Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2018, 535 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2018, 535 | Overige besluiten van algemene strekking |
Openstellingsbesluit Nadere subsidieregels tenderregeling voor aanloopsteun voor luchtvaartmaatschappijen Provincie Limburg
Artikel 1 Openstellingsperiode
Open te stellen de Nadere subsidieregels tenderregeling voor aanloopsteun voor luchtvaartmaatschappijen Provincie Limburg voor de periode van 22 januari 2018 tot en met 8 februari 2018 voor het indienen van aanvragen.
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
de heer drs. Th.J.F.M. Bovens
secretaris,
de heer drs. G.H.E. Derks MPA
BIJLAGE 1: Nadere subsidieregels tenderregeling voor aanloopsteun luchtvaartmaatschappijen Provincie Limburg
NADERE SUBSIDIEREGELS TENDERREGELING VOOR AANLOOPSTEUN VOOR LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJEN PROVINCIE LIMBURG
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Europese Gemeenschappelijke Luchtvaartruimte: het luchtruim zoals bedoeld in Besluit 2006/682/EG van de Raad en van de vertegenwoordigers van de lidstaten van de Europese Unie in het kader van de Raad bijeen van 9 juni 2006 inzake de ondertekening en voorlopige toepassing van de Multilaterale Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en haar lidstaten, de Republiek Albanië, Bosnië en Herzegovina, de Republiek Bulgarije, de Republiek Kroatië, de Republiek IJsland, de Republiek Montenegro, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, het Koninkrijk Noorwegen, Roemenië, de Republiek Servië en de Missie van de Verenigde Naties voor interim-bestuur in Kosovo (UNMIK) betreffende de totstandbrenging van een Europese Gemeenschappelijke Luchtvaartruimte (ECAA), PB L 285 van 16.10.2006, blz. 1.
luchthavengelden: een tarief dat of een heffing die wordt geïnd ten gunste van de luchthaven en door de luchthavengebruikers verschuldigd is voor het gebruik van de faciliteiten en diensten die exclusief door de luchthaven worden aangeboden en die verband houden met het landen, het opstijgen, de verlichting en bebakening, het parkeren van vliegtuigen en de verwerking van passagiers en vracht, met inbegrip van voor grondafhandelingsdiensten verschuldigde heffingen of vergoedingen en vergoedingen voor gecentraliseerde grondafhandelingsinfrastructuur.
stimulerend effect: aanloopsteun voor een luchtvaartmaatschappij heeft een stimulerend effect indien mag worden verwacht dat zonder de steun, het niveau van de economische activiteit van de luchtvaartmaatschappij op de betrokken luchthaven niet zou zijn toegenomen. Bijvoorbeeld in het geval dat de nieuwe route niet van start zou zijn gegaan. De nieuwe route mag pas van start gaan nadat er een subsidieaanvraag is ingediend bij Gedeputeerde Staten.
Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling
Het ondersteunen van het creëren van nieuwe lijnverbindingen vanaf Maastricht-Aachen Airport naar een hub met als doel het verbeteren van de mobiliteit van de burgers van de regio en het stimuleren van de regionale economie.
Voor subsidie kunnen luchtvaartmaatschappijen in aanmerking komen die een nieuwe lijnverbinding willen starten van Maastricht-Aachen Airport naar een hub.
Artikel 4 Europese regelgeving
De aanvraag dient in ieder geval aan de volgende criteria te voldoen:
de voorgestelde bestemming vanaf Maastricht-Aachen Airport betreft een nieuwe verbinding. Een verbinding wordt aangemerkt als nieuwe verbinding indien de voorgestelde bestemming op het moment van de subsidieaanvraag niet wordt bediend en indien in de periode van twaalf maanden voorafgaand aan de geplande startdatum van de nieuwe verbinding niet operationeel is geweest en tot het moment van de subsidieaanvraag geen aankondigingen van luchtvaartmaatschappijen zijn geweest om de betreffende verbinding zonder steun te gaan aanbieden;
Artikel 6 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op artikel 17 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v., wordt de subsidieaanvraag afgewezen indien:
Hoofdstuk 2 Financiële aspecten
De wijze van verdeling geschiedt conform onderstaande indicatoren en bijbehorende puntenberekening:
De subsidiabele kosten zijn de door de luchtvaartmaatschappij ten behoeve van de nieuwe lijnverbinding daadwerkelijk verschuldigde luchthavengelden.
Het subsidiebedrag bedraagt niet meer dan 50% van de totale subsidiabele kosten voor maximaal drie jaar. In het geval van steunverstrekking door andere overheden, kan de subsidieverlening op grond van deze regeling nooit ertoe leiden dat de totale overheidssteun het maximale steunpercentage van 50% overschrijdt.
De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard aanvraagformulier te bevatten en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven in het formulier en dient te worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht).
De volgende bijlagen dienen in ieder geval aan het aanvraagformulier te worden toegevoegd:
Artikel 12 Termijn voor indienen aanvraag
Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2020, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Maastricht-Aachen Airport is een van de onderscheidende vestigingsplaatsfactoren voor de provincie Limburg. De aanwezigheid van een regionale luchthaven wordt steeds belangrijker bij de locatiekeuze van internationaal georiënteerde bedrijven. Voor het bedrijfsleven in de regio is het van belang snel en gemakkelijk de belangrijkste zakencentra van Europa te kunnen bereiken. De toegevoegde waarde van Maastricht Aachen Airport is met name het leveren van snelheid en kwaliteit en daardoor tijdwinst (‘creating time’) voor het (Eu)regionale bedrijfsleven.
De mogelijkheid om vanuit Maastricht-Aachen Airport naar andere bestemmingen in Europa te vliegen is tevens een service voor de inwoners van de Euregio, omdat men weinig tijd kwijt is in het voor- en na-traject van de vliegreis. Inwoners van de Euregio kunnen zich makkelijker laten brengen en ophalen bij de luchthaven waardoor (hoge) parkeerkosten vermeden kunnen worden. Ook biedt het aanbod van meer bestemmingen vanaf Maastricht-Aachen Airport meer mogelijkheden voor inkomend toerisme in een landschappelijk en cultureel aantrekkelijke gebied als Limburg.
De Provincie Limburg beoogt middels de subsidieregeling voor aanloopsteun voor luchtvaartmaatschappijen het aantal lijnverbindingen op Maastricht-Aachen Airport te vergroten en zodoende het regionale vestigingsklimaat en inkomend toerisme te versterken.
Bijlage 1 Schema beoordeling indicatoren zoals genoemd in artikel 8 lid 2
Beoordeling en scoring indicator 1(aantal verwachte passagiers)
A = aantal verwachte passagiers op basis van berekening zoals weergegeven in artikel 8 lid 2 onder 1.
B = aantal verwachte passagiers van de hoogst scorende verbinding op basis van de berekening zoals weergegeven in artikel 8 lid 2 onder 1.
Beoordeling en scoring indicatoren 2 en 3 (de mogelijkheden om bij te dragen aan de ontwikkeling van elektrisch vliegen op en vanaf Maastricht-Aachen Airport en het tijdelijk verhogen van de frequenties van de betreffende lijnverbinding in de periode van de TEFAF)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-535.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.