Provinciaal blad van Flevoland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2017, 5211 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2017, 5211 | Verordeningen |
Verordening van Provinciale Staten van de provincie Flevoland houdende regels omtrent financiën Financiële verordening provincie Flevoland 2018
Artikel 4. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar waarvan de lasten niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een voorstel voor het autoriseren van een krediet aan Provinciale Staten voor. Het voorstel dient voorzien te zijn van een structureel sluitende begrotingswijziging.
Gedeputeerde Staten informeren in ieder geval vooraf Provinciale Staten en nemen pas een besluit, nadat Provinciale Staten in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van Gedeputeerde Staten te brengen voor zover het betreft het verstrekken van garanties, leningen en waarborgen naar derden voor bedragen groter dan € 250.000,-.
Artikel 9. Waardering & afschrijving vaste activa
De materiële vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit, worden lineair afgeschreven in:
30 jaar : gebouwen; kleine aanpassingen aan gebouwen in de resterende looptijd van het hoofdgebouw;
30 jaar : grote motorvaartuigen;
15 jaar : technische installaties bedrijfsgebouwen, motorvaartuigen;
10 jaar : kantoormeubilair, veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen;
5 jaar : kantoorapparatuur, telefooninstallatie, automatiseringsapparatuur en –programmatuur, telecombekabeling en paging(oproep)apparatuur, motorvoertuigen;
Artikel 11. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de provincie wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de provincie verleende diensten.
Artikel 14. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college actualiseert tenminste eens in de vier jaar de meerjarige onderhoudsplannen met betrekking tot het provinciale vastgoed (gebouwen en infrastructurele werken). Deze plannen geven de kaders weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau en worden ter vaststelling aangeboden aan Provinciale Staten.
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving.
Het college draagt zorg voor de periodieke interne controle van een aantal organisatieonderdelen/processen/bezittingen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en op misbruik en oneigenlijk gebruik van provinciale regelingen. Het aantal controles is afhankelijk van de aard en de omvang van de controles.
Provinciale Staten kunnen in voorkomende gevallen afwijken van de in deze verordening opgenomen bepalingen, tenzij wet- of regelgeving zich daartegen verzet.
Artikel 216 van de Provinciewet schrijft voor dat Provinciale Staten bij verordening de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vaststellen. De verordening dient te waarborgen dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.
De financiële verordening dient conform ditzelfde artikel in elk geval te bevatten: regels voor waardering en afschrijving van activa, grondslagen voor de berekening van prijzen en tarieven van rechten (leges) en regels inzake de algemene doelstellingen en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie (treasury). Voor wat betreft deze aspecten kan ervoor gekozen worden in de verordening te verwijzen naar nadere regelgeving. Zo heeft Flevoland ervoor gekozen de algemene doelstellingen en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie vast te leggen in een separaat treasurystatuut en hier in de financiële verordening naar te verwijzen.
Veel aspecten aangaande de financiële functie zijn vastgelegd in landelijke regelgeving, zoals het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV), de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado).
Binnen de context van deze regelgeving regelt de financiële verordening de relatie tussen Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten: de bevoegdheden van Gedeputeerde Staten en de kaders waaraan zij zich te houden hebben. Dit sluit aan bij de kaderstellende en controlerende rol die binnen het duale stelsel aan Provinciale Staten is gegeven. De relatie tussen Gedeputeerde Staten en de ambtelijke organisatie wordt in het duale stelsel gezien als een verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten treffen hiervoor zelf regelingen die afgestemd zijn op deze financiële verordening.
De laatste wijziging van de huidige verordening stamt uit 2014. Omdat een recente wijziging van het BBV het noodzakelijk maakt om een wijziging in de verordening door te voeren, is deze gelegenheid benut om de gehele verordening nog eens kritisch te bezien op de actualiteit en aansluiting bij de praktijk. Dit heeft geleid tot diverse kleinere aanpassingen. Om die reden is gekozen om een nieuwe verordening op te stellen.
II. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Voor de gehanteerde begrippen in deze verordening gelden de definities uit de Provinciewet, de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido), het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado). Overige begrippen uit de verordening worden in artikel 1 gedefinieerd.
TITEL 1. BEGROTING EN VERANTWOORDING
Dit artikel bevat bepalingen over de inrichting van de begroting en de jaarstukken waarin de kaderstellende functie van Provinciale Staten tot uiting komt. Provinciale Staten leggen op basis van dit artikel de hoofdinfrastructuur van de begroting vast, inclusief de indicatoren waarop Provinciale Staten willen sturen en controleren. Provinciale Staten bepalen zelf het aantal en de inhoud van de programma's van de begroting en kunnen daardoor de begrotingsopzet aanpassen aan de eigen politiek-bestuurlijke wensen. Meestal zal die vaststelling voor enkele jaren gelden, bijvoorbeeld voor een gehele statenperiode. Indien daartoe aanleiding is, kunnen Provinciale Staten de indeling wijzigen.
Artikel 3 gaat over de wijze van totstandkoming van de begroting. De perspectiefnota met daarin de beleidsontwikkelingen en het meerjarig budgettair kader vormt een belangrijk sturingsinstrument voor Provinciale Staten.
Artikel 4. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Het financiële autorisatieniveau van de begroting door Provinciale Staten heeft betrekking op de totale bedragen (baten, respectievelijk lasten) voor de onderscheiden programmaonderdelen. Provinciale Staten autoriseren daarnaast de investeringskredieten.
Artikel 5. Uitvoering begroting
In dit artikel leggen Provinciale Staten het college een aantal eisen op die voor een goede uitvoering van de begroting noodzakelijk zijn. Daarnaast mandateren Provinciale Staten het college tot bepaalde begrotingswijzigingen overeenkomstig een eerder genomen besluit. Deze gemandateerde begrotingswijzigingen hebben betrekking op:
a. doorgeven bijdragen van derden met specifiek doel:
de begrotingswijziging heeft betrekking op één programmaonderdeel, de begrotingswijziging is budgetneutraal, er is geen sprake van bestedingsvrijheid, er is sprake van een specifiek doel, de extra inkomsten hebben betrekking op bestaand beleid en leidt niet tot wijzigingen in doelen en resultaten zoals vastgesteld door Provinciale Staten.
b. reeds genomen Statenbesluiten:
de begrotingswijziging heeft betrekking op een reeds genomen begrotingsbesluit van Provinciale Staten.
c. gedelegeerde onttrekkingen aan reserves:
de begrotingswijziging heeft betrekking op een bestemmingsreserve waarvan de aanwending aan het college is gedelegeerd.
d. begrotingsvoordelen uit lagere uitgaven en/of hogere inkomsten;
De begrotingsvoordelen worden toegevoegd aan de vrije begrotingsruimte en bestemd als onderdeel van de reguliere P&C cyclus; het college informeert Provinciale Staten tussentijds over majeure afwijkingen.
Artikel 6. Tussentijdse rapportage
Provinciale Staten geven hierin aan welke informatie Gedeputeerde Staten standaard dienen te verstrekken evenals de frequentie waarmee dit gebeurt. Op basis van deze informatie kunnen Provinciale Staten de uitvoering van de begroting volgen en besluiten of bijsturing nodig is. Er is sprake van één tussenrapportage (de zomernota), die vóór het zomerreces wordt behandeld en die ingaat op (de afwijkingen met betrekking tot) de voortgang van de uitvoering van de lopende begroting.
Bij de uitvoering van de begroting geldt voor het college ook de informatieplicht uit het vierde lid artikel 167 Provinciewet. Bij het verstrekken van garanties, leningen en waarborgen naar derden voor bedragen groter dan € 250.000 moet het college eerst het gevoelen van Provinciale Staten inwinnen.
TITEL 2. FINANCIELE POSITIE EN FINANCIEEL BELEID
In dit artikel is bepaald dat al het beleid waartoe door Provinciale Staten is besloten, zijn weerslag dient te vinden in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen, zoals die door het college aangeboden worden. In het tweede lid is bepaald dat financiële meevallers via de reguliere planning- en controlcyclus worden bestemd. Dit bevordert de integrale afweging ten aanzien van de bestemming van de provinciale financiële middelen.
Artikel 9. Waardering & afschrijving vaste activa
De financiële verordening moet volgens artikel 216 Provinciewet in elk geval de regels voor waardering en afschrijving van activa bevatten. Artikel 12 van deze verordening stelt deze regels.
Lid 1 tot en met 3 gaan over de immateriële vaste activa. Deze worden verdeeld in de kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief en de kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio.
De materiële vaste activa worden onderverdeeld in materiële vaste activa met economisch nut en materiële vaste activa met maatschappelijk nut. Lid 4 en lid 5 stellen dat activa lineair worden afgeschreven. Voor activa met een maatschappelijk nut geldt dat specifieke bijdragen van derden direct in mindering mogen worden gebracht. In lid 4 en 5 zijn tevens de te hanteren afschrijvingstermijnen vastgelegd.
Om te voorkomen dat relatief kleine bedragen moeten worden geactiveerd is in lid 6 de ondergrens van € 50.000 opgenomen.
Lid 7 en 8 maken expliciet wat het startmoment is van afschrijven en wat de grondslag is indien er sprake is van rentetoerekening. In dat laatste geval geven Gedeputeerde Staten in de perspectiefnota aan welk rentepercentage wordt gehanteerd.
Artikel 10. Reserves en voorzieningen
Dit artikel bepaalt dat het college tenminste elke vier jaar een nota over de reserves en voorzieningen aanbiedt ter behandeling en vaststelling door Provinciale Staten. In deze nota stellen Provinciale Staten de kaders vast aangaande reserves en voorzieningen. Lid 2 regelt welke elementen deze nota minimaal dient te bevatten. Door ook in te gaan op de gewenste weerstandscapaciteit worden kaders gesteld aan de omvang van het eigen vermogen.
Artikel 11. Kostprijsberekening
Op basis van artikel 223 van de Provinciewet heeft de provincie de bevoegdheid om rechten (leges) te heffen. Het totaal van de leges die de provincie conform de legesverordening heft, mag niet meer dan kostendekkend zijn. Voor het vaststellen van de hoogte van de leges is het daarom van belang inzicht te hebben in de kostprijs van provinciale goederen en diensten.
Het is verplicht om in de financiële verordening de grondslagen voor de berekening van prijzen en tarieven van leges op te nemen. Het uitgangspunt dat bij de berekening van deze kostprijs een systeem van kostentoerekening wordt gehanteerd is vastgelegd in dit artikel. Het artikel bepaalt niet hoe dit systeem er inhoudelijk uit zou moeten zien; dit wordt aan Gedeputeerde Staten over gelaten. Ten aanzien van de kosten die mogen worden toegerekend aan producten en diensten bestaan wettelijke bepalingen, welke worden nageleefd.
Artikel 12. Financieringsfunctie
De financieringsfunctie (treasury) is een belangrijk onderdeel van het middelenbeheer. Gezien de
operationele kwetsbaarheid van deze functie bevat artikel 216 van de Provinciewet het expliciete voorschrift dat de financiële verordening een onderdeel over de financieringsfunctie heeft. Dit artikel geeft de kaders voor het uitvoeren van de financieringsfunctie. Voor de provincie Flevoland zijn deze vastgelegd in het door Provinciale Staten vastgestelde Treasurystatuut. De uitvoering van de financieringsfunctie komt aan de orde in de paragraaf financiering in de begroting en de rekening.
TITEL 3. AANVULLENDE VEREISTEN AAN DE PARAGRAFEN IN BEGROTING EN JAARSTUKKEN
Artikel 13. Weerstandsvermogen en risicomanagement
De nota risicobeleid bevat het beleidskader aangaande risicomanagement. Middels deze bepaling dragen Provinciale Staten het college op hiertoe minimaal eens per vier jaar een voorstel voor te leggen.
Artikel 14. Onderhoud kapitaalgoederen
Dit artikel regelt de begrotings- en verantwoordingsinformatie aan Provinciale Staten over het onderhoud aan kapitaalgoederen (het provinciale vastgoed, bestaande uit gebouwen en infrastructurele werken)). Het eerste lid regelt dat er nota’s aan Provinciale Staten worden aangeboden over het meerjarig onderhoud aan de verschillende categorieën vastgoed. Hierin kan op de stand van zaken worden ingegaan en kunnen Provinciale Staten de kaders voor het toekomstige beleid uiteenzetten.
Het tweede lid regelt over welke elementen aangaande het vastgoedbeheer (naast de verplichte onderdelen) in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen bij de begroting en jaarstukken in elk geval wordt gerapporteerd.
TITEL 4. FINANCIELE ORGANISATIE EN ADMINISTRATIE
Artikel 15. Financiële organisatie
Dit artikel bevat de uitgangspunten voor de inrichting van de financiële organisatie, waaraan het college bij het stellen van regels voor de ambtelijke organisatie invulling moet geven. De uitgangspunten vormen kaders waaraan het college zich moet houden.
In dit artikel zijn algemene bepalingen opgenomen voor de inrichting van de provinciale administratie. Op hoofdlijnen wordt opgedragen welke gegevens systematisch moeten worden vastgelegd en aan welke eisen deze gegevens moeten voldoen.
Dit artikel bevat een aantal bepalingen die de opzet en uitvoering van de interne controle, alsmede de verslaglegging hierover, regelen.
Artikel 18. Aanbesteding en inkoop
De inkoop- en aanbesteding van goederen, diensten en werken vormt een belangrijke en kwetsbare activiteit die een groot budgettair effect kan hebben. Het hanteren van richtlijnen is een vorm van risicobeheersing. Dit artikel verplicht het college dergelijke richtlijnen op te stellen. Dit kan de aansprakelijkheid beperken en rechtszekerheid tegenover derden creëren. Het betreft hier het door het college vastgestelde “Inkoop en aanbestedingbeleid”. Vanzelfsprekend dient het college hierbij minimaal (inter)nationale aanbestedingsregels na te leven.
Artikel 19. Subsidieverstrekking en steunverlening
Een andere kwetsbare activiteit van provincies is de subsidieverlening aan instellingen en ondernemingen. Het vastleggen van interne regels en procedures is te beschouwen als een vorm van risicobeheersing. Daarnaast is op delen van deze activiteit de Europese regelgeving inzake staatssteun van toepassing.
Het college dient te voldoen aan de bepalingen uit de financiële verordening tenzij Provinciale Staten – al dan niet op voorstel van het college –anders besluiten. Dit artikel maakt deze mogelijkheid om zo nodig af te wijken van de in deze verordening opgenomen bepalingen expliciet.
Deze verordening treedt in de plaats van de “Financiële verordening provincie Flevoland 2013” almede de wijziging die daar sindsdien op is aangebracht. De inwerkingtreding is 1 januari 2018, met dien verstande dat voor wat betreft de Jaarstukken 2017 en de Programmabegroting 2018 de relevante artikelen uit de nieuwe verordening worden toegepast.
Dit artikel geeft de naam, waarmee men in de provinciale stukken naar deze verordening kan verwijzen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-5211.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.