2e partiele wijziging Natuurbeheerplan 2018, provincie Noord-Brabant

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

 

Gelet op artikel 7 van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Noord-Brabant en artikel 2.1 van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant en het Besluit Subsidieregeling Natuur- en landschap 2016;

 

Overwegende dat jaarlijks verzoeken ingediend kunnen worden tot wijziging van het natuurbeheertype zoals dat voor een perceel is vastgelegd in het natuurbeheerplan;

 

Overwegende dat jaarlijks fouten worden gecorrigeerd en dat periodiek de begrenzing van het natuurbeheerplan wordt aangepast aan de wijzigingen die vanuit het ruimtelijke spoor hebben plaatsgevonden in het Natuur Netwerk Brabant (NNB, dit is de voormalige EHS en EVZ).

 

Besluiten vast te stellen,

Artikel I Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek door externe organisaties of personen.

 

besluiten :

het Natuurbeheerplan 2018 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

1.1 (nr. 1) Gemeente Aalburg en Woudrichem. Pompveld.

 

Het Brabants Landschap verzoekt een wijziging van de ambitiekaart voor het gebied Pompveld en Andelsch Broek. Er wordt gestreefd naar het realiseren van verschillende doelen, o.a. Natura 2000 instandhoudingsdoelstellingen, herstel van Natte natuurparel Pompveld, vervolmaken van de realisatie van het NNB en waterberging. Het inrichtingsplan ‘Pompveld-Andelsch Broek; Pompen of verdrogen’ (Breeuwer-Spierings et al 2014) ligt aan dit wijzigingsverzoek ten grondslag.

Het betreft:

  • a)

    voor een perceel boscompensatie, ten zuiden van de Kooiweg en ten oosten van de lage Oldersdijk, met ambitietype ‘Zoekgebied 7 Helvoirts broek Pompveld’ wordt een wijziging in N14.03 Haagbeuken- en essenbos voorgesteld.

  • b)

    voor het gebied Andelsch broek, ten noorden van de weg Midgraaf en ten westen van de Potkade, wordt voor het zuidelijk gelegen deel het ambitietype N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland voorgesteld. In het noordelijk gelegen deel van het perceel verwacht men na inrichting met name N10.02 Vochtig hooiland te kunnen realiseren, en mogelijk zelfs lokaal N10.01 Nat schraalland.

  • c)

    Ten behoeve van de interne verbinding Pompveld en de gerelateerde instandhoudingsdoelstellingen wordt een aanpassing van N14.03 Haagbeuken- en essenbos naar N10.02 Vochtig hooiland voor een 3-tal kleine percelen in de kern van het gebied voorgesteld.

  • d)

    voor het gebied dat in het noorden wordt begrensd door de weg Eendenveld, in het westen de hoge Oldersdijk en de Kooiweg in het zuiden wordt een combinatie van N10.01 Nat schraalland en N05.01 Moeras voorgesteld. Dit in plaats van ambitietypen N10.02 Vochtig hooiland en N14.03 Haagbeuken- en essenbos. Dit voorstel beoogt een bijdrage te leveren aan de kwaliteit en samenhang van het NNB en het behalen van de geformuleerde Natura 2000 instandhoudingsdoelstellingen.

 

Reactie GS:

Ad a) Omdat de bovengrond van het perceel naar verwachting zeer rijk aan voedingsstoffen is blijken de schrale graslanden geen realistisch ambitietypen. Omdat N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland niet past in de visie van de provincie voor het Poldergebied Land van Altena zijn wij van mening dat het voorgestelde type N14.03 Haagbeuken- en essenbos een realistisch alternatief is.

Ad b) Het voorgestelde ambitietypen N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en N10.02 Vochtig hooiland blijken de meest realistische ambitietypen te zijn voor het in te richten gebied. De ambitiekaart wordt conform het voorstel gewijzigd. Omdat er pas na inrichting kan worden bepaald waar en of het ambitietype N10.01 Nat schraalland gerealiseerd is wordt deze niet in de ambitiekaart aangepast. Na inrichting is het mogelijk een wijzigingsverzoek in te dienen voor deze locaties.

Ad c) het drietal gebieden vormen als N10.02 Vochtig hooiland een geschikter habitat voor o.a. de Grote modderkruiper en Waterspitsmuis dan het huidige ambitietype, waarbij de interne verbinding van het Pompveld via Andelsch Broek verbeterd wordt. Op termijn komt zelfs de verbinding richting Kornsche Boezem via een reeds gerealiseerd EVZ in beeld. Het ambitietype voor de drie percelen wordt gewijzigd naar N10.02 Vochtig hooiland.

Ad d) De inrichtingswerkzaamheden zorgen voor een verlaging van het perceel tot 1.60 – NAP. Dit is noodzakelijk om de doelstellingen ten aanzien van o.a. Grote modderkruiper en Bittervoorn te kunnen realiseren. De voorgestelde ambitietypen vormen een realistisch alternatief. Het ambitietype wordt gewijzigd naar N10.01 Nat schraalland (zuidelijk deel van het perceel) en N05.01 Moeras (noordelijk deel van perceel).

 

Wij hebben de ambitiekaart gewijzigd.

 

1.2 (nr. 2) Gemeente Eersel. Bureau van Nierop. 

 

Bureau van Nierop vraagt voor deelnemer Villa d’Arto welke beheersubsidies mogelijk zijn voor een 3-tal percelen die door het GOB beschikt zijn.

 

Reactie GS:

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft ons gemeld dat de percelen in eigendom van Villa d’Arto inmiddels formeel zijn omgevormd naar natuur en geborgd door middel van een kwalitatieve verplichting. Een inrichtingssubsidie bleek niet noodzakelijk omdat men al aan het ambitietype N01.04 Zand- en kalklandschap voldeed.

Wij nemen het natuurbeheertype N01.04 Zand- en kalklandschap over op de beheertypenkaart.

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.

 

1.3 (nr. 3) Gemeente Goirle. De Hoevens.

 

Natuur Collectief Brabant vraagt namens haar deelnemer Landgoed de Hoevens een aanpassing van de beheertypen- en ambitiekaart. Het betreft een perceel dat langs de beek de Leij ligt en momenteel als N10.01 Nat schraalland en N05.01 Moeras is begrensd. Naar aanleiding van een inventarisatie uitgevoerd door Ecologisch Adviesbureau Cools (‘Orchideeën in het Riels Laag en Landgoed Hoevens in 2012, 2013, 2014 en 2017’) en een vegetatiekartering door Ecologisch adviesbureau Natuurbalans-Limes Divergens (4-9-2017) wordt voorgesteld het noordoostelijke deel van perceel Goirle H30 te wijzigen naar N06.04 Vochtige heide.

 

Reactie GS:

Landgoed de Hoevens zet zich al jaren in voor de ontwikkeling van natuur. Het is fijn te horen dat het huidige beheer zulke mooie resultaten levert op gebied van natuurkwaliteit en biodiversiteit. De aanwezigheid van soorten als o.a. Dopheide, Bruine snavelbies, Moeraswolfsklauw, Klokjesgentiaan, Kleine zonnedauw, en verschillende Dactylorhiza soorten tonen aan dat dit deel van het perceel zich heeft ontwikkeld tot het natuurtype N06.04 Vochtige heide. Omdat het gaat om een wijziging waarbij de reeds aanwezige hoge natuurkwaliteit en biodiversiteit behouden blijft, en verder ontwikkeld kan worden gaan wij akkoord met de voorgestelde wijziging.

 

Wij hebben de ambitiekaart en beheertypenkaart gewijzigd.

 

1.4 (nr. 4) Gemeente Hilvarenbeek. Gorp en Roovert.

 

Dhr. van Puijenbroek verzoekt voor het Landgoed Gorp en Roovert een aantal wijzigingen van beheertypen- en ambitiekaart. De wijzigingen hebben betrekking op de volgende onderdelen:

 

  • a.

    Toevoegen van een aantal landschapselementen Laan in bestaande natuur aan het NNB. Het betreft 10 elementen waarbij het verzoek is om het omzetten van een natuurbeheertype bos naar landschapsbeheertype L01.07 Laan.

  • b.

    Wijziging van de ambitiekaart en beheertypenkaart naar N06.04 Vochtige heide, N06.06 Zuur ven en hoogveenven, N07.01 Droge heide, N15.02 Dennen-, eiken- en beukenbos, N16.04 Vochtig bos met productie en N17.06 Vochtig en hellinghakhout voor terreinen langs de Rovertsche Leij en N06.04 Vochtige heide en N07.01 Droge heide in het gebied Beeksche Heide.

 

Reactie GS: Wij besluiten hierover als volgt:

Ad a. Wij wijzen dit verzoek af. Bij de evaluatie van het Natuurbeheerplan in

2014 hebben wij besloten dat wij geen bestaande landschapselementen aan bestaande natuur kunnen toevoegen, vanwege het ontbreken van beschikbaar beheerbudget. Wij zien in dit verzoek geen aanleiding om hier van af te wijken.

Ad b. Wij stemmen in met dit verzoek. De gevraagde wijzigingen geven aan dat er sprake is van een aanzienlijke kwaliteitsverbetering van het NNB en tot verhoging van de biodiversiteit. Wij wijzigen de ambitie van N16.03 Droog bos met productie naar N16.04 Vochtig bos met productie, N06.04 Vochtige heide, N06.06 Zuur ven en hoogveenven, N07.01 Droge heide, N15.02 Dennen-, eiken- en beukenbos, en N17.06 Vochtig en hellinghakhout.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.

 

1.5 (nr. 5) Gemeenten Vught en Heusden. Vlijmens Ven.

 

Natuurmonumenten verzoekt om voor dit gebied de beheertypenkaart in overeenstemming te brengen met de situatie in het veld, conform een beheertypenkaart die Natuurmonumenten heeft aangeleverd. Recent zijn in het Vlijmens Ven diverse inrichtingsmaatregelen getroffen. Hierdoor is op grote schaal een ontwikkeling in gang gezet richting N10.01 Nat schraalland. De vegetatie op de kades aangelegd voor Howabo ontwikkelt zich richting N12.03 Glanshaverhooiland.

 

Reactie GS: Op basis van de aangeleverde informatie passen wij de beheertypenkaart aan. De afgegraven delen in het gebied ontwikkelen zich snel richting N10.01 Nat schraalland, mede als gevolg van het aanbrengen van plagsel afkomstig uit gebieden met Nat schraalland. De kades aangelegd voor Howabo , zijn zoals door Natuurmonumenten is aangegeven afgewerkt met een schrale bovenlaag en ingezaaid met een graszaadmengsel met o.a. grote pimpernel. De verwachting is dat de vegetatie zich de komende periode snel ontwikkelt tot N12.03 Glanshaverhooiland. Op de niet afgegraven delen vindt verschraling plaats door middel van uitmijning. De resultaten hiervan laten nog wel even op zich wachten. Deze stukken dienen de aanduiding N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland te krijgen. Wij stemmen in met alle wijzigingen.

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd.

 

1.6 (nr. 6)  Gemeente Woensdrecht. Perceel Putseweg Ossendrecht.

 

Waterschap Brabantse Delta verzoekt om duidelijkheid te willen geven over de status van perceel OSD00 B1461 in Ossendrecht aan de Putseweg. Dit in verband met de wens het perceel als onderdeel van de Calfvense Bosloop te willen realiseren.

 

Reactie GS: In 2010 zijn in het project Jagersrust een aantal deelgebieden begrensd als NNB. Voor deelgebied 4 is destijds afgesproken dat geen beroep gedaan zal worden op rijks- of provinciale middelen om NNB te realiseren. Zodoende is de aanduiding Bestaande natuur - “Natuur door derden” toegevoegd. Nadien heeft geen verdere invulling met natuur plaatsgevonden. Er is tevens geen zicht op financiering door een partij.

Om de realisatie van het NNB ter plaatse mogelijk te maken wijzigen wij de aanduiding naar Nieuwe Natuur. Hiermee kan het GOB subsidie gaan verlenen. Wij wijzigen de ambitiekaart naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.

 

Wij hebben de ambitiekaart gewijzigd en het label aangepast naar nieuwe natuur.

Artikel II Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek van het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB).

 

besluiten :

het Natuurbeheerplan 2018 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

2.1 (nr. 7) Gemeente Bergeijk. Landbouwperceel.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant geeft aan dat er sprake is van een fout op de beheertypen- en ambitiekaart. Het betreffende perceel (Westerhoven C470) bestaat uit een akker in landbouwkundig gebruik maar staat aangeduid als bestaande natuur met type N16.03 Droog bos met productie in zowel beheertypenkaart als ambitiekaart.

 

Reactie GS:

Het perceel betreft een landbouwperceel dat per vergissing is aangewezen als bestaande natuur met type N16.03 Droog bos met productie. Om dit te herstellen wordt het perceel aangeduid als bestaande natuur enclave, waarmee het subsidiabel wordt.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

2.2 (nr. 8) Gemeente Bernheze. Landgoed Zwanenburg.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft in de gemeente Bernheze een beschikking afgegeven die voor een deel afwijkt van het Natuurbeheerplan. Het betreft een deel van perceel F1352 waar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland is beschikt in plaats van N10.01 Nat schraalland.

 

Reactie GS: De argumenten die het Groen Ontwikkelfonds Brabant benoemt voor de afwijking zijn de hoge aanwezige fosfaatverzadiging en de onmogelijkheid om de bouwvoor te gaan afgraven. Door afgraven zou het perceeloppervlak dat grenst aan de Aa te laag komen te liggen voor Nat schraalland.

Wij stemmen vanuit de argumentatie in met de wijziging en veranderen het natuurbeheertype op de ambitiekaart.

 

Wij hebben de ambitiekaart gewijzigd.

 

2.3 (nr. 9) Gemeente Grave, afwijken van ambitie.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant verzoekt de ambitiekaart te willen wijzigen naar aanleiding van een beschikking van een subsidieaanvraag voor N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland in plaats van het huidige ambitietype N01.04 Zand- en kalklandschap. Daarmee wordt afgeweken van het natuurbeheertype op de ambitiekaart.

 

Reactie GS:

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid om in afwijking van ambitiekaart te beschikken voor een ander natuurbeheertype. Het betreft hier een klein gebied dat door de eigenaar grotendeel als grasland wordt beheerd. Omdat het om zelfrealisatie gaat is grootschalig procesnatuur hier dan ook niet haalbaar. In het natste deel van het projectgebied is in het verleden een meander aan de Hoge Raam aangelegd. Het ambitietype N12.02 kruiden- en faunarijk grasland lijkt hier voorlopig het hoogst haalbare natuurtypen.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.

 

2.4 (nr. 10) Gemeente Heeze-Leende. Saanenhof, Wanders.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft ons gemeld dat het perceel Heeze F4296 in eigendom van dhr. Wanders, met ambitie Zoekgebied 1, invulling heeft gekregen als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en als zodanig is ingericht. Tevens is een deel van het perceel Heeze C3609, Zoekgebied 1, ingericht als Kruiden- en faunarijk grasland. Het resterende deel van perceel Heeze C3609 heeft het ambitietype N10.02 Vochtig hooiland en is als zodanig ingericht.

 

Reactie GS:

Zoekgebied 1 is een gebied waar geen belangwekkende cultuurhistorische waarden van toepassing zijn. Dit geeft ruimte aan de keuze voor een natuurbeheertype. Wij nemen het natuurbeheertype N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en

N10.02 Vochtig hooiland over op de beheertypenkaart en ambitiekaart.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.

 

2.5 (nr. 11) Nuenen. Nuenens Broek, Paaihurken.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant verzoekt een afwijkende beschikking door te willen voeren in het Natuurbeheerplan. Het betreft een kleine afwijking in het Nuenens Broek aan de Paaihurken op verzoek van Brabants Landschap.

 

Reactie GS: een perceel zal door Brabants Landschap worden ingericht voor N10.02 Vochtig hooiland. Een klein gedeelte ter grootte van 0.14 ha aan de zuidrand echter niet, dit is de afwijking van de ambitiekaart. Hier kiest men voor N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland in verband met het praktische beheer en de te bereiken overgang van beide types in elkaar.

Wij stemmen in met de wijziging.

 

Wij hebben de ambitiekaart gewijzigd.

 

2.6 (nr. 12) Gemeente Steenbergen. Het Leeg.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft een subsidie aanvraag beschikt voor dhr. den Haan met natuurbeheertype N12.02 Kruiden- en faunarijk

grasland en N10.02 Vochtig hooiland. Daarmee wordt gedeeltelijk afgeweken van het natuurbeheertype op de ambitiekaart. Het Groen Ontwikkelfonds Brabant verzoekt de ambitiekaart te willen wijzigen.

 

Reactie GS:

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft bevoegdheid om in afwijking van ambitiekaart te beschikken voor een ander natuurbeheertype. Een deel van de beschikte aanvraag betreft ambitietypen N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland waar de ambitie momenteel N10.02 Vochtig hooiland is. Het betreft hier een hoger gelegen oud dijklichaam met een zandweg. Vochtig hooiland is op deze locatie inderdaad niet haalbaar. Tevens is met de provincie afgesproken dat in het project het Leeg de prioriteit van de terreinbeheerders in de kern van het gebied ligt met hoge ambitietypen. De buitenste schil biedt ruimte voor de lagere ambitietypen waardoor zelfrealisatie door particulieren mogelijk wordt.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.

 

2.7 (nr. 13) Gemeente Tilburg. Udenhout, Van Iersel-Lieftink.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant verzoekt voor de aanvraag van van Iersel-Liefting gelegen in de Brand, westzijde, de percelen om te zetten van niet ingericht naar ingericht. Het Groen Ontwikkelfonds Brabant meldt dat de inrichting is afgerond.

Reactie GS: de inrichting naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland heeft plaatsgevonden en is conform de ambitie. Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangegeven.

 

Daarnaast constateren wij ambtshalve dat de percelen die ten zuiden van de genoemde percelen langs de Zandley, eveneens zijn ingericht. Het betreft percelen in eigendom en beheer van Brabants Landschap. Omdat het project de Brand is afgerond wijzigen wij deze percelen van niet naar wel ingericht met het natuurbeheertype N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangegeven.

 

2.8 (nr. 14) Gemeente Woensdrecht. Noordpolder.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft ons gemeld dat de percelen in eigendom van dhr. de Jong in natte natuurparel Noordpolder Ossendrecht inmiddels zijn ingericht als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en N10.02 Vochtig hooiland.

 

Reactie GS:

Wij nemen het natuurbeheertype N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en

N10.02 Vochtig hooiland over op de beheertypenkaart en ambitiekaart.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel aangegeven.

Artikel III Ambtshalve wijzigingen

 

besluiten :

het Natuurbeheerplan 2018 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

3.1 (nr. 15) Algemeen. Wijzigen recreatietype in openstellingsbijdrage.

 

Vanuit overleg in IPO verband is de mogelijkheid geboden voor het vervangen van het recreatietype. Wij kiezen voor het vervangen van de aanduiding recreatietype in de openstellingsbijdrage. Binnen de openstellingsbijdrage kiezen wij voor de voorzieningenbijdrage (code 1). Daarmee kiezen wij niet voor de toezichtsbijdrage.

Wij hebben voor alle percelen met een N type een kolom met de aanduiding voorzieningenbijdrage opgenomen.

 

Wij hebben de aanduiding voorzieningenbijdrage opgenomen voor alle N percelen.

 

3.2 (nr. 16) Algemeen. Uitbreiding aanduiding van enclaves. 

 

In het besluit 1e partiele wijziging Natuurbeheerplan 2018 van 12 december 2017, hebben wij enclaves in bestaande natuur van het label bestaande natuur-enclaves voorzien. Het betrof ongeveer 300 ha. Deze oppervlakte blijkt nog niet als natuur te zijn gerealiseerd. Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft door middel van het Investeringsreglement dat door GS is vastgesteld, de mogelijkheid de percelen met deze aanduiding van functieveranderings- of inrichtingssubsidie te voorzien.

Vanuit het Groen Ontwikkelfonds Brabant bestaat de behoefte een grotere oppervlakte enclaves te kunnen subsidieren. Vandaar dat wij het oppervlak nu uitbreiden naar ongeveer 1300 ha. De percelen die in de 1300 ha liggen, zijn door de waterschappen en de terreinbeheerders, in overleg met de provincie, aangemerkt als ecologisch of hydrologisch van evident belang. Ze maken een niet te missen onderdeel uit van het NNB en zouden daarmee gerealiseerd moeten worden als natuur. Het huidige grondgebruik bestaat doorgaans uit landbouw.

 

Wij hebben de geselecteerde ongeveer 1300 ha voorzien van het label BN-ENC.

Wij hebben in voorkomende gevallen de beheertypenkaart gewijzigd in N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur en het label subsidiabel nee toegevoegd.

 

3.2 (nr. 17) Algemeen. Hoogstamboomgaarden, niet meer subsidiabel.  

 

In de 1e partiele wijziging van het Natuurbeheerplan 2018, GS besluit van 12 december 2017, hebben wij in deelbesluit nr. 16 vastgesteld dat L01.09 Hoogstamboomgaard geen belangwekkende extra biodiversiteit oplevert. Vandaar dat wij dit landschapstype niet meer openstellen voor beheervergoeding.

Wij effectueren dit met dit besluit door in Brabant het type L01.09 op niet subsidiabel te stellen voor beheer. Het is mogelijk een wijzigingsverzoek in te dienen om dit type te wijzigen naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland, waarvoor wél beheervergoeding kan worden verleend.

 

Wij hebben het label gewijzigd in niet subsidiabel.

 

3.3 (nr. 18) Gemeente Gemert-Bakel. 2 bospercelen.

 

Wij constateren dat voor de kadastrale percelen BKL02 K1413 en BKL02 K1414 een verkeerd natuurbeheertype op zowel de beheertypenkaart als ook de ambitiekaart is opgenomen. Uit luchtfoto’s is af te leiden dat beide percelen sinds het jaar 2000 bebost zijn. Wij zullen de beheertypenkaart wijzigen en het natuurbeheertype N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar Natuur (inrichting) om te zetten naar N16.03 Droog bos met productie. De ambitiekaart veranderd van N12.02 Kruiden en faunarijk grasland naar N15.02 Dennen- Eiken- en beukenbos.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

3.4 (nr. 19) Gemeente Reusel-de Mierden. Reuseldal, Subsidiabel maken van percelen.

 

In ons besluit van september 2017 (Natuurbeheerplan 2018) is voor 115 ha in het Reuseldal ambtshalve de beheertypenkaart gewijzigd van de onjuiste aanduiding ingericht naar de juiste aanduiding niet ingericht (N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur). Per abuis is deze omzetting uitgevoerd voor alle percelen in dit deel van het Reuseldal. Naast de genoemde 115 ha zijn dit nog ongeveer 20 ha. Voor de beheerder vervalt voor de ingerichte ongeveer 20 ha de basis voor subsidieverlening voor beheer. Dit is onjuist en wordt nu hersteld.

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja toegevoegd.

 

3.5 (nr. 20) Gemeente Someren. Vogelasiel. Bestemmingsplan.

 

Wij nemen voor een natuurcompensatieperceel in de gemeente Someren het ambitietype N15.02 Dennen-, eiken- en beukenbos op in beide kaarten van het Natuurbeheerplan. Dit komt overeen met het aangrenzende ambitietype in de bestaande NNB.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label niet subsidiabel aangegeven.

Artikel IV periodieke aanpassing natuurbeheerplan aan grenswijzigingen in het ruimtelijke spoor.

 

besluiten :

het Natuurbeheerplan 2018, volgend op de wijziging van de Verordening ruimte 2014, overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

4.1 (nr. 21) Gemeente Bergeijk. Golfbaan de Paal.

 

Recreatiegebied de Paal zal worden uitgebreid met een 18 holes golfbaan. Hiervoor is in een saldobenadering uitgewerkt welk deel van het NNB zal worden aangetast en welk deel aan het NNB zal worden toegevoegd. De toevoeging is meer dan uit natuurcompensatie oogpunt verplicht is. Daarmee wordt natuurwinst bereikt. De motivatie is opgenomen in de vastgestelde wijziging van de Verordening ruimte. Wij nemen deze over.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label BN-NC toegevoegd.

 

4.2 (nr. 22) Gemeente Gemert-Bakel. Grenswijziging vanuit de gemeente.

 

Bij behandeling van het plan Buitengebied van Gemert-Bakel blijkt op het kadastraal perceel Gemert O873 een klein deel van een bebouwd terrein nog een NNB aanduiding te liggen. Dit betreft een kaartfout die wij bij deze herstellen.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.3 (nr. 23) Gemeente Gemert-Bakel. NNB verwijdering.

 

In Gemert-Bakel aan Milschot 53 in de Mortel is een klein gedeelte NNB verwijderd van een agrarisch bouwvlak. De gemeente Gemert-Bakel heeft dit in een bestemmingsplan vastgesteld.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.4 (nr. 24)  Gemeente Goirle. Turnhoutsebaan.

 

De gemeente Goirle wijzigt in verband met het bestemmingsplan Turnhoutsebaan 26a t/m 32 in Goirle de begrenzing van het NNB. Het betreft de begrenzing van een bedrijfsterrein. De gemeente heeft ervoor gekozen om financiele compensatie toe te passen. Wij hebben hiermee ingestemd en nemen de wijzigingen hierbij op in het Natuurbeheerplan.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.5 (nr. 25) Gemeente Helmond. Horst 27, hockeyclub.

 

De gemeente Helmond wijzigt in verband met het bestemmingsplan buitengebied Helmond Horst 27, Hockeyclub, de begrenzing van het NNB. Een bosje wordt verwijderd en gecompenseerd in de naastgelegen EVZ. Wij hebben hiermee ingestemd en nemen de wijzigingen hierbij op in het Natuurbeheerplan.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.6 (nr. 26) Gemeente Oisterwijk. Sportpark den Donk.

 

De gemeente Oisterwijk heeft in verband met het bestemmingsplan Sportpark den Donk een klein gedeelte van het NNB verwijderd. Het betreft de uitbreiding van parkeerplaatsen. De gemeente heeft ervoor gekozen om financiele compensatie toe te passen. Wij hebben hiermee ingestemd en nemen de wijzigingen hierbij op in het Natuurbeheerplan.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.7 (nr. 27) Gemeente Someren. NNB op bouwblok.

 

Aan de Kerkendijk 143 in Someren is een klein deel NNB op een bouwblok verwijderd. De gemeente Someren heeft een bestemmingsplan vastgesteld waar deze NNB verwijdering onderdeel van uitmaakt.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.8 (nr. 28) Gemeente Valkenswaard. NNB verwijdering Borkel.

 

Aan Dorpsstraat 65 in Borkel is een klein gedeelte NNB van een woonbestemming verwijderd. De gemeente heeft dit in een bestemmingsplan vastgesteld.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.9 (nr. 29) Gemeente Vught. Monument Kamp Vught.

 

De uitbreiding van het Nationaal Monument Kamp Vught is gedeeltelijk geprojecteerd binnen het NNB. Door het toepassen van een kleinschalige ingreep is het NNB gewijzigd vastgesteld. Wij nemen de wijziging over. Er wordt een financiele compensatie toegepast.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

Artikel V Agrarisch natuurbeheer.

 

besluiten :

het Natuurbeheerplan 2018 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

5.1 (nr. 30) Algemeen, Wijzigingen voor agrarisch natuurbeheer.

 

Voor het onderdeel agrarisch natuur- en landschapsbeheer in het provinciaal natuurbeheerplan 2019, zijn twee wijzigingen aan de orde; Kaartwijzigingen en aanpassingen van de plantekst. De plantekst wijziging is als een technische wijziging aan te merken.

 

Plankaart

 

Voor het agrarisch natuur en landschapsbeheer zijn eerder leefgebieden agrarische soorten bepaald.

Deze leefgebieden zijn mede middels een gebiedsproces tot stand gekomen en op kaart begrensd. Binnen deze leefgebieden wordt het subsidie-instrument in gezet voor de specifieke diersoorten van het agrarisch leefgebied.

De agrarische collectieven hebben gevraagd om aan een aantal van deze leefgebieden, enkele percelen en gebieden toe te voegen. Deze wijzigingen van de leefgebieden agrarisch natuurbeheer hebben naast het agrarisch natuurbeheer zelf, geen verdere gevolgen en worden overgenomen. Het betreft toevoegingen uit het verzoek: De leefgebieden Open Akkerlandschap bij Roosendaal en Rucphen. Leefgebied droge dooradering bij Alphen Chaam. Het leefgebied open akkerlandschap klei bij Moerdijk. Als laatste wordt aan het leefgebied open akkerlandschap zand een perceel toegevoegd nabij St. Anthonis.

 

In een aantal andere gevallen heeft het verzoek om aan de leefgebieden percelen toe te voegen wel gevolgen. Het gaat hier om het verzoek gronden ten behoeve van het agrarisch natuurbeheer, uit het NNB te halen. Deze verzoeken zijn niet onderbouwd. Bovendien blijkt er geen instemming uit met de eigenaar of gebiedspartner welke horen bij een dergelijk verzoek de NNB begrenzing te wijzigen. Deze verzoeken worden niet overgenomen. Het betreft hier: leefgebied open grasland bij Woudrichem, leefgebied open akkerlandschap zand Alphen-Chaam, leefgebied Open akkerlandschap zand aan de Volkelseweg.

 

Als laatste is sprake van een 8-tal percelen gelegen in de NNB met de aanduiding bestaande natuur.

Landgoed de Pannenhoef, Valkenhorst, Grote Slink Gemert-Bakel. Ondanks dat deze percelen nu niet als ingerichte natuur kunnen worden beschouwd volgt voor deze categorie gronden binnen de NNB nog een afweging of deze alsnog voor inrichting naar natuur in aanmerking komen. Zolang die afweging nog niet is gemaakt wordt het agrarisch natuur beheer niet als geschikt gezien op deze specifieke locaties.

 

Plantekst

 

Paragraaf 4.3

Door het collectief Deltaplan is ingebracht, dat zij in het werkgebied Maasheggen mogelijkheden zien om extra inzet te leveren voor het akkervogelbeheer. Ook nu landelijk meer middelen beschikbaar zijn specifiek voor de boerenlandvogels. In overleg is besloten dat het collectief Deltaplan voor het akkervogelbeheer in het Maasheggengebied een voorstel inbrengt voor akkervogelbeheer specifiek op vogelakkers.

Wij stemmen in met een aanpassing van de plantekst met betrekking voor akkervogelbeheer op voorwaarde dat hiervoor bij de aanvraag een nadere onderbouwing van de maatregelen en het vogelakkerbeheer wordt geleverd. De aanpassing is verwoord in de eerste rij onder het kopje ‘Akker’ in onderstaand overzicht.

 

Akker

Maximaal vijf lokaties met een maximum van 21 ha. in te richten voor akkervogel beheer. Hiervoor per locatie een inrichtingsplan ter onderbouwing bij de aanvraag op te leveren.

Maximaal éen locatie (minimaal 1 ha groot) per deelgebied vlakdekkend akkerflorabeheer

Een beoordeling van een deskundige van de locatie als geschikt voor vlakdekkend akkerflorabeheer met inrichtingsvoorstel

 

Paragraaf 4.5

Basis voor het stelsel van het agrarisch natuurbeheer is de door de EU goedgekeurde catalogus groen blauwe diensten. Daarnaast is een landelijke koppeltabel opgemaakt, die voor het agrarisch natuur en landschapsbeheer samenhang in de onderdelen van de catalogus aanbrengt en onderdeel is van de subsidieregeling SVNL.

In overleg met alle landelijke partijen wordt nu een vereenvoudiging van deze koppeltabel voorgesteld. Na enkele jaren dat de regeling nu uitgevoerd wordt kunnen we deze op enkele onderdelen vereenvoudigen.

Met de aanpassing kan de administratieve last voor de collectieven en de uitvoerende dienst worden verkleind. Aangezien de koppeltabel gerelateerd is aan paragraaf 4.5 uit het provinciaal natuurbeheerplan zal naast de koppeltabel ook paragraaf 4.5. aangepast worden.

 

Paragraaf 4.5 Natuurbeheerplan 2019

 

De onderstaande tabel zal door RVO.nl gebruikt worden om de gebiedsaanvraag te toetsen. Voor beheerfuncties die niet in deze tabel voorkomen wordt geen subsidie verleend. Voor de vermelde beheerfuncties kan een aanvraag ingediend worden. De categorie Water is facultatief bij de gebiedsaanvraag.

 

Leefgebied

Agrarisch deelgebied

 

Beheerfunctie CGBD

Open grasland

Open grasland natte dooradering

F01.12 Optimaliseren foerageer broed en opgroei mogelijkheden

 

F01.15 Creëren Nat biotoop

 

 

 

Open Akkerland

Open Akkerlandschap

op klei met natte dooradering

F01.11 Creëren foerageergebied

 

F01.13 Optimaliseren voortplantingsmogelijkheden

 

 

 

Open Akkerland

Open Akkerlandschap op Zand

F01.11 Creëren foerageergebied

 

F01.13 Optimaliseren voortplantingsmogelijkheden

 

 

 

Natte dooradering

Natte dooradering Laagveen

F01.12 Optimaliseren foerageer broed en opgroei mogelijkheden

 

F01.14 Verschralen

 

 

 

Droge dooradering

Droge dooradering Vochtig

F01.12 Optimaliseren foerageer broed en opgroei mogelijkheden

 

 

 

Droge dooradering

Droge dooradering Maasheggen

F01.12 Optimaliseren foerageer broed en opgroei mogelijkheden

 

 

 

Categorie Water

W’schap Brabantse Delta

F02.11 Waterberging

 

F02.12 Verbeteren

waterkwaliteit

 

F02.13 Vernatting

 

F02.14 Water vasthouden

 

 

 

Categorie Water

W’schap Rivierenland

F02.11 Waterberging

 

F02.12 Verbeteren

waterkwaliteit

 

F02.13 Vernatting

 

F02.14 Water vasthouden

 

 

 

Categorie Water

W’schap De Dommel

F02.11 Waterberging

 

F02.12 Verbeteren waterkwaliteit

 

F02.13 Vernatting

 

F02.14 Water vasthouden

 

 

 

Categorie Water

W’schap Aa en Maas

F02.11 Waterberging

 

F02.12 Verbeteren waterkwaliteit

 

F02.13 Vernatting

 

F02.14 Water vasthouden

 

Artikel VI Inwerkingtreding.

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel VII Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: 2e partiële wijziging natuurbeheerplan 2018.

 

’s-Hertogenbosch, 17 april 2018

Gedeputeerde Staten van Noord Brabant,

de voorzitter de

prof. dr. W.B.H.J. van de Donk

secretaris

drs. M.J.A. van Bijnen MBA

Bezwaar

Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:

 

Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant

Secretariaat van de hoor- en adviescommissie

Postbus 90151

5200 MC 's-Hertogenbosch

 

Wij verzoeken u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, de naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar.

Daarnaast vragen wij u vriendelijk om uw telefoonnummer te vermelden. Zo kan de provincie, indien aan de orde, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.

 

Voor meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften verwijzen wij u naar www.brabant.nl/rechtsmiddelen.

 

Het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie is bereikbaar op telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 16 en e mailadres bezwaar@brabant.nl. Wij wijzen u erop, dat het op dit moment nog niet mogelijk is om bezwaarschriften per e mail in te dienen, omdat dan de wettelijk voorgeschreven handtekening op het bezwaarschrift ontbreekt.

 

Voorlopige voorziening

Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's Hertogenbosch.

 

Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.

 

Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

Toelichting algemeen

1. Beleidskader Natuurbeheerplan.

 

Wij toetsen wijzigingsverzoeken aan de meerwaarde voor de kwaliteit van het Natuur Netwerk Brabant (NNB, voorheen EHS).

Een eventueel nieuw verzoek tot uitbreiding van het NNB zal in principe vergezeld moeten gaan van een evenredig verzoek tot vermindering elders. Daarbij valt het toevoegen van NNB in principe in de categorie provinciale NNB. Uitbreiding van het rijksdeel van het NNB is maar beperkt mogelijk.

Verder toetsen wij wijzigingsverzoeken op de hoogte van de (toekomstige) beheerkosten. Deze zullen realistisch dienen te zijn. De beschikbare middelen voor beheer dienen efficiënt door ons ingezet te worden.

 

Het Natuurbeheerplan omschrijft de actuele waarde en het kwaliteitsstreefbeeld voor de bestaande en nog te ontwikkelen natuurgebieden binnen de provincie

Noord-Brabant. Dit plan vormt de basis voor verwerving en inrichting van het NNB en het gesubsidieerde Natuurbeheer in de provincie.

Ook geeft het Natuurbeheerplan inzicht in de mogelijkheden voor het gesubsidieerde agrarisch natuur- en landschapsbeheer in onze provincie.

Door middel van regelmatige wijzigingen, zoals via dit besluit, passen wij met name de bijbehorende kaarten van het Natuurbeheerplan aan.

 

Het provinciale beleid voor subsidies voor behoud en ontwikkeling van natuurgebieden en landschappen is te vinden in de “Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant 2016” (SNL 2016 van 11 november 2017).

Het algemene beleid voor het natuurbeheer en het agrarische natuurbeheer is te vinden in “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016”.

Onderdelen van dit Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016” zijn de volgende:

De beheertypenkaart bevat de actueel voorkomende natuur in Brabant en vormt de grondslag voor de beheersubsidie in het kader van de subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Aangezien veranderingen optreden door beheer en ontwikkeling moet de beheertypenkaart periodiek worden geactualiseerd. Het verkrijgen van beheervergoeding is mogelijk via collectieven of een individuele aanvraag van minimaal 75 ha.

De ambitiekaart geeft het gewenste eindbeeld (ambitie) van het NNB in Brabant

weer. Ook in deze kaart kunnen wijzigingen optreden.

Zoekgebieden zijn een onderdeel van de ambitiekaart. In dergelijke zoekgebieden bestaat de keuze uit (meestal) 3 mogelijke ambitietypen.

Voor agrarisch natuurbeheer bestaan 2 kaartlagen die aangeven welke subsidiemogelijkheden in welk gebied beschikbaar kunnen zijn. Deze mogelijkheden verlopen alle via een Agrarisch natuurcollectief.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verleent functieveranderings- en inrichtingssubsidie ten behoeve van de realisatie van het NNB. Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid binnen een vastgesteld kader (zie de site van het GOB) functieveranderings- en inrichtingssubsidie te mogen verlenen voor een perceel met gewijzigde ambitie ten opzicht van het geldende Natuurbeheerplan. Tevens is het Groen Ontwikkelfonds Brabant bevoegd dergelijke subsidie te verlenen voor percelen tot 5 ha. aansluitend aan het rijksdeel van het NNB en voor percelen tot 25 ha. aansluitend aan het provinciale deel van het NNB.

Wij voeren de wijzigingen volgend op de subsidieverlening door het Groen Ontwikkelfonds Brabant door in het Natuurbeheerplan (en in de Verordening ruimte), zie hiervoor artikel 2.

 

2. Indienen wijzigingsverzoek en subsidiabiliteit .

 

De kaarten van het Natuurbeheerplan worden 3 keer per jaar aangepast. Het is voor eenieder mogelijk wijzigingsverzoeken in te dienen. De wijzigingsverzoeken zullen een ecologische of hydrologische onderbouwing moeten hebben.

De perioden van indienen zijn als volgt:

  • Indienen tot 1 januari van grenswijzigingen. Ontwerp besluit GS in april en definitief besluit GS in september. Beide besluiten zijn in samenhang met de Verordening ruimte.

  • Indienen tot 1 januari van wijziging natuurbeheertypen op de ambitiekaart en/of de beheertypenkaart. Besluit GS in april.

  • Indienen tot 1 mei van wijziging natuurbeheertypen op de ambitiekaart en/of de beheertypenkaart. Besluit GS in september.

  • Indienen tot 1 september van wijziging natuurbeheertypen op de ambitiekaart en/of de beheertypenkaart. Besluit GS in december.

 

Het GS besluit van september van ieder jaar is de basis voor het verlenen van beheersubsidie voor natuurbeheer in het daaropvolgende kalenderjaar. Het is mogelijk door GS nog een wijziging te laten vaststellen in december (met gevolg voor de te verlenen subsidie), maar de samenloop met de aanvraagperiode voor beheersubsidie van ½ november tot eind december maakt het in dit geval nodig in vooroverleg met de provincie te treden.

Het verlenen van subsidie is afhankelijk van o.a. cumulatie van beheervergoeding, continuatie van beheervergoeding en het op subsidiabel ja staan van het perceel in het Natuurbeheerplan (een zogenaamd label). De regelgeving voor continuatie en cumulatie is te vinden in het genoemde besluit SNL 2016 van de provincie.

 

3. Samenhang met de procedure Verordening ruimte.

 

Artikel 4.5 van de Verordening ruimte biedt ons de mogelijkheid de begrenzing

van het NNB aan te passen ten einde de ecologische samenhang te verbeteren,

("wijziging op basis van ecologische gronden"). De ecologische beoordeling van verzoeken van derden die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een wijziging (lees: uitbreiding of verkleining) van de begrenzing van het NNB vindt plaats in het Natuurbeheerplan. Daar waar aanleiding bestaat aan de verzoeken tegemoet te komen, wordt gelijktijdig besloten tot aanpassing van de grenzen van de NNB begrenzing in de Verordening ruimte. Deze grenzen zijn te vinden op de themakaart “natuur en landschap”. Omdat aan het besluit tot wijziging van de Verordening ruimte vanuit wetgeving andere eisen worden gesteld is dit een apart besluit met een eigen procedure. De besluiten zijn inhoudelijk geheel op elkaar afgestemd. De wijzigingen in de NNB-begrenzing in de Verordening ruimte zijn dan ook direct overgenomen c.q. gehanteerd in het Natuurbeheerplan 2018.

Voor alle duidelijkheid is in dit besluit ook steeds vermeld of er sprake is van

een wijziging in de Verordening ruimte. Dit biedt meer duidelijkheid aan belanghebbenden doordat er een op elkaar afgestemd standpunt in het kader van beide besluiten is. Het besluit tot wijziging van de NNB grens heeft daardoor zowel ruimtelijke betekenis als een bindende werking voor subsidie aanvragen. Het besluit leidt tot een grenswijziging op de themakaart “natuur en landschap”, behorende bij de Verordening ruimte en op de ambitiekaart in het Natuurbeheerplan.

 

4. Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB).

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid om voor percelen functieveranderingssubsidie en inrichtingssubsidie te verlenen binnen het door de provincie vastgestelde kader voor Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB). Een belangrijk onderdeel van dit kader is dat de functie van de grond in het NNB agrarisch blijft, met de toevoeging “natuur en landschapswaarden” en dus niet wordt omgezet naar de functie natuur. Een ander belangrijk aspect is dat de ONNB status bij het kadaster in een Kwalitatieve Verplichting op het perceel wordt vastgelegd. Na het inrichten van het perceel bestaat geen mogelijkheid voor beheersubsidie. Doel van het ONNB is dat er voor 50% natuurwaarden ontstaan en voor 50% landbouwkundige productie plaatsvindt. De natuurwaarden geven wij aan in het passende natuurbeheertype op de ambitiekaart en de beheertypenkaart. Op de beheertypenkaart wordt een B nummer opgenomen in plaats van een N nummer. Het B nummer geeft recht op relevante agrarische subsidies.

De overeenkomsten die het GOB onder de aanduiding ONNB voor percelen afsluit registreren wij in een aparte aanduiding in het Natuurbeheerplan, zie hiervoor de legenda. Daarmee zijn de percelen ingericht voor het NNB en is realisatie een feit.

 

5. Oppervlakte nieuwe natuur.

 

Dit besluit heeft voor de oppervlakte “nieuwe natuur” netto tot gevolg dat er geen wijziging in de oppervlakte “nieuwe natuur” van het NNB plaatsvindt.

Naar boven