Wijziging Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017

Besluit: 25 september 2018

Kenmerk: 2018/0447058

Inlichtingen bij: H. Coskun

Telefoon: 038 499 8381

E-mail: h.coskun@overijssel.nl

Kennisgeving

Gedeputeerde Staten van Overijssel delen mee dat het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017 als volgt is gewijzigd:

Artikel I

Paragraaf 2.2 Leefbare kleine kernen

Artikel 2.2.3 Criteria

Sub c: vervallen

Paragraaf 2.7 Huisvesting statushouders

Artikel 2.7.3 Criteria

Sub f: vervallen

Paragraaf 2.8 Vitaliteit van binnensteden (stadsarrangementen)

Artikel 2.8.3 Criteria

Sub d: vervallen

Paragraaf 3.3 Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)

Artikel 3.3.3 Criteria

Sub b: ‘2013’ wordt vervangen door: 2015

Sub h: ‘zes’ wordt vervangen door: acht

Paragraaf 3.9 Hernieuwbare energie en energie-efficiëntie

Artikel 3.9.1 Begripsbepalingen en uitsluitingsgronden

Lid 1

‘AGVVbank’ wordt vervangen door: bank

‘hernieuwbare energiebronnen’ komt als volgt te luiden:

  • -

    hernieuwbare energiebronnen: de volgende hernieuwbare, niet-fossiele energiebronnen: zonne-energie, geothermische energie, hydrothermische energie, aerothermische energie, waterkracht, biomassa, stortgas, rioolwaterzuiveringsgas, biogas. Voor windenergie zijn uitsluitend bijdragen aan innovatieve windmolens toegestaan, zoals stedelijke windmolentjes en kleine windmolens die nu in veel bestemmingsplannen zijn toegestaan, beide kleiner dan 25 meter.

Onder ‘in aanmerking komende kosten’ wordt toegevoegd:

  • -

    Innovatieve projecten voor producten en diensten: innovatieve projecten voor producten of diensten om energie op te wekken uit hernieuwbare energiebronnen of energie te besparen waarbij het doel is . om de ontwikkelde producten en diensten te vermarkten. Het dient aannemelijk te zijn dat ten minste 7% van het totale Maatschappelijke rendement voor dit type projecten neerslaat binnen de provinciegrenzen;

  • -

    Innovatieve projecten voor hernieuwbare energieproductie of energiebesparing: innovatieve projecten waarbij het doel is om hernieuwbare energie op te wekken of energie te besparen. Het doel van dit type projecten is nadrukkelijk niet het ontwikkelen of vermarkten van nieuwe producten en diensten, maar is volledig gericht op energieopwekking of -besparing. Dit type projecten is locatie gebonden en dienen binnen de provinciegrenzen plaats te vinden;

Lid 2 Sub e:

achter ‘kernenergie’ wordt toegevoegd: uitgezonderd innovatieve windmolens, zoals stedelijke windmolentjes en kleine windmolens die nu in veel bestemmingsplannen zijn toegestaan, beide kleiner dan 25 meter.

Toelichting Artikel 3.9.1.2:

Laatste alinea: vervallen

 

Titel van artikel 3.9.1.3 wordt: Artikel 3.9.1.3 Hoogte van de subsidie

Artikel 3.9.1.3 Hoogte van de subsidie

Toelichting komt als volgt te luiden:

Toelichting: De provincie Overijssel streeft ernaar dat de aanvrager ook zelf bijdraagt aan de financiering van het energieproject. De 80% genoemd in lid 3 is gebaseerd op de Mededeling-garanties.

 

Lid 1:

In de aanhef wordt ‘subsidie’ vervangen door: geldlening en

‘80%’ vervangen door: 100%

Sub f wordt toegevoegd:

  • f.

    windenergie, waarbij uitsluitend bijdragen aan innovatieve windmolens zijn toegestaan, zoals stedelijke windmolentjes en kleine windmolens die nu in veel bestemmingsplannen zijn toegestaan, beide kleiner dan 25 meter;

Sub g wordt toegevoegd:

  • g.

    energieopslag en energie infrastructuurprojecten.

lid 2: vervallen

Artikel 3.9.1.11 Kenmerken van uitvoeringsovereenkomst, kredietovereenkomst en garantie

Lid 2 komt als volgt te luiden:

2. De looptijd van de geldlening en kredietovereenkomst bedraagt een bepaalde tijd, echter maximaal de technische levensduur van het energieproject.

Artikel 3.9.2.2

sub d

In de toelichting vervalt de laatste alinea

 

Titel van artikel 3.9.2.3 wordt

Artikel 3.9.2.3 Hoogte van de subsidie

 

Toelichting: De provincie Overijssel streeft ernaar dat de aanvrager ook zelf bijdraagt aan de financiering van het energieproject. De 80% genoemd in lid 2 is gebaseerd op de Mededeling-garanties.

  • 1.

    De geldlening bedraagt bij energieprojecten ter zake van energie-efficiëntie maximaal 100% van de in aanmerking komende kosten.

  • 2.

    In geval van een garantie bedraagt de garantie van Gedeputeerde Staten maximaal 80% van het krediet.

Artikel 3.9.2.8 Volgorde van behandeling

In de toelichting wordt ‘wort’ vervangen door: wordt

Paragraaf 4.1 Faunabeheereenheden

Titel van artikel 4.1.3 wordt: Artikel 4.1.3 Hoogte van de subsidie

Paragraaf 4.2 Opruiming drugsafval

Titel van artikel 4.2.4 wordt: Artikel 4.2.4 Hoogte van de subsidie

Paragraaf 5.1 Mobiliteit Overijssel

Artikel 5.1.4 Hoogte van de subsidie

Lid 2 komt als volgt te luiden:

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid bedraagt de subsidie voor de Fietssnelweg F35 in Twente maximaal 80% van het eigen aandeel in de subsidiabele kosten met een maximum subsidie ter hoogte van het bedrag als opgenomen in het Uitvoeringprogramma.

    Toelichting: Met eigen aandeel wordt bedoeld: het deel van de subsidiabele kosten wat niet gedekt is door opbrengsten of bijdragen van andere partijen. Het subsidiepercentage voor de Fietssnelweg F35 Twente is 80% omdat de Regio Twente extra geld beschikbaar heeft gesteld om de verhoging van 75% naar 80% te dekken. Fietssnelweg F35 Twente is een fietsverbinding van 62 kilometer van Nijverdal naar de Duitse grens met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal.

Artikel 5.1.5 Subsidiabele kosten

Lid 3 wordt toegevoegd:

  • 3.

    Maximaal 15% van de subsidiabele kosten bestaat uit kosten voor voorbereiding, administratie en toezicht.

Paragraaf 5.4 Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel

Tabel 1 Door Gedeputeerde Staten aangewezen Buurtbusverenigingen Overijssel:

Kolom 2: Onder Nijverdal-Raalte wordt toegevoegd: Nijverdal-Hellendoorn

Kolom 3: onder 513: wordt toegevoegd: 597

6.17 (potentieel) Beeldbepalende evenementen 2017 t/m 2019.

Artikel 6.17.3 Criteria

Lid 3: vervallen

 

Het tweede Artikel 6.17.4 wordt vernummerd naar Artikel 6.17.5

Artikel 6.17.5 wordt vernummerd naar Artikel 6.17.6

Artikel 6.17.6 wordt vernummerd naar Artikel 6.17.7

Paragraaf 6.18 Kleinere evenementen 2018

Artikel 6.18.10 Weigeringsgronden

In sub a wordt: ‘carnavalsoptocht’ wordt vervangen door: carnaval

 

Paragraaf 6.21 wordt geheel herzien en komt als volgt te luiden:

Paragraaf 6.21 Voucherregeling startende ondernemers - De Startversneller

Algemene toelichting

Startende ondernemers brengen dynamiek, vernieuwing en nieuwe werkgelegenheid in onze regionale economie. De provincie wil de startende ondernemers in Overijssel optimaal faciliteren om overlevingskansen van starters te vergroten, groei te versterken en ondernemerschap meer en meer aan te jagen.

Gedeputeerde Staten willen startende ondernemers ondersteunen bij het verbeteren van ondernemersvaardigheden die nodig zijn voor succesvol ondernemerschap. Coaching, opleiding en intervisie van (startende) ondernemers dragen bij aan het versterken van essentiële ondernemersvaardigheden.

Tot voorjaar 2018 stelde de provincie het programma Ik Start Smart van de Kamer van Koophandel (KvK) beschikbaar aan startende en pas gestarte ondernemers. Omdat de KvK stopt met dit programma heeft de provincie gekozen voor de Startversneller van Oost NL. Deelnemers aan de Startversneller vragen een voucher aan voor coaching en eventueel ook voor opleiding en training.

 

Op basis van deze subsidieparagraaf komen ondernemers in aanmerking voor een subsidie (voucher) van minimaal € 500,- en maximaal € 1.000,- om te besteden aan coaching. De coaching heeft betrekking op het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden zoals financiën, acquisitie of managementvaardigheden. Ook kan de ondernemer een subsidie van minimaal € 500,- en maximaal € 1.000,- aanvragen voor opleiding en training. Subsidie voor opleiding of training kan alleen aangevraagd in combinatie met een subsidie voor coaching. Het is niet mogelijk om uitsluitend een subsidie voor opleiding of training aan te vragen. De startende ondernemer betaalt een eigen bijdrage van 20% van de totale subsidiabele kosten.

Artikel 6.21.1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • -

    coach: een professioneel deskundige die de startende ondernemer via coachingsgesprekken helpt bij het versterken van de ondernemerskwaliteiten en -vaardigheden. De coach of het bedrijf dat hij/zij vertegenwoordigt, staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

  • -

    dienstverlener: een professioneel deskundige die de startende ondernemer training of opleiding aanbiedt.

  • -

    ondernemer: natuurlijk persoon of rechtspersoon die tegen betaling een product of dienst op de markt brengt en voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt gezien;

    Toelichting: Op de website van de belastingdienst is omschreven wanneer sprake is van een ondernemer:

    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelastin/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

  • -

    ondernemersvaardigheden: vaardigheden en kwaliteiten waarover een ondernemer beschikt om zelfstandig en onafhankelijk een eigen bedrijf te kunnen starten en voort te zetten;

  • -

    startende ondernemer: ondernemer die gaat starten of is gestart met een eigen bedrijf, wiens onderneming een standplaats heeft in Overijssel en die maximaal vijf jaar geregistreerd staat in het register van de Kamer van Koophandel.

Artikel 6.21.2 Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor coaching, training of opleiding ten behoeve van de verbetering van ondernemerskwaliteiten en -vaardigheden.

Toelichting: Bij coaching kan gedacht worden aan bijvoorbeeld ondersteuning bij communicatie of contact met klanten, ondersteuning bij opstellen van een ondernemingsplan of ondersteuning bij het ontwikkelen van een nieuw product of dienst.

Artikel 6.21.3 Criteria

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 6.21.2 voldoet aan de volgende criteria:

    • i.

      de aanvrager is een startende ondernemer;

    • ii.

      de startende ondernemer betaalt zelf minimaal 20% van de totale kosten van de coaching, training of opleiding.

  • 2.

    Indien sprake is van een aanvraag voor coaching voldoet de aanvraag, in aanvulling op het eerste lid aan de criteria dat de coach:

    • a.

      minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring heeft met coachen en over de benodigde competenties beschikt;

      Toelichting: De ervaring en competentie kunnen aangetoond worden door bijvoorbeeld te verwijzen naar relevante opleidingen en reeds gegeven coachings trajecten.

    • b.

      coaching als hoofdactiviteit heeft;

    • c.

      op het moment van de aanvraag een substantieel deel van het inkomen uit coaching of vergelijkbare activiteiten ter ondersteuning van ondernemers haalt;

    • d.

      ervaring heeft met het coachen van ondernemers;

    • e.

      een website heeft met minimaal een beschrijving van zijn dienstverlening;

    • f.

      minimaal drie referenties beschikbaar heeft uit de afgelopen twee jaar;

    • g.

      geen persoonlijke of zakelijke relatie heeft met de aanvragende startende ondernemer;

    • h.

      een marktconform tarief hanteert.

  • 3.

    Indien sprake is van een aanvraag voor opleiding of training, voldoet de aanvraag in aanvulling op het eerste lid aan de criteria dat de dienstverlener:

    • a.

      minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring met opleiding en training en over de benodigde competenties beschikt;

      Toelichting: De ervaring en competentie kunnen aangetoond worden door bijvoorbeeld te verwijzen naar relevante certificeringen en erkenningen.

    • b.

      een organisatie, of duurzaam samenwerkingsverband is waar opleiding en training een hoofdactiviteit is;

    • c.

      aantoonbaar ervaring heeft met het specifieke onderwerp van de training;

    • d.

      ervaring heeft met de doelgroep ondernemers;

    • e.

      een website heeft met een beschrijving van de dienstverlening;

    • f.

      geen persoonlijke of zakelijke relatie met de aanvragende startende ondernemer heeft;

    • g.

      een marktconform tarief hanteert.

Artikel 6.21.4 Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt 80% van de subsidiabele kosten met een minimum van € 500,- en een maximum van € 1.000,– per aanvraag voor enkel coaching of maximaal € 2.000,- per aanvraag indien de aanvraag betrekking heeft op zowel de coaching als de training of opleiding.

 

Toelichting: Overeenkomstig artikel 6.21.9 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien de subsidie minder dan € 500,- bedraagt.

Artikel 6.21.5 Subsidiabele kosten

Uitsluitend de kosten van de coach en de dienstverlener voor coaching, training of opleiding zijn subsidiabel overeenkomstig artikel 1.1.5 derde lid.

 

Toelichting: De kosten voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld onder artikel 1.1.5 derde lid. Hierin staat bijvoorbeeld dat het subsidiabele uurtarief van een coach of een dienstverlener niet meer bedraagt dan € 130,- exclusief btw.

Artikel 6.21.6 Aanvraag

Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend bij Gedeputeerde Staten, via de webpagina van Oost.nl.

 

Toelichting: Het aanvraagformulier is te vinden op https://oostnl.microsoftcrmportals.com/.

Voorafgaand aan een aanvraag kan de aanvrager eerst een quickscan doorlopen op basis waarvan gekeken wordt of de aanvrager in aanmerking kan komen voor de subsidie.

Artikel 6.21.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    De aanvrager maakt bij de aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 6.21.2 gebruik van het aanvraagformulier Startversneller Overijssel.

  • 2.

    Indien de aanvraag betrekking heeft op coaching overlegt de aanvrager, in afwijking van artikel 1.2.1 tweede lid, een offerte waaruit blijkt:

    • a.

      waarvoor de coaching wordt ingezet;

    • b.

      wanneer de coaching wordt gegeven; en

    • c.

      wat de totale kosten zijn, onder vermelding van het gehanteerde uurtarief.

  • 3.

    Indien de aanvraag betrekking heeft op training of opleiding overlegt de aanvrager in afwijking van artikel 1.2.1 tweede lid een kostenraming voorzien van een bewijsstuk waarmee de opgevoerde kosten kunnen worden onderbouwd.

Artikel 6.21.8 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.

Artikel 6.21.9 Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:

    • a.

      de aanvraag betrekking heeft op de inkoop van adviesdiensten;

      Toelichting: Hiermee wordt onder andere bedoeld inkoop van financieel of juridisch advies.

    • b.

      de aanvrager al subsidie voor coaching én voor training of opleiding heeft ontvangen op grond van deze paragraaf;

    • c.

      de aanvrager voor 1 oktober 2018 als deelnemer van het IkStartSmart programma van de Kamer van Koophandel of het programma TwenteMove2Social al een subsidie heeft ontvangen op grond van deze subsidieparagraaf;

      Toelichting sub b en c: De provincie wil zoveel mogelijk startende ondernemers ondersteunen. Daarom kan een startende ondernemer maximaal twee keer een subsidie ontvangen voor de deelname aan de Startversneller (nl. een subsidie voor coaching en een subsidie voor opleiding/training). Als de aanvrager als deelnemer van het IkStartSmart programma of programma TwenteMove2Social al subsidie heeft ontvangen dan kan hij geen subsidie meer ontvangen.

    • d.

      subsidie aangevraagd wordt voor opleiding of training terwijl de aanvrager, op grond van deze subsidieparagraaf, nog geen aanvraag voor subsidie ingediend of ontvangen heeft voor coaching.

      Toelichting: Uitsluitend een aanvraag voor opleiding of training is niet mogelijk, omdat coaching gezien wordt als een belangrijk onderdeel van de Startversneller.

  • 2.

    In afwijking van artikel 1.1.7 tweede lid, weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien de te verstrekken subsidie minder is dan € 500,-.

Artikel 6.21.10 Verplichtingen subsidieontvanger

In aanvulling op de artikelen 1.4.1, 1.4.5 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de coaching activiteit binnen 12 maanden na datum van de subsidievaststelling te hebben uitgevoerd;

  • b.

    de training of de opleiding activiteiten binnen 12 maanden na datum van de subsidievaststelling te zijn gestart;

  • c.

    deel te nemen aan een evaluatieonderzoek door of namens de provincie.

Paragraaf 6.24 Duurzame ondersteuning startende ondernemers

Artikel 6.24.3 Criteria

Sub f: vervallen

Paragraaf 6.29 1000 Kansen voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt

Artikel 6.29.8 Weigeringsgronden

Sub c wordt toegevoegd:

  • c.

    sprake is van een leerwerktraject voor mensen met een Wajong-uitkering of mensen die geregistreerd staan in het doelgroepenregister.

Toelichting: Het doelgroepenregister is een landelijk register waarin alle mensen staan die vallen onder de Wet banenafspraak. Wet banenafspraak is bedoeld voor mensen met een arbeidsbeperking.

Paragraaf 7.9 Cultuurmakelaars

Artikel 7.9.6 komt als volgt te luiden:

Artikel 7.9.6 Indieningstermijn aanvraag

In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend

vanaf 3 december 2018 en ontvangen moet zijn uiterlijk op 18 maart 2019.

 

Artikel 7.9.9 komt als volgt te luiden:

Artikel 7.9.9 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:

  • a.

    de financiering als bedoeld onder artikel 7.9.3 eerste lid onder sub d, een door de gemeente ontvangen provinciale subsidie is;

  • b.

    de aanvragende gemeente of één of meerdere van de samenwerkende gemeenten in het jaar waarin de subsidie is verleend al subsidie heeft ontvangen op basis van deze subsidieparagraaf.

Paragraaf 7.11 Nieuwe makers Overijssel

Artikel 7.11.3 Criteria

Sub k: vervallen

Paragraaf 8.2 Kwaliteit openbaar bestuur

Artikel 8.2.4 Hoogte van de subsidie

’€ 25.000,-’ wordt vervangen door: € 50.000,-

Paragraaf 9.1 Uitvoering Ontwikkelopgave Natura 2000

Artikel 9.1.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

Sub a: vervallen

Sub b: ‘Ontwikkelopgave N2000’ wordt vervangen door ‘Uitvoering Ontwikkelopgave Natura 2000’

Paragraaf 9.2 Ruimte voor de Vecht

Artikel 9.2.3 Criteria

Sub d: vervallen

Paragraaf 10.1 Kennisinfrastructuur sociale kwaliteit

Vervallen per 1.10.2018

Paragraaf 10.2 Zelfstandig leven en gezond bewegen

Artikel 10.2.3 Criteria

Lid 1 sub e: vervallen

Paragraaf 10.3 Samen voor elkaar - lokaal geleerd, provinciaal gedeeld

Titel van deze paragraaf wordt:

Paragraaf 10.3 Samen voor elkaar - Een Leven Lang Bewegen

 

Algemene toelichting

Laatste twee zinnen van de toelichting worden vervangen door:

In 2018 willen Gedeputeerde Staten meer aandacht voor Een Leven Lang Bewegen. Hiervoor wordt een subsidiemogelijkheid voor maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan gezondere inwoners en meer bewegen voor inwoners gecreëerd.

Artikel 10.3.1 Begripsbepalingen

  • -

    Zelforganiserend vermogen: vervallen

Artikel 10.3.2 Subsidiabele activiteiten

‘het zelforganiserend vermogen van inwoners van Overijssel’ wordt vervangen door: meer sporten en bewegen in Overijssel

Artikel 10.3.3 Criteria

Sub a komt als volgt te luiden:

  • a.

    de aanvrager is een rechtspersoon die volgens het register van de Kamer van Koophandel gevestigd is in Overijssel;

Toelichting: Een maatschappelijk initiatief van een natuurlijk persoon kan alleen voor de subsidie in aanmerking komen als de aanvrager een rechtspersoon zoals een stichting of een vereniging is.

sub c komt als volgt te luiden:

  • c.

    er is aantoonbaar behoefte of vraag vanuit de inwoners;

Toelichting: In het aanvraagformulier wordt ingegaan op hoe het initiatief inspeelt op een bestaande behoefte in de gemeenschap en voor wie het initiatief bedoeld is;

 

sub d: toelichting vervalt

 

sub f, g en h komen als volgt te luiden:

  • f.

    de activiteit is een zelfstandig uit te voeren activiteit. Indien de activiteit onderdeel is van een groter project, dan mag het niet gaan om een activiteit welke onlosmakelijk verbonden is aan de overige activiteiten;

  • g.

    de resultaten zijn tastbaar of zichtbaar;

    Toelichting: Voorbeelden zijn fysieke aanpassingen, een rapportage of een filmpje.

  • h.

    de activiteit is een maatschappelijk initiatief dat betrekking heeft op:

    • i.

      gezond bewegen; én

      Toelichting: Gezond bewegen betekent een beweegvriendelijk Overijssel, waarbij inwoners worden aangespoord om te bewegen en dat het bewegen bijdraagt aan de gezondheid.

    • ii.

      noaberschap;

      Toelichting: Noaberschap is te zien aan de inzet van vrijwilligers, lokale initiatieven voor de eigen leefomgeving of nieuwe samenwerkingsverbanden op het gebied van leefbaarheid waarbij het zelforganiserend vermogen van inwoners van Overijssel een impuls krijgt.

      Bij zelforganiserend vermogen gaat het er om dat initiatiefnemers zich als groep organiseren om voor een gedeeld idee een plan te bedenken en uit te voeren. De initiatiefnemers zijn zelf verantwoordelijk voor de organisatie, het in gang zetten van het initiatief en de verbinding met de samenleving en andere betrokken partijen.

Artikel 10.3.4 Grondslag subsidie

‘Grondslag’ wordt vervangen door: Hoogte van de

‘aanvrager’ wordt vervangen door: aanvraag

Artikel 10.3.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening

Sub a:

‘24 juli 2017’ wordt vervangen door: 5 oktober 2018

‘1 september 2017’ wordt vervangen door: 9 november 2018

Sub b: vervallen

 

Artikel 10.3.7

‘Overijssel:’ komt te vervallen

Artikel 10.3.9 Weigeringsgronden

Sub a: toelichting vervalt

 

Er wordt een nieuwe paragraaf 10.4 toegevoegd:

Paragraaf 10.4 Challenge Bewegen in de openbare ruimte

Toelichting

Op basis van deze subsidieparagraaf kunnen aanvragers een subsidie aanvragen voor fysieke aanpassingen en activiteiten die bijdragen aan het benutten van de openbare ruimte voor meer sporten en bewegen in de ruimste zin van het woord.

De ingediende aanvragen worden in prioriteitsvolgorde geplaatst. De aanvrager kan een subsidiebedrag ontvangen van minimaal € 5.000 ,- en maximaal € 20.000 ,- .

Artikel 10.4.1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • -

    openbare ruimte: een voor iedereen toegankelijke ruimte, die niet direct aan een bepaalde groep of individu kan worden toegeëigend en waarvan de inrichting en het beheer onder verantwoordelijkheid van een overheidsinstantie is.

Toelichting: Plaatsen die onder de openbare ruimte vallen zijn onder andere straten, wandelpaden, pleinen en parken.

Artikel 10.4.2 Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor nieuwe activiteiten die bijdragen aan het benutten van de openbare ruimte voor meer sporten en bewegen in Overijssel.

Toelichting: Hierbij kan het gaan om zowel fysieke aanpassingen als georganiseerde activiteiten.

Artikel 10.4.3 Criteria

Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 voldoet aan de volgende criteria:

  • a.

    de aanvrager is geen natuurlijk persoon;

  • b.

    de activiteiten vinden plaats in Overijssel;

  • c.

    er is sprake van een activiteitenprogramma met als doel gebruikers te stimuleren of nieuwe gebruikers aan te trekken;

  • d.

    de betreffende gemeente achter het voorstel staat en dit schriftelijk heeft bevestigd;

  • e.

    aan de aanvraag is op basis van scoretabel 1 een score van 20 punten of meer toegekend;

  • f.

    indien de te verstrekken subsidie staatssteun oplevert in de zin van artikel 107 eerste lid van het VWEU, dan voldoet de subsidie aan de algemene de-minimisverordening.

    Toelichting: In artikel 1.1.8 is nader toegelicht wanneer sprake kan zijn van staatssteun.

Artikel 10.4.4 Hoogte van de subsidie

De subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 20.000,- per aanvraag.

Artikel 10.4.5 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.

Artikel 10.4.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 kan worden ingediend vanaf 1 november 2018 en ontvangen moet zijn uiterlijk op 11 januari 2019 vóór 17.00 uur.

  • 2.

    Een onvolledige aanvraag voor subsidie kan na sluitingsdatum alleen aangevuld worden voor zover het geen inhoudelijke aanvulling of wijziging van de aanvraag betreft.

Toelichting: Bij onvolledigheid van de aanvraag na de sluitingsdatum is er alleen ruimte voor het herstel van kleinigheden zoals een handtekening, een bankrekeningnummer, kamer van koophandel gegevens e.d., het moet gaan om informatie die niet inhoudelijk betrekking heeft op de beoordelingscriteria zoals opgenomen in deze subsidieparagraaf. De tijdige volledigheid/juistheid van de aanvraag is de verantwoordelijkheid van de aanvrager. Het in de beoordeling van de aanvraag meenemen van informatie die dateert van na de sluiting van de aanvraagtermijn verdraagt zich niet met de gelijktijdige onderlinge beoordeling en rangschikking van de ingediende aanvragen die in het tendersysteem centraal staat. Uit de aard van het tendersysteem volgt dat vóór de sluiting van de aanvraagtermijn alle voor die beoordeling en rangschikking relevante gegevens moeten zijn overlegd en dat daarna geen rekening kan worden gehouden met informatie dat neerkomt op een wijziging of aanvulling van de aanvraag.

Artikel 10.4.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    De aanvrager maakt bij de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier Challenge Bewegen in de openbare ruimte.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 1.2.1 tweede lid overlegt de aanvrager bij de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 10.4.2 de volgende stukken:

    • a.

      een projectplan waarin is opgenomen:

      • i.

        een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd;

      • ii.

        een onderbouwing van de vernieuwing;

      • iii.

        het activiteitenprogramma als bedoeld in artikel 10.4.3 sub c;

      • iv.

        een beschrijving van de betrokken partijen en ieders rol in het project;

      • v.

        de programmering met een duurzaam effect;

      • vi.

        de mate van gebruiksvriendelijkheid;

      • vii.

        een beeld van de inpassing in de openbare ruimte;

    • b.

      een schriftelijke verklaring van de gemeente waaruit blijkt dat de betreffende gemeente achter het voorstel staat;

    • c.

      toestemming heeft gegeven om de betreffende activiteiten in de openbare ruimte te mogen uitvoeren.

Artikel 10.4.8 Volgorde van behandeling

  • 1.

    In afwijking van artikel 1.1.4 plaatsen Gedeputeerde Staten de subsidieaanvragen die voldoen aan de in artikel 10.4.2 gestelde criteria, in een prioriteitsvolgorde. De prioriteitsvolgorde wordt bepaald op basis van scoretabel 1. Gedeputeerde Staten verstrekken de subsidie in de volgorde van de vastgestelde prioriteit, voor zover het subsidieplafond dit toelaat.

  • 2.

    Bij een gelijke score wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het hoogst scoort op wegingscriteria 2 ’Kwaliteit van het activiteitenprogramma’.

     

    SCORETABEL 1

     

    Wegingscriteria

    Score

    1. Mate van vernieuwing

    (totaal maximaal 15 punten)

     

    De activiteit is nieuw voor de betreffende gemeente: 5 punten

    De activiteit is nieuw in de provincie Overijssel: 10 punten

    2. Kwaliteit van het activiteitenprogramma als bedoeld in artikel 10.4.3 sub c

     

    (totaal maximaal 15)

    Activiteitenprogramma is realistisch en haalbaar: 5 punten

    Activiteiten stimuleren gebruikers of trekken nieuwe gebruikers aan: 5 punten

    Activiteiten dragen bij aan meer ontmoeting: 5 punten

    3. Programmering met een duurzaam effect

    (maximaal 10 punten)

    Beheer en instandhouding is aantoonbaar geregeld: 5 punten

    Er is rekening gehouden met een duurzaam gebruik van materialen: 5 punten

    4. Gebruiksvriendelijkheid: zijn de activiteiten geschikt en bestemd voor iedereen?

    Ja: 5 punten

    Nee: 0 punten

    5. De activiteit sluit goed aan bij de omgeving en het gebruik van de plek

     

    Ja: 5 punten

    Nee: 0 punten

    Totale score (maximaal 50)= score voor 1+2+3+4+5

Artikel 10.4.9 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:

  • a.

    de activiteiten tot de reguliere taken of verantwoordelijkheden van de gemeente of van de aanvrager behoren;

  • b.

    de aanvrager subsidie heeft ontvangen of een aanvraag voor subsidie heeft ingediend op basis van paragraaf 10.3;

  • c.

    de te verstrekken subsidie minder dan € 5.000,- bedraagt.

Artikel 10.4.10 Verplichtingen subsidieontvanger

In aanvulling op artikelen 1.4.1, 1.4.3, 1.4.5 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de activiteiten uiterlijk 31 december 2020 te realiseren;

  • b.

    kennis en ervaring te delen, bijvoorbeeld via het delen van een film op jijenoverijssel.nl;

  • c.

    mee te werken aan een evaluatieonderzoek van de provincie.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking 1 dag na publicatie in het provinciaal blad, waarbij de wijziging van paragraaf 5.1, terug werkende kracht heeft tot 1 januari 2018, onder voorbehoud dat Regio Twente het daartoe strekkende (mandaat)besluit heeft genomen.

Naar boven