Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2017, 6096 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2017, 6096 | Verordeningen |
Wijziging Reglement waterschap Noorderzijlvest 2008
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 14 december, kenmerk NW/2017003551, team Natuur en Water, tot bekendmaking van het besluit van Provinciale Staten van Groningen, Drenthe en Fryslân tot wijziging van het Reglement voor het waterschap Noorderzijlvest 2008
Gedeputeerde Staten van Drenthe maken bekend dat door Provinciale Staten van Groningen, Drenthe en Fryslân in hun vergaderingen van 13 december 2017 en 20 december 2017 is vastgesteld hetgeen volgt.
Provinciale Staten van Groningen, Drenthe en Fryslân;
gelezen de voorstellen van Gedeputeerde Staten van Groningen van 7 november 2017, nr. 2017090687, Gedeputeerde Staten van Drenthe van 31 oktober 2017, kenmerk 44/3.2/2017003062 en Gedeputeerde Staten van Fryslân van 7 november 2017, nr. 1460470;
gelet op de artikelen 2 en 6 van de Waterschapswet en de artikelen 1.1 en 3.2 van de Waterwet;
BESLUITEN, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft:
Het Reglement voor het waterschap Noorderzijlvest 2008 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 4 wordt gewijzigd als volgt:
Het tweede lid, aanhef en onderdelen a en b, wordt vervangen en komt te luiden als volgt:
De taak, bedoeld in het eerste lid, omvat:
a. het beheer van het watersysteem, met uitzondering van dat vaarwegbeheer waarvoor bij of krachtens wet of bij provinciale verordening een andere beheerder is aangewezen;
De kaart, bedoeld in artikel 2, tweede lid, van het Reglement voor het waterschap Noorderzijlvest 2008 wordt gewijzigd overeenkomstig bij dit besluit behorende en daar onderdeel van uitmakende kaart.
Provinciale Staten van Groningen,
mevrouw H. Engels-van Nijen, griffier
Provinciale Staten van Drenthe,
mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter
mevrouw mr. drs. S. Buissink, griffier
Provinciale Staten van Fryslân,
Gedeputeerde Staten van Drenthe,
Wijziging Reglement voor het waterschap Noorderzijlvest 2008
Op 22 december 2009 is de Waterwet in werking getreden. Ook is de Waterschapswet gewijzigd. Als gevolg daarvan moeten de waterschapsreglementen worden aangepast. Het gaat om juridisch-technische wijzigingen. De Waterwet is reeds in provinciaal beleid geïmplementeerd in het Provinciaal Omgevingsplan/Waterhuishoudingsplan en de Provinciale Omgevingsverordening/Waterverordening.
Zaken die gewijzigd moeten worden in de reglementen:
Waterschappen beheerder watersysteem
In artikel 1, eerste lid, van de Waterschapswet is het functionele karakter van de waterschappen vastgelegd: hun taak is de waterstaatkundige verzorging van een bepaald gebied. De taak wordt in het tweede lid nader gespecificeerd in de zorg voor het watersysteem en de zorg voor het zuiveren van afvalwater op grond van artikel 3.4 van de Waterwet. In artikel 4, eerste lid, van het reglement is aangesloten bij de wet en de huidige situatie. De zorg voor het watersysteem omvat de zorg voor de waterkering en de zorg voor de waterhuishouding, als ook de zorg voor de waterkwaliteit. Het gebruik van de term zorg voor het watersysteem benadrukt het integrale karakter van die zorg. De toekenning van “de zorg voor het watersysteem” aan het waterschap impliceert overigens niet dat alle zorg voor het watersysteem of de watersystemen in het waterschapsgebied aan het waterschap wordt toegekend. Ook andere overheden oefenen taken ter zake uit. In het eerste lid van artikel 4 is daarom aangegeven dat het waterschap verantwoordelijk is voor de waterstaatkundige verzorging van zijn gebied, voor zover deze taak niet bij andere publiekrechtelijke lichamen berust.
Op 22 december 2009 is de Waterwet in werking getreden. Op grond van deze wet berust het beheer van watersystemen, voor zover deze watersystemen of onderdelen daarvan niet aan het Rijk zijn toegewezen, bij de waterschappen, tenzij deze toewijzing niet verenigbaar is met het belang van een goede organisatie van de waterstaatkundige verzorging.
Beheer is op grond van artikel 1.1 van de Waterwet: overheidszorg met betrekking tot een of meer afzonderlijke watersystemen of onderdelen daarvan, gericht op de in artikel 2.1 genoemde doelstellingen. In artikel 2.1, eerste lid sub c, staat ook als doelstelling genoemd: 'de vervulling van maatschappelijke functies door watersystemen'. In de MvT bij het wetsontwerp Waterwet (TK, 2006-2007, 30818, nr. 3, p. 20) staat: "dat het vaarwegbeheer begripsmatig deel uit maakt van het waterbeheer, zoals geregeld in dit wetsvoorstel. Het gaat immers om de zorg die is gericht op de vervulling van een maatschappelijke functie, die is toegekend aan watersystemen."
In het reglement stond al een taakopdracht (de waterstaatskundige verzorging van het gebied), maar met deze wijziging wordt het beheer van het watersysteem aan de waterschappen opgedragen waardoor het qua terminologie en inhoud beter aansluit op de Waterwet. In de reglementen wordt daarom expliciet opgenomen dat de waterschappen beheerder van het watersysteem zijn, inclusief het vaarwegbeheer. Het waterschap is op grond van de Waterwet en het reglement beheerder van de vaarwegen, met uitzondering van de vaarwegen die in beheer bij het Rijk zijn en de in de Provinciale Vaarwegenverordening/Waterverordening genoemde vaarwegen (artikel 3.2 Waterwet). In deze verordening zijn die vaarwegen vastgelegd waarvan het beheer bij de provincie of de gemeente of een gemeenschappelijke regeling blijft. Bij de toewijzing in de Omgevingsverordening/Waterverordening is aangesloten bij de bestaande situatie. Daarnaast worden de bovenwaterschappelijke kosten geacht te zijn vergoed op basis van de in het verleden hierover gemaakte afspraken (Beleidsanalyse kwantitatief waterbeheer, de zogenaamde B-Akwa).
De kaart behorend bij artikel 2, lid 2 van het Reglement is gewijzigd. Met ingang van 1 januari 2016 is uit een fusie tussen het voormalige waterschap Reest en Wieden en het voormalige waterschap Groot Salland het waterschap Drents Overijsselse Delta ontstaan. Met deze fusie is er een aantal kadastrale percelen van het verzorgingsgebied van het waterschap Drents Overijsselse Delta toegevoegd aan het verzorgingsgebied van het waterschap Noorderzijlvest. Het overgedragen gebied, staat bekend onder de naam de 'Norger Petgaten'. Het gebied omvat ongeveer een oppervlakte van circa 144 hectare, en is gelegen ten zuiden van de Kolonievaart in de nabijheid van een deel van het Natura 2000-gebied Fochteloërveen (te weten Dutch Crane Resort). Met de overdracht van het gebied neemt het waterschap Noorderzijlvest het beheer en onderhoud (niet het eigendom) van hoofdwatergang ("Sluis I wijk" (lengte 895 m)) over. Tevens neemt het waterschap ten aanzien van de in "Sluis I wijk" gelegen duikers het schoonmaakonderhoud over. Het constructief onderhoud (inclusief toekomstige vervanging) van de bijbehorende duikers, gelegen in "Sluis I wijk" wordt niet overgedragen aan het waterschap. Daarnaast wordt het kunstwerk KST 0977 Kolonievaartstuw (WB21 stuw) in eigendom en beheer en onderhoud overgedragen aan het waterschap.
Op verzoek van de Unie van Waterschappen is er een extra lid opgenomen in artikel 2 dat regelt dat woonboten die zijn afgemeerd nabij de grens van een waterschap worden geacht tot het gebied van het waterschap te behoren van waaruit zij toegankelijk zijn. De grenzen tussen de waterschappen lopen soms door het water heen. Dit lid schept duidelijkheid dat bewoners van woonboten horen bij het waterschap waar de loopplank aan de wal komt.
De definitie van het begrip ingezetene is niet meer te vinden in artikel 12 van de Waterschapswet: artikel 11 is komen te vervallen. In plaats daarvan is de definitie te vinden in artikel 11 Waterschapswet en de Wet basisregistratie personen.
In artikel 7 "Benoeming vertegenwoordigers geborgde zetels" van het reglement dient de "Kamer van Koophandel Noord-Nederland" te worden gewijzigd in "Kamer van Koophandel". De aanduiding van de Kamer van Koophandel in artikel 7, eerste lid, van het Reglement wordt daarmee in overeenstemming gebracht met de nieuwe indeling zoals die is recent is gewijzigd: er is nog maar één Kamer van Koophandel met een vijftal regio's.
Verder is opgenomen dat de Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren (VBNE) de vertegenwoordiger van de categorie natuurterreinen benoemd. Op 1 januari 2015 is bij de Wet opheffing bedrijfslichamen het Bosschap opgeheven. Dat lichaam was tot die datum verantwoordelijk voor de benoeming van vertegenwoordigers van de categorie natuurterreinen. De Waterschapswet bepaalt dat aanwijzing per 1 januari 2015 bij provinciaal reglement geschiedt. Tot 1 januari 2018 heeft de minister de Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren aangewezen als organisatie die de vertegenwoordiger van de categorie natuurterreinen benoemd. De VBNE is als belangenbehartiger van bos- en natuurterreineigenaren het geschiktste lichaam om vertegenwoordigers van de categorie natuurterreinen voor de waterschapsbesturen te benoemen. De leden van de vereniging vertegenwoordigen 70% van het bosareaal en 90% van het natuurareaal. In de memorie van toelichting op de Wet opheffing bedrijfslichamen is opgemerkt dat het in de lijn der verwachting ligt dat de VBNE de benoeming zal doen. De aanwijzing is toen ook afgestemd met de VBNE, IPO en Unie van Waterschappen.
In artikel 10, lid 1 staat nu het voorschrift dat de leden van het dagelijks bestuur na de verkiezingen in de eerste vergadering van het algemeen bestuur in nieuwe samenstelling worden benoemd. Omdat dat in de praktijk niet altijd mogelijk blijkt wordt hier uit praktische overweging aan toegevoegd: "of zo spoedig mogelijk daarna".
Artikel 11, tweede lid, van het reglement is een overbodige bepaling vanwege de toevoeging van het zesde lid aan artikel 41 Waterschapswet waar exact hetzelfde staat geregeld.
Schrappen goedkeuring en administratief beroep
Het hoofdstuk over administratief beroep en goedkeuring zijn in de Waterschapswet komen te vervallen. De regelingen die daar betrekking op hebben zullen worden verwijderd uit de waterschapsreglementen. Artikelen 21 en 22 kunnen komen te vervallen.
Voor een tweetal onderwerpen wordt in het reglement een meldplicht opgenomen. Nu stond in de reglementen (artikel 23) al een meldingsplicht voorgeschreven voor een aantal onderwerpen. Daar worden de volgende onderwerpen aan toegevoegd:
Meldingsplicht waterstaatswerken
Waterstaatswerken waarvan in betekenende mate een wijziging van de waterhuishoudkundige situatie te verwachten is (artikel 21, lid 1, sub b, Reglement; volgens de huidige toelichting bij het reglement zijn dit werken boven de € 1 miljoen) zijn op grond van het huidige reglement aan goedkeuring van Gedeputeerde Staten (hierna: GS) onderworpen. Omdat de goedkeuring is komen te vervallen in de nieuwe wetgeving, zal dit aangepast worden in een meldingsplicht waardoor GS wel kennis kunnen nemen van besluiten tot aanleg van grote waterstaatswerken. In bepaalde gevallen kan dit bijvoorbeeld ook leiden, na overleg met het waterschap, tot het toepassen van de projectplanprocedure (uit Hoofdstuk 2 van de Waterwet en uit de provinciale omgevingsverordening/Waterverordening). De overige werken (het huidige artikel 23, eerste 1, sub a, reglement) hoeven dan niet meer gemeld te worden.
Meldingsplicht calamiteitenplannen
Op basis van wetgeving die gold voor de inwerkingtreding van de nieuwe Waterwet en de vernieuwde Waterschapswet werden calamiteitenplannen op basis van de Waterstaatswet 1900 aan GS gemeld. Nu deze bepalingen komen te vervallen wordt de meldingsplicht ondervangen door deze op te nemen in de waterschapsreglementen. De toezending van calamiteitenplannen is van belang vanwege de aanwijzingsbevoegdheid van GS bij onvoldoende optreden bij gevaar door het waterschap (artikel 5.26, jo 3.12, Waterwet). De kennis van het door het waterschap opgestelde calamiteitenplan is daarvoor belangrijk. Ook dient het calamiteitenplan van het waterschap afgestemd te zijn op de provinciale plannen. Aangezien een wettelijke plicht tot het informeren van de provincie ontbreekt en de plannen bovendien niet aan een openbare inspraakprocedure onderhevig zijn, is het van belang voor de provincie om te borgen dat wij de plannen tijdig beschikbaar hebben. De meldingsplicht wordt daarom geïntroduceerd voor de besluiten met betrekking tot de calamiteitenplannen.
De inwerkingtreding is met ingang van de dag na de datum van bekendmaking in het Provinciaal Blad.
Voor de provincie Groningen werkt de wijziging van artikel 4 terug tot en met 12 juli 2016, het moment dat de Omgevingsverordening provincie Groningen 2016 in werking is getreden waarin het vaarweg-beheer is geregeld.
Waterschapsgrens Noorderzijlvest ex art. 2, tweede lid, van het Reglement voor het waterschap Noorderzijlvest 2008:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-6096.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.