Provinciaal blad van Noord-Brabant
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2017, 5892 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2017, 5892 | Overige besluiten van algemene strekking |
Vaststelling tarieven stads- en streekvervoer en regiotaxi 2018 provincie Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Gelet op Provinciewet en de Wet personenvervoer 2000;
Gezien de adviezen van het Reizigersoverleg Brabant van 8 augustus 2017, 7 september 2017, 25 oktober 2017, 30 oktober 2017, 13 november 2017 en 21 november 2017;
Met ingang van 1 januari 2018 de tarieven stads- en streekvervoer en regiotaxi als volgt vast te stellen.
Deze tarieven zijn geldig, tenzij anders bepaald, vanaf 1 januari 2018 en gelden tot en met 31 december 2018.
TARIEVEN STADS- EN STREEKVERVOER
Basistarief met 20% korting (icm Altijd Korting) € 0,72
Basistarief met 34% korting € 0,59
Basistarief met 40% korting (icm Altijd Korting) € 0,54
Basistarief met 34% + 20% korting (icm Altijd Korting + lft) € 0,48
Altijd Korting OV/OV Voordeel maand € 11,00
Altijd Korting OV/OV Voordeel jaar € 132,00
Hoofd abonnementhouder (BTM-deel) € 666,00
Bi abonnement BTM (icm Dal Vrij en Spoor Vrij) € 400,80
De abonnementsvorm wordt bepaald aan de hand van de volgende tabel:
1 Dag OV vrij (BTM-deel) € 9,50
Holland Travel Ticket (BTM-deel) € 7,50
Holland Travel Ticket off peak (BTM-deel) € 7,50
Vol tarief jaarkaart € 2.808,00
Reductie tarief maand € 185,35
Reductie tarief jaarkaart € 18853,50
Netabonnement zakelijk € 1.367,80
Het studentenreisrecht als bedoeld in artikel 1.6 en 1.7 van de overeenkomst tussen de vervoerbedrijven en de Staat der Nederlanden, zoals bedoeld in artikel 4.3, lid 1, van de Regeling Studiefinanciering 2000 (studentenreisrecht) is geldig in het gehele openbaar vervoer in Nederland, met uitzondering van de nachtlijnen. Vanaf 1 januari 2017 geldt het studentenreisrecht ook voor BOL 18-. Het reductietarief als bedoeld in artikel 1.6 en 1.7 van de overeenkomst tussen de vervoerbedrijven en de Staat der Nederlanden bedraagt voor het regionale openbaar vervoer 34% van de standaard ritprijs.
Leeftijdsgebonden nationale kortingen:
Kinderen van 4 tot en met 11 jaar en personen van 65 jaar en ouder krijgen 34% leeftijdskorting op de standaardritprijs. De standaardritprijs bestaat uit het basistarief en het kilometertarief. De kortingen zijn alleen van toepassing bij gebruik van een persoonlijke OV-chipkaart.
Leeftijdsgebonden regionale korting:
Jongeren van 12 tot en met 18 jaar krijgen in onze OV-concessies 34% leeftijdskorting op de standaard ritprijs (de standaard ritprijs bestaat uit het basistarief en het kilometertarief). De korting is alleen van toepassing bij gebruik van een persoonlijke OV-chipkaart.
De reiziger betaalt bij de start van elke rit een voorschot van € 4,00, dat bij uitchecken verrekend wordt met de prijs van de rit.
In afwijking hiervan geldt op de volgende lijnen van de OV-concessies Oost-Brabant en West-Brabant een verhoogd voorschot (instaptarief) van € 8,00: lijn 300, 301, 302, 305, 306, 310, 311, 312, 316, 325, 326, 327, 400, 401 en 402.
Brabants Jeugdmaandabonnement:
Personen van 12 tot en met 18 jaar kunnen voor € 89,45 per maand een abonnement voor busvervoer verkrijgen. Dit abonnement is te laden op een persoonlijke OV-chipkaart en geeft vrij reisrecht in het Brabantse stads- en streekvervoer gedurende alle dagen van de betreffende maand.
Reizigers kunnen voor € 11,95 per jaar het Brabants Dalkortingsproduct kopen dat recht geeft op 40% dalkorting op de standaard ritprijs. Deze dalkorting geldt op werkdagen ná 09:00 uur en op zaterdagen en op zondagen. Het product moet geladen worden op een persoonlijke OV-chipkaart.
De dalkorting stapelt met de hiervoor omschreven nationale en regionale leeftijdskortingen.
Het product kost € 80,- per jaar als dit product door de reiziger op een eigen persoonlijke OV-chipkaart wordt geladen of € 87,50 per jaar als dit product op de zogenaamde Meedoenpas wordt gezet.
Het product is beschikbaar voor burgers van de gemeente Tilburg die vallen onder de Meedoenregeling.
Het product is een afgekocht reisrecht en is geldig op werkdagen na 09:00 uur, in het weekend de gehele dag en in officiële vakanties ook de gehele dag. Het product is één jaar geldig en er kan gereisd worden met de Tilburgse stadslijnen 1 t/m 9 en op de Stappegoor Shuttle 601.
Het product is gratis beschikbaar voor inwoners van Eindhoven die recht hebben op de Meedoenbijdrage. Het product is een afgekocht reisrecht en is geldig op werkdagen na 09:00 uur, in het weekend en op feestdagen de gehele dag. Het product is één jaar geldig en er kan gereisd worden op de volgende lijnen van de OV-concessie Zuidoost-Brabant; lijnen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 17, 20, 324, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407 en 513.
Gratis reizen rondom wedstrijden FC Eindhoven
Supporters van FC Eindhoven kunnen in het seizoen 2017-2018 gratis met de bussen van Hermes naar de thuiswedstrijden van FC Eindhoven.
Op vertoon van een toegangsbewijs (seizoenkaart, wedstrijdkaart E-ticket) kunnen de supporters gebruik maken van alle lijnen die door Hermes in de regio Eindhoven worden gereden.
Het gratis vervoer geldt voor alle thuiswedstrijden in de Jupiler League, de Jupiler Play-Offs en de KNVB Beker. Er kan vanaf twee uur vóór tot en met circa twee uur na de wedstrijd gereisd worden.
Samen voor Groen-busabonnement
In de OV-concessies West-Brabant en Oost-Brabant geldt dit Samen voor Groen-abonnement. Hiermede wordt reizigers de mogelijkheid geboden om CO2-neutraal te reizen door het planten van bomen. Reiziger kunnen dit doen door door het Samen voor Groen busabonnement op hun OV-chipkaart te laden. Dit vrijwillige abonnement gat uit van het reguliere kilometertarief, maar is opgehoogd met € 0,005 (een halve eurocent). De inkomsten vanuit deze ophoging gaat voor 100% naar de stichting Trees for All.
Voor dit busabonnement zien wij 2018 als een pilotjaar. Arriva en Hermes gaan gedurende dat jaar bekijken of dit busabonnement als Bravo-product, oftewel in de Bravo-huisstijl, ook in de OV-concessie Zuidoost-Brabant kan worden uitgerold per 1 januari 2019.
Dit product biedt onbeperkt reizen in de Brabantse OV-concessies voor een vast bedrag. Het product is beschikbaar en geldig voor zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt. De prijs van het product bedraagt € 118,90 per maand en € 1189,00 per jaar.
Per betalende reiziger die reist op een OV-chipkaart (hele dag), een Ritkaart of een Dalurendagkaart mogen twee kinderen in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar gratis meereizen (NB: kinderen tot 4 jaar reizen altijd al gratis).
Het Nachtnet Carnaval in Zuidoost-Brabant valt buiten de OV-concessie. Hermes is derhalve vrij om hier een tarief voor te bepalen.
Voor al het regionale nachtvervoer op vervoerrelaties binnen de OV-concessies West- en Oost-Brabant (de Nightliners) bedraagt het tarief voor een enkele reis € 6,22. De Dalurendagkaart is geldig als vervoerbewijs op het nachtvervoer in deze twee OV-concessies
Op de nachtbussen tijdens Carnaval die niet behoren tot het Nachtnet Carnaval of de Nighliners kan worden gereisd met gebruikmaking van het reguliere tariefassortiment (bijvoorbeeld saldoreizen op de OV-chipkaart tegen de standaardritprijs of gebruik van de Ritkaart).
Acceptatie ‘Arriva Altijd Korting Scholier’
Arriva voert onder meer in haar Zuid-Hollandse en Gelderse OV-concessies het product Arriva Altijd Korting Scholier. In de OV-concessies West-Brabant en Oost-Brabant accepteren wij dit product. Met die acceptatie willen wij een bijdrage leveren aan het oplossen van de problematiek voor scholieren die concessiegrensoverschrijdend reizen enerzijds tussen Gelderland en de regio ’s-Hertogenbosch en anderzijds tussen Zuid-Holland en het westelijk deel van Noord-Brabant.
Het tarief van de Ritkaart bedraagt € 3,98. Voor de interregionale lijnen 310, 400 en 401 van de concessie West-Brabant geldt een staffel van het ritkaarttarief. Een dergelijke staffel geldt ook voor de lange lijnen 300, 301/302, 305, 325, 327 en 328 in de concessies Oost-Brabant en West-Brabant. De tarieven zijn afhankelijk van het deeltraject € 3,98, € 7,96 en € 11,94. ( Zie hiervoor bijlage 2; tariefstaffel Ritkaart)
De ritkaart is geldig voor een enkele rit zonder overstap. De ritkaart is niet geldig op de Transferiumbussen en de nachtbussen. Een reiziger die reist op een Ritkaart mag twee kinderen in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar gratis meenemen. (NB: kinderen tot 4 jaar reizen altijd al gratis.)
Deze tickets zijn geldig op de lijnen 20, 400 en 401 van de OV-concessie Zuidoost-Brabant en bedoeld voor het vervoer van en naar Eindhoven Airport. Een enkele rit kost € 3,98 en een retourticket € 7,96. Overstappen is niet toegestaan.
Het tarief voor de Dalurendagkaart is € 6,22. Deze kaart is geldig van maandag t/m vrijdag vanaf 09:00 uur ’s ochtends. De kaart is ook vóór 09:00 uur ’s ochtends geldig op: zaterdagen, zondagen, werkdagen in de maanden juli en augustus, Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, de dag na Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en van 25 tot en met 31 december. De Dalurendagkaart is ook geldig als vervoerbewijs in het stads- en streekvervoer in de nacht, met uitzondering van het Nachtnet Carnaval in Zuidoost-Brabant . Het kaartje kan voor dat nachtvervoer ook overdag (na 09:00 uur) worden gekocht in de bus en is dan nog geldig in de aansluitende nacht tot 05:00 uur.
Een reiziger die reist op de Dalurendagkaart mag twee kinderen in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar gratis meenemen. (NB: kinderen tot 4 jaar reizen altijd al gratis.)
De Dalurendagkaart is niet geldig op de Transferium-bussen.
Voor de interregionale lijnen 310, 400 en 401 van de concessie West-Brabant geldt een staffel van het Dalurendagkaarttarief. De tarieven zijn afhankelijk van het deeltraject € 6,22 of € 12,44. ( Zie hiervoor bijlage 3; tariefstaffel Dalurendagkaart)
Voor het vervoer met de Transferiumbussen in ’s-Hertogenbosch geldt een tarief van € 4,00. De gebruiker kan hiervoor parkeren en met de bus naar het centrum van de stad reizen en terug met maximaal vier personen.
Het tarief voor de Transferiumkaart in de concessie Zuidoost-Brabant bedraagt € 5,00 per auto (ongeacht het aantal inzittenden).
In de OV-concessie Zuidoost-Brabant wordt in bepaalde gevallen door Hermes aan de klant een Geschenkdagkaart ter beschikking gesteld. Hiervoor geldt een 0-tarief. Na afstempeling door de chauffeur is de kaart de gehele dag geldig op het lijnennet van de OV-concessie Zuidoost-Brabant.
Per 1 april 2016 is de boete voor zwartrijders verhoogd naar € 50,- plus € 4,- administratiekosten.
De vervoerders in de Brabantse OV-concessies voeren in hun assortiment de Rituitrijkaart. Reizigers hebben bij zwartrijden de keuze tussen een boete van € 50,- of het direct betalen van een Rituitrijkaart. Het tarief van de Rituitrijkaart is € 35,00. De Rituitrijkaart is geldig voor het afmaken van de beoogde rit.
In de OV-concessies West-Brabant en Oost-Brabant hanteert Arriva een passe-partout. Deze passe-partout is een papieren kaart die in de voorverkoop zal worden verkocht. De passe-partout zal worden ingezet tijdens Carnaval. De passe-partout kan ook worden ingezet bij andere evenementen, onder de voorwaarde dat Arriva het Reizigersoverleg Brabant en ons tijdig informeert over die inzet en over de geplande communicatie naar de reiziger. Wij kunnen aanwijzingen geven gericht op die communicatie. Dergelijke aanwijzingen, dienen door Arriva te worden opgevolgd.
Er is een passe-partout beschikbaar voor 5 dagen voor een prijs van € 12,50.
Aan de passe-partout zijn de volgende voorwaarden verbonden:
De Dalurendagkaart is ook geldig als vervoerbewijs op de Nightliners en de nachtbussen tijdens Carnaval in de OV-concessies West-Brabant en Oost-Brabant. De Dalurendagkaart is niet geldig als vervoerbewijs op het Nachtnet Carnaval in Zuidoost-Brabant.
Tijdens Carnaval kan Arriva in het stadsvervoer van Roosendaal extra nachtlijnen/-ritten aanbieden tegen een lager tarief dan € 6,22 (het huidige Dalurendagkaarttarief).
OV-schoolticket voor groepen/Museumschatjes
Dit is een reisproduct speciaal voor scholen en het tarief is € 35,00. Voor dat bedrag kan iedere schoolklas (maximaal 30 personen bestaande uit leerlingen en begeleiders) van en naar een Brabants museum reizen binnen de Brabantse OV-concessies. Het OV-schoolticket geldt op werkdagen na 09:00 uur en is niet geldig in de buurtbus.
Dit tariefproduct is een set van drie dagkaarten. De prijs van deze set is € 10,00. Het product is als e-ticket verkrijgbaar, als mobiele ticket en als passe-partout in de voorverkoop. De dagkaarten zijn geldig in juli en augustus. De dagkaarten zijn niet persoonsgebonden.
Per dagkaart reizen maximaal twee kinderen in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar gratis mee met 1 betalende reiziger.
Ten behoeve van (een proef in) het stads- en streekvervoer in Roosendaal en Bergen op Zoom heeft Arriva een CT-kaart (wegwerp OV-chipkaart) ontwikkeld. De prijs van dit kaartje is € 1,-
Er gelden de volgende voorwaarden:
Dit vervoerbewijs wordt ingezet in Roosendaal en Bergen op Zoom. Het is in die steden geldig op de stadslijnen en het is ook geldig op het gehele traject van de streeklijnen 104 en 112. Er is ruimte om dit vervoerbewijs elders in de OV-concessies West-Brabant en Oost-Brabant in te zetten in een specifiek gebied en specifieke periode. Hiervoor is dan wel nodig dat Arriva daar eerst bij het Reizigersoverleg Brabant advies over inwint, dat Arriva vervolgens ons een concreet voorstel doet, en dat wij daarover een afzonderlijk goedkeurend besluit nemen.
Met ingang van 11 december 2017 is in Helmond het Bravo Flex-systeem gestart. Dit is een flexibel, vraaggestuurd halte tot halte systeem. Dit systeem wordt gedurende twee jaar als pilot uitgevoerd. Het tarief bedraagt € 3,50 per rit. Voor het eerste jaar geldt een starttarief van € 3,00 per rit.
Alleen 65-plussers krijgen een (automatische) leeftijdskorting van 34%. Kinderen van 4 t/m 18 jaar krijgen geen leeftijdskorting en kinderen van 0 tot 4 jaar mogen niet gratis mee.
In dit systeem zijn Brabant Altijd Vrij geldig (in de eerste maanden via actiecodes) en de NS business Card. Verder zijn er geen abonnementen toegestaan.
De buurtbussen in onze OV-concessies zijn allemaal voorzien van OV-chipkaartapparatuur. Qua regionale tarieven en vervoerbewijzen geldt voor de buurtbussen hetzelfde regime als op de gewone stads- en streekbussen in onze OV-concessies. (Uitzondering: het OV-schoolticket voor groepen/Museum-schatjes is niet geldig in de buurtbus.)
Bijzondere situatie op lijn 99
Streeklijn 99 die een voorziening biedt op het traject Uden – Grave – Nederasselt – Nijmegen is een bestuurlijk geknipte lijn die deels tot de bevoegdheid hoort van de provincie Gelderland, namelijk het deeltraject Nederasselt – Nijmegen en deels tot onze bevoegdheid hoort (deeltraject Uden – Nederasselt). De exploitatie van deze lijn wordt deels uitgevoerd door Breng (de vervoerder in de regio Arnhem – Nijmegen) en deels door Arriva (één van onze vervoerders). Deze constellatie leidt tot een complexe en voor reizigers onduidelijke situatie op het gebied van de geldigheid van tarieven en vervoerbewijzen op deze lijn. Daarom is tussen de betrokken partijen afgesproken dat op deze lijn alle bussen van Breng en Arriva de Brabantse tarieven en de tarieven van de regio Arnhem – Nijmegen voeren. Dit betekent dat op lijn 99 naast Brabants assortiment ook OV-chipkaart-producten van Breng worden geaccepteerd. Verder geldt er voor de ritkaarten op deze lijn een tariefstaffel. Voor de relaties op het lijnsegment Grave-Uden geldt een ritkaarttarief van € 3,98 (zie verder ook bijlage 1).
Aanvullend hierop wordt het product Breng Vrij Scholieren op enkele lijnen van de concessie Oost-Brabant geaccepteerd, die als aanvoerlijnen dienen voor scholieren die voor hun woon-schoolvervoer naar Nijmegen reizen. Het betreft hier de lijnen 90, 92 en 238.
Hermes en Arriva kunnen naast bovenstaande reguliere tarieven in het kader van marketing (incidentele) tariefacties voeren binnen hun OV-concessies, waarbij ook gebruik kan worden gemaakt van combitickets (bijvoorbeeld met NS). Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
Tabel reizigerstarieven Regiotaxi voor 2018
|
Regio’s West-Brabant, Midden-Brabant en NO-Brabant Basistarief Regio’s West-Brabant, Midden-Brabant en NO-Brabant Kilometertarief |
||||
Knooppunttaxi Basistarief € 1,90 Per rit Artikel 1, lid 10
Knooppunttaxi Km-tarief € 0,39 Per km
(2e t/m 8e reiziger 50% korting)
In 2018 is alleen in de regio West-Brabant een doorrijtarief van toepassing van € 1,28 per kilometer (3).
Tariefbepalingen voor Regiotaxi
Artikel 1 Het Algemene tarief Regiotaxi
Het tarief wordt, behalve in de regio’s West-Brabant, Midden-Brabant en Noordoost-Brabant, in rekening gebracht volgens het systeem van de zone-indeling voor het OV zoals dat t/m 2011 functioneerde.
De vervoerder brengt aan de reiziger het aantal zones in rekening, dat overeenkomt met het aantal zones voor de kortste route over de openbare weg tussen het instappunt en de bestemming van de reiziger. Voor omrijden in verband met het maken van combinaties met andere reizigers of om andere redenen worden geen extra zones in rekening gebracht.
Per 1 januari 2016 is in het regiotaxisysteem van West-Brabant niet meer sprake van tarieven gebaseerd op zones, maar van tarieven gebaseerd op kilometers. Per 1 januari 2017 is het tariefsysteem van de regiotaxi van Noordoost-Brabant ook niet meer gebaseerd op zone, maar op kilometers. Ditzelfde geldt vanaf 1 juni 2017 ook voor de regiotaxi in Midden-Brabant.
Er is een maximaal te reizen aantal zones, aangegeven in artikel 2 lid 6. Wanneer de reiziger verder reist dan het maximaal aantal zones, brengt de vervoerder hem een doorrijtarief in rekening voor het aantal zones boven vijf. Dit tarief kan bij de aanbesteding contractueel worden afgesproken, ook voor de WMO-reizigers.
Er is per 1 januari 2016 in West-Brabant een maximaal te reizen aantal kilometers. Wanneer de reiziger verder reist dan het maximaal aantal kilometers, brengt de vervoerder hem een doorrijtarief in rekening voor het aantal kilometers boven vijfentwintig. Ook in Noordoost-Brabant en Midden Brabant geldt een maximaal te reizen aantal kilometers van 25. De reiziger kan onder die systemen geen ritten van meer dan 25 kilometer maken.
In de regiotaxisystemen van de regio ’s-Hertogenbosch en de regio West-Brabant is voor de vrije reiziger (OV-reiziger) is vanaf 1 januari 2016 respectievelijk 1 januari 2017 het bindend OV-advies van kracht. In geval sprake is van een aangevraagde rit, waarop een bindend OV-advies van toepassing is, kan de vrije reiziger in deze regio’s slechts gebruikmaken van de regiotaxi tegen commerciële tarieven. Deze commerciële tarieven zijn niet in bovenstaande tabel opgenomen en worden niet door ons vastgesteld, maar worden bepaald door de vervoerder.
In het regiotaxisysteem van Noordoost-Brabant zijn per 1 januari 2017 een aantal OV-knooppunten bepaald. Voor het vervoer van en naar die OV-knooppunten geldt voor de reiziger een lager tarief dan voor een normale rit per regiotaxi. De tweede tot en met achtste meereizende passagier op de regiotaxirit van of naar een erkend OV-knooppunt krijgt 50% korting op de ritprijs (basistarief en kilometertarief).
Artikel 2 Het bereik van de Regiotaxi.
De reis kan zich ook over de grens van het interne vervoergebied uitstrekken tot een maximaal aantal zones of kilometers buiten het vervoergebied en tot een maximaal totaal aantal zones of kilometers per rit, gerekend vanaf de buitenste grens van het gezamenlijke grondgebied van de samenwerkende gemeenten.
Artikel 3 Bijzondere tariefbepalingen
Geen tarieven of toeslagen worden gerekend voor:
Een of meer stuks bagage, van welke soort ook, voor zover dit niet op een zitplaats hoeft te worden gezet. Daartoe behoort ook een reismand of –kooi met een (huis)dier. De objecten moeten zonder gevaar of hinder voor chauffeur of medereizigers op schoot of in een bagageruimte kunnen worden geplaatst.
Bij de toepassing van deze bepalingen wordt, waar dat zinvol is, aangesloten bij de definities en beperkingen die gelden voor personen met een voorziening volgens de WMO binnen de regionale voorziening.
Er zijn voor de Regiotaxi vier regionale systemen:
De regionale systemen vallen, al dan niet gestapeld, overwegend samen met de concessieregio’s van het openbaar vervoer en met de GGA-regio’s. Zij worden door de betrokken gemeenten en de provincie gezamenlijk aanbesteed. Daarbij treedt een van de partners of het samenwerkingsverband op als aanbestedende dienst.
ad Art 1. De provincie stelt voor deze regio’s in principe een gelijkluidend Algemeen Regiotaxitarief voor de vrije reiziger vast. Met de vrije reiziger wordt bedoeld: de reiziger zonder voorziening op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) of een andere doelgroepgerichte subsidiëring. In 2008 is er voor het eerst één tarief voor het provinciale verantwoordelijkheidsgebied vastgesteld van € 1,55. Dit tarief is ook de basis voor verdere indexering. De toepasselijke index is de index Taxivervoer van NEA: naar 2017 is dit 0,3 %
Verhogingen van de op zone gebaseerde tarieven vinden plaats in stappen van 5 cent.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-5892.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.