Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 14 en artikel 106 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (hierna: VwEU);
Gelet op Verordening (EU) nr. 360/2012 van de Commissie van 25 april 2012 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun verleend aan diensten van algemeen economisch belang verrichtende ondernemingen (Pb 2012, L114) (hierna: Verordening)
Gelet op artikel 158, eerste lid, aanhef en onder a, van de Provinciewet;
Overwegende dat Diensten van Algemeen Economisch Belang (hierna: DAEB) hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het VwEU. Om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese mededingingsregelgeving, moet daarvoor een onderneming specifiek met het beheer van een bepaalde DAEB worden belast;
Overwegende dat Agrifood Capital B.V. de organisatie is die de economische ontwikkelingsagenda van Noordoost-Brabant ten uitvoer brengt. Zij doet dat door het ontwikkelen van projecten en programma’s die leiden tot nieuwe economische activiteiten en werkgelegenheid. Op die manier wordt een bijdrage geleverd aan het oplossen van maatschappelijke problemen binnen de Provincie. Brabant staat met de agrofoodtransitie, voor een grote uitdaging die van invloed is op de gehele keten, van primaire producent tot consument (van grond tot mond). Het doel van het innovatieprogramma is: het ontwikkelen en behouden van een sterke en duurzame agrifoodsector in Brabant en het zichtbaar maken en stimuleren van innovatie door partijen met elkaar te verbinden en innovatieve initiatieven in 2018 een podium te geven. Deze doelstelling sluit aan op de ambities van de Provincie Noord-Brabant zoals opgenomen in de uitvoeringsagenda Brabantse Agrofood 2016-2020.
Met het onderhavige project zal een 10-tal initiatieven worden opgewerkt naar concrete uitkomsten. Het gaat daarbij om agendering en uitwerking van 10 relevante innovatiethema’s in de Brabantse agrifood, ontwikkeling van 10 netwerken rond die thema’s en het genereren van publiciteit. De focus ligt op een innovatieprogramma van business to business (en soms business to business to consumer), waarbij Brabant als een voorbeeld naar de rest van Nederland kan dienen.