Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2017, 831 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2017, 831 | Verordeningen |
Vijfde wijzigingsregeling Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 hebben vastgesteld op 1 december 2015;
Overwegende dat Noord-Brabant in de spits een aantal knelpunten op wegen tussen en in steden heeft met veel vrachtverkeer;
Overwegende dat dit de doorstroming en daardoor weggebruikers hindert;
Overwegende dat logistieke verbeterprocessen ervoor kunnen zorgen dat de druk op knelpunten vermindert;
Overwegende dat de huidige paragraaf 5 betreffende gelabelde BDU-uitkeringen is uitgewerkt en kan vervallen;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op paragraaf 5 van deze regeling de Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013, betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb L 352/1 van 24 december 2013 (de-minimisverordening) van toepassing verklaren, ter rechtvaardiging van eventuele staatsteun;
Overwegende dat paragraaf 1 met ingang van het nieuwe jaar geactualiseerd dient te worden;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten hiertoe de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 wensen te wijzigen:
De Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1.5 wordt “2016” vervangen door: 2017.
§5 Logistieke verbeterprocessen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Subsidie op grond van deze paragraaf kan worden aangevraagd door privaatrechtelijke rechtspersonen.
Artikel 5.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het verbeteren van doorstromingsknelpunten door:
Subsidie wordt geweigerd indien:
het project activiteiten betreft, waarover voor inwerkingtreding van deze regeling reeds door deelnemers van de Stichting Berzob in het kader van het programma Beter Benutten 1.0 een intentieverklaring is ondertekend ten behoeve van verandering van modaliteit van weg naar water en het project een verandering van vervoersmodaliteit betreft van weg naar binnenvaart over:
Artikel 5.7 Subsidiabele kosten
Voor subsidie als bedoeld in artikel 5.4, komen, voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen kosten derden, voor consultancy en gelijkwaardige diensten, die uitsluitend voor het project worden gebruikt, tot een maximum van € 150 per uur, in ieder geval voor subsidie in aanmerking;
Artikel 5.8 Niet subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 5.7 komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 5.9 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 1 maart 2017 tot en met 30 november 2017.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 5.4, voor de periode, genoemd in artikel 5.9, vast op €526.500.
Artikel 5.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 5.14 Prestatieverantwoording
Artikel 5.15 Bevoorschotting en betaling
Er wordt een bijlage toegevoegd, luidende:
Bijlage 4 bij Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
’s-Hertogenbosch, 20 februari 2017
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
mw. ir. A.M. Burger
Toelichting behorende bij de Vijfde wijzigingsregeling Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Het doel van de subsidie is dat bedrijven hun logistieke proces dusdanig verbeteren dat het ertoe leidt dat voertuigen de geselecteerde wegen gaan mijden tijdens de spitstijden gedurende tenminste 12 maanden.
Het is niet noodzakelijk dat dagelijks hetzelfde voertuig de spits mijdt, maar dat er structureel één rit minder op de aangegeven wegen rijdt tijdens de spits. Ook hoeft geen sprake te zijn van een dagelijks terugkerende rit. Het gaat bij een structurele spitsmijding om 5 ritten op weekbasis die niet meer in de spits plaatsvinden. Dat kunnen dus ook 2 ritten op maandag, 2 ritten op dinsdag en 1 rit op donderdag zijn. Als op weekbasis maar 5 spitsmijdingen gerealiseerd worden.
Artikel 5.4 Subsidiabele activiteiten
Logistieke procesverbeteringen zijn aanpassingen aan het proces waardoor de uitvoering van de goederenstroom wordt geoptimaliseerd. De logistieke procesverbeteringen dienen een efficiencywinst op te leveren waardoor het aantrekkelijk is de logistieke verandering blijvend te realiseren.
Onder logistieke procesverbeteringen wordt niet verstaan: veranderingen in logistieke processen door:
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Asv.
De logistieke procesverbetering mag niet inhouden dat een verandering van vervoersmodaliteit plaatsvindt van weg naar spoor via Spoorterminal: Railport Brabant in de gemeente Tilburg.
Binnen het programma Beter Benutten zijn afspraken gemaakt met een aantal partijen over verandering van vervoersmodaliteit van weg naar binnenvaart over het traject Veghel-Eindhoven: de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelminakanaal en het Beatrixkanaal. Deze afspraken staan bekend als de Berzob afspraken. Projecten die gericht zijn op het uitvoeren van de Berzob afspraken met betrekking tot verandering van vervoersmodaliteit van weg naar binnenvaart over het traject Veghel-Eindhoven: de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelminakanaal en het Beatrixkanaal, worden geweigerd.
Artikel 5.6 Subsidie vereisten
Indien het gaat om het verrichten van haalbaarheidsstudies naar logistieke procesverbetering dient de studie erop gericht te zijn dat de spitsmijdingen minimaal 12 maanden in stand worden gehouden.
De nulmeting is een overzicht van het aantal ritten dat dagelijks tijdens de spitstijden op de wegen aangegeven in bijlage 4, en opgenomen in artikel 5.6, eerste lid, onder e, wordt uitgevoerd. De nul-meting dient te zijn uitgevoerd voor de uitvoering van het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. De nulmeting is gebaseerd op registraties van voertuigbewegingen of laadlosprocessen die bij de aanvrager of ketenpartijen beschikbaar en controleerbaar zijn. De data waarop de nulmeting is gebaseerd is onderdeel van de nulmeting.
De effectberekening is de kwantitatieve berekening waarmee wordt onderbouwd op welke wijze het aantal spitsritten in de nulmeting wordt gereduceerd door het project.
De business case beschrijft de (meerjarige) jaarlijkse kosten en baten van de voorgenomen logistieke verbetering. De business case dient positief te zijn. Een business case is positief als de kosten van de logistieke procesverbetering door het bedrijf volledig worden terugverdiend en het logistieke proces zonder externe bijdrage door het bedrijf kan worden voortgezet.
Derde lid, onderdeel c, onder 3°
De methode voor effectmeting bestaat uit de registratie van een of meerdere meetbare activiteiten uit het verbeterde logistieke proces (bijvoorbeeld ritten of zendingen) waarmee wordt aangetoond dat het verbeteringsproces is afgerond en in de praktijk wordt toegepast. Met de registratie van deze activiteiten moet kunnen worden berekend hoeveel spitsmijdingen zijn gerealiseerd. De activiteiten worden gemeten met bestaande dataregistraties van deze logistieke activiteiten.
In beginsel is het plafond voor de-minimissteun € 200.000 in drie jaar. Echter voor ondernemingen die voor rekening van derden goederen over de weg vervoeren geldt een lagere steunruimte van €100.000 per drie jaar. Steun voor ondernemingen die voor rekening van derden goederen over de weg vervoeren, mag niet worden gebruikt voor de aanschaf van vervoermiddelen voor goederenvervoer over de weg.
Tijdens het project worden de activiteiten verricht die nodig zijn voor het realiseren van logistieke procesverbeteringen in het vervoer van goederen met bestelauto’s en vrachtauto’s. De gevolgen van het project zijn de spitsmijdingen. Op het moment dat de activiteiten uitgevoerd zijn ten behoeve van de veranderingen van het logistieke proces is het project afgerond. De gevolgen van het project dienen 12 maanden te bestaan, dus zullen na afronding van het project in stand gehouden dienen te worden.
De resultaten, daarbij inbegrepen het aantal gerealiseerde spitsmijdingen, worden openbaargemaakt voor derden voor 1 februari 2018. Bij het verzoek tot vaststelling dient de bron opgegeven te worden waar de resultaten te vinden zijn.
Artikel 5.14 Prestatieverantwoording
Het activiteitenverslag bij de haalbaarheidsstudies bevat een kort verslag met de vraagstukken, de belangrijkste bevindingen van het onderzoek en de consequenties voor de vervolgstappen.
Het activiteitenverslag bij de projecten gericht op logistieke verbeteringen bevat
het aantal gerealiseerde spitsmijdingen berekend met de in de aanvraag beschreven effectmeetmethode en wordt op basis van maandcijfers gerapporteerd middels het rapportageformulier.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-831.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.