Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2017, 804 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2017, 804 | Overige besluiten van algemene strekking |
Openstelling POP3 uitvoering van LEADER 2017 en 2018
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 7 februari 2017, kenmerk 5.1/2017000353, team Plattelandsontwikkeling, tot bekendmaking van hun besluit tot vaststelling van het openstellingsbesluit POP3 uitvoering LEADER 2017 en 2018
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op artikel 1.3 van de Verordening Subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020 (Verordening POP3 subsidies provincie Drenthe), hierna te noemen de Verordening;
het Openstellingsbesluit POP3 uitvoering LEADER 2017 en 2018 vast te stellen.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
dr.h.c. J. Tichelaar, voorzitter
Aanvragen worden elektronisch ingediend bij Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Drenthe via de website http://www.snn.eu/subsidies/landbouw-pop3/provincie-drenthe/ of via de website http://www.LEADERzuidoostdrenthe.nl
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Zuidoost-Drenthe.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.12 van de Verordening kan subsidie worden verstrekt voor de volgende kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS:
Indien de aanvrager in het financieringsplan een subsidiebedrag aanvraagt dat lager is dan het bedrag dat verkregen wordt door de subsidiabele kosten te vermenigvuldigen met het onder lid 1 genoemde percentage van de totale subsidiabele kosten, wordt dit gezien als het aangevraagde en maximaal te verlenen subsidiebedrag.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 wordt subsidie geweigerd indien de aanvraag betrekking heeft op een project waarvoor niet een minimumscore van 60 punten op basis van de verdeling zoals deze is opgenomen in artikel 11 wordt behaald.
Artikel 11 Selectiecriteria, weging en selectie LEADER Zuidoost-Drenthe
GS hanteren voor de rangschikking van de aanvragen voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Zuidoost-Drenthe, de door de Lokale Actiegroep (LAG) vastgestelde en in de LOS opgenomen criteria en puntentelling. Hierbij heeft de LAG de rol van adviescommissie, in die hoedanigheid beoordeelt zij de ingediende projecten aan de hand van de onderstaande tabel met de maximale puntentoekenning per criterium.
In het geval het subsidieplafond zal worden overschreden door een aanvraag waarbij het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan het resterende bedrag van het subsidieplafond of indien het subsidiebedrag wordt overschreden door meerdere aanvragen en de onderlinge rangschikking tussen de aanvragen gelijk is, kunnen GS besluiten dat het subsidieplafond wordt verhoogd met het bedrag dat nodig is om het project dat zorgt/de projecten die zorgen voor de overschrijding van het subsidieplafond te subsidiëren.
Aanvragen worden elektronisch ingediend bij GS van de provincie Drenthe via de website http://www.snn.eu/subsidies/landbouw-pop3/provincie-drenthe/.
Artikel 15 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Zuidwest-Drenthe.
Artikel 17 Subsidiabele kosten
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.12 van de Verordening kan subsidie worden verstrekt voor de volgende kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS.
Indien de aanvrager in het financieringsplan een subsidiebedrag aanvraagt dat lager is dan het bedrag dat verkregen wordt door de subsidiabele kosten te vermenigvuldigen met het onder lid 1 of 2 genoemde percentage van de totale subsidiabele kosten, wordt dit gezien als het aangevraagde en maximaal te verlenen subsidiebedrag.
Artikel 22 Selectiecriteria, weging en selectie LEADER Zuidwest-Drenthe
1. GS hanteren voor de rangschikking van de aanvragen voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Zuidwest-Drenthe, de door de LAG vastgestelde en in de LOS opgenomen criteria en puntentelling. Hierbij heeft de LAG de rol van adviescommissie, in die hoedanigheid beoordeelt zij de ingediende projecten aan de hand van de onderstaande tabel met de maximale puntentoekenning per criterium.
Per criterium kunnen maximaal 3 punten worden behaald
Score per criterium: 0 = geen; 1= laag; 2=gemiddeld; 3=hoog
In het geval het subsidieplafond zal worden overschreden door een aanvraag waarbij het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan het resterende bedrag van het subsidieplafond of indien het subsidiebedrag wordt overschreden door meerdere aanvragen en de onderlinge rangschikking tussen de aanvragen is gelijk, kunnen GS besluiten dat het subsidieplafond wordt verhoogd met het bedrag dat nodig is om het project dat zorgt/de projecten die zorgen voor de overschrijding van het subsidieplafond te subsidiëren.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.
Met deze openstelling wordt invulling gegeven aan de versterking van de sociaal-economische vitaliteit van Zuidoost- en Zuidwest-Drenthe, door middel van LEADER.
LEADER beoogt bij te dragen aan de plaatselijke ontwikkeling van plattelandsgebieden. De interactie tussen landbouw en samenleving wordt steeds belangrijker. Er ligt een opgave om samen te werken aan de sociaal-economische ontwikkeling van het platteland en aan een duurzaam beheer van de ruimte. De agrarische sector zal zich in moeten zetten voor maatschappelijk draagvlak. De sector moet daarbij invulling geven aan haar 'license to produce'. Dat kan bijvoorbeeld door de relatie tussen het platteland en de stad en tussen de boer en de burger te verstevigen. LEADER kan hier een bijdrage aan leveren, want:
In Drenthe zijn twee Lokale Actie Groepen (LAG’s) door GS ingesteld, te weten:
Deze groepen zijn breed samengesteld uit vertegenwoordigers van de bevolking uit het betreffende LEADER-gebied. Hun taak is tweeledig, zij geven vorm aan het bottom-up karakter van het LEADER-programma door als aanjager en begeleider van LEADER-projecten in de regio te acteren en adviseren GS omtrent de subsidiabiliteit van de ingediende projectaanvragen. Door de formele instelling op basis van artikel 82 Provinciewet hebben zij ook de status van adviesorgaan van GS verkregen. De door de LAG’s afgegeven adviezen gelden als een zwaarwegend advies aan GS.
Iedere LAG heeft haar visie omtrent de aanpak van de opgaven in haar regio en besteding van de LEADER-gelden neergelegd in de desbetreffende LOS. Deze documenten gelden als leidraad voor het handelen van de LAG’s.
Aanvragen moeten via internet worden ingediend. Op de eigen website van LEADER Zuidoost-Drenthe (voor Zuidoost-Drenthe) en de website van SNN (voor beide LEADER-gebieden) kan de subsidieregeling LEADER Uitvoering projecten worden aangeklikt. Aanvragers worden doorgelinkt naar de website van RVO waar de aanvraag daadwerkelijk kan worden ingediend. Op deze site moeten vragen worden beantwoord en kunnen projectplan en bijlagen worden geüpload. De indieners moeten beschikken over E-herkenning met niveau EH2+ (organisaties) en TAN-codes van RVO om de indiening mogelijk te maken.
LEADER Zuidoost-Drenthe en LEADER Zuidwest-Drenthe werken met tenders. Het hele jaar door kunnen projecten worden ontwikkeld, maar er kan slechts twee maal per jaar een project worden ingediend ter beoordeling, tijdens een openstellingsperiode. Na sluiting van de openstellingsperiode worden de projecten beoordeeld volgens de vastgestelde criteria en met elkaar vergeleken. Per tender is een maximaal bedrag aan subsidie beschikbaar. Indien er meer wordt aangevraagd dan beschikbaar is krijgen alleen de beste projecten (met de meeste punten) subsidie.
De gemeenten in Zuidoost-Drenthe (Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Emmen en Coevorden) en de gemeenten in Zuidwest-Drenthe (Midden-Drenthe, Westerveld, De Wolden, Hoogeveen en Meppel) dragen bij aan de regeling. Zij storten hun bijdrage vooraf op de rekening van de provincie en de provincie voert hierover het beheer. RVO zorgt voor gebundeld betalen, wat wil zeggen dat de aanvrager in één beschikking de bijdragen van zowel de Europese Unie als de provincie en de gemeente(n) krijgt.
Voor LEADER-projecten moet de bijdrage van de Europese Unie verdubbeld worden door lokale overheden. In Zuidoost-Drenthe dragen de gemeenten voor projecten even veel bij aan LEADER als de provincie Drenthe. De verdeling is daarmee 50% EU, 25 % provincie, 25% gemeenten. In Zuidwest-Drenthe draagt de Provincie Drenthe meer bij aan projecten dan de gemeenten. De verdeling in Zuidwest-Drenthe is 50 % EU, 40% provincie, 10% gemeenten.
Er kan subsidie worden aangevraagd voor initiatieven die bijdragen aan de doelen van de LOS. Zuidoost-Drenthe en Zuidwest-Drenthe hebben elk doelen en thema’s bepaald die aansluiten bij de sterke en zwakke punten van het desbetreffende gebied. De thema’s zijn als volgt:
In de LOS van Zuidoost-Drenthe (hoofdstuk 1.3) en de LOS van Zuidwest-Drenthe (hoofdstuk 3) is beschreven welke specifieke doelen en resultaten de LAG nastreeft om bovenstaande thema's na te jagen en daarmee welke activiteiten subsidiabel gesteld zijn.
Onder bijdragen in natura wordt verstaan de onbetaalde arbeid van arbeidskrachten en onbetaalde arbeid van vrijwilligers. Deze inzet in natura kan worden toegepast, maar moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen: er moet gebruik worden gemaakt van een tijdschrijfsysteem, er moet een check op redelijkheid plaatsvinden en de kostenpost kan niet achteraf worden verhoogd. Er mag maximaal 15% van de subsidiabele projectkosten worden opgevoerd als onbetaalde arbeid.
Verantwoording bijdragen in natura door de begunstigde en toets op redelijkheid
Voor eigen arbeid of vrijwillige arbeid kan RVO.nl geen facturen of betaalbewijzen controleren, omdat die er niet zijn. De redelijkheid en EU-conformiteit van de opgevoerde eigen arbeid en vrijwillige arbeid moet daarom op een andere manier worden bepaald. De redelijkheid van de inbreng in natura wordt door RVO.nl bepaald met de aangeleverde urenoverzichten en de omschrijving van de arbeid in het projectplan of eindverslag.
De eisen die gesteld worden aan de urenregistratie zijn gelijk aan die voor loonkosten, zie hoofdstuk 1.
De begunstigde dient in het projectplan bij de aanvraag te beschrijven op welke manier de eigen arbeid of vrijwillige arbeid wordt geleverd en hoe de inzet aan het project gerelateerd is. Ook moet worden beschreven welk voordeel is behaald met het inzetten van eigen arbeid, dit zal in de meeste gevallen kostentechnisch voordeel opleveren.
Het uiteindelijke bedrag van de subsidie bij vaststelling kan pas worden toegekend als de begunstigde bewijs levert dat de aangegeven eigen arbeid of vrijwillige arbeid daadwerkelijk werd geleverd. Hoe deze arbeid is ingezet moet door de begunstigde worden beschreven in het eindverslag bij de vaststelling. Daarnaast wordt dit door de begunstigde inzichtelijk gemaakt door de aangeleverde urenoverzichten.
De hoogte van het subsidiepercentage is door de LAG bepaald en door GS opgenomen in het openstellingsbesluit. Deze percentages kunnen dan ook per LAG verschillen.
De hoogte van de subsidie is samengesteld uit financiële bijdragen van meerdere overheden, namelijk de Europese Unie, provincie Drenthe en de gemeenten in de LEADER-gebieden Zuidoost-Drenthe en Zuidwest-Drenthe. De subsidie-aanvrager hoeft er niet voor te zorgen dat de bijdrage van deze overheden beschikbaar komt. De gemeentelijke overheden dragen in gezamenlijkheid bij aan alle projecten. Hiervoor is door de LAG met de gemeenten een vaste financiële verdeelsleutel afgesproken. Deze bijdrage wordt automatisch gekoppeld aan de goedgekeurde projecten en in de beschikking opgenomen.
Financiering op basis van tekort
De mogelijkheid bestaat dat een aanvrager besluit slechts subsidie aan te vragen ter grootte van het financieringstekort van het project. De aanvrager van subsidie geeft in de aanvraag aan, in ieder geval in het financieringsplan, welk financieringstekort het project heeft en waarvoor aanvrager subsidie aanvraagt. Wanneer dit tekort en daarmee het aangevraagde subsidiebedrag lager ligt dan kon worden aangevraagd op basis van het in de regeling genoemde percentage van de subsidiabele kosten, wordt dit tekort gezien als het aangevraagde en maximaal te verlenen subsidiebedrag. Dit houdt in dat, wanneer GS besluit het project een subsidie te verlenen, hierin zal worden opgenomen dat het project een subsidie kan ontvangen van het percentage genoemd in de regeling tot een maximum van € x,-, waarbij ‘x’ het bedrag van het in de aanvraag aangegeven tekort is. Bijvoorbeeld ‘de subsidie wordt vastgesteld op 60% van de gerealiseerde subsidiabele kosten tot het maximum van € 50.000,--.
Aan het initiatief worden door de LAG subsidievereisten gesteld welke in artikel 9 (Zuidoost) en 20 (Zuidwest) worden beschreven. Als hieraan niet voldaan wordt, vindt er geen beoordeling van het project plaats. Alleen projecten die aan de subsidievereisten voldoen worden beoordeeld en kunnen mogelijk subsidie krijgen.
Europese subsidies kunnen niet ‘gestapeld’ worden. Er kan voor een project slechts één Europese subsidie worden gebruikt.
Projecten moeten obstakelvrij zijn, wat wil zeggen dat ze binnen twee maanden na het toekennen van de subsidie kunnen starten. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat benodigde vergunningen of toestemming van eigenaren moeten zijn verkregen, dat de financiering van het project rond is en dat er geen belemmeringen zijn te verwachten waardoor het project niet uitgevoerd kan worden.
Indieners moeten zelf zorgen dat alle informatie aanwezig is om te kunnen beoordelen of hun project aan de criteria voldoet. Het meest eenvoudige is om het (verplichte) format projectplan en format begroting in te vullen. Aan de hand van de gestelde vragen kan al veel informatie worden gegeven. Eventueel kan als aanvulling een eigen projectplan worden toegevoegd waarin meer informatie kan worden gegeven over bijvoorbeeld de voorgeschiedenis en behoefte van het project, hoe het project tot stand is gekomen (proces) etc. Bij sommige projecten moet extra informatie worden aangeleverd, bedrijven moeten bijvoorbeeld een inschrijving van de Kamer van Koophandel meesturen. Op de website van SNN zijn de benodigde formats hiervoor beschikbaar.
De kosten van LEADER-projecten moeten worden voorgeschoten door de initiatiefnemer. De bij de indiening aangeleverde begroting is de basis voor het maken van kosten. Er mogen op eigen risico kosten worden gemaakt vanaf het moment van indiening. Als er een positieve beschikking is afgegeven kunnen de bij de uitvoering gemaakte kosten maximaal twee keer per jaar worden gedeclareerd. Dit is altijd achteraf, op basis van gemaakte kosten. Er worden geen voorschotten gegeven voorafgaand aan de uitvoering van het project, de initiatiefnemer moet voor eventuele voorfinanciering zorgen. De hoogte van de subsidie wordt definitief vastgesteld na afronding van het project, op basis van de daadwerkelijke kosten.
Selectiecriteria en puntenmethodiek
Er is LEADER-subsidie beschikbaar om de in de LOS vastgestelde doelen te bereiken. Om te toetsen of de projecten bijdragen aan de doelen zijn criteria vastgesteld. Deze criteria zijn in de LOS opgenomen.
De Europese Commissie verlangt dat slechts de betere projecten voor subsidie in aanmerking komen. Hiervoor is het systeem van selectiecriteria in het leven geroepen. De LAG's hebben in de desbetreffende LOS'en hun selectiecriteria opgenomen. Aan de hand van deze, in het openstellingsbesluit overgenomen selectiecriteria, worden punten aan een project toegekend. Deze werkzaamheden zijn door GS aan de LAG, in haar hoedanigheid van adviesorgaan van GS, opgedragen. Tijdens een LAG-vergadering kennen de individuele leden aan de ingediende projectvoorstellen een bepaalde score toe. Het gemiddelde van de individuele scores bepaalt de totaalscore van een projectvoorstel. Op basis van de totaalscores wordt de ranking van de projecten bepaald. De ranking speelt een belangrijke rol bij de toekenning van de subsidie. Het hoogst scorende project komt als eerste voor subsidie in aanmerking. De toekenning gaat in volgorde van ranking door tot eventueel het subsidieplafond wordt bereikt. Mocht het subsidieplafond voor die bewuste openstellingsperiode worden bereikt, komen projecten die lager scoren niet voor subsidie in aanmerking.
In het openstellingsbesluit is per LAG een bepaalde puntenmethodiek opgenomen. Deze methodiek zal dan ook per LAG verschillen. Deze methodiek houdt in dat per selectiecriterium een maximale puntenscore kan worden behaald. De hoogte van deze puntenscore wordt bepaald door de LAG en vastgelegd in het openstellingsbesluit.
Beoordeling projectvoorstellen
Na indiening van de projectvoorstellen worden de stukken beoordeeld op volledigheid (1e toets). Na afronding van deze beoordeling worden de projecten inhoudelijk getoetst (2e toets). Hierbij wordt beoordeeld of de projecten passen in de kaders van het openstellingsbesluit en voldoen aan de selectiecriteria zoals vermeld in de LOS. Bij de beoordeling worden punten toegekend, de puntenverdeling is niet opgenomen in de LOS, maar staan vermeld in dit openstellingsbesluit. De score wordt opgebouwd naar rato van de bijdrage aan realisatie van de doelen, zoals deze in de LOS zijn opgenomen.
Tot slot wordt het project gecontroleerd op een aantal technische aspecten, zoals aanbestedings- en staatssteunregels en EU-conformiteit (3e toets).
Om te garanderen dat ieder projectvoorstel aan een bepaalde minimumeis voldoet is in het openstellingsbesluit opgenomen dat als totaalscore een bepaald minimumaantal punten moet worden behaald. Hier geldt dat, indien het minimum niet wordt behaald, het project niet voor subsidie in aanmerking komt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-804.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.