Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2017, 3077 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2017, 3077 | Verordeningen |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 4 juli 2017, nr. 81B27F4C, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Uitvoeringsverordening subsidie Mobiliteit Regio Utrecht 2017-2019 provincie Utrecht)
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op artikel 37 en artikel 4 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;
De geplande looptijd van Subsidieverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2015 van beperkte duur was, omdat het subsidieproces gestroomlijnd moest worden.
Provinciale Staten op 3 juli 2017, nr. 81AEBE86 , intrekking de hoofdstukken 2 en 3 van de subsidieverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2015 hebben vastgesteld.
In deze verordening wordt verstaan onder:
BRU: Bestuur Regio Utrecht, openbaar lichaam op basis van artikelen 8 en 104 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, voor zover tot 1 januari 2015 handelend als plusregio op grond van de Hoofdstuk XI van de op 31 december 2014 geldende Wet gemeenschappelijke regelingen;
Uitvoeringsovereenkomst: een overeenkomst als bedoeld in artikel 4:36 Awb waarin tussen subsidieverstrekker en subsidieontvanger wederzijdse rechten en plichten ten aanzien van de subsidieverstrekking zijn opgenomen;
Uitvoeringsprogramma: jaarlijks besluit van GS waarin is vastgesteld welke projecten in de eerstkomende (meerjaren) periode in aanmerking komen voor subsidiëring door GS, welke subsidiebedragen daarvoor zijn gereserveerd en (eventueel) welke subsidiepercentages en/of maximale subsidiebedragen van toepassing zijn;
De subsidie kan worden verstrekt voor de volgende activiteiten als bedoeld in art. 37 van de ASV:
Artikel 3 Subsidieontvangers / Doelgroepen
Subsidie kan worden verstrekt aan de gemeenten die voorheen aan BRU als plusregio deelnamen, te weten de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Vianen en Zeist.
Artikel 5 Bij de aanvraag over te leggen gegevens
In aanvulling op de gegevens zoals in artikel 7 van de ASV zijn genoemd, worden bij aanvraag overlegd:
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
Subsidiabele investeringskosten van een infrastructuurproject zijn:
de krachtens de Wet op de Omzetbelasting 1968 verschuldigde belasting voor zover die niet kan worden teruggevorderd of gecompenseerd door het BTW-compensatiefonds;
Artikel 9 Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger is verplicht binnen één jaar na bekendmaking van de verleningsbeschikking aan te vangen met de uitvoering van de werkzaamheden van het project, tenzij in de verleningsbeschikking anders is bepaald.
In aanvulling op de artikelen 22 en 23 van de ASV bevat de aanvraag tot vaststelling voor zover het een subsidie voor fysieke maatregelen betreft een fotoverantwoording van het project, bestaande uit foto’s van na de realisatie van het project .
Op 1 januari 2015 is de Wet afschaffing plusregio’s van kracht is geworden, waarmee de middelen en bevoegdheden met betrekking tot de Wet Brede Doeluitkering (BDU) Verkeer en Vervoer zijn overgaan van Bestuur Regio Utrecht naar de provincie.
Provinciale Staten van Utrecht hebben op grond van artikel 145 Provinciewet op 30 april 2015, nr. 814C108F, de Subsidieverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2015 vastgesteld. De geplande looptijd van Subsidieverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2015 was van beperkte duur, teneinde aan te kunnen sluiten bij de Algemene Subsidieverordening van de Provincie.
De provincie Utrecht heeft tot doel ook in 2017, 2018 en 2019 subsidies te verstrekken voor het uitvoeren van regionaal verkeer- en vervoerbeleid, zoals dat voorheen door Bestuur Regio Utrecht (BRU) gebeurde.
Deze uitvoeringsverordening vervangt de hoofdstukken 2 (Infrastructuur) en 3 (lokaal maatwerk) van de Subsidieverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2015
Er is in artikel 2 gekozen voor een formulering met ‘de door de provincie vastgestelde doelstellingen op het gebied van verkeer en vervoer’ zonder naar een specifiek document te verwijzen. Naast het geldend RVVP vormen mogelijk ook andere documenten het beleidskader. Denk daarbij niet uitsluitend of uitputtend het de OV-streefbeeld en het uitvoeringsprogramma fiets.
Artikel 5 Bij de aanvraag over te leggen gegevens
Bij de subsidieaanvraag voor projecten waar geen fysieke maatregelen worden getroffen, zoals bij verkeerseducatie en gedragsbeïnvloedingsprojecten, hoeft geen fotoverantwoording te worden overlegd.
Artikel 6 Weigeringsgronden (Optioneel artikel)
De weigeringsgronden in dit artikel zijn aanvulling op de weigeringsgronden in de wet (artikel 4:35 Algemene wet bestuursrecht), europese regelgeving (artikelen 87 ev. EG-verdrag) en artikel 10 van de ASV.
In het eerste lid wordt benoemd dat in het uitvoeringsprogramma de subsidiepercentages worden vastgesteld. Normaliter is dat 50% voor infraprojecten en 70% voor lokaal maatwerk. GS kunnen op basis van bestuurlijke afspraken in het uitvoeringsprogramma afwijkende percentages voor projecten vaststellen.
In het vijfde lid schrijft dit artikel voor dat de VAT-kosten worden vergoed tot maximaal 16% van de voor subsidie in aanmerking komende uitvoeringskosten. Het maximale bedrag van 16% van de subsidiabele investeringskosten wordt als volgt berekend. Stel, een project waarvoor subsidie wordt gevraagd kost qua aanleg van de infrastructuur € 100.000,--. Dit zijn de subsidiabele investeringskosten van dit project. De VAT-kosten voor dit project mogen maximaal 16% van dit bedrag zijn, dus € 16.000,--. In totaal komt een bedrag van € 116.000,-- voor subsidiëring in aanmerking. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling eerst de subsidiabele investeringskosten en de VATkosten van een bepaald project bij elkaar op te tellen en vervolgens een percentage van 16% te nemen. Stel, dat voor een project aan subsidiabele investeringskosten en VAT-kosten 116.000,-- is uitgegeven. Dan is het niet zo, dat 16% hiervan, dus € 18.560,-- VAT-kosten mogen betreffen. Dit is niet de juiste wijze van berekenen.
Er kunnen uiteraard meer VAT-kosten gemaakt zijn dan 16% van de subsidiabele uitvoeringskosten in een project, maar VAT-kosten boven de 16% komen niet voor subsidie in aanmerking.
Indien er minder VAT-kosten zijn gemaakt dan 16%, komen de VAT-kosten slechts tot de werkelijk gemaakte kosten in aanmerking voor subsidie.
Wanneer voor een project meerdere financieringsbronnen worden aangewend worden eerst de totale subsidiabele kosten voor het project bepaald; daarna de bijdrage van derden daar vanaf getrokken . Over het resterende bedrag wordt de subsidie berekend.
Projecten die reeds zijn opgenomen in het RUVV hoeven niet meer aangemeld te worden.
Artikel 2 regelt dat gemeenten aan de provincie te kennen kunnen geven dat ze een nieuw project of een reeds opgenomen project gewijzigd opgenomen willen hebben in het RUVV. Er is geen aanmeldingsformulier.
AANVRAAGFORMULIER GEMEENTELIJKE INFRASTRUCTUURPROJECTEN
op grond van de Uitvoeringsverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2017-2019
De aanvrager dient dit formulier in te dienen bij:
Schriftelijk: Provincie Utrecht, Postbus 80300, 3508 TH Utrecht, of per email: Bert.van.barneveld@provincie-utrecht.nl
Door provincie Utrecht in te vullen:
Dossiernummer :_____________________Datum ontvangst aanvraag:_______________________
(Door de aanvrager in te vullen)
(Toelichting: aankruisen wat van toepassing is)
Heeft het project samenhang met één of meerdere projecten in de regio? |
||
Of: reeds gestart met schriftelijke toestemming van de provincie Utrecht op |
||
4. Overige informatie over het project
Is het project inhoudelijk besproken met belanghebbenden / gebruikers? |
||
Is het project gelegen in of op een openbaar vervoerroute? 1 |
||
Is voor het project een bijdrage gevraagd en / of toegezegd door anderen dan de provincie Utrecht? |
||
Zo ja, van wie of door wie en wat is de hoogte van de bijdrage? |
De kosten van het project 2 (Toelichting: exclusief te compenseren / te verrekenen BTW en exclusief VAT-kosten) |
||
Het percentage van de subsidiabele investeringskosten (Toelichting: de subsidiabele investeringskosten zijn de uitvoeringskosten plus de VAT-kosten) |
7. Met de aanvraag dienen de volgende bescheiden te worden meegezonden:
Plaats en datum: ___________________________________
Het college van Burgemeester en Wethouders van ___________________________________
Toelichting bij het aanvraagformulier gemeentelijke infrastructuurprojecten op grond van de Uitvoeringsverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2017-2019
In de Uitvoeringsverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2017-2019, zijn voorschriften opgenomen over de subsidie die door de provincie Utrecht kan worden verleend voor het uitvoeren van projecten .
Een aanvraag om verstrekking van een subsidie op basis van de uitvoeringsverordening kan worden ingediend nadat het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RUVV) door Gedeputeerde Staten is vastgesteld en het project daarin is opgenomen.
Subsidieaanvragen voor projecten die reeds zijn uitgevoerd worden niet in behandeling genomen, tenzij de provincie Utrecht vooraf schriftelijk toestemming heeft verleend voor het uitvoeren van de werkzaamheden.
Als een subsidieaanvraag niet is ondertekend conform artikel 4:2 en de artikelen 10:10 en 10:11 van de Algemene wet bestuursrecht, dan wordt het aanvraagformulier teruggezonden naar de aanvrager. Als de aanvraag niet compleet is wordt de aanvrager daarvan schriftelijk in kennis gesteld. Daarbij wordt aangegeven welke bescheiden of gegevens ontbreken en nog moeten worden geleverd of verstrekt. Een subsidieaanvraag wordt niet in behandeling genomen zolang deze niet correct is ondertekend of zolang deze niet volledig is.
Toelichting per rubriek op het aanvraagformulier
Financiële gegevens van het project
Wilt u de gegevens svp zo compleet mogelijk invullen. Wanneer voor een project meerdere financieringsbronnen worden aangewend worden eerst de totale subsidiabele kosten voor het project bepaald; daarna de bijdrage van derden daar vanaf getrokken . Over het resterende bedrag wordt de subsidie berekend.
Wilt u hier de mijlpalen in het project aangeven, inclusief bijbehorende planning? Dit kan, gezien de variëteit aan projecten, per project verschillend zijn. U dient in ieder geval de geplande datum van start werkzaamheden en geplande datum van ingebruikname van het project aan te geven. U kunt verder bijvoordeeld denken aan de volgende mijlpalen: bestuurlijke besluitvorming, start aanbesteding, gunningsbesluit. Bij grote projecten die bestaan uit meerdere zelfstandige deelprojecten is het verzoek de informatie per deelproject op te nemen.
Beschrijving van het project en programma van eisen
Het programma van eisen betreft de doelstelling van het betreffende project in termen van capaciteit, snelheid (OV), veiligheid en andere relevante gegevens. Het technisch programma van eisen omvat de concreet te realiseren projectonderdelen en de technische voorwaarden waarbinnen de infrastructuur tot stand komt. Het is niet de bedoeling dat een tot op detail uitgewerkt technisch programma van eisen wordt overlegd.
Het gaat vooral om de te bereiken c.q. te verwachten effecten op het verkeer (en alles wat daarbij hoort) en de onderbouwing van de keuzen die gemaakt zijn.
Voor nadere toelichting en vragen over het aanvragen van subsidies voor infrastructuurprojecten kunt u zich wenden tot de volgende personen die binnen onze organisatie verantwoordelijk zijn voor het proces rondom de subsidieverlening (van subsidieaanvraag tot subsidievaststelling).
AANVRAAGFORMULIER LOKAAL MAATWERK
op grond van de Uitvoeringsverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2017-2019
De aanvrager dient dit formulier in te dienen bij:
Schriftelijk: Provincie Utrecht, Postbus 80300, 3508 TH Utrecht, of per email: Bert.van.barneveld@provincie-utrecht.nl
Door provincie Utrecht in te vullen:
Dossiernummer :_____________________Datum ontvangst aanvraag:_______________________
(Door de aanvrager in te vullen)
(Toelichting: het overzicht bevat:
2. Doelstelling van de projecten
(Toelichting: hier wordt per project gevraagd naar::
3. Benodigde middelen per activiteit
(Toelichting: het subsidiepercentage is vastgesteld op maximaal 70% van de subsidiabele investeringskosten. De VAT-kosten zijn maximaal 16% van de uitvoeringskosten. De subsidiabele investeringskosten zijn inclusief de VAT-kosten en exclusief BTW. Er wordt hier gevraagd naar een overzicht van de verwachte kosten per project.)
4. Planning van de activiteiten
(Toelichting: uitgangspunt is dat de uitvoering in het jaar na aanvraag (x+1) plaatsvindt en dat de kosten tussen 1-1 en 31-12 subsidiabel zijn. Er wordt hierbij gevraagd naar:
5. Informatie over subsidieaanvragen betreffende deze projecten bij andere organisaties
(Toelichting: is er sprake van andere externe dekkingsbronnen of zijn er subsidieaanvragen bij andere organisaties dan de provincie Utrecht ingediend?)
Plaats en datum: ___________________________________
Het college van Burgemeester en Wethouders van ___________________________________
Verzoek tot vaststelling subsidie
op grond van de Uitvoeringsverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2017-2019
De aanvrager dient dit formulier in te dienen bij:
Schriftelijk: Provincie Utrecht, Postbus 80300, 3508 TH Utrecht, of per email: Bert.van.barneveld@provincie-utrecht.nl
Door provincie Utrecht in te vullen:
Dossiernummer: ____________________Datum ontvangst eindafrekening: ______________
(Door de aanvrager in te vullen)
De definitieve kosten van het project bedragen (exclusief BTW en VAT-kosten) |
||
De niet te verrekenen BTW c.q. niet te compenseren BTW via het BTW-compensatiefonds bedraagt |
||
Met de eindafrekening dienen de volgende bescheiden te worden meegezonden:
Plaats en datum: ___________________________________
Het college van Burgemeester en Wethouders van ___________________________________
Toelichting bij het verantwoordingformulier betreffende de Uitvoeringsverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2017 -2019.
Het verantwoordingsformulier en de bijlagen moeten worden ingediend bij de provincie Utrecht, Postbus 80300, 3508 TH Utrecht of per email: subsidies@provincie-utrecht.nl binnen 6 maanden nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Als een ingestuurd verantwoordingsformulier of bijbehorende bijlagen, naar het oordeel van de provincie Utrecht niet voldoet aan de in de Subsidieverordening genoemde criteria, dan wordt de aanvrager daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis gesteld. Daarbij wordt aangegeven welke bescheiden of gegevens ontbreken en nog moeten worden aangeleverd of verstrekt. Een verantwoordingsformulier wordt niet in behandeling genomen zolang deze niet volledig is.
Voor nadere toelichting en vragen over de eindafrekening van (infrastructuur)projecten kunt u zich wenden tot:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-3077.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.