Wijziging Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017 (Ubs)

Besluit: 12.06.2018

Kenmerk: 2018/0298430

Inlichtingen bij: H. Coskun

Telefoon: 038 499 8381

E-mail: h.coskun@overijssel.nl

 

Gedeputeerde Staten van Overijssel delen mee dat het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017 als volgt is gewijzigd:

 

Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017 (Ubs)

Artikel I

Subparagraaf 6.7.3 MIT-R&D-samenwerkingsprojecten

 

Artikel 6.7.3.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

Aan lid 2 wordt de volgende zin toegevoegd:

De aanvrager maakt hierbij gebruik van het model projectplan MIT-R&D-samenwerkingsprojecten.

 

In de toelichting wordt ‘kan gebruik maken van’ vervangen door: maakt gebruik van

 

Er wordt een nieuwe paragraaf toegevoegd:

Paragraaf 6.30 Stimuleren Innovatiegericht inkopen

Artikel 6.30.1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • -

    commercieel innovatiegericht inkooptraject: een innovatiepartnerschap procedure waarbij de inkopende organisatie het vraagstuk definieert en een of meer bedrijven betaalt voor onderzoek en ontwikkeling van een innovatie en vervolgens bij een of meer bedrijven de ontwikkelende innovaties inkoopt;

  • -

    conventioneel alternatief: een product, dienst of werk dat vergelijkbare functies vervult als het gekozen innovatief product;

  • -

    innovatie: een product, dienst of werk met een vernieuwend karakter dat zich vlak voor marktintroductie bevindt (TRL 6-9);

  • -

    innovatiegericht inkooptraject: het doelgericht uitvragen van innovatieve oplossingen voor een inkoopvraagstuk;

  • -

    pre-commercieel innovatiegericht inkooptraject: een aanpak waarbij de inkopende organisatie het vraagstuk definieert en een of meer bedrijven betaalt voor onderzoek en ontwikkeling van een innovatie;

  • -

    levenscyclus: de aanschaf, het gebruik, het behoud en het eventueel weer afstoten van een innovatie;

  • -

    opdrachtnemer: de leverancier van de innovatie;

  • -

    opdrachtgever: de inkoper van de innovatie;

  • -

    Total Cost of Ownership (TCO): een kostenbenaderingsmethode waarbij alle directe en indirecte kosten en baten gerelateerd aan de levenscyclus in ogenschouw worden genomen;

  • -

    Technological Readiness Level (TRL); een internationale standaard om een fase in technische ontwikkeling aan te duiden.

Artikel 6.30.2 Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor het door marktpartijen laten uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek en toegepast onderzoek- en ontwikkelingstraject ten behoeve van een:

  • a.

    een pre-commercieel innovatiegericht inkooptraject;

  • b.

    een commercieel innovatiegericht inkooptraject.

Toelichting:

Met toegepast onderzoek- en ontwikkelingstraject wordt een traject bedoeld waarbij opdrachtnemer een getest prototype, demonstratie, beperkte nul-serie of proefproject van het product, het proces of de dienst oplevert dat aansluit bij de gestelde vraag van de opdrachtgever.

Artikel 6.30.3 Criteria

Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 6.30.2 voldoet aan de volgende criteria:

  • a.

    de aanvrager is een Overijsselse gemeente, een gemeenschappelijke regelingen met rechtspersoonlijkheid uit Overijssel, een Overijsselse waterschap een hbo-instelling of een wo-instelling gevestigd in Overijssel;

  • b.

    er is sprake van een pre-commercieel dan wel commercieel innovatiegericht inkooptraject waarbij de aanvrager de intentie heeft om als eerste klant van een innovatie op te treden;

  • c.

    de aanvraag heeft betrekking op een proces van innovatiegericht inkopen.

Artikel 6.30.4 Grondslag subsidie

De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 125.000,- per aanvraag.

Artikel 6.30.5 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Uitsluitend kosten van derden zoals bedoeld in artikel 1.1.5 derde lid zijn subsidiabel.

  • 2.

    Indien sprake is van een subsidie als bedoeld in artikel 6.30.2 sub b dan zijn, aanvullend op het eerste lid de volgende kosten subsidiabel, overeenkomstig artikel 1.1.5 derde lid:

    • a.

      het verschil tussen enerzijds de aanschafkosten van de betreffende innovatie en anderzijds de aanschafkosten van het conventioneel alternatief;

    • b.

      kosten van risico's die voorkomen in de levenscyclus van een innovatie en die niet of niet in die mate voorkomen in de levenscyclus van het conventionele alternatief.

Artikel 6.30.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag om subsidie kan worden ingediend vanaf 15 september 2018 vanaf 9.00 uur en ontvangen moet zijn uiterlijk op 15 oktober 2018 vóór 17.00 uur.

  • 2.

    Een onvolledige aanvraag voor subsidie kan na sluitingsdatum alleen aangevuld worden voor zover het geen inhoudelijke aanvulling of wijziging van de aanvraag betreft.

     

    Toelichting: Bij onvolledigheid van de aanvraag na de sluitingsdatum is er alleen ruimte voor het herstel van kleinigheden zoals een handtekening, een bankrekeningnummer, kamer van koophandel gegevens e.d., het moet gaan om informatie die niet inhoudelijk betrekking heeft op de beoordelingscriteria zoals opgenomen in deze subsidieparagraaf. De tijdige volledigheid/juistheid van de aanvraag is de verantwoordelijkheid van de aanvrager. Het in de beoordeling van de aanvraag meenemen van informatie die dateert van na de sluiting van de aanvraagtermijn verdraagt zich niet met de gelijktijdige onderlinge beoordeling en rangschikking van de ingediende aanvragen die in het tendersysteem centraal staat. Uit de aard van het tendersysteem volgt dat vóór de sluiting van de aanvraagtermijn alle voor die beoordeling en rangschikking relevante gegevens moeten zijn overlegd en dat daarna geen rekening kan worden gehouden met informatie dat neerkomt op een wijziging of aanvulling van de aanvraag.

Artikel 6.30.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    De aanvrager maakt bij de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier Stimuleren Innovatiegericht inkopen.

  • 2.

    In afwijking van artikel 1.2.1 tweede lid overlegt de aanvrager bij de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 6.30.2 een inkoopplan waarin is opgenomen:

    • a.

      een beschrijving van de te verrichten activiteiten, verantwoordelijkheden, de wijze waarop het bedrijfsleven wordt benaderd en hoe met het bedrijfsleven wordt samengewerkt;

    • b.

      de planning een begroting en een dekkingsplan;

    • c.

      het vraagstuk, de scope en de functionele eisen;

    • d.

      de aansluiting bij de innovatiekracht van het regionaal bedrijfsleven;

    • e.

      een beschrijving van de betrokken deskundigen in het uitvoerende team van de aanvrager en de taken die zij uitvoeren ten behoeve van de businesscase als bedoeld in artikel 6.30.12 sub c.

Artikel 6.30.8 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.

Artikel 6.30.9 Volgorde van behandeling

  • 1.

    In afwijking van artikel 1.1.4 plaatsen Gedeputeerde Staten de subsidieaanvragen, die voldoen aan de in artikel 6.30.3 gestelde criteria, in een prioriteitsvolgorde. De prioriteitsvolgorde wordt bepaald op basis van scoretabel 1.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten verstrekken de subsidie in de volgorde van de vastgestelde prioriteit, voor zover het subsidieplafond dit toelaat.

  • 3.

    Bij een gelijke score wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag waarbij de hoogte van het eigen aandeel percentueel ten opzichte van de totale subsidiabele kosten hoger is.

    Scoretabel 1

    Criterium

    punten

    Weging

    Score

    a. Kwaliteit van het inkoopplan op basis van de beschrijving van de te verrichten activiteiten, verantwoordelijkheden, de wijze waarop het bedrijfsleven wordt benaderd en hoe met het bedrijfsleven wordt samengewerkt, planning, begroting en dekkingsplan.

    Matig (1), goed (3), uitstekend (5)

    40%

    punten x 0,4 = score 1

    b. Mate waarin het vraagstuk functioneel gedefinieerd is en een heldere scope heeft.

    Matig (1), goed (3), uitstekend (5)

    20%

    punten x 0,2 = score 2

    c. Mate waarin het vraagstuk aansluit bij de innovatiekracht van het regionaal bedrijfsleven.

    Matig (1), goed (3), uitstekend (5)

    20%

    punten x 0,2 = score 3

    d. Mate waarin competenties in het team, dat het inkooptraject gaat begeleiden, aanwezig zijn om businesscases op alle aspecten zoals benoemd in artikel 6.30.12 sub c te kunnen beoordelen.

    Matig (1), goed (3), uitstekend (5)

    20%

    punten x 0,20 = score 4

    Totaalscore = score 1 + score 2 + score 3 + score 4

    Toelichting

    • d.

      Hiermee wordt bedoeld de competenties om een businesscase op alle aspecten te beoordelen, zowel op impact op het vraagstuk, de technologische en niet technologische haalbaarheid als het economisch perspectief voor verdere vermarkting en opschaling. Competenties kunnen worden onderbouwd op basis van het aanleveren van c.v.’s van de teamleden met relevante kennis, kunde en ervaringen.

Artikel 6.30.10 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien de aanvrager al subsidie heeft ontvangen op basis van deze subsidieparagraaf.

Artikel 6.30.11 Bevoorschotting

Indien sprake is van een subsidie voor de kosten als bedoeld in artikel 6.30.5 tweede lid sub b, dan verstrekken Gedeputeerde Staten de aanvrager pas een voorschot als die kosten ook daadwerkelijk worden gemaakt.

Artikel 6.30.12 Verplichtingen subsidie-ontvanger

In aanvulling op de artikelen 1.4.1 tot en met 1.4.6 is de subsdie-ontvanger verplicht:

  • a.

    binnen zes maanden na subsidieverlening te starten met de subsidiabele activiteiten;

  • b.

    kennis te delen met andere overheden;

    Toelichting: ten behoeve van deze kennisdeling kan de provincie een bijeenkomst organiseren. De aanvrager is dan verplicht om hieraan deel te nemen.

  • c.

    het proces van innovatiegericht inkopen zodanig in te richten dat de uitkomst van het innovatiegerichte inkooptraject een businesscase is. Uit de businesscase moet blijken dat de innovatie:

    • i.

      op termijn een TCO heeft die gelijk is aan of lager is dan de TCO van het conventionele alternatief;

    • ii.

      bij draagt aan het oplossen van het vraagstuk van de inkoper;

    • iii.

      nieuwe functionaliteiten toevoegt voor klanten en onderscheidend vermogen heeft ten opzichte van alternatieven of concurrenten;

    • iv.

      marktpotentie heeft om verder te worden opgeschaald naar andere gebruikers, hetgeen moet blijken uit:

      • 1.

        de haalbaarheid: de mate waarin aspecten van de marktintroductie onderkend en beheerst worden;

        Toelichting: Het gaat hierbij om de technische aspecten, gebruikersadoptie- en acceptatie, wet- en regelgeving, normering en certificering, kennisbescherming e.d.

      • 2.

        de beschrijving van het verdienmodel: hoe gaat de onderneming geld verdienen met de innovatie en opschaalbaarheid van het verdienmodel;

      • 3.

        de kwalitatieve beschrijving en kwantitatieve onderbouwing van de potentiele markt van de oplossing, de doelmarkt en het beoogde marktaandeel voor de komende drie jaar;

      • 4.

        een marketingplan met onder andere een prognose van de kosten om de markt te ontwikkelen, een overzicht leadlijst met potentiele klanten in het eerste jaar en inzet van verkoopkanalen;

      • 5.

        een onderbouwing hoe de uitrol wordt gefinancierd;

      • 6.

        een omzet-, resultaat- en liquiditeitsprognose voor de innovatie voor de komende drie jaar;

      • 7.

        een beschrijving van het bedrijf of consortium van bedrijven dat het betreffende innovatieve product tot een commercieel succes gaat maken. Welke competenties en vaardigheden heeft het bedrijf in huis. Hoe past de innovatie in de (bedrijfs)strategie;

      • 8.

        een beschrijving van de samenwerking met opdrachtgever als eerste klant.

Artikel 6.30.13 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidievaststelling

In aanvulling op artikel 1.5.2 tweede lid overlegt de aanvrager bij de aanvraag tot vaststelling tevens een bestuursverklaring als bedoeld in artikel 1.4.2.

Artikel 6.30.14 Vaststelling subsidie

De subsidie wordt in afwijking van artikel 1.5.1 en artikel 1.5.2 vastgesteld op werkelijk gemaakte kosten met als maximum het verleende bedrag.

 

Toelichting: Subsidies tot € 125.000,- worden normaliter vastgesteld op het verleende bedrag als de activiteiten zijn uitgevoerd. Bij deze subsidieregeling is afgeweken van deze hoofdregel. In verband met de aard van de activiteiten kunnen de begrote kosten ongewis zijn, waardoor het niet altijd mogelijk is om een realistische begroting in te dienen. De subsidie wordt daarom na realisatie van de activiteiten vastgesteld op werkelijk gemaakte kosten op basis van een bestuursverklaring.

De bestuursversklaring is te vinden op www.overijssel.nl/subsidie

 

Er wordt een nieuwe paragraaf toegevoegd:

Paragraaf 6.31 Snel groeiende bedrijven

 

Algemene toelichting:

De Provincie wil snel groeiende MKB bedrijven stimuleren en faciliteren in hun groei en wil deze bedrijven voor Overijssel behouden. Daarom biedt zij een selecte groep bedrijven de mogelijkheid deel te nemen aan het zogenaamde snelle groeiers programma. Dit programma biedt een unieke combinatie van een individueel strategisch traject onder begeleiding van experts waarbij een groeiplan wordt opgesteld en uitgevoerd, gezamenlijke inspiratiesessies worden gehouden, een (optionele) jaarlijkse missie naar het buitenland wordt georganiseerd en indien gewenst een mentor kan worden toegevoegd. Voor de uitvoering van het groeiplan kan de deelnemer aan het snelle groeiersprogramma een beroep doen op deze subsidieregeling.

 

Inschrijven voor het snelle groeiersprogramma kan (zolang er plekken beschikbaar zijn) via http://www.ey.com/nl/nl/about-us/entrepreneurship/ey-snelle-groeiers-programma .

Artikel 6.31.1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • -

    snel groeiend bedrijf: een onderneming met:

    • a.

      een omzet van minimaal 1 miljoen euro per jaar;

    • b.

      groei in omzet en werknemers van minimaal 10% per jaar gedurende de afgelopen drie jaren;

    • c.

      minimaal 10 werknemers, bij de start van de groeiperiode, en maximaal 250 werknemers;

    • d.

      de ambitie en potentie om te groeien;

  • -

    Snelle groeiersprogramma: een programma van de provincie Overijssel waarbij begeleiding wordt geboden aan snel groeiende bedrijven met de ambitie om deze bedrijven naar het volgende niveau te brengen.

  • -

    groeiplan: een plan van een snel groeiend bedrijf waarin is opgenomen welke activiteiten dan wel investeringen een bedrijf de komende periode moet uitvoeren om de beoogde groei te realiseren.

Artikel 6.31.2 Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor activiteiten die opgenomen zijn in het groeiplan van het snel groeiende bedrijf.

Artikel 6.31.3 Criteria

Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 6.31.2 voldoet aan de volgende criteria:

  • a.

    de aanvrager is een snel groeiend bedrijf die gevestigd is in Overijssel;

  • b.

    de aanvrager is deelnemer van het Snelle groeiersprogramma van de Provincie Overijssel;

  • c.

    de activiteiten dragen bij aan de groei en toekomstbestendigheid van de aanvrager;

  • d.

    de subsidie voldoet aan de Algemene de-minimisverordening.

Artikel 6.31.4 Grondslag subsidie

De subsidie bedraagt maximaal 30% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 20.000,- per aanvraag.

Artikel 6.31.5 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    De aanvrager maakt bij de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier snel groeiende bedrijven.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 1.2.1 tweede lid overlegt de aanvrager bij de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 6.31.2 een projectplan waarin is omschreven welke activiteiten uitgevoerd gaan worden en hoe die activiteiten bijdragen aan de groei en toekomstbestendigheid van de snel groeiende onderneming.

Artikel 6.31.6 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.

Artikel 6.31.7 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening

In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag om subsidie ontvangen moet zijn uiterlijk 1 oktober 2019 vóór 17.00 uur.

Artikel 6.31.8 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 1.4.1 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie als de aanvrager al subsidie heeft ontvangen op basis van deze paragraaf.

Artikel 6.31.9 Verplichtingen subsidieontvanger

In aanvulling op de artikelen 1.4.1 tot en met 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de activiteiten binnen twee jaar na subsidievaststelling te hebben uitgevoerd;

  • b.

    zich te committeren en actief bij te dragen aan het Snelle groeiersprogramma;

  • c.

    deel te nemen aan de evaluatie van de provincie.

Artikel II

Inwerkingtreding:

Dit besluit treedt in werking 1 dag na publicatie in het provinciaal blad.

Gedeputeerde Staten voornoemd.

Naar boven