Protocol ziek- en herstelmelding provincie Overijssel 2018

(krachtens artikel 7.1.1 tweede lid CAP)

 

  • Besluit van gedeputeerde staten van Overijssel van 22 september 1992, kenmerk BPO92/798.

  • Gewijzigd bij besluit van Gedeputeerde Staten van 26 september 2000, nr. MI/2000/57).

  • Gewijzigd bij besluit van Gedeputeerde Staten van Overijssel van 7 december 2004 (MI/2004/1429) jo. 22 februari 2005 (MI/2005/177) met ingang van 1 januari 2005.

  • Gewijzigd bij besluit van Gedeputeerde Staten van 18 november 2008 (2008/0164406) met ingang van 1 januari 2009.

  • Gewijzigd bij besluit van Gedeputeerde Staten van 13 juni 2013 (2013/0143192) met ingang van 13 juni 2013

  • Gewijzigd bij besluit van Gedeputeerde Staten van 28 november 2017 met ingang van 1 januari 2018

Artikel 1. Ziekmelding

  • 1.

    Wanneer u wegens ziekte of als gevolg van een ongeval uw werk niet kunt verrichten, maakt u daar gelijk telefonisch1 vóór 9.00 uur, ongeacht of u die dag geacht wordt te komen werken of niet (bijvoorbeeld omdat het uw deeltijd dag is), melding van bij uw direct leidinggevende. Het kan zijn dat er vanwege uw functie een eerder tijdstip voor de ziekmelding geldt. In dat geval geldt voor u dat eerdere tijdstip.

  • 2.

    Als u wegens ziekte of als gevolg van een ongeval uw werk moet verlaten, maakt u daar zo mogelijk vóór het verlaten van de werkplek melding van bij uw direct leidinggevende.

  • 3.

    Bij de provincie is de direct leidinggevende de primair verantwoordelijke voor uw verzuimpreventie en –begeleiding (zogenaamde casemanager). Door uw ziekmelding bij de direct leidinggevende, kan deze op hoofdlijnen kennis nemen van de aard en ernst van uw ziekte, de eventuele relatie met uw werk en de te verwachten terugkomstdatum. Op basis van die kennis kan uw direct leidinggevende bezien of er maatregelen nodig zijn met betrekking tot de organisatie van uw werk, wie er eventueel moet worden ingeschakeld bij uw verdere begeleiding en dergelijke.

  • 4.

    Indien de direct leidinggevende niet aanwezig is, doet u uw ziekmelding bij de plaatsvervanger van uw direct leidinggevende (indien u uw direct leidinggevende respectievelijk diens plaatsvervanger niet kunt bereiken, volstaat een melding bij het secretariaat; als dan ligt het initiatief om contact te krijgen bij uw direct leidinggevende). U doet de ziekmelding zelf. Alleen als u vanwege de ziekte of als gevolg van het ongeval daartoe niet in staat bent, kunt u de ziekmelding overlaten aan een ander, bijvoorbeeld een partner of familielid.

  • 5.

    Als er sprake is geweest van een ongeval, dan geeft u dat door bij uw ziekmelding. Daarbij dient u ook aan te geven of er anderen bij het ongeval betrokken zijn geweest in verband met de mogelijkheid om die anderen aansprakelijk te stellen voor de kosten op grond van de Verhaalswet Ongevallen Ambtenaren of anders.

  • 6.

    Ook wanneer sprake is van een bedrijfsongeval, dient u hiervan melding te maken bij uw ziekmelding.

  • 7.

    Voorts moet u bij uw ziekmelding doorgeven op welk adres en telefoonnummer u tijdens uw afwezigheid te bereiken bent met het oog op een oproep door de bedrijfsarts en/of ander benodigd contact met u vanuit de provincie.

  • 8.

    Uw ziekmelding wordt tenslotte door uw leidinggevende vastgelegd inclusief de gemaakte afspraken.

Artikel 2. Start re-integratie en beoordeling of ziekteverlof geëigende verlofvorm is

  • 1.

    U hoeft uw direct leidinggevende geen medische details over uw ziekte/het u overkomen ongeval te verstrekken. Wel dient u met uw leidinggevende te bespreken wat uw arbeidsmogelijkheden zijn, kortom waar u nog wel toe in staat bent. Zo komen aan de orde: de reden van uw ziekmelding, de eventuele relatie met uw werk, vangnet situaties, of sprake is van een (dienst)ongeval, de verwachte verzuimduur, de te ondernemen stappen tot bevordering van uw herstel, de overdracht van uw werkzaamheden (wie regelt wat), de eventuele aanpassing van uw werkzaamheden (wanneer regelen) en uw verblijfadres tijdens uw afwezigheid wegens ziekte.

  • 2.

    Uw leidinggevende zal ook samen met u bekijken of er verlofvormen zijn die mogelijk beter bij de oorzaken van uw ziekmelding passen dan een zuiver (medisch ingegeven) “ziekteverlof”. De wet arbeid en zorg biedt namelijk vele (overwegend betaalde) verlof mogelijkheden2 die een goede combinatie tussen werk en privé mogelijk maken waarbij uitval door ziekte kan worden voorkomen.

Artikel 3. Medische behandeling

Van u wordt verwacht dat u alles in het werk stelt om uw herstel zo spoedig mogelijk te bevorderen.

Zo wordt van u verwacht, dat u zich bij ziekte of na een ongeval zo spoedig mogelijk na uw ziekmelding onder medische behandeling3 stelt, bijvoorbeeld van uw huisarts, een specialist of uw tandarts. Is uw afwezigheid wegens ziekte werk gerelateerd dan kunt u ook zelf direct contact met de bedrijfsarts leggen en een afspraak maken.

Artikel 4. Onderzoek door de bedrijfsarts

Wanneer u niet al zelf in een eerder stadium een afspraak met de bedrijfsarts gemaakt hebt, ontvangt u na enige tijd een oproep van de bedrijfsarts om op het spreekuur te verschijnen. U bent verplicht aan deze oproep gehoor te geven. Als u niet in staat bent om te komen, dan dient u dat vooraf te melden aan de bedrijfsarts en met hem of haar te overleggen wat er verder moet gebeuren. Het kan ook zijn, dat de bedrijfsarts bij u op bezoek komt.

Artikel 5. Ziekmelding vanuit het buitenland4

  • 1.

    Wanneer u in het buitenland verblijft en zich ziek moet melden bent u verplicht een medische verklaring te overleggen.

  • 2.

    Werkt u - al dan niet tijdelijk - in het buitenland dan verdient het de voorkeur wanneer u zich - indien mogelijk - binnen drie dagen na uw ziekmelding voegt bij een arts van de plaatselijke sociale zekerheidinstelling (vergelijkbaar met het UWV in Nederland).

  • 3.

    De medische verklaring van een buitenlandse (sociale zekerheids)arts moet duidelijk leesbaar zijn, in de Engelse taal zijn opgesteld, een oordeel bevatten omtrent de aard van uw ziekte, de vermoedelijke duur daarvan, uw geschiktheid om al dan niet te reizen en alle verdere voor uw afwezigheid wegens ziekte relevante werkgeversinformatie.

  • 4.

    Informatie over uw geschiktheid om te reizen is noodzakelijk om te kunnen bepalen of u – na enige tijd – al dan niet in staat bent om de bedrijfsarts te consulteren.

Artikel 6. Herstelmelding

  • 1.

    Zodra u van uw ziekte of de gevolgen van het ongeval geheel/gedeeltelijk hersteld bent, dient u uw werk geheel/gedeeltelijk te hervatten. Van uw gehele of gedeeltelijke herstel doet u melding bij uw direct leidinggevende of diens plaatsvervanger. Het medisch oordeel van de bedrijfsarts is leidend voor de bepaling van uw arbeidsmogelijkheden (de mate van (on)geschiktheid om uw eigen of ander werk te verrichten).

  • 2.

    Bij langdurige (langer dan 12 maanden) afwezigheid wegens ziekte/ongeval kunt u niet zonder meer op uw eigen initiatief uw werkzaamheden hervatten maar heeft u daar eerst een daartoe strekkend advies van de bedrijfsarts voor nodig.

  • 3.

    Indien u op de datum die de bedrijfsarts voor de hervatting door u van uw werkzaamheden heeft bepaald, naar uw eigen oordeel, nog niet in staat bent te werken, dan dient u dit ook bij uw direct leidinggevende of diens plaatsvervanger te melden. U dient in dit geval wel direct een zogenaamde second opinion bij het UWV aan te vragen omtrent uw mate van arbeid (on)geschiktheid.

Artikel 7. Slotbepaling

Deze regeling kan worden aangehaald als het ‘Protocol ziek- en herstelmelding provincie Overijssel 2018’ en treedt, na publicatie in het provinciaal blad, per 1 januari 2018 in werking, onder gelijktijdige intrekking van alle voorgaande regelingen.

Naar boven