Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2017, 5843 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2017, 5843 | Overige besluiten van algemene strekking |
Openstellingsbesluit Maatregel Niet-productieve investeringen water (klimaatprojecten) 2018
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 5 december 2017, kenmerk 5.1/2017003386, team Natuur en Water, tot bekendmaking van hun besluit tot vaststelling van het Openstellingsbesluit Maatregel Niet-productieve investeringen water (klimaatprojecten) 2018
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op artikel 1.3 van de Verordening Subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020, hierna te noemen de Verordening;
het Openstellingsbesluit Maatregel Niet-productieve investeringen water (klimaatprojecten) 2018 vast te stellen.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter
In aanvulling op de definities zoals genoemd in artikel 1.1. van de Verordening wordt in dit besluit verstaan onder:
Voorbereidingskosten: kosten voor voorbereidende activiteiten zijn algemene kosten ter voorbereiding van het project, zoals het inschakelen van adviseurs en het (laten) uitvoeren van haalbaarheidsstudies. De kosten zijn gemaakt voordat de subsidieaanvraag is ingediend. De kosten moeten aantoonbaar zijn gemaakt ten behoeve van het specifieke project. Het kan hierbij niet gaan om de inzet van eigen personeel van een organisatie, indien de voorbereidende activiteiten feitelijk reguliere werkzaamheden voor dit personeel betreffen.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan alleen worden verstrekt voor investeringen die leiden tot het vasthouden of bergen van water en het voorkomen van de nadelige gevolgen van neerslagtekorten, investeringen die bijdragen aan de (her)inrichting, transformatie of het beheer van het watersysteem voor landbouw-, water- en klimaatdoelen inclusief de daarbij behorende werkzaamheden en kunstwerken.
Hiervoor zijn de volgende investeringen nodig:
In afwijking van artikel 2.6.2 van de Verordening wordt alleen subsidie verstrekt aan:
In afwijking van artikel 2.6.3 van de Verordening wordt alleen subsidie verstrekt voor de volgende kosten:
Voor de rangschikking als bedoeld in artikel 1.15 van de Verordening vindt, in afwijking van artikel 2.6.5 van de Verordening, de beoordeling van de aanvraag plaats op basis van het gebiedscriterium. De activiteiten dienen plaats te vinden ten behoeve van de gebieden die zijn begrensd zoals is weergegeven op de kaart in bijlage 1 van deze openstelling.
Artikel 10 Inwerkingtreding en horizonbepaling
Dit besluit wordt aangehaald als 'Openstellingsbesluit Maatregel Niet-productieve investeringen water (klimaatprojecten) 2018' en treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.
Artikel 1 Openstelling en subsidieplafond
De maatregel Niet-productieve investeringen water is gericht op niet-productieve investeringen in het landelijk gebied die betrekking hebben op de (her)inrichting of/transformatie en het beheer van het watersysteem voor landbouw-, water- en klimaatdoelen.
Deze openstelling richt zich specifiek op maatregelen die bijdragen aan de realisatie van klimaatdoelen. De provinciale doelstellingen voor het klimaat zijn beschreven in paragraaf 8.1.1 van de Omgevingsvisie Drenthe 2014: https://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/wonen-leefomgeving/omgevingsvisie/.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
De provincie Drenthe wil met dit openstellingsbesluit middelen beschikbaar stellen voor investeringen in het watersysteem of toepassing van verbeterde technieken voor waterbeheer. Met de beoogde investeringen kan beter worden ingespeeld op wisselende klimatologische omstandigheden, zowel in overwegend natte perioden als in overwegend droge perioden. Hierdoor verbeteren de agrarische productieomstandigheden en de omstandigheden voor behoud en ontwikkeling van de natuur.
Met de maatregelen maken de regionale partijen de watersystemen veerkrachtiger, waardoor extreme weersomstandigheden beter kunnen worden opgevangen. Mogelijke maatregelen zijn onder andere het tegengaan van waterverspilling, het vergroten van de grondwatervoorraad, het stimuleren van de zelfvoorzienendheid, het stimuleren van een efficiënter watergebruik en het vasthouden van water in natuur- en landbouwgebieden.
De maatregelen zijn richtinggevend voor de toekomstige zoetwatervoorziening en zijn van groot belang voor de landbouw om ook in de toekomst van voldoende water verzekerd te zijn.
Daarnaast is er ook sprake van indirecte effecten waardoor bijvoorbeeld vanwege toenemende neerslag de waterkwaliteit negatief wordt beïnvloed. Ook maatregelen om deze effecten te voorkomen maken deel uit van de klimaatmaatregelen.
In afwijking van artikel 2.6.2 van de Verordening komen projecten van gemeenten niet in aanmerking voor subsidie omdat gemeenten geen taken hebben voor de waterhuishouding in het landelijke gebied.
In dit artikel wordt aangegeven welke kosten subsidiabel zijn. Indien aankoop van grond onderdeel is van de subsidiabele kosten, zijn de voorwaarden van artikel 1.10 van de Verordening onverkort van toepassing. Inrichtingsmaatregelen op de (aangekochte) grond vallen onder 'verbetering' van de gronden.
Met personeelskosten wordt bedoeld personeelskosten zoals verwoord in artikel 1.9 van de Verordening.
Op grond van de EU-regelgeving dienen subsidies een stimulerend effect te hebben. Een stimulerend effect van een subsidie is niet aanwezig indien de subsidiabele onderdelen van het project al zijn afgerond vóór een subsidieaanvraag ingediend is. Maar ook indien een project al is begonnen voor de subsidieaanvraag is ingediend, is het de vraag of er sprake is van een stimulerend effect door de subsidie. Een project mag dan ook pas gestart worden als een subsidieaanvraag is ingediend. Uitzondering hierop vormen de zogenaamde voorbereidende activiteiten voor het project. Kosten voor voorbereidende activiteiten (= voorbereidingskosten) zijn algemene kosten ter voorbereiding van het project, zoals het inschakelen van adviseurs en het (laten) uitvoeren van haalbaarheidsstudies. De kosten moeten aantoonbaar zijn gemaakt ten behoeve van het specifieke project. Het kan hierbij overigens niet gaan om de inzet van eigen personeel van een organisatie, indien de voorbereidende activiteiten feitelijk reguliere werkzaamheden voor dit personeel betreffen. Voorbereidingskosten zijn op grond van artikel 1.12 van de Verordening subsidiabel, mits ze zijn gemaakt binnen een redelijke termijn voorafgaand aan het project. Die redelijke termijn is gesteld op één jaar vóór de aanvraag is ingediend.
De voorbereidingskosten kunnen uitsluitend bestaan uit:
De subsidiabele kosten in een project worden voor 100% gesubsidieerd; de subsidie bestaat voor 50% uit ELFPO-middelen en voor 50% uit regionale cofinanciering.
De provincie Drenthe draagt 15% bij. De resterende 35% zal door andere overheden gefinancierd moeten worden, bijvoorbeeld een waterschap.
Indien de provincie minder subsidie beschikbaar stelt dan het Europese ELFPO-budget, dient een aanvrager bij de aanvraag bewijsstukken te overleggen dat de verplichte aanvullende nationale overheidsfinanciering, van bijvoorbeeld gemeente of waterschap, ten behoeve van het project beschikbaar is gesteld. Overeenkomstig artikel 1.8.e van de Verordening wordt een aanvraag geweigerd als die niet voorzien is van een bijdrageverklaring voor de benodigde resterende nationale overheidsfinanciering van één of meerdere andere overheden.
De overheid/overheden die de cofinanciering leveren, mogen geen andere voorwaarden stellen of selectiecriteria toepassen dan aan ELFPO verbonden zijn. De cofinanciering van de andere overheid/overheden maakt onderdeel uit van het totale subsidiebedrag dat het betaalorgaan (RVO) aan de begunstigde uitbetaalt.
De ondergrens voor subsidie is gelegd op € 500.000,--. Hiermee beoogt de provincie dat slechts een beperkt aantal integrale projecten worden ingediend. Dat acht de provincie gewenst gegeven de complexe waterhuishouding in het beoogde gebied en het feit dat maatregelen overwegend ten behoeve van de waterhuishouding en een klimaat robuuste landbouw in Drenthe worden uitgevoerd.
De provincie hanteert in dit openstellingsbesluit het gebiedscriterium met als doel om op korte termijn in dit deel van Drenthe een project op te starten. Als onderdeel van het klimaatprogramma worden door het andere waterschap in Zuid-Drenthe reeds vergelijkbare klimaatprojecten uitgevoerd.
Projecten dienen grotendeels te worden uitgevoerd in of ten behoeve van het in het artikel 8 omschreven gebied. Onderdelen van het project of maatregelen binnen het project hoeven niet noodzakelijkerwijs binnen het omschreven gebied te worden uitgevoerd, maar dienen wel grotendeels ten goede te komen van het watersysteem in het omschreven gebied (zie de kaart in bijlage 1).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-5843.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.