Instellingsbesluit Adviescommissie Bestuurskracht Provincie, provincie Gelderland

Bekendmaking van het besluit van 12 juni 2018 - zaaknummer 2018-004116

 

Protocol Adviescommissie Bestuurskracht Provincie

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND

 

Gelet op artikel 82 en artikel 158, eerste lid, onder a van de Provinciewet

 

BESLUITEN

 

  • I.

    Een adviescommissie in het leven te roepen ten behoeve van de uitvoering van het project voor de Provinciale Bestuurskrachtmeting overeenkomstig het volgende protocol.

Artikel 1. Opdracht aan de adviescommissie

De adviescommissie brengt rapport aan Gedeputeerde Staten van Gelderland over:

  • a.

    hoe partners de samenwerking met de provincie aan maatschappelijke opgaven hebben ervaren;

  • b.

    welke eisen nu en in de toekomst gesteld worden aan goed provinciaal partnerschap;

  • c.

    hoe de provincie de samenwerking met haar partners in de toekomst verder kan bestendigen en versterken.

Artikel 2. Samenstelling, benoeming en ontslag

  • 1.

    De adviescommissie bestaat uit een voorzitter en maximaal vier andere leden. Alle leden hebben een relatie tot het openbaar bestuur.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten benoemen de voorzitter en de overige leden van de adviescommissie.

  • 3.

    Bij een tussentijds vertrek van de voorzitter of een ander lid benoemen Gedeputeerde Staten een andere voorzitter onderscheidenlijk een ander lid.

  • 4.

    De voorzitter en overige leden worden geschorst en ontslagen door Gedeputeerde Staten.

Artikel 3. Werkwijze van de adviescommissie

  • 1.

    De adviescommissie stelt haar eigen werkwijze vast.

  • 2.

    De adviescommissie stelt een regelement vast over de wijze waarop de adviescommissie het onderzoek uitvoert, waaronder in ieder geval de wijze waarop de adviescommissie personen spreekt en daarvan verslag doet.

Artikel 4. Openbaarheid van vergaderingen en stukken, correspondentie en archivering

  • 1.

    Vergaderingen van de adviescommissie zijn niet openbaar. Vergaderstukken worden niet actief openbaar gemaakt.

  • 2.

    Vergaderstukken van de adviescommissie en kopieën van de gevoerde correspondentie worden gearchiveerd ten kantore van de provincie, volgens de voor de provincie geldende archiefregels.

  • 3.

    De commissie kan adviseurs en deskundigen tot de vergaderingen toelaten.

Artikel 5. Ondersteuning van de adviescommissie

  • 1.

    De commissie wordt ondersteund door een projectgroep.

  • 2.

    Voor zover voor de realisering van de doelstelling van de adviescommissie inhuur van derden nodig is, vindt deze plaats door en voor rekening van de provincie Gelderland. Gedeputeerde Staten besluiten over inhuur.

Artikel 6. Mondelinge communicatie namens de adviescommissie

Mondelinge communicatie namens de adviescommissie naar externe partijen, waaronder de media, zal uitsluitend plaatsvinden door de voorzitter of een door de voorzitter aangewezen persoon.

Artikel 7. Beëindiging van de adviescommissie

  • 1.

    De werkzaamheden van de adviescommissie eindigen na het uitbrengen van haar advies, zoals bedoeld in artikel 1, in ieder geval op 1 januari 2019.

  • 2.

    De werkzaamheden van de adviescommissie kunnen met instemming van de leden van de adviescommissie onder toepassing van dit protocol tot nader te bepalen datum worden voortgezet, indien Gedeputeerde Staten daartoe hebben besloten.

 

  • II.

    Aan het besluit van ons college houdende regels omtrent verhoogd vacatiegeld voor commissieleden, niet zijnde statenleden, van enkele speciale commissies een nieuw artikel 11 toe te voegen dat luidt als volgt:

    • 11.

      De voorzitter en leden van de adviescommissie Bestuurskracht Provincie genieten een vergoeding van 250% van het in artikel 13 van het Rechtpositiebesluit staten- en commissieleden bedoelde bedrag per bijgewoonde vergadering.

  • III.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

     

Gepubliceerd te Arnhem

Gedeputeerde Staten van Gelderland

C.G.A. Cornielje - Commissaris van de Koning

P.G.G. Hilhorst - secretaris

Meer informatie

Provincieloket, telefoonnummer (026) 359 99 99, e-mailadres: post@gelderland.nl.

Naar boven