Uitvoeringsregeling Vouchers IkBenDrentsOndernemer.nl

 

Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van5 juni 2018, kenmerk 4.3/2018001424 team Economie, tot bekendmaking van hun besluit tot vaststelling van de Uitvoeringsregeling Vouchers IkBenDrentsOndernemer.nl

 

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe;

 

gelet op gelet op de Algemene subsidieverordening Drenthe 2017, de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV);

 

 

BESLUITEN:

 

 

de Uitvoeringsregeling Vouchers IkBenDrentsOndernemer.nl vast te stellen.

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

 

mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter

mr. L. Maarleveld, secretaris a.i.

 

Uitgegeven: 27 juni 2018

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    AGVV: Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard. Algemene Groepsvrijstellingsverordening (PbEU L187/1);

  • b.

    Asv: Algemene subsidieverordening Drenthe 2017;

  • c.

    innovatiediensten: consulting, bijstand en opleiding op het gebied van kennisoverdracht;

  • d.

    innovatieondersteuning: het verschaffen van kantoorruimte, databanken en marktonderzoek, met het oog op de ontwikkeling van doeltreffendere producten of diensten;

  • e.

    kennisleverancier: een private of publieke instantie die met activiteiten die gericht is op kennisoverdracht en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;

  • f.

    KvK: Kamer van Koophandel;

  • g.

    mkb: midden- en kleinbedrijf. Gelijkgesteld aan de kmo-definitie volgens de AGVV, bijlage I: maximaal 250 werknemers en maximale jaaromzet van € 50 miljoen;

Artikel 2 Doel

De subsidie heeft tot doel om de Drentse economie te stimuleren. Drentse mkb-ondernemers worden door het inhuren van een kennisleverancier gestimuleerd tot groei, innovatie of het creëren van een nieuwe afzetmarkt.

 

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor de inhuur van een kennisleverancier ten behoeve van innovatiediensten en diensten inzake innovatieondersteuning, zoals bedoeld in artikel 28, lid 2, onder c van de AGVV.

  • 2.

    De kennisleverancier levert kennis ten behoeve van:

    • a.

      groei (ook gericht op bedrijfsopvolging of bedrijfsovername)

    • b.

      innovatie

    • c.

      het creëren van een nieuwe afzetmarkt.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan ondernemers gevestigd in het Drentse mkb.

 

Artikel 5 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten publiceren jaarlijks het subsidieplafond.

 

Artikel 6 Aanvraagperiode

De aanvraag voor subsidie kan worden ingediend tussen 1 juli 2018 en 31 december 2021.

 

Artikel 7 Aanvraag

De subsidie wordt aangevraagd door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier en wordt voorzien van vereiste bijlagen.

 

Artikel 8 Weigeringsgronden

In aanvulling op de weigeringsgronden genoemd in de Asv 2017, wordt de subsidie geweigerd indien:

  • a.

    de activiteiten hebben plaatsgevonden vóór het indienen van de aanvraag;

  • b.

    het niet aannemelijk is dat de gekozen kennisleverancier logischerwijs een (advies)bijdrage levert aan groei, innovatie van de onderneming of het creëren van een nieuwe afzetmarkt;

  • c.

    de aanvrager eerder dezelfde optie subsidie van de provincie Drenthe heeft ontvangen op basis van deze (of eerdere versie van deze) uitvoeringsregeling;

  • d.

    de aanvrager niet gevestigd is in Drenthe;

  • e.

    de aanvrager niet behoort tot het mkb;

  • f.

    de ingehuurde kennisleverancier niet staat ingeschreven bij de KvK;

  • g.

    de aanvrager niet btw-plichtig is;

  • h.

    de ingehuurde kennisleverancier in de afgelopen 12 maanden op de loonlijst van de aanvrager heeft gestaan;

  • i.

    de ingehuurde kennisleverancier in de afgelopen 12 maanden is ontstaan uit de aanvragende onderneming;

  • j.

    de ingehuurde kennisleverancier een moeder-, dochter- of zusteronderneming van de aanvrager is.

Artikel 9 Toetsingscriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet worden voldaan aan de volgende criteria:

  • a.

    de inhuur van kennis is geënt op groei, of innovatie, of het creëren van een nieuwe afzetmarkt binnen Nederland;

  • b.

    de kennis wordt ingekocht bij een derde partij die aantoonbaar over de benodigde kennis of expertise beschikt in het gevraagde kennisdomein;

  • c.

    indien de inhuur van kennis gericht is op bedrijfsopvolging, betreft dit een familiebedrijf dat geen opvolgers heeft.

Artikel 10 Subsidiabele kosten

De kosten voor innovatiediensten en diensten inzake innovatieondersteuning komen voor subsidie in aanmerking, zoals bedoeld in artikel 28, lid 2 aanhef, en onder c van de AGVV met uitzondering van kosten genoemd onder artikel 11 van deze regeling.

 

Artikel 11 Niet subsidiabele kosten

De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    kosten voor een opleiding of cursus

  • b.

    kosten voor een bezoek aan een symposium of beurs

  • c.

    kosten voor een stage- of afstudeeropdracht

  • d.

    kosten voor een brainstorm- of creativiteitssessie

  • e.

    kosten voor fundamenteel onderzoek

  • f.

    kosten voor het inrichten of beheren van een website.

Artikel 12 Subsidiehoogte

  • 1.

    De aanvrager kan kiezen uit twee soorten subsidies:

    • a.

      optie 1: de hoogte van de subsidie wordt bepaald door de hoogte van de subsidiabele kosten van het onderzoek met een maximum van € 2.000,-- waarbij de aanvrager zorg draagt voor een eigen bijdrage van € 500,--;

    • b.

      optie 2: de hoogte van de subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 5.000,-- waarbij de aanvrager zorgt draagt voor een eigen bijdrage die ten minste net zo hoog is als de verstrekte subsidie.

  • 2.

    Beide opties kunnen door dezelfde aanvrager slechts eenmaal worden aangevraagd.

  • 3.

    Wanneer de subsidie meer dan 50% van de subsidiabele kosten bedraagt, moet de aanvrager kunnen verklaren dat deze in het kalenderjaar van de aanvraag, en de afgelopen twee kalenderjaren, niet meer dan € 200.000,-- aan steun voor innovatiediensten en diensten inzake innovatieondersteuning heeft ontvangen van overheidsinstanties in Nederland, conform artikel 28, lid 4, van de AGVV. Deze verklaring wordt aangeleverd bij de aanvraag.

Artikel 13 Verdeelsystematiek

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a.

    het project dient binnen zes maanden na subsidieverlening te zijn afgerond;

  • b.

    de subsidieontvanger is bereid mee te werken aan een projectevaluatie.

Artikel 15 Prestatieverantwoording

  • 1.

    In afwijking van artikel 3.5 van de Asv wordt de subsidie vastgesteld op werkelijk gemaakte kosten;

  • 2.

    De subsidieontvanger toont uiterlijk binnen vier weken na afronding van het project aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van de factuur, een betaalbewijs en een samenvatting van de gemaakte rapportage en/of een inhoudelijk verslag;

  • 3.

    De factuurdatum dient na de dagtekening van de subsidiebeschikking te liggen.

Artikel 16 Staatssteun

Subsidies in het kader van deze regeling worden alleen verstrekt voor zover dit mogelijk is met toepassing van artikel 28 van de AGVV.

 

Artikel 17 Inwerkingtreding en horizonbepaling

  • 1.

    De Voucherregeling IkBenDrentsOndernemer.nl 2017-2019 (Provinciaal Blad 4525 van 2017 d.d. 10 oktober 2017) wordt ingetrokken, met dien verstande dat deze blijft gelden voor aanvragen die zijn ingediend voor 1 juli 2018.

  • 2.

    Deze regeling wordt gepubliceerd in het Provinciaal Blad en treedt in werking op 1 juli 2018.

  • 3.

    Deze regeling vervalt van rechtswege op 1 januari 2022, indien deze regeling niet eerder wordt ingetrokken.

     

Toelichting

 

Artikel 1 onder e

De kennisleverancier is een publiekrechtelijke of privaatrechtelijke instantie, ongeacht de rechtsvorm. Dit betekent dat het in deze regeling niet uitmaakt of de kennisleverancier bijvoorbeeld alleen een BV of NV mag zijn. Wat echter wel van belang is, is dat de kennisleverancier als zodanig staat ingeschreven bij de KvK.

 

Artikel 8 onder c

De aanvrager mag eenmalig dezelfde soort subsidie ontvangen op grond van deze regeling, dan wel de vorige versie van deze regeling. Met 'dezelfde optie subsidie' wordt bedoeld de 'optie 1' of 'optie 2' subsidie die deze regeling mogelijk acht. Als een aanvrager voor de tweede keer dezelfde optie subsidie aanvraagt zal deze worden geweigerd.

 

Artikel 8 onder h en i

De aanvrager dient zowel ingeschreven te staan bij de KvK, als dat de Belastingdienst heeft aangegeven dat de aanvrager btw-plichtig is voor haar activiteiten. Het maakt daarbij niet uit of de aanvrager ook als ondernemer wordt gezien volgens de inkomstenbelasting. Hiermee wordt erin voorzien dat ook startende ondernemers in aanmerking komen voor de subsidie uit deze regeling. Om aan te tonen dat de aanvrager btw-plichtig is, moet de aanvrager in de aanvraag zowel het KvK nummer als het btw-nummer opgeven.

 

Artikel 10

Bij de aanvraag tot subsidie geeft de aanvrager een overzicht van de te maken kosten. Alle kosten worden opgegeven. Echter, alleen de kosten die te maken hebben met de kennisoverdracht van de kennisleverancier, komen voor subsidie in aanmerking (zijn subsidiabel).

 

Artikel 11

In dit artikel worden die kosten genoemd die wellicht wel tot kennisoverdracht leiden, maar waarvoor deze subsidie niet bedoeld is.

 

Artikel 12

De aanvrager kan kiezen tussen twee soorten subsidies. Optie 1 is een subsidie van maximaal € 2.000,--. Dit betekent dat de subsidiabele kosten wel hoger mogen zijn, maar dat de subsidie nooit hoger zal zijn dan € 2.000,--. Daarnaast wordt er bij deze subsidiehoogte altijd een eigen bijdrage van € 500,-- geëist van de aanvrager.

Optie 2 is een subsidie met een maximale hoogte van € 5.000,--. Ook hier kunnen de subsidiabele kosten hoger zijn, maar de subsidie zal nooit meer dan € 5.000,-- bedragen. Daarnaast wordt er bij deze subsidiehoogte altijd een eigen bijdrage van 50% gevraagd, oftewel een eigen bijdrage ten hoogte van hetzelfde bedrag als het subsidiebedrag.

Beide subsidies kunnen eenmalig worden aangevraagd door dezelfde aanvrager.

 

Artikel 12 onder 3

Wanneer het toe te kennen subsidiebedrag meer dan 50% van de totale subsidiabele kosten bedraagt, moet de aanvrager een verklaring ondertekenen dat deze in het kalenderjaar van de aanvraag, en de twee afgelopen kalenderjaren, niet meer dan € 200.000,-- steun voor innovatiediensten en diensten inzake innovatieondersteuning heeft ontvangen van overheidsinstanties in Nederland. Deze eis wordt gesteld om te kunnen voldoen aan de staatssteunregels van de Europese Commissie.

 

 

 

Naar boven