Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2018, 5462 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2018, 5462 | Overige besluiten van algemene strekking |
Uitvoeringsregeling Vouchers IkBenDrentsOndernemer.nl
Dit is geen officiële bekendmaking maar een tekstplaatsing.
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 5 juni 2018, kenmerk 4.3/2018001424 team Economie, tot bekendmaking van hun besluit tot vaststelling van de Uitvoeringsregeling Vouchers IkBenDrentsOndernemer.nl
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op gelet op de Algemene subsidieverordening Drenthe 2017, de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV);
de Uitvoeringsregeling Vouchers IkBenDrentsOndernemer.nl vast te stellen.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter
De subsidie heeft tot doel om de Drentse economie te stimuleren. Drentse mkb-ondernemers worden door het inhuren van een kennisleverancier gestimuleerd tot groei, innovatie of het creëren van een nieuwe afzetmarkt.
De subsidie wordt aangevraagd door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier en wordt voorzien van vereiste bijlagen.
In aanvulling op de weigeringsgronden genoemd in de Asv 2017, wordt de subsidie geweigerd indien:
Artikel 10 Subsidiabele kosten
De kosten voor innovatiediensten en diensten inzake innovatieondersteuning komen voor subsidie in aanmerking, zoals bedoeld in artikel 28, lid 2 aanhef, en onder c van de AGVV met uitzondering van kosten genoemd onder artikel 11 van deze regeling.
Artikel 11 Niet subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
Wanneer de subsidie meer dan 50% van de subsidiabele kosten bedraagt, moet de aanvrager kunnen verklaren dat deze in het kalenderjaar van de aanvraag, en de afgelopen twee kalenderjaren, niet meer dan € 200.000,-- aan steun voor innovatiediensten en diensten inzake innovatieondersteuning heeft ontvangen van overheidsinstanties in Nederland, conform artikel 28, lid 4, van de AGVV. Deze verklaring wordt aangeleverd bij de aanvraag.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
Subsidies in het kader van deze regeling worden alleen verstrekt voor zover dit mogelijk is met toepassing van artikel 28 van de AGVV.
De kennisleverancier is een publiekrechtelijke of privaatrechtelijke instantie, ongeacht de rechtsvorm. Dit betekent dat het in deze regeling niet uitmaakt of de kennisleverancier bijvoorbeeld alleen een BV of NV mag zijn. Wat echter wel van belang is, is dat de kennisleverancier als zodanig staat ingeschreven bij de KvK.
De aanvrager mag eenmalig dezelfde soort subsidie ontvangen op grond van deze regeling, dan wel de vorige versie van deze regeling. Met 'dezelfde optie subsidie' wordt bedoeld de 'optie 1' of 'optie 2' subsidie die deze regeling mogelijk acht. Als een aanvrager voor de tweede keer dezelfde optie subsidie aanvraagt zal deze worden geweigerd.
De aanvrager dient zowel ingeschreven te staan bij de KvK, als dat de Belastingdienst heeft aangegeven dat de aanvrager btw-plichtig is voor haar activiteiten. Het maakt daarbij niet uit of de aanvrager ook als ondernemer wordt gezien volgens de inkomstenbelasting. Hiermee wordt erin voorzien dat ook startende ondernemers in aanmerking komen voor de subsidie uit deze regeling. Om aan te tonen dat de aanvrager btw-plichtig is, moet de aanvrager in de aanvraag zowel het KvK nummer als het btw-nummer opgeven.
Bij de aanvraag tot subsidie geeft de aanvrager een overzicht van de te maken kosten. Alle kosten worden opgegeven. Echter, alleen de kosten die te maken hebben met de kennisoverdracht van de kennisleverancier, komen voor subsidie in aanmerking (zijn subsidiabel).
In dit artikel worden die kosten genoemd die wellicht wel tot kennisoverdracht leiden, maar waarvoor deze subsidie niet bedoeld is.
De aanvrager kan kiezen tussen twee soorten subsidies. Optie 1 is een subsidie van maximaal € 2.000,--. Dit betekent dat de subsidiabele kosten wel hoger mogen zijn, maar dat de subsidie nooit hoger zal zijn dan € 2.000,--. Daarnaast wordt er bij deze subsidiehoogte altijd een eigen bijdrage van € 500,-- geëist van de aanvrager.
Optie 2 is een subsidie met een maximale hoogte van € 5.000,--. Ook hier kunnen de subsidiabele kosten hoger zijn, maar de subsidie zal nooit meer dan € 5.000,-- bedragen. Daarnaast wordt er bij deze subsidiehoogte altijd een eigen bijdrage van 50% gevraagd, oftewel een eigen bijdrage ten hoogte van hetzelfde bedrag als het subsidiebedrag.
Beide subsidies kunnen eenmalig worden aangevraagd door dezelfde aanvrager.
Wanneer het toe te kennen subsidiebedrag meer dan 50% van de totale subsidiabele kosten bedraagt, moet de aanvrager een verklaring ondertekenen dat deze in het kalenderjaar van de aanvraag, en de twee afgelopen kalenderjaren, niet meer dan € 200.000,-- steun voor innovatiediensten en diensten inzake innovatieondersteuning heeft ontvangen van overheidsinstanties in Nederland. Deze eis wordt gesteld om te kunnen voldoen aan de staatssteunregels van de Europese Commissie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-5462.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.