Provinciaal blad van Noord-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2018, 5613 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2018, 5613 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de Algemene Vergadering van Innovatiefonds Noord-Holland B.V. van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent investering innovatiefonds Investeringsreglement innovatiefonds Noord-Holland B.V.
vastgesteld bij besluit van 28 juni 2018 door de
Innovatiefonds Noord-Holland B.V.,
met inachtneming van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (“AGVV”)
in het provinciaal blad van de provincie Noord-Holland is dit investeringsreglement bekendgemaakt als beleidsregel in de zin van de Algemene wet bestuursrecht
Hoofdstuk 1 - Algemeen onderdeel
1.1 In dit Investeringsreglement wordt verstaan onder:
1.2 Verwijzingen naar artikelen zijn steeds verwijzingen naar artikelen van dit Investeringsreglement, behoudens indien uitdrukkelijk naar een ander document is verwezen.
2.1 Het doel van INH BV is het beschikbaar stellen van Financiering aan KMO-ondernemingen teneinde (innovatieve) projecten te stimuleren die (i) zich bevinden in de proof-of-conceptfase (TRL 3 t/m 5) waarbij direct wordt bijgedragen aan de realisatie van innovaties én die (ii) uitgevoerd worden door KMO-ondernemingen actief binnen het grondgebied van de provincie Noord Holland . De Financiering is uitsluitend gericht op de totstandkoming van het desbetreffende project waarvoor de Financiering wordt verstrekt.
2.2 INH BV verschaft uitsluitend Financiering aan een Doelonderneming indien:
wordt voldaan aan door INH BV vastgestelde integriteitsvereisten. Een Doelonderneming voldoet in ieder geval niet aan die integriteitsvereisten indien:
niet wordt voldaan aan de normen voortvloeiend uit de Wet Bibob, ook al is die wet niet van toepassing, wat aldus inhoudt dat de Doelonderneming (en de eventueel overige betrokkenen daarbij, zoals aandeelhouders) dan wel de (overige) wederpartijen van INH BV aan de volgende eisen moet(en) voldoen: (a) geen schending van de beroepsmoraliteit respectievelijk de professionele integriteit, (b) geen ernstige fouten in het uitoefenen van het beroep of bedrijf, (c) geen betrokkenheid bij strafbare feiten en (d) geen betrokkenheid bij witwassen;
niet wordt voldaan aan de door INH BV aanvaarde normen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, inhoudende dat de Doelonderneming een actief beleid voert op de volgende drie onderdelen (a) de wijze waarmee de Doelonderneming omspringt met grondstoffen en het effect van producten en diensten op de natuurlijke omgeving, (b) de sociale verhoudingen van de onderneming met werknemers en omwonenden en (c) de naleving van de regels voor behoorlijk bestuur, in overeenstemming met een daartoe strekkende (gedrags)code die op de desbetreffende onderneming van toepassing is.
2.3 INH BV zal in geval van Converteren nimmer meer dan negenenveertig procent (49%) van het geplaatste aandelenkapitaal van een Doelonderneming bezitten.
Hoofdstuk 2 - Aanvraag voor financiering
3 Aard van de te honoreren aanvragen voor Financiering
3.1 INH BV beoogt Financiering te verschaffen met betrekking tot:
3.2 De hoogte van de te verstrekken Financiering per Doelonderneming bedraagt:
3.3 Bij het verschaffen van Financiering is INH BV gehouden te handelen conform het bepaalde in:
3.4 INH BV verschaft alleen Financiering op basis van een aanvraag met daarbij businessplan ('Businessplan') dat ten minste omvat:
indien sprake is van een aanvraag tot Financiering als bedoeld in artikel 4, een verklaring of een indicatieve termsheet van een of meer onafhankelijke private investeerders (zoals een informal investor / durfinvesteerder of bank. NB dit kan ook de oprichter / ondernemer van de aanvragende Doelonderneming zelf zijn, maar alleen als dit een nieuw bedrijf betreft) waarin deze partijen hun bereidheid uitspreken financiering te verstrekken, waarmee is voldaan aan de voorwaarden die uit de Verordening volgen;
een verklaring van de Doelonderneming dat:
als er voor de Doelonderneming sprake dreigt of is van een onvoorziene omstandigheid die kan leiden tot een wezenlijke wijziging van het Businessplan of de voorwaarden die bij de verstrekking van de Financiering met INH BV zijn overeengekomen, zulks direct wordt voorgelegd aan INH BV onder overlegging van alle relevante informatie en dat later daaromtrent door INH BV opgevraagde informatie onverwijld wordt verstrekt ter beoordeling als hierna onder (iii) bedoeld;
zij INH BV alle informatie verstrekt om INH BV een oordeel te laten vormen of de nieuwe situatie die voortvloeit uit (i) of (ii) al dan niet gevolgen met zich meebrengt voor de voorwaarden waaronder de Financiering is verstrekt die tot beëindiging van de Financiering leiden vanwege bijvoorbeeld strijdigheid met dit Investeringsreglement of het normatief kader van staatssteun;
de Doelonderneming onvoorwaardelijk en op eerste verzoek mee zal werken aan een eventuele wijziging of ontbinding van de overeenkomst voor de verstrekte Financiering indien uit de onder (iii) bedoelde beoordeling niet duidelijk is of de Doelonderneming onder de nieuwe omstandigheden kan blijven voldoen aan de oorspronkelijke voorwaarden voor de verstrekking van die Financiering.
3.5 INH BV verschaft geen Financiering:
3.6 In geval na een eerdere Financiering een volgende Financiering vanuit INH BV wordt aangevraagd door dezelfde Doelonderneming voor hetzelfde Project, wordt deze enkel verleend in geval van nieuwe feiten en omstandigheden waarin niet in de overeenkomst voor de eerst verstrekte Financiering is voorzien.
Hoofdstuk 3 - Doel voor door INH BV mogelijk te verstrekken Financiering
4.1 INH BV kan een Doelonderneming Financiering in de vorm van risicofinancieringssteun als bedoeld in artikel 21 van de Verordening verstrekken indien wordt voldaan aan de voorwaarden als vermeld in:
4.2 Bijlage 2 van dit Investeringsreglement vormt een integraal onderdeel van dit Investeringsreglement. Daar waar het Investeringsreglement meer beperkende kaders stelt aan het verschaffen van Financiering in de vorm van risicofinancieringssteun dan Bijlage 2 of de Verordening, prevaleren de beperkende kaders van dit Investeringsreglement.
5.1 INH BV kan een Doelonderneming Financiering in de vorm van starterssteun als bedoeld in artikel 22 van de Verordening verstrekken indien wordt voldaan aan de voorwaarden als vermeld in:
5.2 Bijlage 3 van dit Investeringsreglement vormt een integraal onderdeel van dit Investeringsreglement. Daar waar het Investeringsreglement meer beperkende kaders stelt aan het verschaffen van Financiering in de vorm van starterssteun dan Bijlage 3 of de Verordening, prevaleren de beperkende kaders van dit Investeringsreglement.
6 Steun voor onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten
6.1 INH BV kan een Doelonderneming Financiering in de vorm van steun voor onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten als bedoeld in artikel 25 van de Verordening verstrekken indien wordt voldaan aan de voorwaarden als vermeld in:
6.2 Bijlage 4 van dit Investeringsreglement vormt een integraal onderdeel van dit Investeringsreglement. Daar waar het Investeringsreglement meer beperkende kaders stelt aan het verschaffen van Financiering in de vorm van steun voor onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten dan Bijlage 4 of de Verordening, prevaleren de beperkende kaders van dit Investeringsreglement.
7.1 INH BV kan een Doelonderneming Financiering in de vorm van innovatiesteun als bedoeld in artikel 28 van de Verordening verstrekken indien wordt voldaan aan de voorwaarden als vermeld in:
7.2 Bijlage 5 van dit Investeringsreglement vormt een integraal onderdeel van dit Investeringsreglement. Daar waar het Investeringsreglement meer beperkende kaders stelt aan het verschaffen van Financiering in de vorm van innovatiesteun dan Bijlage 5 of de Verordening, prevaleren de beperkende kaders van dit Investeringsreglement.
Hoofstuk 4 - Beslissing tot het verschaffen van Financiering
8 Aanvragen tot verschaffen van Financiering
8.1 Aanvragen voor Financiering worden op volgorde van binnenkomst behandeld door INH BV.
8.2 Financiering wordt slechts verstrekt indien en voor zover het Fondsvermogen daartoe toereikend is. Indien een aanvraag tot Financiering de grens van het Fondsvermogen te boven zou gaan bij honorering daarvan, kan de honorering geschieden tot het maximum bedrag dat het Fondsvermogen toelaat op het moment van beslissing omtrent de desbetreffende aanvraag.
9 Beslissing tot verschaffen van Financiering
9.1 Als INH BV voornemens is Financiering te verschaffen aan een Doelonderneming, met een financieel belang dat boven een daartoe door de Algemene Vergadering vastgestelde drempelwaarde gaat, welke drempelwaarde door of namens de algemene vergadering aan het Bestuur schriftelijk is opgegeven, legt het Bestuur het voornemen voor advies voor aan de Adviescommissie dat advies uitbrengt aan het Bestuur ten aanzien van het nemen van besluiten op door INH BV voorgenomen investeringen. Het voorstel aan de Adviescommissie bevat ten minste:
9.2 In het advies van de Adviescommissie is ten minste opgenomen op welke wijze, de beoogde Financiering voldoet aan de voorwaarden opgenomen in dit Investeringsreglement. Het advies van de Adviescommissie wordt schriftelijk vastgelegd.
9.3 Onafhankelijk van het advies van het Adviescommissie, kan het Bestuur na ontvangst van het advies de beslissing nemen tot het al dan niet verschaffen van Financiering. Het Bestuur is niet gehouden een advies van de Adviescommissie te volgen, mits voldoende gemotiveerd.
9.4 Indien de Adviescommissie geen positief advies verstrekt op een voorgenomen besluit tot een door INH BV voorgenomen investering, behoeft het besluit van het Bestuur de voorafgaande goedkeuring van de Algemene Vergadering.
10 Beslissing tot Desinvestering
10.1 Voor zover bij de beslissing tot het verstrekken van Financiering niet is vastgelegd op welke wijze een gehele of partiële Desinvestering zal plaatsvinden, geldt dat het Bestuur het voornemen tot het doen van een Desinvestering met een financieel belang dat boven een daartoe door de Algemene Vergadering vastgestelde drempelwaarde gaat, welke drempelwaarde door of namens de algemene vergadering aan het Bestuur en de Adviescommissie schriftelijk is opgegeven, voor advies voorlegt aan het Adviescommissie. Het voorstel aan de Adviescommissie bevat ten minste:
10.2 Het advies van de Adviescommissie wordt schriftelijk vastgelegd.
10.3 Onafhankelijk van een positief advies van de Adviescommissie, kan het Bestuur na ontvangst van het advies de beslissing nemen tot het al dan niet doen van de Desinvestering, met inachtneming van het in artikel 10.4 bepaalde. Het Bestuur is niet gehouden een advies van de Adviescommissie te volgen, mits voldoende gemotiveerd.
10.4 Indien de Adviescommissie geen positief advies verstrekt op een voorgenomen besluit tot een door INH BV voorgenomen Desinvestering, behoeft het besluit van het Bestuur de voorafgaande goedkeuring van de Algemene Vergadering.
11.1 Het Bestuur kan besluiten tot het Converteren van een Lening.
11.2 Een besluit tot het Converteren van een Lening kan slechts worden genomen en als dat past binnen de daartoe, op voorstel van het Bestuur, door de Algemene Vergadering vastgestelde kaders.
11.3 Op verzoek van een aandeelhouder van INH BV zal het Bestuur een voorstel tot het vaststellen van kaders als bedoeld in artikel 11.2 ter advies voorleggen aan de Adviescommissie en dat advies meesturen bij het verzoek tot vaststelling van de kaders.
11.4 Indien de Adviescommissie geen positief advies verstrekt op een voorgenomen besluit van het Bestuur tot Converteren door INH BV, behoeft het besluit van het Bestuur de voorafgaande goedkeuring van de Algemene Vergadering.
13 Wijziging Investeringsreglement en hardheidsclausule
13.1 Dit Investeringsreglement geldt totdat het door de Algemene vergadering van aandeelhouders wordt gewijzigd of ingetrokken. Wijzigingen in dit Investeringsreglement hebben geen gevolgen voor reeds afgesloten overeenkomsten voor het verstrekken van Financiering doch kunnen wel gevolg hebben voor nieuwe beslissingen in dat verband, waaronder beslissingen omtrent Desinvestering, Converteren en Opschorten.
13.2 INH BV kan in afwijking van het in de vorige artikelen van dit Investeringsreglement Financiering verstrekken mits het Bestuur daarvoor voorafgaande schriftelijke goedkeuring heeft gekregen van de Algemene Vergadering. Een verzoek tot goedkeuring dient voorzien te zijn van een advies van de Adviescommissie ter zake die afwijking. De Algemene Vergadering is vrij om al dan niet goedkeuring te verlenen en eventueel voorwaarden aan die goedkeuring te verbinden. Goedkeuring zal in ieder geval niet worden verleend indien het verstrekken van Financiering in strijd is met het normatief kader van staatssteun of geldende wet- en regelgeving.
Bijlage 1 bij investeringsreglement: Eisen aan projectplan
Het projectplan dient in ieder geval de volgende gegevens te bevatten:
Financieel en maatschappelijk rendement
Verantwoording en communicatie
ad . artikel 4 van het Investeringsreglement
als bedoeld in artikel 21 van de
verordening (EU) nr. 651/2014 van de Europese Commissie van 17 juni 2014 (PbEU (2014) L 187) (de 'Verordening')
Risicofinancieringssteun aan een Doelonderneming (als bedoeld in het Investeringsreglement waar deze bijlage een bijlage van vormt) kan met inachtneming van artikel 21 van de Verordening worden verschaft mits aan het hierna bepaalde wordt voldaan. Hierbij wordt opgemerkt dat de hierna vermelde begrippen en uitdrukkingen moeten worden begrepen overeenkomstig de betekenis die daaraan wordt toegekend in de Verordening:
Risicofinancieringssteunregelingen ten behoeve van kmo's zijn verenigbaar met de interne markt in de zin van artikel 107, lid 3, van het Verdrag en zijn van de aanmeldingsverplichting van artikel 108, lid 3, van het Verdrag vrijgesteld, mits de in artikel 21 van de Verordening en de in hoofdstuk I van de Verordening vastgestelde voorwaarden zijn vervuld.
Op het niveau van onafhankelijke particuliere investeerders kan risicofinancieringssteun de in lid 2 van artikel 21 van de Verordening genoemde vormen hebben, of de vorm van fiscale prikkels voor particuliere investeerders die natuurlijke personen zijn die direct of indirect risicofinanciering aan in aanmerking komende kmo's verschaffen.
De risicofinancieringssteun kan ook betrekking hebben op vervolginvesteringen in in aanmerking komende ondernemingen, ook na de in lid 5, onder b), vermelde periode van zeven jaar, mits elk van de volgende voorwaarden is vervuld:
de onderneming die de vervolginvesteringen ontvangt, is niet verbonden geraakt, in de zin van artikel 3, lid 3, van bijlage I van de Verordening, met een andere onderneming dan de financiële intermediair of de onafhankelijke particuliere investeerder die in het kader van de maatregel risicofinanciering verschaft, tenzij de nieuwe entiteit aan de voorwaarden van de kmo-definitie voldoet.
Voor investeringen van eigen vermogen en quasi-eigen-vermogen in in aanmerking komende ondernemingen, mag een risicofinancieringsmaatregel alleen steun ten behoeve van vervangingskapitaal verlenen indien dit wordt gecombineerd met nieuw kapitaal dat ten minste 50 % van iedere investeringsronde in de in aanmerking komende ondernemingen vertegenwoordigt.
Voor risicofinancieringsmaatregelen die eigenvermogens-, quasi-eigenvermogens- of leningsinvesteringen aan in aanmerking komende ondernemingen verschaffen, dient de risicofinancieringsmaatregel als hefboom voor aanvullende financiering van onafhankelijke particuliere investeerders op het niveau van de financiële intermediairs of de in aanmerking komende ondernemingen, zodat het totale particuliere deelnemingspercentage de volgende minimumdrempels bereikt:
Wanneer een risicofinancieringsmaatregel ten uitvoer wordt gelegd via een financiële intermediair die zich richt op in aanmerking komende ondernemingen in verschillende ontwikkelingsfasen als bedoeld in lid 10, en deze maatregel niet voorziet in particuliere deelneming in het kapitaal op het niveau van de in aanmerking komende ondernemingen, bereikt de financiële intermediair een particulier deelnemingspercentage van ten minste het gewogen gemiddelde op basis van het volume van de individuele investeringen in de onderliggende portefeuille en dat wordt verkregen door de toepassing van de minimale deelnemingspercentages op dergelijke investeringen als bedoeld in lid 10.
Een risicofinancieringsmaatregel discrimineert niet tussen financiële intermediairs op grond van hun plaats van vestiging of registratie in een lidstaat. Van financiële intermediairs kan worden geëist dat zij voldoen aan vooraf vastgestelde criteria die objectief gerechtvaardigd zijn door de aard van de investeringen.
Een risicofinancieringsmaatregel voldoet aan de volgende voorwaarden:
financiële intermediairs, alsmede investeerders of fondsmanagers worden geselecteerd via een openbare, transparante en niet-discriminerende oproep in overeenstemming met het toepasselijke Unierecht en nationale recht met als doel passende regelingen inzake risico-/beloningsverdeling tot stand te brengen, waarbij voor investeringen niet zijnde garanties asymmetrische winstdeling de voorkeur krijgt boven neerwaartse bescherming;
in het geval van garanties die onder lid 2, punt c), vallen, wordt het garantiepercentage beperkt tot 80 % en zijn de totale verliezen die een lidstaat op zich neemt, gemaximeerd op 25 % van de onderliggende gegarandeerde portefeuille. Alleen garanties die verwachte verliezen op de onderliggende gegarandeerde portefeuille dekken, kunnen kosteloos worden afgegeven. Indien een garantie ook de dekking van onverwachte verliezen omvat, betaalt de financiële intermediair voor het gedeelte van de garantie dat de onverwachte verliezen dekt, een marktconforme garantiepremie.
Bij risicofinancieringsmaatregelen wordt gezorgd voor winstgedreven financieringsbesluiten. Dit wordt geacht het geval te zijn wanneer elk van de volgende voorwaarden is vervuld:
de lidstaat, of de met de tenuitvoerlegging van de maatregel belaste entiteit, zorgt ervoor dat een boekenonderzoek plaatsvindt om te verzekeren dat de tenuitvoerlegging van de risicofinancieringsmaatregel volgens een zakelijk verantwoorde investeringsstrategie plaatsvindt, met onder meer een passend beleid inzake risicodiversificatie dat is gericht op het bereiken van economische levensvatbaarheid en van een efficiënte schaal in termen van omvang en geografische spreiding van de betrokken portefeuille investeringen;
de verschaffing van risicofinanciering aan in aanmerking komende ondernemingen is gebaseerd op een levensvatbaar ondernemingsplan, dat nadere gegevens bevat over product, verkopen en winstgevendheidsontwikkeling, waarbij de financiële levensvatbaarheid vooraf is bepaald; d) voor iedere investering van eigen vermogen en quasi-eigen-vermogen is er een heldere en realistische exitstrategie voorhanden.
De financiële intermediairs worden beheerd op zakelijke basis. Dit vereiste wordt geacht te zijn vervuld wanneer de financiële intermediair en, afhankelijk van het soort risicofinancieringsmaatregel, de fondsmanager ervan voldoen aan de volgende voorwaarden:
hun vergoeding is marktconform. Dit vereiste wordt geacht te zijn vervuld wanneer de manager of de financiële intermediair wordt geselecteerd via een openbare, transparante en niet-discriminerende selectieoproep, op basis van objectieve criteria die verband houden met ervaring, deskundigheid en operationele en financiële capaciteiten;
Een risicofinancieringsmaatregel waarbij aan in aanmerking komende ondernemingen garanties of leningen worden verstrekt of waarbij aan in aanmerking komende ondernemingen als schuld gestructureerde investeringen in de vorm van quasi-eigen-vermogen beschikbaar worden gesteld, voldoen aan de volgende voorwaarden:
als gevolg van de maatregel verricht de financiële intermediair investeringen die deze zonder de steun niet, dan wel in beperktere mate of op een andere wijze zou hebben verricht. De financiële intermediair is in staat aan te tonen dat hij een mechanisme hanteert dat ervoor zorgt dat alle voordelen zo veel mogelijk aan de uiteindelijke begunstigden worden doorgegeven in de vorm van hogere volumes aan financiering, een hoger risicoprofiel van de portefeuille, lagere eisen inzake zekerheden, lagere garantiepremies of lagere rentepercentages;
voor risicofinancieringsmaatregelen die eigenvermogens-, quasi-eigenvermogens- of leningsinvesteringen aan in aanmerking komende ondernemingen verschaffen, de risicofinancieringsmaatregel als hefboom dient voor aanvullende financiering van onafhankelijke particuliere investeerders op het niveau van de financiële intermediairs of de kmo's, zodat het totale particuliere deelnemingspercentage ten minste 60 % van de aan de kmo's verschafte risicofinanciering bedraagt.
ad . artikel 5 van het Investeringsreglement
als bedoeld in artikel 22 van de
verordening (EU) nr. 651/2014 van de Europese Commissie van 17 juni 2014 (PbEU (2014) L 187) (de 'Verordening')
Starterssteun aan een Doelonderneming (als bedoeld in het Investeringsreglement waar deze bijlage een bijlage van vormt) kan met inachtneming van artikel 22 van de Verordening worden verschaft mits aan het hierna bepaalde wordt voldaan. Hierbij wordt opgemerkt dat de hierna vermelde begrippen en uitdrukkingen moeten worden begrepen overeenkomstig de betekenis die daaraan wordt toegekend in de Verordening:
Regelingen inzake starterssteun zijn verenigbaar met de interne markt in de zin van artikel 107, lid 3, van het Verdrag en zijn van de aanmeldingsverplichting van artikel 108, lid 3, van het Verdrag vrijgesteld, mits de in artikel 22 van de Verordening en de in hoofdstuk I van de Verordening vastgestelde voorwaarden zijn vervuld.
In aanmerking komt elke niet-beursgenoteerde kleine onderneming tot vijf jaar na haar registratie, die aan de volgende voorwaarden voldoet
zij is niet ontstaan uit een concentratie.
Voor in aanmerking komende ondernemingen die zich niet hoeven te laten registreren, kan de periode van vijf jaar om in aanmerking te komen, geacht worden aan te vangen op het tijdstip dat de onderneming haar economische activiteiten aanvangt of belastingplichtig wordt voor haar economische activiteiten.
In afwijking van de eerste alinea, onder c), worden ondernemingen die ontstaan uit een concentratie van ondernemingen die op grond van dit artikel voor steun in aanmerking komen, ook als in aanmerking komende ondernemingen beschouwd tot vijf jaar vanaf de registratie van de oudste onderneming die bij de concentratie betrokken is.
Starterssteun heeft de vorm van:
leningen tegen een rente die niet marktconform is, met een looptijd van tien jaar en voor een nominaal bedrag van ten hoogste 1 miljoen EUR, of 1,5 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder c), van het Verdrag voldoen, of 2 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder a), van het Verdrag voldoen. Voor leningen met een looptijd tussen vijf en tien jaar kunnen de maximumbedragen worden bijgesteld door bovenstaande bedragen te vermenigvuldigen met een ratio tien jaar/daadwerkelijke looptijd van de lening. Voor leningen met een looptijd van minder dan vijf jaar is het maximumbedrag hetzelfde als voor leningen met een looptijd van vijf jaar;
garanties met premies die niet marktconform zijn, met een looptijd van tien jaar en een gegarandeerd leningbedrag van ten hoogste 1,5 miljoen EUR, of 2,25 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder c), van het Verdrag voldoen, of 3 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder a), van het Verdrag voldoen. Voor garanties met een looptijd tussen vijf en tien jaar kan het maximaal gegarandeerde bedrag worden bijgesteld door bovenstaande bedragen te vermenigvuldigen met een ratio tien jaar/daadwerkelijke looptijd van de garantie. Voor garanties met een looptijd van minder dan vijf jaar is het maximaal gegarandeerde bedrag hetzelfde als voor leningen met een looptijd van vijf jaar. De garantie bedraagt ten hoogste 80 % van de onderliggende lening.
subsidies, met inbegrip van eigenvermogens- of quasi-eigenvermogensinvesteringen, rentekortingen en kortingen op de garantiepremies tot maximaal 0,4 miljoen EUR bruto-subsidie-equivalent, of 0,6 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder c), van het Verdrag voldoen, of 0,8 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder a), van het Verdrag voldoen.
Een begunstigde kan steun ontvangen via een mix van de in lid 3 van artikel 22 van de Verordening bedoelde steuninstrumenten, mits het aandeel van de via één steuninstrument verleende steun, berekend op basis van het voor dat instrument toegestane maximale steunbedrag, in aanmerking wordt genomen voor het bepalen van het resterende deel van het maximale steunbedrag dat is toegestaan voor de overige instrumenten die onderdeel vormen van dit soort gemengde instrument.
ad . artikel 6 van het Investeringsreglement
Steun voor onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten
als bedoeld in artikel 25 van de
verordening (EU) nr. 651/2014 van de Europese Commissie van 17 juni 2014 (PbEU (2014) L 187) (de 'Verordening')
Steun voor onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten aan een Doelonderneming (als bedoeld in het Investeringsreglement waar deze bijlage een bijlage van vormt) kan met inachtneming van artikel 25 van de Verordening worden verschaft mits aan het hierna bepaalde wordt voldaan. Hierbij wordt opgemerkt dat de hierna vermelde begrippen en uitdrukkingen moeten worden begrepen overeenkomstig de betekenis die daaraan wordt toegekend in de Verordening:
Steun voor onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten, met inbegrip van projecten die het kwaliteitslabel „Excellentiekeur” hebben gekregen in het kader van het Horizon 2020 kmo-instrument, is verenigbaar met de interne markt in de zin van artikel 107, lid 3, van het Verdrag en is van de aanmeldingsverplichting van artikel 108, lid 3, van het Verdrag vrijgesteld, mits de in artikel 25 van de Verordening en in hoofdstuk I van de Verordening vastgestelde voorwaarden zijn vervuld.
De in aanmerking komende kosten van onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten worden bij een specifieke categorie onderzoek en ontwikkeling ingedeeld en betreffen:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en zolang zij worden gebruikt voor het project. Wanneer deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het project worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens algemeen erkende boekhoudkundige beginselen, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en gronden voor zover en zolang zij worden gebruikt voor het project. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens algemeen erkende boekhoudkundige beginselen, als in aanmerking komende kosten beschouwd. Wat gronden betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of de daadwerkelijk gemaakte kapitaalkosten in aanmerking;
ad . artikel 7 van het Investeringsreglement
als bedoeld in artikel 28 van de
verordening (EU) nr. 651/2014 van de Europese Commissie van 17 juni 2014 (PbEU (2014) L 187) (de 'Verordening')
Innovatiesteun aan een Doelonderneming (als bedoeld in het Investeringsreglement waar deze bijlage een bijlage van vormt) kan met inachtneming van artikel 28 van de Verordening worden verschaft mits aan het hierna bepaalde wordt voldaan. Hierbij wordt opgemerkt dat de hierna vermelde begrippen en uitdrukkingen moeten worden begrepen overeenkomstig de betekenis die daaraan wordt toegekend in de Verordening:
Innovatiesteun voor kmo's is verenigbaar met de interne markt in de zin van artikel 107, lid 3, van het Verdrag en is van de aanmeldingsverplichting van artikel 108, lid 3, van het Verdrag vrijgesteld, mits de in artikel 28 van de Verordening en in hoofdstuk I van de Verordening vastgestelde voorwaarden zijn vervuld.
De in aanmerking komende kosten zijn de volgende:
de kosten verbonden aan het detacheren van hooggekwalificeerd personeel van een organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding of een grote onderneming naar onderzoeks-, ontwikkelings- en innovatieactiviteiten in een nieuw gecreëerde functie binnen de begunstigde onderneming, zonder dat hierbij andere personeelseden worden vervangen;
In het specifieke geval van steun voor innovatieadviesdiensten en diensten inzake innovatieondersteuning kan de steunintensiteit worden verhoogd tot 100 % van de in aanmerking komende kosten mits het totale bedrag van de steun voor innovatieadviesdiensten en diensten inzake innovatieondersteuning ten hoogste 200 000 EUR bedraagt per onderneming over een periode van drie jaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-5613.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.