Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2018, 2187 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2018, 2187 | Verordeningen |
Wijziging Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017
Paragraaf 1.1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1.8 komt als volgt te luiden:
Indien de te verstrekken subsidie staatssteun oplevert in de zin van artikel 107 eerste lid van het VWEU, dan kunnen Gedeputeerde Staten de subsidie alleen verstrekken indien voldaan wordt aan een Europese verordening op basis waarvan de subsidie toelaatbaar is verklaard.
Toelichting : Indien sprake kan zijn van staatssteun dan is in de betreffende subsidieparagraaf vermeld welke Europese verordening van toepassing is. Dit kan bijvoorbeeld de de-minimisverordening, de Algemene Vrijstellingsverordening( AGVV) of de Landbouwvrijstellingsverordening (LVV) zijn.
Subsidie op basis van de AGVV en de LVV kunnen alleen verstrekt worden als voldaan wordt aan de algemene en procedurele bepalingen zoals opgenomen in hoofdstuk 1 van de AGVV dan wel LVV en de betreffende van toepassing zijnde artikelen. Dit betekent in iedere geval dat de subsidie een stimulerend effect moet hebben. Ingeval van de AGVV betekent dit dat de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd nog niet zijn gestart. Ingeval van de LVV zijn de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd nog niet gestart en starten pas nadat de subsidie is verleend.
De subsidieontvanger mag niet in moeilijkheden verkeren en er mag geen terugvorderingsbesluit genomen zijn ten aanzien van eerder verleende staatssteun (de zogenoemde Deggendarfclausule).
Ook kan de subsidie lager worden verleend of vastgesteld indien de subsidie leidt tot overschrijding van de steunpercentages en steundrempels zoals opgenomen in hoofdstuk 1 dan wel het betreffende artikel van de AGVV of LVV. Alle financiële bijdragen van overheden, voor de betreffende activiteit, worden bij elkaar opgeteld om het totale subsidiebedrag te bepalen (cumulatie).
Artikel 1.5.1 komt als volgt te luiden:
Artikel 1.5.1. Subsidies tot € 25.000
Indien de te verstrekken subsidie minder bedraagt dan € 25.000 wordt de subsidie door Gedeputeerde Staten direct vastgesteld.
Paragraaf 5.4 Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel
In tabel 1 wordt onder BBV Boekelo toegevoegd:
Paragraaf 6.7 wordt geheel herzien en komt als volgt te luiden:
Paragraaf 6.7 MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) Oost Nederland 2018- Overijssel
Artikel 6.7.1.1 Begripsbepalingen
In subparagraaf 6.7.2 en 6.7.3 wordt verstaan onder:
arm's length-voorwaarden: de voorwaarden van de transactie tussen de contractspartijen die niet afwijken van die welke zouden zijn overeengekomen tussen onafhankelijke ondernemingen, en die geen enkele vorm van heimelijke instandhouding behelzen. Iedere transactie die voortvloeit uit een open, transparante en niet-discriminerende procedure wordt geacht te voldoen aan het arm's length-beginsel;
Toelichting: Dit kan activiteiten omvatten die gericht zijn op de conceptuele ontwikkeling, de planning en documentering van alternatieve producten, procedés of diensten. Experimentele ontwikkeling kan prototyping, demonstraties, pilotontwikkeling, testen en validatie omvatten van nieuwe of verbeterde producten, procedés of diensten in omgevingen die representatief zijn voor het functioneren onder reële omstandigheden, met als hoofddoel verdere technische verbeteringen aan te brengen aan producten, procedés of diensten die niet grotendeels vaststaan. Dit kan de ontwikkeling omvatten van een commercieel bruikbaar prototype of pilot die noodzakelijkerwijs het commerciële eindproduct is en die te duur is om te produceren alleen met het oog op het gebruik voor demonstratie- en validatie doeleinden. Onder experimentele ontwikkeling wordt niet verstaan routinematige of periodieke wijziging van bestaande producten, productielijnen, fabricageprocessen, diensten en andere courante activiteiten, zelfs indien die wijzigingen verbeteringen kunnen inhouden.
haalbaarheidsstudie: het onderzoek en de analyse van het potentieel van een project, met als doel de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de sterke en zwakke punten van een project, de kansen en risico's in kaart te brengen, waarbij ook wordt aangegeven welke middelen nodig zijn om het project te kunnen doorvoeren en wat uiteindelijk de slaagkansen zijn;
industrieel onderzoek: planmatig of kritisch onderzoek dat is gericht op het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden met het oog op ontwikkeling van nieuwe producten, procedés of diensten, of om bestaande producten, procedés of diensten aanmerkelijk te verbeteren; het omvat de creatie van onderdelen voor complexe systemen en kan ook de bouw omvatten van prototypes in een laboratoriumomgeving of in een omgeving met gesimuleerde interfaces voor bestaande systemen, alsmede pilotlijnen, wanneer dat nodig is voor het industriële onderzoek en met name voor de validering van generieke technologie;
MKB-innovatiestimuleringsplan (MIT): innovatiestimuleringsplan van een topsector zoals gepubliceerd op https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/topsectoren-mit;
Subparagraaf 6.7.2 MIT-Haalbaarheidsprojecten
Artikel 6.7.2.1 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor de uitvoering van een MIT-haalbaarheidsproject passend binnen de MKB-innovatiestimuleringsplannen van ten minste één van de volgende topsectoren:
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 6.7.2.1 voldoet aan de volgende criteria:
indien sprake is van een aanvraag voor een combinatie van een haalbaarheidsstudie en experimentele ontwikkeling of industrieel onderzoek dan heeft ten minste 60% van de subsidiabele kosten betrekking op een haalbaarheidsstudie en ten hoogste 40% van de subsidiabele kosten betrekking op experimentele ontwikkeling of industrieel onderzoek;
Artikel 6.7.2.3 Grondslag subsidie
De subsidie bedraagt maximaal 40% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 24.999,– per aanvraag.
Artikel 6.7.2.4 Subsidiabele kosten
Indien de subsidie betrekking heeft op experimentele ontwikkeling of industrieel onderzoek, zijn onverminderd artikel 1.1.5 de volgende kosten subsidiabel:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens algemeen erkend boekhoudkundige beginselen, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
Artikel 6.7.2.5 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag om subsidie kan worden ingediend vanaf 17 april 2018 9.00 uur en moet zijn ontvangen uiterlijk op 6 september 2018 vóór 17.00 uur.
Artikel 6.7.2.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
De aanvrager maakt bij de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier MIT Overijssel-haalbaarheidsprojecten.
Toelichting:Het digitale aanvraagformulier is te vinden op http://www.overijssel.nl/loket/subsidies/@N1c/mit-subsidie-ubs-6-7-0/ .
In aanvulling op artikel 1.2.1 tweede lid overlegt de aanvrager een schriftelijke onderbouwing waaruit blijkt op welke wijze aan de criteria zoals genoemd in artikel 6.7.2.2 sub b wordt voldaan.
Toelichting: De aanvrager kan gebruik maken van het model projectplan MIT-haalbaarheidsprojecten, zoals beschikbaar gesteld op: http://www.overijssel.nl/loket/subsidies/@N1c/mit-subsidie-ubs-6-7-0/ .
Artikel 6.7.2.7 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 6.7.2.8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:
Artikel 6.7.2.9 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op artikel 1.4.5 is de subsidieontvanger verplicht de subsidiabele activiteit binnen twaalf maanden na datum van subsidieverlening te hebben uitgevoerd.
Subparagraaf 6.7.3 MIT-R&D-samenwerkingsprojecten
Artikel 6.7.3.1 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor de uitvoering van een MIT-R&D-samenwerkingsproject passend binnen de MKB-innovatiestimuleringsplannen van ten minste één van de volgende topsectoren, al dan niet in combinatie met een andere topsector of ondersteunde sector:
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 6.7.3.1 voldoet aan de volgende criteria:
de subsidie wordt aangevraagd door een MIT-R&D-samenwerkingsverband, waarvan de penvoerder een MKB-onderneming met een vestging in Overijssel is;
Toelichting: De subsidieontvanger is het MIT-R&D-samenwerkingsverband bestaande uit deelnemende MKB-ondernemingen. Alle deelnemende MKB-ondernemingen zijn daarmee ook de subsidieontvanger. De subsidie wordt aangevraagd door een door het betreffende samenwerkingsverband aangewezen penvoerder zijnde één van de aan het betreffende samenwerkingsproject deelnemende MKB-ondernemingen;
Artikel 6.7.3.3 Grondslag subsidie
Artikel 6.7.3. 4 Subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 1.1.5 zijn de volgende kosten subsidiabel:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en zolang zij worden gebruikt voor het project. Wanneer deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het project worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens algemeen erkende boekhoudkundige beginselen, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en gronden voor zover en zolang zij worden gebruikt voor het project. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens algemeen erkende boekhoudkundige beginselen, als in aanmerking komende kosten beschouwd. Wat gronden betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of de daadwerkelijk gemaakte kapitaalkosten in aanmerking;
Artikel 6.7.3.5 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
Een onvolledige aanvraag voor subsidie kan na sluitingsdatum alleen volledig worden gemaakt voor zover het geen inhoudelijke aanvulling of wijziging van de aanvraag betreft.
Toelichting: Doordat het een tenderregeling is, is het voor de gelijktijdige beoordeling nodig dat alle stukken voor de sluiting van de aanvraagtermijn ingediend zijn. Na de sluitingsdatum is er alleen ruimte voor het herstel van kleinigheden die niet inhoudelijk van aard zijn, zoals een handtekening of een bankrekeningnummer.
Artikel 6.7.3.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
De aanvrager maakt bij de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier MIT-R&D-samenwerkingsprojecten.
Toelichting: Het digitale aanvraagformulier is te vinden op http://www.overijssel.nl/loket/subsidies/@N0Y/mit-subsidie-ubs-6-7/ .
In aanvulling op artikel 1.2.1 tweede lid overlegt de aanvrager een projectplan waaruit blijkt op welke wijze aan de criteria zoals genoemd in artikel 6.7.3.9 eerste lid , sub a t/m d wordt voldaan.
Toelichting: De aanvrager kan gebruik maken van het model projectplan MIT-R&D-samenwerkingsprojecten, zoals beschikbaar gesteld op http://www.overijssel.nl/loket/subsidies/@N0Y/mit-subsidie-ubs-6-7/ .
Artikel 6.7.3.7 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 6.7.3.8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:
Artikel 6.7.3.9 Volgorde van behandeling
Artikel 6.7.3.10 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 1.4.1, 1.4.5 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:
Paragraaf 6.15 HRM scholingsregeling MKB
Artikel 6.15.2 Subsidiabele activiteiten
Sub b komt als volgt te luiden:
Paragraaf 6.20 Versterken MKB en ondernemerschap Overijssel
Paragraaf 6.21 Voucherregeling startende ondernemers
Artikel 6.21.1 Begripsbepalingen
‘de ondernemer die deelneemt ’ wordt vervangen door: deelnemer
‘de ondernemer die deelneemt ’ wordt vervangen door: deelnemer
Aan sub e wordt (iv) wordt toegevoegd:
Artikel 6.21.5 komt als volgt te luiden:
Artikel 6.21.5 Subsidiabele kosten
Indien de aanvrager een deelnemer van het programma Twentemove2social is, dan zijn, in afwijking van artikel 1.1.6 derde lid, de kosten die betrekking hebben op activiteiten die buiten de subsidieperiode zijn uitgevoerd wel subsidiabel, mits deze kosten betrekking hebben op activiteiten die uitgevoerd zijn na 1 september 2017.
Artikel 6.21.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Indien de aanvrager een deelnemer van het programma Twentemove2social is overlegt de aanvrager een ondertekende brief waaruit deelname aan het programma Twente Move2Social blijkt.
Paragraaf 6.29 1000 Kansen voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt
Artikel 6.29.1 Begripsbepalingen
Sub b komt als volgt te luiden:
Artikel 6.29.9 Weigeringsgronden
Sub a komt als volgt te luiden:
Artikel 6.29.11 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidievaststelling
‘ de onderneming die leerwerktraject aanbiedt en’ komt te vervallen
Paragraaf 10.2 Zelfstandig leven en gezond bewegen
Artikel 10.2.2 Subsidiabele activiteiten
sub a komt als volgt te luiden:
Toelichting: Het gaat hierbij om onderzoek naar de haalbaarheid van een project in de opstartfase, de doorontwikkeling van een bestaand project of het uitvoeren van een pilot. Voorbeelden zijn het ontwikkelen van een visie die bijdraagt aan een toekomstbestendig voorzieningenniveau, een haalbaarheidsonderzoek, het maken van een businesscase of adviezen van experts om een kansrijk project startklaar te maken, of door te ontwikkelen of in een pilot of experiment te ontdekken wat de potentie van een dienst of product is.
Toelichting van sub b komt als volgt te luiden:
Toelichting: Hierbij gaat het om bovenlokaal uitgevoerde projecten die bijdragen aan het zelfstandig leven voor specifieke doelgroepen of waar nieuwe diensten of voorzieningen in de markt worden gezet. Voor fysieke maatregelen die de sociale kwaliteit verhogen kan ook een aanvraag worden ingediend op grond van paragraaf 2.2 Leefbare kleine kernen. Stapeling van subsidies voor dezelfde activiteit is niet mogelijk.
Artikel 10.2.3 komt als volgt te luiden:
Lid 2 sub d komt als volgt te luiden:
de verkenning inzicht geeft in hoe het initiatief de sociale kwaliteit versterkt, op welke manier wordt samengewerkt en hoe een gemeenschap of doelgroep is betrokken. Onderdeel van de verkenning is een beeld van tastbare en deelbare resultaten, organisatievorm, exploitatie en planning, zodat een project startklaar of beproefd is.
Lid 3 sub b komt als volgt te luiden:
Lid 3 sub c komt als volgt te luiden:
Lid 3 sub d komt als volgt te luiden:
Lid 3 sub e komt als volgt te luiden:
Artikel 10.2.4 Grondslag subsidie
Lid 1 komt als volgt te luiden:
Artikel 10.2.5 Subsidiabele kosten
Artikel 10.2.8 komt als volgt te luiden:
Artikel 10.2.8 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Lid 3 komt als volgt te luiden:
In aanvulling op het tweede lid bevat het projectplan, indien sprake is van een aanvraag als bedoeld in artikel 10.2.2 sub a, een beschrijving van wat de concrete vraag is vanuit de Overijsselse samenleving en op welke manier de verkenning benut wordt voor het versterken van het zelforganiserend vermogen en sociale kwaliteit.
Lid 4 komt als volgt te luiden:
Artikel 10.2.10 komt als volgt te luiden:
Artikel 10.2.10 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op artikel 1.4.1, 1.4.5 en artikel 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:
Deze wijzigingen van het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017 treden in werking na publicatie in het provinciaal blad op 4 april 2018, met uitzondering van de wijziging van paragraaf 6.21 Voucherregeling startende ondernemers, die treden in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2017.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-2187.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.