag als opgenomen in het Uitvoeringprogramma.
Toelichting: Met eigen aandeel wordt bedoeld: het deel van de subsidiabele kosten wat niet gedekt is door opbrengsten of bijdragen van andere partijen. Het subsidiepercentage voor de Fietssnelweg F35 Twente is 80% omdat de Regio Twente extra geld beschikbaar heeft gesteld om de verhoging van 75% naar 80% te dekken. Fietssnelweg F35 Twente is een fietsverbinding van 62 kilometer van Nijverdal naar de Duitse grens met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal.
Artikel 5.1.5 Subsidiabele kosten
Paragraaf 5.4 Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel
Tabel 1 Door Gedeputeerde Staten aangewezen Buurtbusverenigingen Overijssel:
Kolom 2: Onder Nijverdal-Raalte wordt toegevoegd: Nijverdal-Hellendoorn
Kolom 3: onder 513: wordt toegevoegd: 597
6.17 (potentieel) Beeldbepalende evenementen 2017 t/m 2019.
Het tweede Artikel 6.17.4 wordt vernummerd naar Artikel 6.17.5
Artikel 6.17.5 wordt vernummerd naar Artikel 6.17.6
Artikel 6.17.6 wordt vernummerd naar Artikel 6.17.7
Paragraaf 6.18 Kleinere evenementen 2018
Artikel 6.18.10 Weigeringsgronden
In sub a wordt: ‘carnavalsoptocht’ wordt vervangen door: carnaval
Paragraaf 6.21 wordt geheel herzien en komt als volgt te luiden:
Paragraaf 6.21 Voucherregeling startende ondernemers - De Startversneller
Startende ondernemers brengen dynamiek, vernieuwing en nieuwe werkgelegenheid in onze regionale economie. De provincie wil de startende ondernemers in Overijssel optimaal faciliteren om overlevingskansen van starters te vergroten, groei te versterken en ondernemerschap meer en meer aan te jagen.
Gedeputeerde Staten willen startende ondernemers ondersteunen bij het verbeteren van ondernemersvaardigheden die nodig zijn voor succesvol ondernemerschap. Coaching, opleiding en intervisie van (startende) ondernemers dragen bij aan het versterken van essentiële ondernemersvaardigheden.
Tot voorjaar 2018 stelde de provincie het programma Ik Start Smart van de Kamer van Koophandel (KvK) beschikbaar aan startende en pas gestarte ondernemers. Omdat de KvK stopt met dit programma heeft de provincie gekozen voor de Startversneller van Oost NL. Deelnemers aan de Startversneller vragen een voucher aan voor coaching en eventueel ook voor opleiding en training.
Op basis van deze subsidieparagraaf komen ondernemers in aanmerking voor een subsidie (voucher) van minimaal € 500,- en maximaal € 1.000,- om te besteden aan coaching. De coaching heeft betrekking op het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden zoals financiën, acquisitie of managementvaardigheden. Ook kan de ondernemer een subsidie van minimaal € 500,- en maximaal € 1.000,- aanvragen voor opleiding en training. Subsidie voor opleiding of training kan alleen aangevraagd in combinatie met een subsidie voor coaching. Het is niet mogelijk om uitsluitend een subsidie voor opleiding of training aan te vragen. De startende ondernemer betaalt een eigen bijdrage van 20% van de totale subsidiabele kosten.
Artikel 6.21.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
ondernemer: natuurlijk persoon of rechtspersoon die tegen betaling een product of dienst op de markt brengt en voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt gezien;
Toelichting: Op de website van de belastingdienst is omschreven wanneer sprake is van een ondernemer:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelastin/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting
Artikel 6.21.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor coaching, training of opleiding ten behoeve van de verbetering van ondernemerskwaliteiten en -vaardigheden.
Toelichting: Bij coaching kan gedacht worden aan bijvoorbeeld ondersteuning bij communicatie of contact met klanten, ondersteuning bij opstellen van een ondernemingsplan of ondersteuning bij het ontwikkelen van een nieuw product of dienst.
Artikel 6.21.4 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt 80% van de subsidiabele kosten met een minimum van € 500,- en een maximum van € 1.000,– per aanvraag voor enkel coaching of maximaal € 2.000,- per aanvraag indien de aanvraag betrekking heeft op zowel de coaching als de training of opleiding.
Toelichting: Overeenkomstig artikel 6.21.9 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien de subsidie minder dan € 500,- bedraagt.
Artikel 6.21.5 Subsidiabele kosten
Uitsluitend de kosten van de coach en de dienstverlener voor coaching, training of opleiding zijn subsidiabel overeenkomstig artikel 1.1.5 derde lid.
Toelichting: De kosten voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld onder artikel 1.1.5 derde lid. Hierin staat bijvoorbeeld dat het subsidiabele uurtarief van een coach of een dienstverlener niet meer bedraagt dan € 130,- exclusief btw.
Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend bij Gedeputeerde Staten, via de webpagina van Oost.nl.
Toelichting: Het aanvraagformulier is te vinden op https://oostnl.microsoftcrmportals.com/.
Voorafgaand aan een aanvraag kan de aanvrager eerst een quickscan doorlopen op basis waarvan gekeken wordt of de aanvrager in aanmerking kan komen voor de subsidie.
Artikel 6.21.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Artikel 6.21.8 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 6.21.9 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:
de aanvrager voor 1 oktober 2018 als deelnemer van het IkStartSmart programma van de Kamer van Koophandel of het programma TwenteMove2Social al een subsidie heeft ontvangen op grond van deze subsidieparagraaf;
Toelichting sub b en c: De provincie wil zoveel mogelijk startende ondernemers ondersteunen. Daarom kan een startende ondernemer maximaal twee keer een subsidie ontvangen voor de deelname aan de Startversneller (nl. een subsidie voor coaching en een subsidie voor opleiding/training). Als de aanvrager als deelnemer van het IkStartSmart programma of programma TwenteMove2Social al subsidie heeft ontvangen dan kan hij geen subsidie meer ontvangen.
subsidie aangevraagd wordt voor opleiding of training terwijl de aanvrager, op grond van deze subsidieparagraaf, nog geen aanvraag voor subsidie ingediend of ontvangen heeft voor coaching.
Toelichting: Uitsluitend een aanvraag voor opleiding of training is niet mogelijk, omdat coaching gezien wordt als een belangrijk onderdeel van de Startversneller.
Artikel 6.21.10 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 1.4.1, 1.4.5 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:
Paragraaf 6.24 Duurzame ondersteuning startende ondernemers
Paragraaf 6.29 1000 Kansen voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt
Artikel 6.29.8 Weigeringsgronden
Toelichting: Het doelgroepenregister is een landelijk register waarin alle mensen staan die vallen onder de Wet banenafspraak. Wet banenafspraak is bedoeld voor mensen met een arbeidsbeperking.
Paragraaf 7.9 Cultuurmakelaars
Artikel 7.9.6 komt als volgt te luiden:
Artikel 7.9.6 Indieningstermijn aanvraag
In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend
vanaf 3 december 2018 en ontvangen moet zijn uiterlijk op 18 maart 2019.
Artikel 7.9.9 komt als volgt te luiden:
Artikel 7.9.9 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:
Paragraaf 7.11 Nieuwe makers Overijssel
Paragraaf 8.2 Kwaliteit openbaar bestuur
Artikel 8.2.4 Hoogte van de subsidie
’€ 25.000,-’ wordt vervangen door: € 50.000,-
Paragraaf 9.1 Uitvoering Ontwikkelopgave Natura 2000
Artikel 9.1.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Sub b: ‘Ontwikkelopgave N2000’ wordt vervangen door ‘Uitvoering Ontwikkelopgave Natura 2000’
Paragraaf 9.2 Ruimte voor de Vecht
Paragraaf 10.1 Kennisinfrastructuur sociale kwaliteit
Paragraaf 10.2 Zelfstandig leven en gezond bewegen
Paragraaf 10.3 Samen voor elkaar - lokaal geleerd, provinciaal gedeeld
Titel van deze paragraaf wordt:
Paragraaf 10.3 Samen voor elkaar - Een Leven Lang Bewegen
Laatste twee zinnen van de toelichting worden vervangen door:
In 2018 willen Gedeputeerde Staten meer aandacht voor Een Leven Lang Bewegen. Hiervoor wordt een subsidiemogelijkheid voor maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan gezondere inwoners en meer bewegen voor inwoners gecreëerd.
Artikel 10.3.1 Begripsbepalingen
Artikel 10.3.2 Subsidiabele activiteiten
‘het zelforganiserend vermogen van inwoners van Overijssel’ wordt vervangen door: meer sporten en bewegen in Overijssel
Sub a komt als volgt te luiden:
Toelichting: Een maatschappelijk initiatief van een natuurlijk persoon kan alleen voor de subsidie in aanmerking komen als de aanvrager een rechtspersoon zoals een stichting of een vereniging is.
sub c komt als volgt te luiden:
Toelichting: In het aanvraagformulier wordt ingegaan op hoe het initiatief inspeelt op een bestaande behoefte in de gemeenschap en voor wie het initiatief bedoeld is;
sub f, g en h komen als volgt te luiden:
de activiteit is een maatschappelijk initiatief dat betrekking heeft op:
Toelichting: Noaberschap is te zien aan de inzet van vrijwilligers, lokale initiatieven voor de eigen leefomgeving of nieuwe samenwerkingsverbanden op het gebied van leefbaarheid waarbij het zelforganiserend vermogen van inwoners van Overijssel een impuls krijgt.
Bij zelforganiserend vermogen gaat het er om dat initiatiefnemers zich als groep organiseren om voor een gedeeld idee een plan te bedenken en uit te voeren. De initiatiefnemers zijn zelf verantwoordelijk voor de organisatie, het in gang zetten van het initiatief en de verbinding met de samenleving en andere betrokken partijen.
Artikel 10.3.4 Grondslag subsidie
‘Grondslag’ wordt vervangen door: Hoogte van de
‘aanvrager’ wordt vervangen door: aanvraag
Artikel 10.3.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
‘24 juli 2017’ wordt vervangen door: 5 oktober 2018
‘1 september 2017’ wordt vervangen door: 9 november 2018
‘Overijssel:’ komt te vervallen
Artikel 10.3.9 Weigeringsgronden
Er wordt een nieuwe paragraaf 10.4 toegevoegd:
Paragraaf 10.4 Challenge Bewegen in de openbare ruimte
Op basis van deze subsidieparagraaf kunnen aanvragers een subsidie aanvragen voor fysieke aanpassingen en activiteiten die bijdragen aan het benutten van de openbare ruimte voor meer sporten en bewegen in de ruimste zin van het woord.
De ingediende aanvragen worden in prioriteitsvolgorde geplaatst. De aanvrager kan een subsidiebedrag ontvangen van minimaal € 5.000 ,- en maximaal € 20.000 ,- .
Artikel 10.4.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Toelichting: Plaatsen die onder de openbare ruimte vallen zijn onder andere straten, wandelpaden, pleinen en parken.
Artikel 10.4.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor nieuwe activiteiten die bijdragen aan het benutten van de openbare ruimte voor meer sporten en bewegen in Overijssel.
Toelichting: Hierbij kan het gaan om zowel fysieke aanpassingen als georganiseerde activiteiten.
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 voldoet aan de volgende criteria:
Artikel 10.4.4 Hoogte van de subsidie
De subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 20.000,- per aanvraag.
Artikel 10.4.5 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 10.4.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
Toelichting: Bij onvolledigheid van de aanvraag na de sluitingsdatum is er alleen ruimte voor het herstel van kleinigheden zoals een handtekening, een bankrekeningnummer, kamer van koophandel gegevens e.d., het moet gaan om informatie die niet inhoudelijk betrekking heeft op de beoordelingscriteria zoals opgenomen in deze subsidieparagraaf. De tijdige volledigheid/juistheid van de aanvraag is de verantwoordelijkheid van de aanvrager. Het in de beoordeling van de aanvraag meenemen van informatie die dateert van na de sluiting van de aanvraagtermijn verdraagt zich niet met de gelijktijdige onderlinge beoordeling en rangschikking van de ingediende aanvragen die in het tendersysteem centraal staat. Uit de aard van het tendersysteem volgt dat vóór de sluiting van de aanvraagtermijn alle voor die beoordeling en rangschikking relevante gegevens moeten zijn overlegd en dat daarna geen rekening kan worden gehouden met informatie dat neerkomt op een wijziging of aanvulling van de aanvraag.
Artikel 10.4.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Artikel 10.4.8 Volgorde van behandeling
In afwijking van artikel 1.1.4 plaatsen Gedeputeerde Staten de subsidieaanvragen die voldoen aan de in artikel 10.4.2 gestelde criteria, in een prioriteitsvolgorde. De prioriteitsvolgorde wordt bepaald op basis van scoretabel 1. Gedeputeerde Staten verstrekken de subsidie in de volgorde van de vastgestelde prioriteit, voor zover het subsidieplafond dit toelaat.
Bij een gelijke score wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het hoogst scoort op wegingscriteria 2 ’Kwaliteit van het activiteitenprogramma’.
Artikel 10.4.9 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:
Artikel 10.4.10 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op artikelen 1.4.1, 1.4.3, 1.4.5 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:
kennis en ervaring te delen, bijvoorbeeld via het delen van een film op jijenoverijssel.nl;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-7142.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.