Provinciaal blad van Noord-Brabant
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2017, 5934 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2017, 5934 | Overige besluiten van algemene strekking |
1e partiele wijziging Natuurbeheerplan 2018 provincie Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 7 van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Noord-Brabant en artikel 2.1 van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant en het Besluit Subsidieregeling Natuur- en landschap 2016;
Overwegende dat jaarlijks verzoeken ingediend kunnen worden tot wijziging van het natuurbeheertype zoals dat voor een perceel is vastgelegd in het natuurbeheerplan;
Overwegende dat jaarlijks fouten worden gecorrigeerd en dat periodiek de begrenzing van het natuurbeheerplan wordt aangepast aan de wijzigingen die vanuit het ruimtelijke spoor hebben plaatsgevonden in het Natuur Netwerk Brabant (NNB, dit is de voormalige EHS en EVZ).
Artikel I Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek door externe organisaties of personen.
het Natuurbeheerplan 2018 overeenkomstig de bijbehorende en gewaarmerkte stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
1.1 (nr. 1) Algemeen. Bosgroep Zuid Nederland. Diverse wijzigingen.
Bosgroep Zuid Nederland verzoekt voor haar leden in de regio de Kempen de ambitiekaart en de beheertypenkaart aan te passen. Het betreft de gemeenten Bergeijk, Best, Cranendonck, Eindhoven, Oirschot-de Beerzen, Reusel-De Mierden, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Het gaat om diverse natuurherstelprojecten op terreinen van haar leden in bestaande natuur, die zijn uitgevoerd of waar in de komende jaren herstelmaatregelen worden uitgevoerd in de gemeenten Bergeijk, Best, Cranendonck, Eindhoven, Oirschot-de Beerzen, Reusel-De Mierden, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Daarnaast staan er enkele onvolkomenheden in het Natuurbeheerplan en wordt verzocht het Natuurbeheerplan aan te passen voor terreinen die liggen onder hoogspanningsleidingen. Het verzoek heeft betrekking op:
Wijzigingen naar aanleiding van de ontheffing herplantplicht voor gerealiseerde natuurherstelprojecten. Voor 2 projecten waarbij bos werd omgevormd naar heide, is een ontheffing herplantplicht verleend. Door de provincie is aangegeven dat voor deze projecten de ambitiekaart aangepast dient te worden. Dit geldt voor de gebieden in de Turnhoutsche heide in Reusel-De Mierden en de heidecorridors in Bladel. Voor deze terreinen dient zowel de ambitiekaart als de beheertypenkaart gewijzigd te worden.
Enkele gerealiseerde natuurherstelprojecten. De voorbije jaren is er binnen de Kempen veel gedaan aan natuurherstel. Hierbij zijn diverse venoevers hersteld, leefgebieden voor bijzondere soorten hersteld en corridors aangelegd. Het betreft enkele heidecorridors (o.a. voor gladde slang) in de gemeenten Bergeijk, Oirschot en Reusel-De Mierden en venherstelprojecten in Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Ook voor deze terreinen dient zowel de ambitiekaart als de beheertypenkaart gewijzigd te worden.
Enkele geplande natuurherstelprojecten. Vooruitlopend op nieuwe natuurherstelprojecten, waarvoor leefgebiedensubsidie is verkregen, willen we graag enkele wijzigingen op de ambitiekaart aanbrengen zodat bij een nieuw verzoek om ontheffing van de herplantplicht de kaart kloppend is. Dit geldt onder meer voor de deelgebieden:
Natuurterreinen gelegen onder hoogspanningsleidingen. Deze staan veelal als bos op de ambitiekaart, terwijl netbeheerder TenneT geen hoog opgaande beplanting onder de kabels toestaat. Vanuit beheeroogpunt (en beheerkosten) is het dan ook gewenst om een heideachtige vegetatie te ontwikkelen onder de hoogspanningslijnen. Voor het vellen van het ‘bos’ onder de hoogspanning wordt momenteel echter geen ontheffing van de herplantplicht afgegeven omdat dit strijdig is met de ambitiekaart. Door de ambitie te wijzigen kan dit knelpunt worden opgeheven. Hierover heeft overleg plaatsgevonden met de provincie.
Het ontwikkelen van heidevegetatie onder de hoogspanningslijn is, afgezien van een lagere beheerinspanning, ook nog interessant voor fauna. Deze zone zal namelijk gaan dienen als verbindingszone waar veel soorten van kunnen profiteren. Dit verzoek heeft betrekking op de Sprankel in Veldhoven en op Landgoed Mariahoeve in Cranendonck (Maarheeze). Voor deze terreinen dient alleen de ambitiekaart gewijzigd te worden.
Reactie GS: Wij staan overwegend positief tegenover de voorgestelde wijzigingen van de ambitiekaart en de beheertypenkaart. Wij waarderen de inspanningen van Bosgroep Zuid Nederland om op terreinen van haar leden het provinciaal natuurbeleid te realiseren. De gerealiseerde en toekomstige natuurherstelprojecten leiden tot verbetering van de kwaliteit van het NNB en vergroting van de biodiversiteit. Daarbij is het van belang dat deze terreinen duurzaam beheerd worden. Om dat mogelijk te maken dient de ambitiekaart en beheertypenkaart in overeenstemming te zijn met het projectresultaat.
Ook de wijzigingsverzoeken voor terreinen gelegen onder hoogspanningsleidingen en voor onvolkomenheden op de kaart nemen wij mee. Het handhaven van de ambitie bos onder hoogspanningsleidingen werkt contraproductief. De netbeheerder TenneT staat immers het duurzaam beheer van bos op deze locaties niet toe. De onvolkomenheden beschouwen wij als kaartfout.
In één geval nemen wij het wijzigingsverzoek van Bosgroep Zuid Nederland niet over. Het betreft een verzoek voor de wijziging van 0,1 hectare N16.03 Droog bos met productie naar N07.01 Droge heide in Valkenswaard. Deze wijziging vinden wij niet groot genoeg om vast te leggen in het Natuurbeheerplan. Binnen beheertypen mag 20% van de oppervlakte kleinschalig tot een ander beheertype behoren.
In alle andere gevallen volgen wij het voorstel van Bosgroep Zuid Nederland en passen wij de ambitiekaart en beheertypenkaart dienovereenkomstig aan.
Veel van de wijzigingen zijn het gevolg van ons provinciale soortenbeleid. Veelal ontstaat daardoor een hogere ambitie. Hiermee verhogen ook de beheerkosten.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
1.2 ( nr. 2). Algemeen. Natuurcollectief Brabant. 5 verzoeken.
Natuurcollectief Brabant heeft voor enkele van haar leden een wijzigingsverzoek voor het natuurbeheerplan ingediend. Het betreft de gemeenten Bernheze, Cuijk, Waalwijk, Meierijstad (Sint Oedenrode), Oirschot-de Beerzen.
De verzoeken richten zich op het voortzetten van beheersubsidie in de regeling SNL en het mogelijk maken van een subsidieaanvraag na inrichting. Het gaat om de volgende gevallen:
Landgoed De Berkt te Bernheze: Na aanpassing van de begrenzing van het NNB voor een L01.07 Laan op het landgoed is abusievelijk het beheertype N16.04 Vochtig bos met productie toegekend aan een strook grenzend aan de laan. Deze strook maakt onderdeel uit van de beheereenheid N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Verder is de laan zowel begrensd in het NNB-natuur als in het NNB-agrarisch. De begrenzing in zoekgebied agrarisch natuurbeheer kan vervallen.
Dhr. Voesten te Waalwijk: Verzoek om een aantal landschapselementen op de ambitiekaart en de beheertypenkaart toe te voegen. Het verzoek heeft betrekking op L01.01 Poel en klein historisch water, L01.03 Elzensingel en L01.08 Knotboom. Dhr. Voesten heeft in de Westelijke Langstraat landbouwgrond omgevormd naar natuur. Een aantal bestaande landschapselementen ontbreken echter in het Natuurbeheerplan. Het betreft 2 poelen en knotbomen net buiten het NNB en enkele elzensingels en een poel binnen nieuwe natuur van het NNB.
Landgoed ’s-Heerenvijvers te Oirschot-de Beerzen: Op het landgoed zijn enkele percelen ingericht naar natuur. Op 3 percelen is N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en op 1 perceel is N16.03 Droog bos met productie ingericht. Dit is op de beheertypenkaart echter nog niet gewijzigd. Ook constateert NCB dat een smalle strook bos op de beheertypekaart als N07.01 Droge heide staat ingetekend. Dit moet N16.03 zijn aansluitend aan de rest van het bos. Tot slot constateert NCB dat een deel van het landgoed abusievelijk uit het NNB is verwijderd. Het betreft een gedeelte van perceel Oirschot 00E 1162 grenzend aan het COT Oirschot. Verzocht wordt om dit perceel weer toe te voegen aan het NNB.
Reactie GS: Wij beoordelen deze verzoeken als volgt:
Ad a. Landgoed De Berkt te Bernheze: Wij stemmen in met het verzoek. Het beheertype N16.04 Vochtig bos met productie voor de strook grenzend aan de laan is niet correct. Wij wijzigen het beheertype op de ambitiekaart en de beheertypenkaart naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. De dubbele begrenzing van de laan in het NNB-natuur en het zoekgebied agrarisch natuurbeheer betreft een kaartfout. Wij verwijderen de laan uit het zoekgebied agrarisch natuurbeheer.
Ad b. Dhr. Voesten te Waalwijk: Wij stemmen gedeeltelijk in met het verzoek. De landschapselementen buiten de begrenzing voegen wij niet toe aan het NNB. Bij de evaluatie van het Natuurbeheerplan in 2014 hebben wij besloten om geen landschapselementen grenzend aan het NNB meer aan het netwerk toevoegen. Wij zien in dit verzoek geen aanleiding om hier van af te wijken. De landschapselementen L01.01 Poel en klein historisch water en L01.03 Elzensingel, die liggen in gerealiseerde nieuwe natuur, voegen wij toe aan de ambitiekaart en de beheertypenkaart. Deze elementen zijn karakteristiek voor de Westelijke Langstraat. Instandhouding van deze landschapselementen draagt bij aan de natuurkwaliteit van het gebied.
Ad c. Dhr. van Dommelen te Cuijk: Dit verzoek wijzen wij af. Voor de hogere natuurambities gaan wij uit van een groeimodel. Na inrichting wordt de ambitie in de regel ontwikkeld vanuit het beheertype N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Het beheertype N10.02 kan worden toegekend wanneer de overeenkomstige ambitie is bereikt en/of wanneer het beheer de inzet van specialistisch (lees duur) materieel vereist. Uit het verzoek blijkt niet dat de ambitie is bereikt of dat het beheer met specialistisch materieel moet worden uitgevoerd.
Ad d. Dhr. van Heesch te Meijerijstad (Sint Oedenrode): Dit verzoek wijzen wij af. Voor de hogere natuurambities gaan wij uit van een groeimodel. Na inrichting wordt de ambitie in de regel ontwikkeld vanuit het beheertype N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Het beheertype N10.02 kan worden toegekend wanneer de overeenkomstige ambitie is bereikt en/of wanneer het beheer de inzet van specialistisch (lees duur) materieel vereist. Uit het verzoek blijkt niet dat de ambitie is bereikt of dat het beheer met specialistisch materieel moet worden uitgevoerd.
Ad e. Landgoed ’s-Heerenvijvers te Oirschot-de Beerzen: Wij stemmen in met het verzoek. Na inrichting van nieuwe natuur in het NNB wordt in de regel de beheertypenkaart aangepast. Dat is hier kennelijk nog niet gebeurd. Wij wijzigen het beheertype N00.01 naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en N16.03 Droog bos met productie. De smalle strook N07.01 Droge heide op de beheertypenkaart betreft een kaartfout. Wij wijzigen het beheertype naar N16.03 Droog bos met productie.
De wijziging van de begrenzing van het NNB voor het perceel Oirschot 00E 1162 kunnen wij in dit besluit niet regelen. Aanpassing van de kaart leidt tot wijziging van de begrenzing van het NNB in de Verordening Ruimte. Wij houden dit verzoek voor dit moment aan en nemen het verzoek mee bij de eerstvolgende herziening van de begrenzing van het NNB.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
1.3 ( nr. 3). Algemeen. Natuurcollectief Brabant. Gevolg van het omzetten van de landelijke index voor natuur en landschap.
Natuurcollectief Brabant verzoekt om correcties te willen uitvoeren op enkele beheertypenwijziging die GS hebben doorgevoerd.
In ons Besluit Natuurbeheerplan 2018 is een aanpassing doorgevoerd in de beheerpakketten L01.04 Bossingel en bosje en N17.01 Vochtig hakhout en middenbos (besluit C220886/4243472 van 25 september 2017; (deelbesluit nr.39)). Eigenaren en beheerders zijn in dit besluit in de gelegenheid gesteld om te kunnen reageren.
Natuurcollectief Brabant verzoekt voor 3 van haar leden de wijziging van het beheertype te corrigeren. Het betreft:
Reactie GS: Wij stemmen in met het verzoek. In overleg met Natuurcollectief Brabant passen wij het beheertype aan naar respectievelijk N17.02 Droog hakhout, N16.03 Droog bos met productie en L01.16 Bosssingel.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
1.4 ( nr. 4). Gemeente Breda. Staatsbosbeheer en Natuurcollectief Brabant. Lage Vuchtpolder.
Staatsbosbeheer en Natuurcollectief Brabant verzoeken voor de beoogde beheerder dhr. Ansems voor terreinen van Staatsbosbeheer in de Lage Vuchtpolder, de ambitiekaart en de beheertypenkaart aan te passen aan de situatie na inrichting. De wijziging van de ambitiekaart heeft betrekking op de hele Lage Vuchtpolder, de wijziging van de beheertypenkaart heeft betrekking op het eigendom van Staatsbosbeheer.
Afgelopen voorjaar is het project natte natuurparel Lage Vuchtpolder opgeleverd. Dhr. Ansems heeft al enkele percelen in het gebied in natuurbeheer en neemt ook de percelen van Staatsbosbeheer in erfpacht om hier natuurbeheer op te realiseren.
In dit project is de kern zodanig vernat dat hier N13.01 Weidevogelgrasland wordt gerealiseerd. De randen van de Lage Vuchtpolder zijn ingericht naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Op enkele kansrijke locaties in de randzone wordt N10.01 Nat schraalland gerealiseerd.
Reactie GS: Wij stemmen in met het verzoek. Wij passen de ambitiekaart voor de gehele Lage Vuchtpolder voor de situatie na inrichting aan. De beheertypen N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur, N10.01 en N12.02 wijzigen wij naar N12.02, respectievelijk N10.01. Voor de percelen van Staatsbosbeheer passen wij ook de beheertypenkaart aan. Het beheertype N12.02 wijzigen wij naar N13.01, respectievelijk N10.01 in overeenstemming met de nieuwe ambitiekaart.
Met de afronding van het project natte natuurparel Lage Vuchtpolder is ongeveer 100 ha nieuwe natuur gerealiseerd.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
1.5 ( nr. 5). Gemeenten Eindhoven en Nuenen. Dhr. Geboers ,
Dhr. Geboers heeft particulier natuurbeheer gerealiseerd in overeenstemming met de ambitiekaart en verzoekt om de beheertypenkaart aan te passen aan de nieuwe situatie. Op het terrein heeft dhr. Geboers de beheertypen N10.02 Vochtig hooiland, N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland, N12.05 Kruiden- en faunarijke akker en N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos gerealiseerd.
Reactie GS: Wij stemmen in met het verzoek en passen de beheertypenkaart aan. Omdat de begrenzing van de gerealiseerde beheertypen in detail afwijkt van de ambitiekaart, passen wij de ambitiekaart overeenkomstig aan.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
1.6 ( nr. 6). Gemeente Heeze-Leende. Landgoed Langakkers.
Natuur Collectief Brabant verzoekt voor landgoed Langakkers in Leende om de subsidiemogelijkheden in overeenstemming te brengen met de feitelijke situatie in het veld.
Na een veldbezoek constateren wij dat de eigenaar hoge natuurwaarden heeft gerealiseerd door gericht beheer voor kruiden- en faunarijk grasland en akker, poelen en knip- en scheerheggen. Het terrein is niet toegankelijk, maar begeleide excursies zijn continu mogelijk en worden veel georganiseerd. Het terrein is vanuit omringende paden goed beleefbaar.
Wij zijn van mening dat de hoge natuurwaarden aanleiding geven tot toepassen van art. 2.9 lid 6 onder d. waarbij het terrein is vrijgesteld voor openbare toegankelijkheid op grond van het Natuurbeheerplan. Dit houdt in dat de toegankelijkheid niet gewijzigd hoeft te worden. Het terrein behoud daarmee de aanduiding subsidiabel “ja”.
Daarnaast hebben wij wel vragen bij de juistheid van de begrenzing van het NNB rondom de woning. Wij zullen de begrenzing behandelen in de procedure Verordening ruimte/Natuurbeheerplan, die wij in 2018 zullen voeren.
Wij wijzen ook op deelbesluit 3.2 (nr. 17) dat de aanpassing voor landschapselementen betreft. Hierdoor wijzigt het label subsidiabel ja naar nee voor de benoemde beheereenheden 2, 3, 4, 6, 15 en 16 op het landgoed.
Dit deelbesluit leidt niet tot extra aanpassing van de kaarten van het Natuurbeheerplan, afgezien van de labelwijziging in deelbesluit 3.2 (nr. 17).
1.7 ( nr. 7). Gemeente Tilburg. Natuurcompensatieperceel Huis ter Heide.
De Stichting Natuurbegraven Nederland ontwikkelt een natuurbegraafplaats aan de Middelstraat in de Moer in de gemeente Loon op Zand. Deze ontwikkeling zal naar verwachting een verplichting tot natuurcompensatie opleveren. In overleg met Natuurmonumenten is een compensatielocatie gevonden in NNB gebied Huis ter Heide nabij het Leikeven in de gemeente Tilburg. De Stichting Natuurbegraven verzoekt de aanduiding van het perceel te wijzigen, zodat het beschikbaar komt voor de natuurcompensatieopgave. Dit perceel is inmiddels in bezit van Natuurmonumenten.
Reactie GS: De huidige kaartaanduiding is niet juist. Het perceel staat aangegeven als bestaande natuur, terwijl het in landbouwkundig gebruik is. Daarom dient de aanduiding te wijzigen van bestaande natuur in nieuwe natuur, niet ingericht. Wij wijzigen de beheertypenkaart naar N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur en nog in te richten naar natuur en wijzigen het label naar nieuwe natuur, ten behoeve van de mogelijkheid van natuurcompensatie. Het betreft ongeveer 2 ha.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label aangepast naar nieuwe natuur.
1.8 ( nr. 8). Gemeente Tilburg. Landgoed de Strijdhoef.
De eigenaar van Landgoed de Strijdhoef verzoekt ons voor de graslandpercelen op het landgoed de status bestaande natuur te wijzigen naar nieuwe natuur. Deze graslanden zijn in regulier agrarisch gebruik en verpacht. Het label bestaande Natuur voor deze percelen is niet correct. Na beëindiging van de pacht wil de eigenaar deze percelen graag van functie veranderen naar natuur en inrichten.
Tevens verzoekt de eigenaar de ambitiekaart en de beheertypenkaart aan te passen. Op de beheertypenkaart staat het landgoed in zijn geheel als N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur, inclusief de bestaande bossen en de boomgaard bij het huis. Verzocht wordt om voor de bestaande natuur het beheertype te wijzigen naar L01.09 Hoogstamboomgaard en N16.04 Vochtig bos met productie. Op de ambitiekaart is voor de graslanden, de boomgaard en een deel van de bestaande bossen de ambitie N10.02 Vochtig hooiland toegekend. Verzocht wordt om voor de drogere graslandpercelen de ambitie te wijzigen naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland, voor de boomgaard naar L01.09 Hoogstamboomgaard en voor de delen bos naar N14.03 Haagbeuken- en essenbos. De ambitie voor het bos sluit aan bij de ambitie voor de andere bossen op het landgoed.
Reactie GS: Wij stemmen in met het verzoek. Het Landgoed Strijdhoef in de gemeente Tilburg is in het NNB begrensd als bestaande natuur. Tevens is het landgoed opgenomen in het Natura 2000-gebied Loonse en Drunense Duinen & Leemkuilen en in de natte natuurparel De Brand. Op basis van luchtfoto’s en gegevens uit de landbouwtelling stellen wij vast dat deze percelen inderdaad in regulier agrarisch gebruik zijn. Wij vinden het belangrijk dat het NNB in dit deel van het Natura 2000-gebied en de natte natuurparel wordt afgerond. Voor de graslanden in regulier agrarisch gebruik veranderen wij het label bestaande natuur naar “bestaande natuur-enclave”, waarmee subsidiemogelijkheden voor functieverandering en inrichting via het GOB mogelijk zijn. Wij wijzigen de beheertypenkaart voor gedeelten van het landgoed van N00.01 naar L01.09 en N16.04 en de ambitiekaart naar L01.09, N12.02 en N14.03. Daarbij maken we de opmerking dat een hoogstamboomgaard in onze ambitie geen ecologische meerwaarde heeft, maar cultuurhistorisch van belang is. Wij stellen de hoogstamboomgaard niet subsidiabel. Door aanpassing van de ambitiekaart en beheertypenkaart is het Natuurbeheerplan meer in overeenstemming met de feitelijke situatie op het Landgoed Strijdhoef. Het betreft 19 ha die wordt omgezet naar de aanduiding BN-ENC.
Wij hebben het label gewijzigd naar bestaande natuur-ENC.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
1.9 ( nr. 9). Gemeente Tilburg. Dhr. van Hal.
Dhr. van Hal heeft particulier natuurbeheer gerealiseerd en verzoekt om de beheertypenkaart aan te passen aan de nieuwe situatie. Het perceel is ingericht in overeenstemming met de ambitie N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.
Reactie GS: Wij stemmen in met het verzoek en passen de beheertypekaart aan.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd.
1.10 ( nr. 10). Gemeenten Vught en St. Michielsgestel. Bosgroep Zuid Nederland . Landgoed Bleijendijk .
Bosgroep Zuid Nederland verzoekt om enkele wijzigingen voor landgoed Bleijendijk uit te voeren. Het betreft tevens enkele wijzigingen op aangrenzend terrein van waterschap de Dommel.
In ons Besluit 1e partiele wijziging Natuurbeheerplan 2017 hebben wij de ambitiekaart en beheertypenkaart voor buitendijkse delen van het Landgoed Bleijendijk gelegen langs de Essche Stroom aangepast (besluit C2196845/4071204 van 13 december 2017; (deelbesluit nr.15)). Bosgroep Zuid Nederland verzoekt nu om voor gronden langs de Essche Stroom de ambitiekaart en beheertypenkaart in detail aan te passen aan het feitelijk landgebruik en het eigendom. Het betreft de omzetting van N03.01 en N10.02 naar respectievelijk N10.02 Vochtig hooiland, N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland, N16.01 Droog bos met productie en naar N03.01 Beek en bron.
Tevens verzoekt zij om voor 2 percelen op het binnendijkse deel van het landgoed de beheertypenkaart te wijzigen van N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur, naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Beide percelen zijn van functie veranderd naar natuur en ingericht. In overleg met de beheerder voor het landgoed wordt afgezien van de oorspronkelijke ambities N10.01 Nat schraalland en N11.01 Droog schraalland uit de subsidieaanvraag. Deze ambities zijn niet inpasbaar in het huidige beheer.
Reactie GS: Wij stemmen in met het verzoek. De eerder doorgevoerde wijziging van de beheertypenkaart en ambitiekaart is gebaseerd op een plankaart van het inrichtingsproject voor de Essche Stroom. Na inrichting wijkt het terrein in detail af van deze plankaart. Om beheersubsidie voor het geheel mogelijk te maken passen wijde ambitiekaart en de beheertypenkaart aan.
Ambtshalve wijzigen wij ook voor het aansluitende terrein van Waterschap De Dommel (de Essche Stroom) de ambitiekaart en de beheertypenkaart naar de situatie na inrichting.
Tevens stemmen wij in met wijziging van de beheertypenkaart voor 2 binnendijkse percelen naar N12.02. Voor het perceel met de oorspronkelijke ambitie N11.01 Droog schraalland hebben wij de ambitiekaart in 2014 al aangepast naar N12.02. Het beheertype N11.01 past niet op de hier gelegen enkeerdgronden.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
1.11 ( nr. 11). Gemeente Woensdrecht. Groeve Boudewijn.
In oktober 2016 is Groeve Boudewijn bij Ossendrecht door Vestia overgedragen aan Natuurmonumenten. De groeve ligt binnen Natura 2000 gebied en is aangewezen voor zwarte specht, wespendief, nachtzwaluw en dodaars. Voor slechts een klein deel ligt de groeve binnen de begrenzing van het NNB. Natuurmonumenten heeft een inrichtingsplan opgesteld voor het gebied. In het inrichtingsplan is er voor gekozen de voormalige zandgroeve open te houden ten behoeve van genoemde soorten. Dit is aanleiding om een wijziging van natuurbeheertype aan te vragen. De wijziging houdt in een omzetting van het huidige natuurbeheertype op de ambitiekaart N15.02 Dennen-, eiken- en beukenbos naar N07.02 Zandverstuiving. Tevens verzoekt men de beheertypenkaart te wijzigen van N15.02 naar N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur. In een later stadium zal Natuurmonumenten een grenswijziging voor het NNB verzoeken, zodat delen van de groeve die niet binnen het NNB liggen aan het NNB kunnen worden toegevoegd. Hiermee wordt de Natura 2000 begrenzing in lijn gebracht met de begrenzing van het NNB.
Reactie GS: Wij ondersteunen de motivering voor wijziging en stemmen in met het verzoek.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
Artikel II Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek van het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB).
het Natuurbeheerplan 2018 overeenkomstig de bijbehorende en gewaarmerkte stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
2.1 ( nr. 12). Gemeente Breda. Dhr. Mureau .
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft ons gemeld dat een perceel van dhr. Mureau in De Strijpen (Noordrand-midden) inmiddels is ingericht als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en verzoekt ons de beheertypekaart aan te passen.
Reactie GS: Wij stemmen in met het verzoek en passen de beheertypekaart aan.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd.
2.2 ( nr. 13). Gemeente Goirle. Perceel Nieuwe Leij.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant meldt dat in het beekdal van de Nieuwe Leij een klein deel van perceel GLE01A2433 is aangegeven als nieuwe natuur (noordelijke deel), terwijl het met bos is begroeid. Het overgrote perceeldeel betreft bestaande natuur. Wij wijzigen dit perceelgedeelte naar bestaande natuur en de aanduiding N14.01Rivier- en beekbegeleidend bos.
Wij hebben het label gewijzigd naar Bestaande Natuur.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
2.3 ( nr. 14). Gemeente Meierijstad ( Sint Oedenrode ). Het Hoefje.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant verzoekt om voor 5 percelen de aanduiding N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur, te willen wijzigen naar een gerealiseerd natuurbeheertype. De percelen liggen in natte natuurparel de Geelders.
De gekozen inrichting doet recht aan het afwisselende gebied met bos en graslandpercelen. Landschapselementen zorgen voor extra ecologische waarden. Het betreft een natte natuurparel, waar het hydrologische herstel naar verwachting nog niet geheel is gerealiseerd. Voor 5 percelen wordt door de eigenaar via het Groen Ontwikkelfonds Brabant een natuurbeheertype voorgesteld.
Het perceel P 26 heeft als ambitie N10.02 Vochtig hooiland. Er vindt geen inrichting plaats. Het perceel is langdurig permanent grasland met een matige drijfmestbemesting. Het toekomstige beheer bestaat uit verschralingsbeheer dat wordt uitgevoerd met regulier materieel. Daarbij kennen wij het type N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland toe als beheertype, gezien de uitgangssituatie en de huidige grondwatertrap III. Indien het perceel in de toekomst natter wordt zodat maaien alleen met specialistisch materieel mogelijk is, of er verschijnen veel soorten van Vochtig hooiland, dan kan het beheertype Vochtig hooiland worden aangevraagd.
Voor het perceel wordt verzocht de ambitie te wijzigen van N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. De huidige ambitie op de ambitiekaart is N10.02 Vochtig hooiland. Wij handhaven deze ambitie, omdat de aanliggende percelen in de natte natuurparel dezelfde ambitie hebben. Wij zijn niet akkoord met het verlagen van de ambitie naar N12.02 zoals wordt verzocht. Wij passen de begrenzing in het Natuurbeheerplan aan de kadastrale grenzen aan.
Perceel P 69 heeft als ambitie N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Dit klopt met de aangevraagde ambitie. De beheertypenkaart zal naar N12.02 worden aangepast. Wij nemen een strook met knotbomen op zoals verzocht en stellen voor dit landschapselement beheervergoeding open.
Perceel P 242 heeft als ambitie Zoekgebied 3, waarbij N12.02 (nat) Kruiden- en faunarijk grasland van toepassing is. Dit klopt met de aanvraag. Wij zullen de ambitiekaart en de beheertypenkaart aanpassen naar dit type. Een tweetal opmerkingen daarbij. Ten eerste maken de aan te leggen poel met de naastliggende kleine bosjes maar een gering deel uit van het perceel. Wij zullen deze beide elementen niet afzonderlijk opnemen in onze kaarten. De poel zal als drinkpoel gebruikt worden en vraagt daarmee geen maaionderhoud als beheer. Ten tweede beschouwen wij de ambitie N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos als een afrondingsfout. Wij wijzigen dit gedeelte naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Wij merken op dat het aanleggen van een poel met daarbij kleine bosjes de landschappelijke waarde van het perceel sterk verhoogt.
Perceel P 124 heeft als ambitie Zoekgebied 3, waarbij (nat) Kruiden- en faunarijk grasland van toepassing is. Dit klopt met de aanvraag. Wij zullen de ambitiekaart en de beheertypenkaart aanpassen naar dit type. Wij nemen de aanwezige rij knotwilgen op als landschapselement en stellen dit open voor beheervergoeding.
Perceel P 133 heeft als ambitie Zoekgebied 3, waarbij N12.02 (nat) Kruiden- en faunarijk grasland van toepassing is. Dit klopt met de aanvraag. Wij zullen de ambitiekaart en de beheertypenkaart aanpassen naar dit type. Een opmerking daarbij. De aan te planten zomereiken maken maar een gering deel uit van het perceel. Wij zullen deze eiken daarom niet afzonderlijk opnemen in onze kaarten. Het is duidelijk dat de aanplant van deze eiken de landschappelijke waarde van het perceel sterk verhoogt. Het extensieve maaibeheer langs een perceelrand zal de ecologische waarde eveneens verhogen.
Wij merken op dat er nog enkele “randeffecten” bestaan, die wij in aanvulling op dit deelbesluit corrigeren. Het betreft de begrenzing van beheertypes die niet overeenkomen met de kadastrale begrenzing. Verder betreft het de beheertypenkaart waar wij voor perceel P 124 en perceel P 105, zandpaden in eigendom van de gemeente Meierijstad, de inrichting aangeven conform het naastliggende perceel. Dit geldt ook voor perceel P 121 dat in eigendom is bij waterschap de Dommel.
De 5 ingerichte percelen van de fam. van Heeswijk stellen wij open voor beheervergoeding. Met dit besluit is 7 ha nieuwe natuur door particulier natuurbeheer gerealiseerd.
De aangrenzende percelen van de gemeente en het waterschap kunnen niet voor beheervergoeding opengesteld worden, aangezien het overheden betreft, die niet voor beheervergoeding in aanmerking komen
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel toegevoegd.
2.4 ( nr. 15). Gemeente Uden. 2 percelen omzetten van BN in NN.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant verzoekt het volgende. Nabij Slabroek staan 2 kleine op elkaar aansluitende percelen als ingericht op de beheertypenkaart. Dit is onjuist. Wij wijzigen dit naar niet ingericht N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur. De gemeente Uden zal de beide percelen vervolgens willen gebruiken voor natuurcompensatie voor de aanleg van een fietspad. Het betreft nieuwe natuur.
Artikel III Ambtshalve wijzigingen
het Natuurbeheerplan 2018 overeenkomstig de bijbehorende en gewaarmerkte stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
3.1 ( nr. 16). Algemeen. Aanpassen ambitiekaart en beheertypenkaart voor landschapselementen.
De weergave van landschapselementen op de beheertypenkaart is niet in alle gevallen juist. Wij herstellen dit nu zo veel mogelijk.
In 2010 heeft een doorlichting plaatsgevonden van landschapselementen en kleine bosjes in het agrarische gebied. Voor de categorie natuur en landschapselementen met een kleine omvang heeft GS in 2010 aan de hand van criteria bepaald of een dergelijk element NNB waardig is vanuit de provinciale optiek. De criteria waaraan is getoetst zijn de volgende: een gezamenlijk oppervlak van minstens 2 ha., vastliggend aan het NNB, of ligging binnen 100 meter van een EVZ. Naast deze criteria komt een natuur of landschapselement in aanmerking als destijds een rode lijstsoort is aangetoond.
Daarmee was de ambitiekaart voor landschapselementen vanaf 2010 op orde. De beheertypenkaart echter nog niet. Wij hebben deze in 2010 niet aangepast vanwege nog lopende beheercontracten, die nu na ruim 6 jaar inmiddels zijn afgelopen.
De uitgevoerde wijzigingen voor landschapselementen zijn de volgende:
Een landschapselement in het agrarische gebied dat binnen de provinciale ambitie valt en daarmee voorkomt op de ambitiekaart en in de Verordening ruimte komt ook steeds voor op de beheertypenkaart. Het label subsidiabel is toegekend, behalve voor eigendom van overheden. Hiermee stemmen de beide kaarten voortaan overeen.
Een landschapselement dat vanwege een eerder verleende beheervergoeding alleen nog op de beheertypenkaart vermeld stond is van deze kaartlaag verwijderd. Het betreft ongeveer 1000 kleine landschapselementen waarvan vrijwel geen enkele nog een vigerende beheervergoeding heeft vanuit SNL-natuurbeheer.
Met het GS besluit van 25 september 2017 is een landelijke indexwijziging voor landschapselementen met de oude aanduiding L01.04 Bossingel en bosje toegepast met omzetting naar een natuurtype als N16.03 of N16.04 Bos met productie. Deze elementen moeten ook voldoen aan de hierboven genoemde criteria. Is dit niet zo dan hebben wij deze tevens van de beheertypenkaart verwijderd.
In een beperkt aantal gevallen constateren wij dat een landschapselement dat nu alleen op de beheertypenkaart voorkomt, NNB waardig is conform de door ons vastgestelde normen in 2010. Toch voegen wij deze elementen niet toe aan de ambitiekaart. Sinds 2010 is het beschikbare budget voor beheervergoeding vanuit de SNL door de rijksoverheid verminderd, waardoor geen budget beschikbaar is voor uitbreiding van beheercontracten voor bestaande natuur. Wij verwijderen deze landschapselementen van de beheertypenkaart.
In het projectgebied Maasheggen hebben wij geen landschapselementen, die alleen voorkomen op de beheertypenkaart, verwijderd. Het betreft grotendeels L01.05 Knip- en scheerheggen. In veel gevallen liggen deze heggen binnen het NNB, waar ze zowel op de ambitiekaart als de beheertypenkaart staan vermeld. In een aantal gevallen liggen ze in agrarisch gebied en hebben alleen een aanduiding op de beheertypenkaart met de tekentechnisch voorgeschreven 1 meter breedte. Wij handhaven de aanduiding op de beheertypenkaart in het Maasheggengebied, vanwege het grote belang voor ecologie en cultuurhistorie van deze heggen en overige landschapselementen. De heggen en andere elementen blijven subsidiabel vanuit SNL.
Wij wijzigen de beheertypenkaart voor de eerstgenoemde 4 bullits ambtshalve. Dit houdt in dat een aanvrager van beheervergoeding voor een landschapselement voor de periode 2018 t/m 2023 benadeeld zou kunnen worden. Dan bestaat voor de aanvrager de keuze om het Natuurbeheerplan 2018 (GS besluit 25 september 2017) als basis te nemen voor de aanvraag beheervergoeding.
Wij stellen het landschapstype L01.09 Hoogstamboomgaard niet meer open voor beheervergoeding, vanwege het feit dat een hoogstamboomgaard in onze provincie geen belangwekkende extra biodiversiteit oplevert, die een beheervergoeding zou kunnen rechtvaardigen. Wij hebben dit type op de beheertypenkaart het label niet subsidiabel toegekend. Ook hier geldt de uitzondering zoals vermeld bij de zesde bullit.
Een verleende beheervergoeding blijft tot het einde van de looptijd in stand.
Met bovenstaande aanpassingen is ons beleid voor landschapselementen in het agrarische gebied vereenvoudigd.
Samengevat is het beleid voor bestaande landschapselementen dat geen uitbreiding van het areaal voor beheervergoeding meer mogelijk vanwege het ontbreken van budget.
Voor aan te leggen landschapselementen in nieuwe natuur is opname voor beheervergoeding juist wel het geval. Door het aanleggen van nieuwe landschapselementen vergroot de biodiversiteit.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het juiste label toegevoegd.
3.2 ( nr. 17). Algemeen. Aanduiden enclaves in bestaande natuur.
Wij streven naar een zo juist mogelijk kaartbestand in het Natuurbeheerplan. Wij merken daarbij op dat het voorkomt dat binnen de aanduiding bestaande natuur toch percelen liggen die langdurig in landbouwkundig gebruik zijn en dus geen bestaande natuur.
In overleg met de terreinbeheerders hebben wij dergelijke percelen beoordeeld op hun ecologische belang voor het NNB. Daaruit is een selectie ontstaan van ongeveer 1200 ha. Vanuit het beschikbare budget is het niet mogelijk de gehele genoemde oppervlakte van budget te voorzien. Daarom stellen wij met dit besluit een nadere selectie vast, namelijk op percelen die voorkomen binnen Natura 2000 gebied of binnen natte natuurparels. Wij zijn voornemens het Groen Ontwikkelfonds Brabant de bevoegdheid te verlenen deze selectie van ongeveer 320 ha te voorzien van budget voor functieverandering en/of inrichting. Met de selectie zijn andere percelen niet uitgesloten, maar zullen door het Groen Ontwikkelfonds Brabant eerst met de provincie worden besproken. Dit laatste geldt voor alle percelen bestaande natuur die aantoonbaar voortdurend in landbouwkundig gebruik zijn geweest.
De ongeveer 320 ha heeft het label bestaande natuur “Enclave” gekregen en is in voorkomende gevallen op de beheertypenkaart gewijzigd naar N00.01 Nog in te richten van landbouw naar natuur.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label BN-ENC toegevoegd.
3.3 ( nr. 18). Algemeen. Wijzigingen ten gevolge van Bedrijfs Toeslag Recht (BTR).
In 2017 is bij een aantal agrariers onrust ontstaan over het verkrijgen van subsidie voor regulier agrarisch gebruik van percelen. Door het Ministerie van EZ werd verwezen naar de provinciale Natuurbeheerplan. De beheertypenkaart leek de basis te worden voor de beoordeling voor de betreffende subsidies. In de loop van 2017 heeft het Ministerie van EZ de werkwijze gewijzigd en is de beheertypenkaart niet meer de toetssteen. De onrust betreft het mogelijk niet meer kunnen verkrijgen van Bedrijfs Toeslag Recht, BTR. Agrariërs zijn door RVO geïnformeerd over de gewijzigde werkwijze.
De reacties van agrariërs hebben wel enkele onvolkomenheden op de beheertypekaart van het natuurbeheerplan aan het licht gebracht, die wij nu corrigeren. Van de hieronder genoemde percelen wordt het natuurbeheertype op de beheertypekaart omgezet naar N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur. Betreffende percelen die allen in landbouwkundig gebruik zijn, krijgen zo de juiste aanduiding in het Natuurbeheerplan. In veel gevallen betreft het een enclave in bestaande natuur.
Wij hebben beheertypenkaart gewijzigd.
3.4 ( nr. 19). Algemeen. Wijziging voor poelen op de beheertypenkaart.
Met het oogmerk de kaartbestanden van het Natuurbeheerplan verder te verbeteren hebben wij het landschapselement L01.01 Poel en kleine historische wateren beoordeeld.
Er zijn een aantal poelen die op de beheertypenkaart als stip van 1m2 staan aangegeven. Deze poelen liggen vrijwel alle op erven en hebben geen relatie met het NNB omdat ze op afstand van het NNB liggen. Op deze poelen zijn geen beheercontracten afgesloten.
Omdat ze geen onderdeel uitmaken van het NNB verwijderen wij deze poelen van de beheertypenkaart. Ze kwamen niet voor op de ambitiekaart en daarmee ook niet in de Verordening ruimte. De meeste van deze poelen zijn aangelegd vanuit het Stimuleringskader Groenblauwe Diensten (Stika).
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd.
3.5 ( nr. 20). Algemeen. Wijzigen label naar subsidiabel ten gevolge van toekennen beheervergoeding.
Eén van de voorwaarden voor het kunnen toekennen van beheervergoeding is dat wij voor het betreffende perceel het label “subsidiabel ja” hebben vastgesteld. De subsidieverzoeken voor beheervergoeding die einde 2016 bij ons zijn ingediend zijn vanaf 2017 door de provincie behandeld. In een aantal gevallen blijkt het label “subsidiabel ja” onterecht niet te zijn toegekend. Voordat beheervergoeding kan worden verstrekt mag ook de continuiteit geen belemmering opleveren. Bij onze afweging betrekken wij de op 31 oktober 2017 door GS vastgestelde (gewijzigde) SNL regeling, waarbij de continuiteitsvoorwaarde voor enkele categorieen bestaande natuur en voor nieuwe natuur is verruimd. De gewijzigde SNL houdt in dat voortaan voor Nieuwe Natuur geen continuiteit gevraagd wordt. Voor Bestaande Natuur zijn de vastgestelde uitzonderingen natuurcompensatie (na verstrijken van de aanloopperiode), MOB complexen en bodemverontreiniging.
Wij hebben het label “subsidiabel ja” toegekend voor percelen waarvoor de continuiteit als gevolg van bovenstaande geen beperking meer is.
Voor Natuurmonumenten houdt de SNL wijziging specifiek in dat o.a. in het Dommeldal ten zuiden van Eindhoven wijzigingen in de continuiteit en het label subsidiabel ja zijn doorgevoerd. Het betreft graslandpercelen ten zuiden van de Malpie aan de oost en westzijde van de Dommel en in de Plateaux (palenterrein). Ook op het Banisveld is de situatie gewijzigd.
Wij hebben in een aantal gevallen het label subsidiabel gewijzigd van nee in ja.
3.6 ( nr. 21). Algemeen. Subsidiabiliteit van voormalige militaire (MOB) complexen,
In 2007 hebben het Rijk en de provincie Noord-Brabant een overeenkomst gesloten voor het saneren van een aantal zogenaamde MOB complexen. (voormalige mobilisatiecomplexen van Defensie). Een deel van de door Defensie afgestoten MOB complexen zal vanuit genoemde overeenkomst omgevormd worden tot natuur en daarmee onderdeel zijn van het NNB. Vervolgens zal ieder voormalig MOB complex worden doorgeleverd aan een eindbeheerder. Inmiddels zijn de afspraken uit de overeenkomst voor een groot deel gerealiseerd. Het uitgangspunt daarbij is dat na sanering en inrichting naar natuur beheervergoeding verkregen kan worden. Wij hebben de betreffende MOB complexen doorgelicht op de juiste aanduiding op de natuurbeheerplankaarten en het label subsidiabel ja. Dit label subsidiabel ja is niet aangebracht indien een overheid eigenaar is.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het juiste label aangebracht.
3.7 ( nr. 22). Gemeente Boxtel, Kampina , agrarisch perceel.
In N2000 gebied de Kampina bevindt zich een landbouwperceel te midden van het uitgestrekte heide en vennengebied. Het perceel met een omvang van 2,3 ha staat onjuist in het Natuurbeheerplan aangegeven. Zowel op de beheertypenkaart als de ambitiekaart komt de aanduiding N11.01 Droog schraalgrasland voor. Het perceel is echter langdurig in actueel agrarisch gebruik en niet ingericht. Er is geen subsidie voor functiewijziging of inrichting verleend. Omdat het perceel zich bevindt in N2000 gebied wijzigen wij het label bestaande natuur in bestaande natuur-enclave en wijzigen de beheertypenkaart naar N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur. Met deze wijziging is het GOB bevoegd om functiewijzigings- of inrichtingssubsidie te verlenen.
3.8 ( nr. 23). Gemeente Grave. Herstel kaartfout Grave N437 en N438.
Op 12 september 2016 hebben wij het besluit genomen een deel van perceel Grave N 438 toe te voegen aan het NNB. Het betreft een strook langs de waterloop aan de zuidzijde met een oppervlakte van 0,42 ha. Wij hebben verzuimd dit perceel op juiste wijze op de ambitiekaart en de beheertypenkaart op te nemen. In dit besluit herstellen wij dit. Het natuurbeheertype is N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. In 2018 zal het perceel in de Verordening ruimte toegevoegd worden, met een beoogd GS besluit in september 2018.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
3.9 ( nr. 24). Gemeente Oss. Percelen de Rijsvennen.
Twee percelen in het gebied de Rijsvennen staan als ingericht op de beheertypenkaart aangegeven. Dit is onjuist. Het gehele gebied de Rijsvennen is ingericht op deze percelen na. Wij wijzigen de aanduiding op de beheertypenkaart naar N00.01 Nog in te richten landbouwgrond naar natuur en wijzigen het label Bestaande Natuur naar Nieuwe Natuur. Het betreft ongeveer 2 ha.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label Nieuwe Natuur aangebracht.
3.10 ( nr. 25). Gemeente Steenbergen. Oudland .
In landgoed Dassenberg als onderdeel van natte natuurparel Oudland zijn enkele percelen met hoge potentie voor nat schraalland pas later aan het NNB toegevoegd. De begrenzing van de natte natuurparel heeft veel eerder plaatsgevonden. Daarmee is de onterechte situatie ontstaan dat een begrenzing van de natte natuurparel tot stand is gekomen die onvoldoende gebaseerd is op de (potentiele) hydrologische situatie. Wij kunnen de begrenzing van de natte natuurparel met dit besluit niet wijzigen, maar wel de aanduiding provinciale NNB. Wij wijzigen deze naar rijks NNB voor de gedeeltes die nog niet zijn ingericht. (BE 1 en BE 3). Het betreft 7,7 ha.
Wij hebben het label rijks NNB toegekend.
3.11 ( nr. 26). Gemeente Valkenswaard. Dhr. de Schepper.
Op een perceel in eigendom van waterschap de Dommel direct grenzend aan de Dommel staat op de ambitiekaart en de beheertypenkaart ten onrechte N05.01 Moeras aangeduid. Dit bleek tijdens een controle. Het betreft een breed onderhoudspad. Daarom wijzigen wij op beide kaarten het natuurbeheertype naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
3.12 ( nr. 27). Gemeente Veldhoven. Perceel bos verlengde Oersebaan verwijderen.
Wij constateren dat een perceel bos, dat verwijderd en gecompenseerd is, vanwege het bestemmingsplan Verlengde Oersebaan, 1e fase, vastgesteld 29-09-2009, niet van de kaart van de Verordening ruimte en niet van de ambitiekaart in het Natuurbeheerplan is verwijderd. Dit betreft daarmee een kennelijke fout, die wij nu in het Natuurbeheerplan herstellen.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
Artikel IV periodieke aanpassing natuurbeheerplan aan grenswijzigingen in het ruimtelijke spoor.
het Natuurbeheerplan 2018 , volgend op de wijziging van de Verordening ruimte 2014 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
4.1 ( nr. 28). Gemeente Boekel. Boekels ven.
In ons besluit Natuurbeheerplan 2018 van 25 september 2017, hebben wij vastgesteld dat het initiatief camping Boekels ven komt te vervallen. Wij hebben de bijbehorende kaartwijziging abusievelijk niet doorgevoerd. Dit herstellen wij met onderhavig besluit. Op verzoek van de gemeente Boekel wordt één van de 3 natuurcompensatiepercelen toch gehandhaafd. De gemeente realiseert hier zelf NNB.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label natuurcompensatie verwijderd.
4.2 ( nr. 29). Gemeenten Breda en Oosterhout. Aanleg fietspad.
In verband met het bestemmingsplan fietspad Dorst-Oosterhout in Breda en Oosterhout is het NNB gewijzigd vastgesteld. Een strook NNB verdwijnt. Een compensatieperceel van 2 ha wordt bestemd als natuur en ingericht met N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Het perceel ligt in het begrensde NNB, waardoor de netto oppervlakte van de Nieuwe Natuur in Brabant met 2 ha krimpt.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het natuurcompensatieperceel opgenomen in de kaartlaag natuurcompensatie.
4.3 ( nr. 30). Gemeente Cranendonck. Bestemmingsplan Duurzaam Industriepark Cranendonck.
In verband met het bestemmingsplan Duurzaam Industriepark Cranendonck (DIC) is het NNB gewijzigd vastgesteld. In een proces dat meer dan 15 jaar in beslag heeft genomen is nu het bestemmingsplan vastgesteld. Conform het overleg tussen gemeente, Nyrstar en provincie wordt ongeveer 70 ha bestaande natuur verwijderd op eigendom van Nyrstar, waarbij een gebied van 16 ha waardevolle NNB in stand blijft (heikikkergebied). In een natuurcompensatieplan op hoofdlijnen is de compensatieopgave financieel gekwantificeerd. Deze opgave is inmiddels voor een deel ingevuld door het realiseren van NNB grond door Nyrstar op eigen terrein (Ringselven oost), en door het uitvoeren van NNB door de provincie Limburg (gebied Kempenbroek). Er resteert een opgave van € 1,75 mln, die als natuurinvestering door Natuurmonumenten nog zal worden gerealiseerd in de omgeving van het DIC. De natuurinvestering kan zowel kwantitatief als kwalitatief plaatsvinden. Dit is geborgd in een samenwerkingsovereenkomst van 20 december 2016 tussen Nyrstar, gemeente Cranendonck en de provincie Noord-Brabant. De voormalige aanduiding bedrijfsbestemming wijzigt voor 60 ha. in de nieuwe bestemming natuur.
Met het bestemmingsplan is een eenduidige splitsing tussen bedrijventerrein en natuur tot stand gekomen.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
4.4 ( nr. 31). Gemeente Meierijstad (Schijndel). Uitvaartcentrum landgoed Dennenboom.
In verband met het bestemmingsplan Uitvaartcentrum Gestelseweg 14 in Meierijstad (Schijndel) is het NNB gewijzigd vastgesteld.
Ten behoeve van het uitvaartcentrum verdwijnt een kleine oppervlakte van minder dan 1 ha NNB. Deze oppervlakte wordt gecompenseerd met een oppervlakte van ruim 1 ha in toegevoegde NNB, aansluitend aan het plangebied. Daarnaast wordt vanuit de natuurcompensatieverplichting 3 ha begrensde maar nog niet ingerichte NNB ingericht met N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Met beide compensatieonderdelen is voldaan aan de ontstane verplichting.
Door de inrichting van 3 ha Nieuwe Natuur verkleint de overbegrenzing.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en de percelen toegevoegd aan de kaartlaag natuurcompensatie.
4.5 ( nr 32). Gemeente Oisterwijk. Heukelomseweg 9 Moergestel.
In verband met het bestemmingsplan Heukelomsebaan 9 in Oisterwijk, Moergestel, is het NNB gewijzigd vastgesteld in verband met de verplaatsing van een woning in de omgeving van een hoogspanningsleiding. Er wordt een geringe oppervlakte NNB verwijderd en in de directe omgeving als natuurcompensatie toegevoegd. De verwijdering betreft begrensde maar nog niet gerealiseerde natuur. De NNB als natuurcompensatie is bestaand bos. Wij voegen het natuurbeheertype N16.03 Droog bos met productie toe op de beide kaarten.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label natuurcompensatie toegevoegd.
4.6 ( nr. 33). Gemeente Oisterwijk, bestemmingsplan fietspad Moergestel-Haghorst.
In verband met het bestemmingsplan fietspad Moergestel-Haghorst in de gemeente Oisterwijk, is het NNB gewijzigd vastgesteld. Hierdoor zijn op 2 locaties kleine gedeeltes NNB verwijderd. De gemeente heeft gekozen voor financiele compensatie, waarmee aan de voorwaarde voor natuurcompensatie is voldaan.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
4.7 ( nr. 34). Gemeente Oss. Rulstraat Megen.
In verband met het bestemmingsplan Rulstraat 5 Megen in de gemeente Oss, is het NNB gewijzigd vastgesteld. Dit bestemmingsplan plan regelt het verwijderen van een klein gedeelte NNB vanwege de aanwezigheid van een bestaande woning met tuin in het gebied Diedense Uiterdijk en tevens het opnemen van een groter gedeelte natuurcompensatiegebied binnen het NNB Diedense Uiterdijk.
In het besluit Natuurbeheerplan 2018 van 25 september 2017 hebben wij het gebied Diedense Uiterdijk toegevoegd aan het NNB. Dit gebied is nog niet als Nieuwe Natuur gerealiseerd.
De gemeente Oss zal de natuurcompensatie vanuit haar verantwoordelijkheid realiseren. Het betreft een oppervlakte van ruim 1 ha. Hiermee neemt de overbegrenzing van het NNB met 1 ha af.
Wij hebben het natuurcompensatieperceel opgenomen in de kaartlaag natuurcompensatie.
4.8 ( nr. 35). Gemeente Veldhoven. Koningshof.
In verband met het bestemmingsplan Koningshof in de gemeente Veldhoven, is het NNB gewijzigd vastgesteld. Het betreft het aanpassen van het bestemmingsplan aan de feitelijke situatie. Hierdoor verdwijnen grenzend aan bebouwing enkele gedeeltes NNB. Deze worden gecompenseerd op twee gedeeltes open terrein op Koningshof, dat geen NNB status heeft. Het natuurbeheertype is N16.03 Droog bos met productie. Dit type nemen wij op beide kaarten op. De gemeente is initiatiefnemer en daarmee staat de gerealiseerde natuurcompensatie niet open voor beheervergoeding.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en de natuurcompensatiepercelen opgenomen in de kaartlaag natuurcompensatie.
4.9 ( nr. 36). Gemeente Veldhoven. Grote Kerkepad .
In verband met het bestemmingsplan Grote Kerkepad 31 in Veldhoven, is het NNB gewijzigd. En gering gedeelte NNB ten behoeve van een grenswijziging van een bestaande woonbestemming. In de directe omgeving wordt natuurcompensatie toegepast door middel van bosaanplant.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
’s-Hertogenbosch, 12 december 2017
Gedeputeerde Staten van Noord Brabant,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:
Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Secretariaat van de hoor- en adviescommissie
Wij verzoeken u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.
Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, de naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar.
Daarnaast vragen wij u vriendelijk om uw telefoonnummer te vermelden. Zo kan de provincie, indien aan de orde, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.
Voor meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften verwijzen wij u naar www.brabant.nl/rechtsmiddelen.
Het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie is bereikbaar op telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 16 en e mailadres bezwaar@brabant.nl. Wij wijzen u erop, dat het op dit moment nog niet mogelijk is om bezwaarschriften per e mail in te dienen, omdat dan de wettelijk voorgeschreven handtekening op het bezwaarschrift ontbreekt.
Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's Hertogenbosch.
Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.
Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
1. Beleidskader Natuurbeheerplan.
Wij toetsen wijzigingsverzoeken aan de meerwaarde voor de kwaliteit van het Natuur Netwerk Brabant (NNB, voorheen EHS).
Een eventueel nieuw verzoek tot uitbreiding van het NNB zal in principe vergezeld moeten gaan van een evenredig verzoek tot vermindering elders. Daarbij valt het toevoegen van NNB in principe in de categorie provinciale NNB. Uitbreiding van het rijksdeel van het NNB is maar beperkt mogelijk.
Verder toetsen wij wijzigingsverzoeken op de hoogte van de (toekomstige) beheerkosten. Deze zullen realistisch dienen te zijn. De beschikbare middelen voor beheer dienen efficiënt door ons ingezet te worden.
Het Natuurbeheerplan omschrijft de actuele waarde en het kwaliteitsstreefbeeld voor de bestaande en nog te ontwikkelen natuurgebieden binnen de provincie
Noord-Brabant. Dit plan vormt de basis voor verwerving en inrichting van het NNB en het gesubsidieerde Natuurbeheer in de provincie.
Ook geeft het Natuurbeheerplan inzicht in de mogelijkheden voor het gesubsidieerde agrarisch natuur- en landschapsbeheer in onze provincie.
Door middel van regelmatige wijzigingen, zoals via dit besluit, passen wij met name de bijbehorende kaarten van het Natuurbeheerplan aan.
Het provinciale beleid voor subsidies voor behoud en ontwikkeling van natuurgebieden en landschappen is te vinden in de “Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant 2016” (SNL 2016 van 11 november 2017).
Het algemene beleid voor het natuurbeheer en het agrarische natuurbeheer is te vinden in “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016”.
Onderdelen van dit Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016” zijn de volgende:
De beheertypenkaart bevat de actueel voorkomende natuur in Brabant en vormt de grondslag voor de beheersubsidie in het kader van de subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Aangezien veranderingen optreden door beheer en ontwikkeling moet de beheertypenkaart periodiek worden geactualiseerd. Het verkrijgen van beheervergoeding is mogelijk via collectieven of een individuele aanvraag van minimaal 75 ha.
De ambitiekaart geeft het gewenste eindbeeld (ambitie) van het NNB in Brabant weer. Ook in deze kaart kunnen wijzigingen optreden.
Zoekgebieden zijn een onderdeel van de ambitiekaart. In dergelijke zoekgebieden bestaat de keuze uit (meestal) 3 mogelijke ambitietypen.
Voor agrarisch natuurbeheer bestaan 2 kaartlagen die aangeven welke subsidiemogelijkheden in welk gebied beschikbaar kunnen zijn. Deze mogelijkheden verlopen alle via een Agrarisch natuurcollectief.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verleent functieveranderings- en inrichtingssubsidie ten behoeve van de realisatie van het NNB. Het GOB heeft de bevoegdheid binnen een vastgesteld kader (zie de site van het GOB) functieveranderings- en inrichtingssubsidie te mogen verlenen voor een perceel met gewijzigde ambitie ten opzicht van het geldende Natuurbeheerplan. Tevens is het GOB bevoegd dergelijke subsidie te verlenen voor percelen tot 5 ha. aansluitend aan het rijksdeel van het NNB en voor percelen tot 25 ha. aansluitend aan het provinciale deel van het NNB.
Wij voeren de wijzigingen volgend op de subsidieverlening door het GOB door in het Natuurbeheerplan (en in de Verordening ruimte), zie hiervoor artikel 2.
2. Indienen wijzigingsverzoek en subsidiabiliteit .
De kaarten van het Natuurbeheerplan worden 3 keer per jaar aangepast. Het is voor eenieder mogelijk wijzigingsverzoeken in te dienen. De wijzigingsverzoeken zullen een ecologische of hydrologische onderbouwing moeten hebben.
De perioden van indienen zijn als volgt:
Het GS besluit van september van ieder jaar is de basis voor het verlenen van beheersubsidie voor natuurbeheer in het daaropvolgende kalenderjaar. Het is mogelijk door GS nog een wijziging te laten vaststellen in december (met gevolg voor de te verlenen subsidie), maar de samenloop met de aanvraagperiode voor beheersubsidie van ½ november tot eind december maakt het in dit geval nodig in vooroverleg met de provincie te treden.
Het verlenen van subsidie is afhankelijk van o.a. cumulatie van beheervergoeding, continuatie van beheervergoeding en het op subsidiabel staan van het perceel in het Natuurbeheerplan ( een zogenaamd label). De regelgeving voor continuatie en cumulatie is te vinden in het genoemde SNL 2016 van de provincie.
3. Samenhang met de procedure Verordening ruimte
Artikel 4.5 van de Verordening ruimte biedt ons de mogelijkheid de begrenzing van het NNB aan te passen ten einde de ecologische samenhang te verbeteren, ("wijziging op basis van ecologische gronden"). De ecologische beoordeling van verzoeken van derden die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een wijziging (lees: uitbreiding of verkleining) van de begrenzing van het NNB vindt plaats in het Natuurbeheerplan. Daar waar aanleiding bestaat aan de verzoeken tegemoet te komen, wordt gelijktijdig besloten tot aanpassing van de grenzen van de NNB begrenzing in de Verordening ruimte. Deze grenzen zijn te vinden op de themakaart “natuur en landschap”. Omdat aan het besluit tot wijziging van de Verordening ruimte vanuit wetgeving andere eisen worden gesteld is dit een apart besluit met een eigen procedure. De besluiten zijn inhoudelijk geheel op elkaar afgestemd. De wijzigingen in de NNB-begrenzing in de Verordening ruimte zijn dan ook direct overgenomen c.q. gehanteerd in het Natuurbeheerplan 2018.
Voor alle duidelijkheid is in dit besluit ook steeds vermeld of er sprake is van een wijziging in de Verordening ruimte. Dit biedt meer duidelijkheid aan belanghebbenden doordat er een op elkaar afgestemd standpunt in het kader van beide besluiten is. Het besluit tot wijziging van de NNB grens heeft daardoor zowel ruimtelijke betekenis als een bindende werking voor subsidie aanvragen. Het besluit leidt tot een grenswijziging op de themakaart “natuur en landschap”, behorende bij de Verordening ruimte en op de ambitiekaart in het Natuurbeheerplan.
4. Ondernemend Natuur Netwerk Brabant. (ONNB)
Het GOB heeft de bevoegdheid om voor percelen functieveranderingssubsidie en inrichtingssubsidie te verlenen binnen het door de provincie vastgestelde kader voor Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB). Een belangrijk onderdeel van dit kader is dat de functie van de grond in het NNB agrarisch blijft, met de toevoeging “natuur en landschapswaarden” en dus niet wordt omgezet naar de functie natuur. Een ander belangrijk aspect is dat de ONNB status bij het kadaster in een Kwalitatieve Verplichting op het perceel wordt vastgelegd. Na het inrichten van het perceel bestaat geen mogelijkheid voor beheersubsidie. Doel van het ONNB dat er voor 50% natuurwaarden ontstaan en voor 50% landbouwkundige productie plaatsvindt. De natuurwaarden geven wij aan in het passende natuurbeheertype op de ambitiekaart en de beheertypenkaart. Op de beheertypenkaart wordt een B nummer opgenomen in plaats van een N nummer. Het B nummer geeft recht op relevante agrarische subsidies.
De overeenkomsten die het GOB onder de aanduiding ONNB voor percelen afsluit registreren wij in een aparte aanduiding in het Natuurbeheerplan, zie hiervoor de legenda. Daarmee zijn de percelen ingericht voor het NNB en is realisatie een feit.
5. Oppervlakte nieuwe natuur en oppervlakte ONNB
Dit besluit heeft voor de oppervlakte “nieuwe natuur” netto tot gevolg dat er een geringe afname van het NNB “nieuwe natuur” plaatsvindt. De oppervlakte neemt netto met 4 ha af tot 328 ha.
De oppervlakte Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB) die nu voor het eerst is gerealiseerd en opgenomen in het Natuurbeheerplan bedraagt voor 2 toekenningen samen 2 ha.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-5934.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.