Actualisatie Financiële verordening provincie Overijssel 2016

Provinciale Staten van Overijssel,

 

gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten d.d. 17-10-2017 - kenmerk 2017/0363934

besluiten:

 

  • 1.

    De Nota reserves, voorzieningen en doeluitkeringen provincie Overijssel 2017, zoals opgenomen in bijlage II, vast te stellen.

  • 2.

    De aanpassingen in de Financiële verordening provincie Overijssel 2016, zoals opgenomen in bijlage III, vast te stellen en met terugwerkende kracht in werking te laten treden per 1 januari 2017.

Zwolle,

Provinciale Staten voornoemd,

voorzitter,

griffier,

Bijlage III - Actualisatie Financiële verordening

 

De volgende artikelen en toelichtingen worden aangepast.

 

  • Artikel 6, lid 3 wordt vervangen door: Gedeputeerde Staten doen en accorderen bij tussentijdse rapportages in principe alleen voorstellen met neutrale wijzigingen waarbij lasten en baten in evenwicht zijn. Uitzondering hierop vormen de voorstellen ten aanzien van de vrijval van voorzieningen.

  • Toelichting artikel 6 wordt uitgebreid met de volgende teksten:

    • Na de eerste alinea wordt de volgende toelichting opgenomen: Met de controle op de juiste toepassing van het begrotingscriterium toetst de accountant of het budgetrecht van Provinciale Staten is gerespecteerd. Zij beoordelen bij hun controle de overschrijdingen ten opzichte van de begrote lasten per beleidsdoel. De beleidsdoelen maken onderdeel uit van de kerntaken in de begroting van de provincie Overijssel. Dit betreft enkel de lasten omdat hierop een beoordeling en rapportering van de accountant wordt gevraagd vanuit de Kadernota Rechtmatigheid.

    • Aan de huidige derde alinea (toelichting ten aanzien van lid 3) wordt de volgende toelichting opgenomen: Aangezien vrijval van voorzieningen het jaarrekeningresultaat substantieel kan beïnvloeden en deze vrijval los staat van de begrotingsuitvoering, is hiervoor een uitzondering opgenomen. Vrijval van voorzieningen wordt wel verwerkt in een tussentijdse begrotingswijziging.

  • Artikel 9, lid 2-4 wordt vervangen door:

    • 2.

      Een met financiële vaste activa verband houdend positief saldo van (dis-)agio verminderd met de afschrijvingen daarop wordt verantwoord onder immateriële vaste activa.

    • 3.

      Een met vaste schuld verband houdend positief saldo van (dis-)agio verminderd met de afschrijvingen daarop wordt verantwoord onder immateriële vaste activa.

    • 4.

      (Dis-)agio op financiële vaste activa / op vaste schuld wordt gedurende de looptijd van het betreffende actief/passief lineair afgeschreven.

  • Artikel 9, lid 6 vervalt.

  • Artikel 9, lid 13 wordt vervangen door: Een met financiële vaste activa verband houdend negatief saldo van (dis)agio verminderd met afschrijvingen daarop wordt in mindering gebracht op de betreffende onderdelen van de financiële vaste activa.

  • Artikel 9, lid 16 wordt vervangen door: Een met vaste schuld verband houdend negatief saldo van (dis)agio verminderd met de afschrijvingen daarop wordt verantwoord onder de betreffende onderdelen van de vaste schulden.

  • Toelichting artikel 9, de volgende zin wordt verwijderd: ‘Ten aanzien van het afschrijven op het disagio (lid 6) kiest het College van Gedeputeerde Staten er voorzichtigheidshalve voor de disagio pas te verwerken op het moment dat de winst (disagio) wordt gerealiseerd.’

  • Artikel 10, lid 1c wordt vervangen door: De vorming en besteding van reserves, voorzieningen en doeluitkeringen;

  • Artikel 10, lid 1d wordt vervangen door: De toevoeging van rente aan de reserves en doeluitkeringen en de toevoeging van instandhoudingsbijdragen aan voorzieningen.

  • Artikel 10, lid 4e de woorden ‘inflatiecorrectie toerekening’ worden vervangen door ‘instandhoudingsbijdrage’.

  • Artikel 10, lid 4i wordt vervangen door: Voor de Voorziening resultaten gebiedsexploitaties wordt jaarlijks de instandhoudingsbijdrage bepaald. Toevoeging aan de voorziening wordt opgenomen in de begroting of bij de jaarrekening door middel van een voorstel voor resultaatbestemming.

  • Artikel 10, lid 5b: de woorden ‘vrij ten gunste van de Algemene Middelen’ worden vervangen door ‘valt het saldo vrij in de exploitatie’.

  • Artikel 10, lid 7: de woorden ‘van Provinciale Staten in stand’ worden vervangen door ‘door Provinciale Staten vereist’

  • Toelichting artikel 10 wordt ten aanzien van Reserves vervangen door: Reserves zijn vermogensbestandsdelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en vrij besteedbaar zijn. Reserves worden alleen gevormd, gewijzigd en opgeheven via een Statenbesluit. Reservevorming is slechts mogelijk onder bepaalde voorwaarden en er wordt niet meer gereserveerd dan nodig is om het aanvaarde beleid uit te voeren.

     

    Op basis van de indeling van het BBV worden reserves gesplitst in algemene reserves en bestemmingsreserves. Toevoegingen mogen niet lager en onttrekkingen aan reserves niet hoger zijn dan het in de actuele begroting (primitieve begroting inclusief begrotingswijzigingen) vastgestelde bedrag, tenzij Provinciale Staten expliciet hebben besloten hiervan af te wijken, bijvoorbeeld door de onttrekking te koppelen aan bepaalde uitgaven (conform uitzonderingspositie art 27 BBV).

     

    In Overijssel speelt dit voor de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland en de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel (Statenvoorstel PS/2012/155). Voor de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel mogen Gedeputeerde Staten via een GS-begrotingswijziging binnen prestaties budget verschuiven tussen begrotingsjaren (PS/2012/155). Voor de uitvoeringsreserve EHS mogen Gedeputeerde Staten daarnaast budget verschuiven tussen gespecificeerde prestaties (PS/2014/62). De hierdoor gecreëerde budgetflexibiliteit biedt de mogelijkheid om met snelheid, uitvoeringsgerichtheid en aanpassingvermogen adequaat in te spelen op de kansen en wensen van de gebieden in Overijssel. De mutaties worden in het lopende boekjaar achteraf door Provinciale Staten geautoriseerd.

  • Toelichting artikel 10 wordt ten aanzien van ‘Doeluitkeringen’ vervangen door: Het BBV schrijft voor dat niet bestede middelen van Europese en Nederlandse overheidslichamen, die moeten worden besteed aan een specifiek doel op de balans als schuld worden verantwoord onder het kopje overlopend passief en als doeluitkering geclassificeerd.

    Een overlopend passief valt niet onder het begrip voorzieningen omdat hierbij geen onzekerheid bestaat over de omvang van de verplichting.

Naar boven