Provinciaal blad van Gelderland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2017, 624 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2017, 624 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland houdende de openstelling van subsidieaanvragen "Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek" Plattelandsontwikkelings- programma 2014-2020
Gepubliceerd te Arnhem
Gedeputeerde Staten van Gelderland
C.G.A. Cornielje -
Commissaris van de Koning
P.G.G. Hilhorst -
secretaris
Bijlage 1 Openstellingsbesluit Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek 2017
Nadere regels Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek 2017
In deze nadere regels worden verstaan onder:
Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland
Lokale Ontwikkelingsstrategie LEADER-Achterhoek
Lokale Actiegroep LEADER-Achterhoek
Het Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling
De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem (met uitzondering van de bebouwde kom met meer 30.000 inwoners van de stad Doetinchem zelf), Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
De totale voor een project beschikbare overheidsfinanciering bestaande uit de subsidie van de provincie, die geheel bestaat uit financiering afkomstig uit ELFPO, en de gemeentelijke cofinanciering.
De verklaring van de gemeente waarin staat dat de gemeente de cofinanciering van de subsbdie-aanvraag beschikbaar stelt.
Artikel 2 subsidiabele activiteiten
Subsidie wordt verstrekt voor de uitvoering van activiteiten die passen binnen de LOS LEADER-Achterhoek.
Onverminderd artikel 1.12 van de Verordening wordt subsidie verstrekt voor de onderstaande kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS:
Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden voorgelegd aan de LAG.
Gedeputeerde Staten hanteren, op basis van de selectie door de LAG, voor de rangschikking van de aanvragen als bedoeld in artikel 1.15 van de Verordening de volgende selectiecriteria:
De projecten worden door de LAG LEADER-Achterhoek beoordeeld op basis van de in artikel 8 opgenomen selectie-criteria waarbij per selectiecriterium het volgend aantal punten wordt toegekend:
Deze nadere regels treden in werking op 1 maart 2017.
Deze regels kunnen worden aangehaald als Nadere regels Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek 2017.
Gedeputeerde Staten van Gelderland
Commissaris van de Koning secretaris
Toelichting Nadere regels uitvoering projecten LEADEER-Achterhoek
Bij de aanvraag om subsidie dient een cofinancieringsverklaring van de betreffende gemeente gevoegd te worden. In de cofinancieringsverklaring geeft de gemeente aan dat zij hetzelfde bedrag bijdraagt als de gevraagde POP-subsidie.
Bedrijfsmiddelen (o.a. machines, inventaris, computers, etc.) komen alleen voor subsidie in aanmerking als deze uitsluitend en blijvend worden gebruikt door de eindbegunstigde als onderdeel van de projectinvesteringen.
De aankoop of huurkoop van nieuwe machines en bedrijfsuitrusting, met inbegrip van hardware zijn subsidiabel tot ten hoogte de marktwaarde van het bedrijfsmiddel.
De overheidsfinanciering bedraagt minimaal €30.000,- bestaande uit €15.000,- ELFPO-middelen en €15.000,- gemeentelijke middelen en maximaal €120.000,- bestaande uit €60.000,- ELFPO-middelen en €60.000,- gemeentelijke middelen. De ELFPO- en gemeentelijke middelen (‘publieke’ middelen) bedragen tezamen 50% van de totale subsidiabele kosten. Als de aanvrager minder overheidsfinanciering aanvraagt dan 50% van de totale subsidiabele kosten, wordt dit bedrag beschouwd als de maximale overheidsfinanciering. Bij de aanvraag om subsidie dient een verplichte cofinancieringsverklaring van de betreffende gemeente gevoegd te worden.
Het voorschot wordt uitbetaald op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten op grond van artikel 1.23 van de Verordening.
LEADER gebied Achterhoek heeft enkele thema’s geformuleerd in de Lokale Ontwikkelings-strategie 2016-2022 (LOS) waaraan ingediende projecten getoetst zullen worden. De Lokale Actiegroep LEADER met daarin inwoners uit alle gemeenten, maakt de afweging of de projecten bijdragen aan de speerpunten en belangrijke thema’s uit de LOS.
LEADER is een subsidieregeling dat uitgaat van de kracht van de inwoners van het platteland en subsidieert dan ook projecten van onderop(bottom-up). Een belangrijke voorwaarde is draagvlak in het gebied. Het project moet voortkomen uit een vraag of behoefte. Dit zal de aanvrager dan ook goed moeten aantonen met bijvoorbeeld een onderzoek of resultaten uit een enquête.
LEADER subsidieert vooral vernieuwende projecten. Een project kan zich bijvoorbeeld onderscheiden door een vernieuwende aanpak, aparte werkwijze of een bijzonder projectresultaat.
LEADER wil graag dat er verbinding wordt gezocht in het gebied met vergelijkbare projecten of activiteiten. Hierbij gaat het om kennis delen, uitwisselen of een gezamenlijke aanpak in de Achterhoek. Indien een project een gezamenlijk initiatief is van een of meerdere dorpen met maximaal breed draagvlak: dan moet het project op dorpsniveau innovatief zijn en moet kennisoverdracht onderdeel zijn van het project. Bij een gezamenlijke aanpak wordt gekeken naar heldere rolbeschrijvingen en verantwoordelijkheden. Tevens moeten intentieverklaringen/ steunbrieven aanwezig zijn om de “formaliteit” van de samenwerking te benadrukken.
Overdracht van kennis en ervaring
Met dit selectiecriterium streeft de LAG naar het “niet steeds opnieuw het wiel uitvinden”. Het delen van kennis en best-practices moet bijdragen aan het bereiken van de LEADER-speer-punten uit de LOS. De wijze waarop kennis en ervaring wordt overgedragen, moet de aanvrager in het projectplan duidelijk hebben uitgeschreven.
Er wordt gekeken of het project gericht is op uitdagingen of kwaliteiten van de Achterhoek als geheel. Daarnaast moet de betrokkenheid van de (lokale) overheden inzichtelijk zijn. Tenslotte streeft LEADER naar een aansluiting met de regionale Agenda2020 (zie www.achterhoek2020.nl/achterhoek-agenda-2020.
De LAG toetst de haalbaarheid/levensvatbaarheid onder andere aan:
De LAG beoordeelt “waar voor geld” aan de volgende drie aspecten:
Met voldoende omvang wordt bedoeld dat projecten met een minimale begroting vanwege de administratieve lasten geen gebruik kunnen maken van LEADER; . de gevraagde overheidsfinanciering bedraagt minimaal €30.000,- per project.
Met efficiënt wordt bedoeld: hoe ligt de balans tussen de begrote kosten en de verwachte opbrengst van het project? De begroting moet realistisch zijn en niet opgeklopt. Daarnaast wordt beoordeeld of de LEADER bijdrage waardevol is voor de uitvoering van het project en het beoogde resultaat.
Is de gevraagde subsidie LEADER-Achterhoek echt nodig? Zou het project ook zonder de subsidie LEADER-Achterhoek doorgang kunnen vinden?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-624.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.