Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2017, 2961 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2017, 2961 | Verordeningen |
Rectificatie Vaststelling en aanpassing subsidieplafonds 2017 en 1e aanvraagperiode 2018
Vaststelling en aanpassing subsidieplafonds 2017 en 2018 geldt voor alle regelingen en de algemene subsidieverordening Zuid-Holland (Asv) (eerder gepubliceerd in het Provinciaal Blad 2017, 2888)
Aanpassing subsidieplafonds 2017
Provinciale Staten van Zuid-Holland,
Artikelen 105, 143 en 196 van de Provinciewet en artikel 6 van de Financiële verordening;
Toelichting aanpassing subsidieplafonds 2017
Op basis van nieuwe ontwikkelingen of voortschrijdend inzicht dient een aantal begrotingssubsidies en subsidieplafonds te worden bijgesteld. Het gaat om:
Begrotingssubsidie strand- en zwemveiligheid Zandmotor.
De gemeenten Den Haag en Westland zijn betrokken als (mede)beheerder en toezichthouder van de Zandmotor. De bewaking van de strand- en zwemveiligheid wordt gedaan door de lokale samenwerkende reddingsbrigades. De financiering vindt plaats uit het beheerfonds van de Zandmotor op basis van provinciale subsidies. Dit is vastgelegd in de financiële bepalingen van de Samenwerkingsovereenkomst Strand- en Zwemveiligheid (SOK). De gemeente Westland is verantwoordelijk voor het materieel. Het vervangen van materieel gedurende de beheerperiode (tot en met eind 2021) benodigd voor hulpverleningsacties en toezicht is destijds voorzien en gebudgetteerd. Het moment waarop dit plaats zou vinden was in 2011 nog niet te voorspellen. Pas nadat de begroting voor 2017 is vastgesteld is duidelijk geworden dat investeren in nieuw materieel in 2017 efficiënter is dan groot onderhoud. Op basis van de ervaring in de afgelopen vijf jaar is te verwachten dat nieuw materieel tot en met het eind van de beheerperiode gebruikt kan worden. ln de jaren 2018 tot en met 2021 zullen geen extra investeringen in nieuw materieel nodig zijn. Na 2021 is geen extra toezicht en bewaking noodzakelijk en zullen de reddingbrigades niet meer door de provincie worden gefaciliteerd. Naar verwachting zal over vijf jaar het gebied van de Zandmotor geen andere risicofactoren meer hebben dan op reguliere stranden. Er wordt nu voorgesteld de begrotingssubsidie voor de gemeente Westland ten behoeve van het nieuwe materieel te verhogen met een bedrag van € 109.266 tot € 409.606.
Begrotingssubsidie Waterschap Rivierenland.
ln het kader van het Actieprogramma Milieu wordt bijgedragen in de realisatie van een balkon (uitzichtpunt en bankjes) op de klimaatdijk Streefkerk. Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 150.000.
Begrotingssubsidies AVN Vockestaert
Er wordt voor 2017 een aanvraag verwacht van Agrarische Natuurvereniging Vockestaert voor een provinciale subsidie ter grootte van € 16.083 voor Extra zwaar beheer in Midden-Delfland in kader van het programma IODS.
Daarnaast zal aan Agrarische Natuurvereniging Vockestaert een subsidie van maximaal € 361.440 worden verstrekt in het kader van de uitvoeringsovereenkomst Weidevogelbeheer (het Weidevogelpact).
Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 16.083 en een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 361.440.
Begrotingssubsidie project Restauratie Opleidingsprojecten Zuid-West
Vanwege een procedurele fout is het door ROP in 2016 aangevraagde subsidiebedrag van € 20.000 niet vermeld in de door Provinciale Staten vastgestelde begroting 2017. Met aanpassing/aanvulling van de begroting 2017 met de begrotingssubsidie 2017 kan voldaan worden aan de subsidiebehoefte van de aanvrager.
Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 20.000
In de Statencommissie Bestuur en Middelen van 28 september 2016 is besproken om met ingang van 1 januari 2017 jaarlijks de subsidie voor Probiblio met een bedrag van € 50.000 te verlagen en dit in te zetten voor een ambtelijk capaciteit voor het opdrachtgeverschap van Probiblio. Er wordt nu voorgesteld om een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 5.042.640.
Begrotingssubsidie stichting molenviergang Aarlanderveen.
Op grond van het convenant Afspraken Convenant Molenviergang Aarlanderveen 2015-2024 tussen de Stichting Molenviergang Aarlanderveen en de provincie Zuid-Holland heeft de provincie zich garant verklaard voor een bijdrage in het exploitatietekort van de Molenviergang. Er wordt nu voorgesteld een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 22.058.
Begrotingssubsidie Fietsersbond
Met de Fietsersbond wordt vanaf 2017 een driejarige samenwerkingsovereenkomst voor 2017–2019 afgesloten om meerjarige afspraken over samenwerking op onderwerpen van de Uitvoeringsagenda Fiets te realiseren. De toekenning van de middelen voor de afgesproken werkzaamheden kunnen per jaar via de provinciale subsidieregeling mobiliteit (SRM) Zuid-Holland worden toegekend. Er wordt nu voorgesteld om de begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 43.000
Begrotingssubsidie Stichting Biobased Delta
De provincies Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant participeren voor het behalen van hun doelen op het gebied van de transitie naar een Biobased Economy in het triple helixsamenwerkingsverband Biobased Delta. De drie provincies financieren een belangrijk deel van de begroting van de Biobased Delta. Ook private partijen als Corbion, Sabic, Cargill en Dow financieren een gedeelte. In 2015 heeft de Raad van Toezicht van de Biobased Delta ingestemd met een hoog ambitieniveau en daarmee met een groeimodel naar een bijdrage van € 242.000,- per provincie in 2017. In de begroting is deze verhoging nog niet verwerkt, vandaar dat het plafond wordt verhoogd met € 26.000. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat de provincie voor het bereiken van haar doelen samenwerkt met andere regio’s, waaronder de Biobased Delta.
Een specifiek project wat aandacht vraagt is de REDEFINERY: dit is een grootschalige bioraffinage waarin houtsoortige biomassa wordt omgezet naar suikers en lignine voor industriële toepassingen. Het project voor grootschalige bioraffinage van hout is een belangrijk project in de transitie van het chemisch en industrieel cluster in Zuid-Holland, met een grote potentiële spin off. Het project is geëvolueerd van idee naar commercieel concept en heeft inmiddels de serieuze aandacht van verschillende commerciële partijen die potentieel bereid zijn om een consortium te vormen om het project uit te gaan voeren. Belangrijk knelpunt is dat een geschikte operator nog ontbreekt, die een belangrijk deel van de verantwoordelijkheden van het project zal moeten gaan dragen. De extra benodigde activiteiten zijn dan ook gericht op het aantrekken van operator en bouw van een privaat consortium. De kosten die hiermee gepaard gaan worden geraamd op € 149.000. Een extra provinciale subsidie voor deze activiteiten die een versnelling in het project aan brengen is een logische, vanwege de grote betekenis die het project voor de transitie van het Haven Industrieel Complex kan hebben en vanwege betrokkenheid van regionale partners zoals de TU Delft, Biobased Delta en private partijen uit Zuid-Holland. Dekking hiervan wordt gevonden binnen de extra middelen die beschikbaar zijn gesteld vanuit de gezamenlijke middelen voor het “regionale investeringsprogramma Zuidelijke Randstad” en regionale gebiedsgerichte economische werken”. Uitgaande van beide extra bedragen wordt de subsidie verhoogd met € 175.000. Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 391.000
Begrotingssubsidie aan de gemeente Westland.
Het betreft een versterking van de herstructurering en modernisering van de glastuinbouw zoals bedoeld in het Impulsprogramma van de provincie Zuid-Holland. Door de gemeente Westland een subsidie te verlenen voor het opkopen en uitplaatsen van de in de weg liggende woningen/obstakels kunnen 200 hectare tuinbouwareaal worden vrijgespeeld. Deze zijn nodig voor de modernisering en de herstructurering die de provincie voor ogen staat en waar zij in coalitieverband (HOT) samenwerkt met het bedrijfsleven om te komen tot een duurzaam tuinbouwcluster voor de toekomst. Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 3.800.000.
Begrotingssubsidie The Green Village
De ambities met betrekking tot energie-innovatie, zoals verwoord in Watt anders, energie-agenda 2016-2020-2050 zijn fors. Naast het inzetten van het Energie Innovatie Fonds voor ‘scale ups’ en de Energy Innovation Board wordt als onderdeel van de TU Delft The Green Village (TGV), een campus voor energie-innovatie gerealiseerd. De provincie wil mee investeren in het bouwen van een CoCreation Centre op The Green Village. Dit ondersteunt de Provincie bij de doelen uit de Energieagenda om partijen te verbinden en initiatieven te faciliteren, in het bijzonder voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Hier kunnen innovaties voor dit aandachtsgebied doorontwikkeld en marktrijp gemaakt worden. Dit initiatief draagt bij aan de positie van de kenniscampus en daarmee aan de provinciale doelstelling om voorop te lopen op het gebied van energie innovatie. Bovendien mag de Provincie gebruik maken van het CoCreation Centre en zal het realiseren van een deel van het gebouw inzet zijn van de EnergyChallenge Zuid-Holland, georganiseerd door TGV i.s.m. de provincie in opdracht van de Energy Innovation Board.
Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 300.000.
In de Krimpenerwaard wordt op burgerinitiatief van betrokken burgers, boeren en bedrijven (participanten) met hulp van deskundigen een visie opgesteld. Aanleiding voor dit burgerinitiatief was het rapport 'Kracht van de Krimpenerwaard' dat door de Kamer van Koophandel was geïnitieerd én het gegeven dat met de komst van de gemeente Krimpenerwaard een vernieuwd toekomstperspectief wenselijk is. Zowel de betrokken gemeenten als de provincie ondersteunen het initiatief omdat het bijdraagt aan de toekomst van de Krimpenerwaard. Dit burgerinitiatief geeft input voor de gebiedsgerichte aanpak die de provincie voorstaat (integraal en op basis van initiatief van het gebied) en biedt een solide basis voor de verdere invulling van het toekomstig omgevingsbeleid voor/met dit gebied. Het initiatief biedt de basis om samen met bedrijven, maatschappelijke organisaties, burgers, de gemeenten en het hoogheemraadschap dit nieuwe toekomstperspectief te benoemen en uit te werken. De begrotingssubsidie heeft betrekking op het uitvoeren van dit burgerinitiatief in de Krimpenerwaard. Het resultaat is een strategische visie op de Krimpenerwaard, bestaande uit een inhoudelijke uitwerking van thema's en adviezen van de participanten. Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen voor een bedrag van € 175.080.
Begrotingssubsidie voet- en fietsveren
Voorheen werd de subsidie verstrekt via § 3.1 van de Uitvoeringsregeling Groen (URG) Zuid-Holland. Deze paragraaf is niet opgenomen in de nieuwe subsidieregeling Groen Zuid-Holland omdat deze regeling is bedoeld voor projectsubsidies. De begrotingssubsidies komen overeen met de bedragen van de voorgaande jaren en het betreft een totaalbedrag van € 69.000 en dat is als volgt verdeeld:
Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen van € 69.000
Begrotingssubsidie Nieuw Reijerwaard
Het provinciaal inpassingsplan voor het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard heeft de Raad van State-procedure doorlopen en is eind 2015 onherroepelijk geworden. De groene inpassing van het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard, waarvoor de provincie op basis van eerdere besluitvorming € 9.000.000 in een specifieke reserve heeft gereserveerd, wordt door de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard nader uitgewerkt in samenspraak met de omgeving. Dit proces is momenteel in uitvoering. Op basis van deze uitwerking zal de subsidieverlening worden voorbereid. Het bedrag van € 9.000.000 is reeds in de Begroting 2017 opgenomen. Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen van € 9.000.000. Het onderwerp zal nog wel eerst in de Statencommissie worden geagendeerd, op basis van een eerdere toezegging daartoe van de gedeputeerde.
Begrotingssubsidie voor Recreatieschap Midden-Delfland
De bijdrage betreft een onderdeel van het Routestructuurplan (RPS) Midden-Delfland en maakt onderdeel uit van de IODS afspraken. Oorspronkelijk was afgesproken dat € 1.000.000 van de totale begroting van het RPS (van € 5,2 mln) door het Rijk zou worden voldaan. ln het overnamebesluit van de bufferzonegronden (2015) zijn het rijk en de provincie echter overeengekomen dat ook deze bijdrage van € 1.000.000 door de provincie Zuid-Holland wordt voldaan. Met de vaststelling van dit subsidieplafond wordt dit mogelijk gemaakt. Voorgesteld wordt om een begrotingssubsidie op te nemen van € 1.000.000.
De volgende uitvoerings- of subsidieregelingen:
1.6.46 Subsidieregeling molens Zuid-Holland 2013
In 2016 is in de subsidieregeling molens Zuid-Holland 2013 voor het eerst een paragraaf 4 “Groot Onderhoud” opgenomen. Hierdoor zijn moleneigenaren in de gelegenheid gesteld om subsidie aan te vragen voor groot onderhoud (aanvraagperiode 1-8-2016 tot 1-10-2016; mogelijk gemaakt met Intensiveringsmiddelen uit het Hoofdlijnenakkoord 2016-2019). Oorspronkelijk was deze mogelijkheid voor 1 jaar geboden; op basis van een evaluatie wilde de provincie beoordelen of een voortzetting van de regeling gewenst was. Uit het aantal aanvragen blijkt dat er een grote behoefte is aan deze vorm van subsidie. Voortzetting van de subsidiemogelijkheid is in de nieuwe Beleidsvisie Cultureel Erfgoed en Culturele Basisvoorzieningen 2017- 2020 opgenomen. Tijdens de voorbereiding van de Najaarsnota 2016 was deze beleidsvisie nog niet vastgesteld. GS hebben het deelsubsidieplafond verhoogd van nul tot € 250.000. Dit heeft tot gevolg dat gevraagd wordt aan Provinciale Staten om het hoofdsubsidieplafond vast te stellen op € 550.000.
1.6.47 Subsidieregeling planvorming bedrijventerreinen en greenports Zuid-Holland
Het is wenselijk dat de ondernemers op bedrijventerreinen zich gezamenlijk organiseren en plannen ontwikkelen voor maatregelen die gericht zijn op het verhogen en in stand houden van de kwaliteit en duurzaamheid van het bedrijventerrein. Dit volgt uit het "Vraaggericht Bedrijventerreinenbeleid', dat september 2015 is vastgesteld en waarvan de voortgang is besproken in de Statencommissie Ruimte en Leefomgeving van mei 2017. De subsidieregeling helpt bij bovengenoemde ontwikkeling. Dat de regeling voorziet in een behoefte blijkt uit het feit dat de regeling in 2016 overtekend was met € 150.000. Gevraagd wordt aan PS om het subsidieplafond voor 2017 vast te stellen op € 600.000. Hiermee wordt het plafond van € 500.000 in 2016 verhoogd naar € 600.000 in 2017.
1.6.58 Subsidieregeling programma R-net Zuid-Holland.
Voor de R-net corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk heeft de gemeente Leiden aangegeven in 2017 te starten met het uitvoeren van de werkzaamheden op haar grondgebied die bijdragen aan de ontwikkeling van deze bus-corridor. Dit is eerder dan verwacht, de aanvang was oorspronkelijk voorzien vanaf 2018. Voor de R-net corridor Gouda-Schoonhoven was eerder onduidelijkheid of de werkzaamheden door de gemeenten of door de provincie zouden worden uitgevoerd. Inmiddels is hierover meer bekend; de gemeenten gaan deze werkzaamheden uitvoeren. Naar verwachting zal in 2017 € 300.000 in de vorm van subsidie aan de gemeenten worden verleend.
Hierbij worden PS geïnformeerd dat deze deelsubsidieplafonds voor respectievelijk de corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk en de corridor Gouda-Schoonhoven zijn verhoogd met € 9.500.000 en € 300.000 (de deelplafonds staan open tot en met 2020). Dit heeft geen gevolg voor het hoofdsubsidieplafond R-net Zuid-Holland.
1.6.62 Subsidieregeling regionale netwerken topsectoren Zuid-Holland
Met de subsidieregeling regionale netwerk topsectoren wil de provincie binnen deze pijlers het organiserend vermogen van de topsectoren en hun crossovers versterken. De provincie zet middelen in voor de ontwikkeling van regionale netwerken waarin de triple helix partijen (overheid, onderwijs en ondernemers) zijn vertegenwoordigd. Door krachten te bundelen versterkt het organiserend vermogen van de sector. Het vormen van een netwerk per sector met een agenda voorkomt dat verschillende netwerken binnen dezelfde sector met verschillende agenda’s ontstaan. Nu wordt gevraagd aan PS om dit hoofdsubsidieplafond te verhogen met € 500.000 tot € 1.250.000.
1.6.71 Subsidieregeling opruiming drugsafval Zuid-Holland 2016
Voor het opruimen van drugsdumpingen is een subsidieregeling in het leven geroepen waarvoor in 2017 aanvragen kunnen worden gedaan. 2016 was het eerste jaar van uitvoering. Voor dit doel is landelijk geld beschikbaar gesteld door het Rijk en voor de provincie Zuid-Holland is dit een bedrag van € 33.272. Gevraagd wordt aan PS om het subsidieplafond van € 33.272 vast te stellen.
1.6.75 Subsidieregeling Groen paragraaf 2.4.Groenparticipatie
De komende periode werkt de provincie aan het versterken van de band van de inwoners en bedrijven in Zuid-Holland met de groene gebieden. Actieve betrokkenheid van bewoners en bedrijven bij het groen (groenparticipatie) zorgt voor een duurzaam behoud van de groene ruimte in Zuid-Holland. De provincie wil dit thema via de regiegroepen samen met haar partners in de regio invulling geven. Ondersteunend daaraan worden drie provincie brede programma's uitgevoerd: De Groene Motor, Groen doet Goed en Groen en gezondheid.
Voorstel van Gedeputeerde Staten is om het deelplafond te verhogen van € 610.000 tot € 1.000.000. PS wordt gevraagd het hoofdsubsidieplafond vast te stellenop € 1.000.000.
Provinciale Staten van Zuid-Holland,
Vaststelling subsidieplafonds 2018
Provinciale Staten van Zuid-Holland,
Artikel. 4:25 en 4:26 van de Algemene wet bestuursrecht, juncto artikel. 105, 143 en 145 van de Provincie Wet en juncto artikel. 5, lid 1 van de ASV-Zuid Holland 2013;
Waarom vaststelling van de subsidieplafonds en voorbehoud onder vaststelling van de begroting 2018.
Waarom is vaststelling van subsidieplafonds nu aan de orde? Begrotingssubsidies 2018 en een aantal boekjaar- en projectsubsidies 2018 kennen een plafondtijdvak vanaf 1 juli 2017 tot 31 december 2018. Op grond van artikel 4:27, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht moeten subsidieplafonds voor de aanvang van het tijdvak waarvoor een subsidieplafond is vastgesteld worden bekendgemaakt. Vandaar dat Provinciale Staten geacht worden de subsidieplafonds nu vast te stellen.
De vaststelling van de begroting kan er toe leiden dat de subsidieplafonds nog worden bijgesteld in overeenstemming met artikel 4:28 van de Algemene Wet Bestuursrecht. Een verlaging van deze subsidieplafonds kan tot gevolg hebben dat al ingediende subsidieaanvragen niet of slechts gedeeltelijk voor honorering in aanmerking komen.
Om juridisch geen risico’s te lopen, nemen wij bij deze vaststelling van de subsidieplafonds een voorbehoud op vaststelling van de begroting 2018 op. Dit geldt voor subsidieregelingen met een tendersysteem, waarbij alle aanvragen voor een bepaald tijdvak moeten worden ingediend.
Grondslag vaststelling subsidieplafonds
Het vaststellen van de subsidieplafonds 2018 heeft zijn grondslag in art. 5, lid 1 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv).
De subsidies zijn gebaseerd op grond van de volgende artikelen van de Asv:
In overeenstemming hiermee en in relatie met de subsidieregelingen die door ons worden vastgesteld, worden de subsidieplafonds 2018 voor het aanvragen van subsidies voor het tijdvak tussen 1 juli 2017 tot 31 december 2018 uit praktische overwegingen gelijktijdig met de kadernota 2018-2021 door Provinciale Staten vastgesteld. Voor boekjaar- en projectsubsidies vindt bij de vaststelling van de begroting 2018 eventueel een vaststelling van een 2e aanvraagperiode van de subsidieplafonds 2018 plaats.
Daar waar nodig (art. 5, lid 2 van de Asv) heeft ons college voor de 1e aanvraagperiode subsidieplafonds 2018 voor boekjaar- en projectsubsidies deelplafonds vastgesteld. Hiervan doen wij u mededeling in bijlage 1 bij deze publicatie.
Realisatie van de door Provinciale Staten vastgestelde doelen, zoals deze opgenomen worden in de begroting. |
|
In de onderstaande tabel worden de begrotingssubsidies voor 2018 weergegeven.
Tabel 1: begrotingssubsidies 2018
In het Hoofdlijnenakkoord 2015-2019 hebben wij aangegeven dat zorg- en welzijnstaken na de decentralisaties bij de gemeenten zijn belegd. Om die reden bouwen wij de subsidie aan instellingen op het gebied van maatschappelijke participatie binnen deze periode af. Voor 2017 is de subsidie nog voor 50% toegekend en vanaf 2018 wordt de subsidie op nihil gesteld. Door het stopzetten van deze subsidies per 1-7-2017 hebben de organisaties twee hele jaren (vanaf 1-7-2015) de gelegenheid gehad om zich voor te bereiden om zonder provinciale subsidies verder te gaan. Indien nodig, worden zij hierin begeleid en bijgestaan.
In de onderstaande tabel 2 worden de subsidieplafonds 1e aanvraagperiode 2018 voor de boekjaar- en projectsubsidies weergegeven.
Tabel 2: 1 e aanvraagperiode subsidieplafonds 2018 voor boekjaar- en projectsubsidies
Tabel 2 bevat zowel boekjaar-als projectsubsidies. Boekjaarsubsidies worden voor één of meer boekjaren verstrekt voor activiteiten, die behoren tot de structurele activiteiten die de subsidieontvanger gewoonlijk in het kader van zijn alledaagse bedrijfsvoering ontplooit (art. 1 lid c, Asv-2013). Projectsubsidies zijn subsidies voor een activiteit of een samenhangend geheel van activiteiten die afgebakend zijn in de tijd en zijn gericht op een specifiek eindresultaat (art. 1, lid f, Asv-2013);
Voor 1.6.36 de Subsidieregeling restauratie van rijksmonumenten, Zuid-Holland 2013 geldt dat de subsidieaanvragen voor restauratie en herbestemmingen jaarlijks na publicatie in het provinciaal blad worden ingediend in het voorafgaande subsidiejaar vanaf 1 december tot 1 maart in het subsidiejaar. Voorgesteld wordt een subsidieplafond van € 1.594.000.
Voor de 1.6.47 Subsidieregeling Planvorming bedrijventerreinen en greenportlocaties Zuid-Holland is het "Vraaggericht Bedrijventerreinenbeleid' vastgesteld. Hierin staat dat het wenselijk is dat de ondernemers op bedrijventerreinen gestimuleerd worden om zich gezamenlijk te organiseren en plannen te ontwikkelen voor maatregelen die gericht zijn op het verhogen en in stand houden van de kwaliteit en duurzaamheid van het bedrijventerrein. De subsidieregeling helpt bij deze ontwikkeling. Een subsidieplafond van € 500.000 wordt voorgesteld.
Met 1.6.62 de Subsidieregeling regionale netwerk topsectoren wil de provincie binnen deze pijlers het organiserend vermogen van de topsectoren en hun cross-overs versterken. De provincie zet middelen in voor de ontwikkeling van regionale netwerken waarin de triple helix partijen zijn vertegenwoordigd. Door krachten te bundelen versterkt het organiserend vermogen van de sector. Het vormen van een netwerk per sector met een agenda voorkomt dat verschillende netwerken binnen dezelfde sector met verschillende agenda’s ontstaan. Voorgesteld wordt een subsidieplafond van € 500.000
Voor 1.6.73 Subsidieregeling Publieksbereik Archeologie Zuid-Holland wordt een subsidieplafond voorgesteld van € 150.000. De provincie verzorgt een betere presentatie en toegankelijkheid van de in provinciaal beheer toevertrouwde archeologische vondsten’ (Hoofdlijnenakkoord 2015 - 2019). Naast deze permanente vorm van publieksbereik willen wij onze partners, zoals gemeenten, universiteiten, opgravende bureaus en vrijwilligersorganisaties met deze subsidieregeling publieksbereik archeologie Zuid-Holland stimuleren om een breed en divers publiek met archeologische activiteiten in aanraking te laten komen.
Voor 1.6.75 Subsidieregeling Groen 2016 is het subsidieplafond verdeeld over § 2.1 ganzenrustgebieden, § 2.3 soortenbeleid en maatregelen verbetering natuurwaarden, § 2.4 groenparticipatie en § 2.6 verwerving en inrichting ecologische verbindingen. De deelplafonds vastgesteld door Gedeputeerde Staten zijn respectievelijk € 130.000, € 180.000, € 1.000.000 en € 1.500.000. Zie voor verdere details de toelichting onder tabel 3. Dit heeft tot gevolg dat het hoofdsubsidieplafond door Provinciale Staten moeten worden vastgesteld op € 2.810.000
Provinciale Staten van Zuid-Holland,
Tabel 3: Overzicht en toelichting van de door Gedeputeerde Staten (GS) vastgestelde deelsubsidieplafonds 2018 met betrekking tot project- en boekjaarsubsidies
Voor 1.6.46 Subsidieregeling Molens zijn de volgende deelplafonds door GS vastgesteld:
Voor § 3; onderhoud molens een deelplafond van € 4.450.000. In de beleidsvisie Cultureel erfgoed en basisvoorziening cultuur 2017-2020 is opgenomen dat het onderhoud van de dragers van het Hollandse landschap gewaarborgd moet zijn. Voor onderhoudssubsidies wordt de systematiek van het Rijk gevolgd (zesjarige subsidies volgens SIM 2013-2018) Verwachting op basis van de SIM-periode 2013-2018 is dat voor de SIM periode 2019-2024 ongeveer 175 van de 228 molens een zesjarige subsidie ( maximaal € 24.600 per molen) aanvragen voor onderhoud. In 2018 zit een piek in de aanvragen voor de zesjarige periode. Vandaar dat het plafond in 2018 hoger ligt dan in de jaren ervoor.
Voor § 2.1 ganzenrustgebiedeneen deelplafond van € 130.000. Dit betreft een autonome taak van de provincie. De provincie zou er ook voor kunnen kiezen dit extra bedrag van € 50,- per schadehectare niet beschikbaar te stellen. Of nog verder gaan en de rustgebieden niet in te stellen, waardoor ook andere voordelen vervallen (de drempels c.q. behandelbedragen van € 250,- en € 300,- blijven dan vigeren). Het ongewenste effect daarvan zou zijn dat enerzijds de agrariërs gedwongen zouden worden om óf de ganzen steeds van hun land te verjagen, óf de schade voor hun rekening te nemen. En anderzijds zou dat voor de ganzen betekenen dat Zuid-Holland minder bijdraagt aan de geaccepteerde internationale verantwoordelijkheid in deze van Nederland..
Voor § 2.3 soortenbeleid leefgebied en maatregelen verbetering natuurwaarden een deelplafond van € 180.000. Voor een deel gaat dit om 'actieve soortenbescherming', een nieuwe wettelijke taak voor de provincie. Het ligt voor de hand dat GS deze nieuwe taak voor een deel gaan uitvoeren via dit subsidie-instrument. Echter, bij de implementatie van de Wet natuurbescherming is in 2016 voorrang gegeven aan het zoveel mogelijk beleidsarm 'overzetten' van de oude taken en bevoegdheden. Gesteld is dat de 'actieve soortbescherming' in 2017 nader zal worden uitgewerkt. Er is daarom nog geen concreet doel geformuleerd voor de te nemen maatregelen voor 'actieve soortbescherming'; voor het doen van aanvragen is dat in dit geval - op basis van artikel 2.3.1 - wel nodig. Deze paragraaf is daarom voor het aanvraagjaar 2017 nog niet door middel van artikel 2.3.1 opengesteld. Het onderhavige 'actieve soortenbeleid' is een wettelijke taak van de provincies. Hoe ver deze wettelijke taak per provincie reikt is nog niet duidelijk. En deze subsidieverlening is niet het enige denkbare instrument om aan dit doel bij te dragen.
Voor § 2.4 groenparticipatie een deelplafond van € 1.000.000. Voor de komende periode wordt door de provincie gewerkt aan het versterken van de band van de inwoners en bedrijven in Zuid-Holland met de groene gebieden. Actieve betrokkenheid van bewoners en bedrijven bij het groen (groenparticipatie) zorgt voor een duurzaam behoud van de groene ruimte in Zuid-Holland. De provincie wil dit thema via de regiegroepen samen met haar partners in de regio invulling geven. Ondersteunend daaraan worden drie provincie brede programma's uitgevoerd: De Groene Motor, Groen doet Goed en Groen en gezondheid.
Voor § 2.6 verwerving en inrichting ecologische verbindingen een deelplafond van € 1.500.000. De provincie Zuid-Holland wil de realisatie van ecologische verbindingen, die deel uitmaken van het Natuur Netwerk Nederland (NNN), zoveel mogelijk overlaten aan andere partijen. Hierbij wil de provincie maximaal 50 % van de kosten voor haar rekening nemen; de onderhavige subsidieparagraaf is daarvoor het belangrijkste instrument. Het betreft alleen de verbindingen die in de subsidieregeling zijn aangeduid met prioriteit 1 en 2. Uitgangspunt is de gedachte dat ook andere partijen belang hebben bij de realisatie van ecologische verbindingen. Hierbij kunnen meerdere belangen tegelijk in het geding zijn en een motivatie zijn, zoals'. * behoud en ontwikkeling biodiversiteit, * vergroten waterbergend vermogen, * vergroten mogelijkheden voor recreatie, en * verhogen woonkwaliteit, wervend woonmilieu. Dit draagt bij aan taak DOEL 1-4 De biodiversiteit is behouden en waar mogelijk versterkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-2961.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.