Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2017, 282 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2017, 282 | Overige besluiten van algemene strekking |
Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2017
Besluit van de directie van de Provincie Limburg tot vaststelling van het Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2017
De directie van de provincie Limburg;
gelet op artikel 4 van het Mandaatbesluit Gedeputeerde Staten van Limburg 2013 en de Algemene wet bestuursrecht;
de secretaris/algemeen directeur en de directeuren als bedoeld in de artikelen 1, 3 en 6 van het Directiestatuut Provincie Limburg;
g. Programmamanagers en projectmanagers:
programmamanagers en projectmanagers zoals bedoeld in het rapport ‘Een procesgerichte organisatie voor een toekomstvast Limburg’ d.d. 5 juli 2011 en de Sturingsfilosofie een procesgerichte organisatie voor een toekomstvast Limburg d.d. 16 januari 2012 dan wel door de directie voor specifieke programma's en projecten tijdelijk aangewezen programma- of projectmanagers;
Artikel 2 Ondermandaat aan clustermanagers
Aan de clustermanagers wordt, ieder voor zich, ondermandaat verleend en (onder)volmacht en machtiging verstrekt voor aangelegenheden op hun werkterrein als omschreven in bijlage 1, waaronder begrepen de P&O-aangelegenheden van de medewerkers van hun cluster, inclusief benoemingen, met uitzondering van aangelegenheden genoemd in artikel 2, tweede lid onder sub f tot en met o van het Mandaatbesluit Gedeputeerde Staten van Limburg 2013.
Artikel 3 Ondermandaat aan programmamanagers en projectmanagers
Aan de programmamanagers en projectmanagers wordt, ieder voor zich, ondermandaat verleend en (onder)volmacht en machtiging verstrekt voor aangelegenheden op hun werkterrein als omschreven in het opdrachtregister directie-cluster ontwikkeling. Binnen dit register worden de programma’s en projecten genoemd waarvoor de programmanager/projectmanager verantwoordelijk is. Tot zijn verantwoordelijkheden behoren onder andere:
In aanvulling op het derde lid kan de manager vastgoed en grondzaken tevens de in dat lid genoemde privaatrechtelijke taken verrichten ten behoeve van (onderdelen van) projecten die zijn opgedragen en ten laste komen van het budget van een andere clustermanager/programmamanager/projectmanager, onder de voorwaarde dat het budgethouderschap bij de betreffende clustermanager/programmamanager/projectmanager blijft berusten. Aan de manager vastgoed en grondzaken wordt slechts volmacht/mandaat/machtiging zoals bedoeld in dit lid en het derde lid verleend onder de voorwaarde dat, met de betreffende aangelegenheid een geldbedrag van maximaal € 500.000,00 is gemoeid.
Artikel 4 Ondermandaat aan de kabinetschef
Aan de kabinetschef wordt ondermandaat verleend en (onder)volmacht en machtiging verstrekt voor aangelegenheden op zijn werkterrein als omschreven in bijlage 1.
Ondermandaat, (onder)volmacht en machtiging in de zin van dit besluit heeft geen betrekking op de aangelegenheden genoemd in de artikelen 7 en 8 van het Mandaatbesluit Gedeputeerde Staten van Limburg 2013.
Ondermandaat, (onder)volmacht en machtiging in de zin van dit besluit heeft ook geen betrekking op het vaststellen van de verschuldigdheid en hoogte van een dwangsom per beschikking zoals bedoeld in artikel 4:18 Algemene wet bestuursrecht.
De bevoegdheid om op grond van de artikelen 2 tot en met 5 beslissingen te nemen impliceert de bevoegdheid tot ondertekening namens het college.
Het nemen van beslissingen over en het vaststellen en ondertekenen van stukken die betrekking hebben op aangelegenheden met (mogelijke) financiële gevolgen geschiedt met inachtneming van het bepaalde in de Regeling op het budgethouderschap, en overigens voor zover daartoe in een vastgestelde begroting financiële middelen zijn toegekend.
Artikel 9 Ondertekening stukken
Het krachtens mandaat of volmacht ondertekenen van stukken geschiedt als volgt:
Artikel 10 Actieve informatieplicht
De gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde stelt de directie en/of het college, dan wel de betrokken portefeuillehouder(s), actief in kennis van de krachtens (onder)mandaat, (onder)volmacht of machtiging te nemen of reeds genomen besluiten waarvan zij moeten aannemen dat kennisneming door de directie en/of het college en de betrokken portefeuillehouders van belang is.
De clustermanager Juridische Zaken en Inkoop houdt een mandaatregister bij, waarin dit besluit en de in de artikel 4 bedoelde ondermandaat, (onder)volmacht en machtigingsbesluiten worden bijgehouden.
De uit dit besluit voor de clustermanagers, programmamanagers, projectmanagers en de kabinetschef voortvloeiende bevoegdheden gaan in geval van afwezigheid over op zijn plaatsvervanger, met uitzondering van de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, (onder)volmacht en machtiging.
Artikel 13 Onvoorziene en spoedeisende gevallen
In onvoorziene, spoedeisende gevallen, waarin onverwijld handelen geboden is, handelt de gemandateerde in de geest van dit besluit.
Bijlage 1 Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2017
Organisatie en takenoverzicht Provincie Limburg
Hoofdstuk 1 Hoofdstructuur van de organisatie
Artikel 1 Overzicht provinciale organisatie
Provinciale ambtelijke organisatie bestaat uit:
Artikel 2 Provinciale clusters
De provinciale organisatie bestaat uit de volgende clusters:
Hoofdstuk 2 Werkterreinen clusters
De kerntaken van het cluster Strategie zijn:
Artikel 4 Cluster Ontwikkeling
De kerntaken van het cluster Ontwikkeling zijn:
Artikel 5 Cluster Economie en Innovatie
De kerntaken van het cluster Economie en Innovatie betreffen een viertal expertisegebieden te weten:
De kerntaken van het cluster Cultuur zijn:
Het uitvoeren van wettelijke taken op het terrein van de archiefwet, de monumentenwet, Wet op het specifiek cultuurbereik onderdeel openbare bibliotheken, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Gezondheidswet, Wet op de huisvesting, Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Wet op de jeugdzorg en de Mediawet 2008.
Het leveren van een bijdrage aan de inrichting en instandhouding van de basis- en steunfunctiestructuur op de terreinen:
Cultuur (kunsten, materieel en immaterieel erfgoed), door onder meer:
bibliotheekvernieuwing, Cubiss, cultuurplaninstellingen, tweejarige culturele infrastructuur, creatieve industrie, cultureel ondernemen, musea, platform archeologie, archeologisch depot, Monumentenwacht, Huis voor de Kunsten. Een majeur project in dit kader is Maastricht Europese Culturele Hoofdstad.
De kerntaken van het cluster Ruimte zijn:
Het opstellen en actueel houden van het POL, zijnde integrale provinciedekkende structuurvisies, zowel thematisch, sectoraal en/of gebiedsspecifiek (ter invulling van structuurvisie, provinciaal milieubeleidsplan, regionaal waterplan en provinciaal verkeer- en vervoersplan, inclusief hiervoor op te stellen PlanMER’s), afgestemd met vigerend/op handen zijnde Rijks- en EU-beleid en inclusief een benoeming van de provinciale belangen.
Artikel 8 Cluster Wonen en Leefomgeving
De kerntaken van het cluster Wonen en Leefomgeving zijn:
Het leveren van kennis (zowel strategisch als tactisch) en ervaringen over de ontwikkelingen m.b.t. twee expertisevelden: Leefbaarheid & wonen en Leefmilieu. Deze kennis wordt geleverd aan zowel bestuur als de andere werkvelden, met name aan Strategie (bij startnota’s) en Ontwikkeling (inhoudelijke kennis ten behoeve van majeure projecten).
De kerntaken van het cluster Mobiliteit liggen op de volgende drie velden:
Infrastructuur en Personenvervoer. Het gaat daarbij om de (weg)infrastructuur voor de verschillende vormen van vervoer en om de vervoersdiensten die daarop plaatsvinden. Van voetganger tot automobilist en openbaar vervoer, en de manier waarop personen zich (kunnen) verplaatsen. Aspecten daarvan zijn ook verkeersmanagement, de combinatie van verschillende vormen van personenvervoer (ketenvervoer) en het invullen van de wettelijke taak als openbaar vervoersautoriteit.
Logistiek. Limburg ligt in een omgeving waar het leveren van diensten en het vervoer van goederen belangrijk is. Ontwikkelingen als Brainport, Greenport en de campussen zijn hier voorbeelden van. Efficiënte en effectieve vormen van vervoer spelen hierbij een rol. Hierbij gaat het om meer dan alleen goederenvervoer. Daarom spreken wij over logistiek. Onmisbaar voor een goede logistiek is een adequate infrastructuur voor de verschillende modaliteiten (water, spoor, weg, buisleidingen en lucht) met multimodale overslagterminals op de knooppunten.
Externe effecten. Mobiliteit gebeurt in de openbare ruimte. De verschillende vormen van vervoer beïnvloeden deze ruimte en de mensen die er in leven. We noemen dit de externe effecten en onderscheiden daarbij effecten naar de lucht (geluid, vaste en gasvormige emissies), de omgeving (verstoring, trillingen, explosies) en verkeersveiligheid. Met betrekking tot de vervoersvorm openbaar vervoer kijken we ook naar de sociale veiligheid.
De kerntaken van het cluster Natuur en Water zijn:
Het uitvoeren van taken om de natuur- en wateropgaven in Limburg te realiseren. Hierbij worden de landelijke afspraken vastgelegd in decentralisatieakkoord Nederland en het Natuurpact in acht genomen. Ook zijn Europese richtlijnen zoals de Vogel- en Habitatrichtlijn, de Hoogwaterrichtlijn en de Europese Kaderrichtlijn Water aan de orde. Meer concreet betreft het de KRW-doelstellingen waaronder het verbeteren van de kwaliteit van het regionaal watersysteem, het Deltaprogramma Rivieren en Hoge Zandgronden, de realisatie van het Limburgse deel van het Natuur Netwerk Nederland, de verbetering van de staat van instandhouding van Natura2000-gebieden en soorten.
Hiervoor wordt strategisch beleid opgesteld en zorggedragen voor de ontwikkeling van instrumenten om de beleidsopgaven te realiseren. Hiertoe behoort ook het opstellen van kaders om de uitvoering door vergunningverlening en handhaving mogelijk te maken en het adviseren bij ruimtelijke ontwikkelingen waarbij natuurbelangen een rol spelen.
Artikel 11 Cluster Plattelandsontwikkeling
Het uitvoeren van taken om de natuur- en wateropgaven in Limburg te realiseren. Hierbij worden de landelijke afspraken vastgelegd in decentralisatieakkoord Nederland en het Natuurpact in acht genomen. Ook zijn Europese richtlijnen zoals de Vogel- en Habitatrichtlijn, de Hoogwaterrichtlijn en de Europese Kaderrichtlijn Water aan de orde. Meer concreet betreft het de KRW-doelstellingen waaronder het verbeteren van de kwaliteit van het regionaal watersysteem, het Deltaprogramma Rivieren en Hoge Zandgronden, de realisatie van het Limburgse deel van het Natuur Netwerk Nederland, de verbetering van de staat van instandhouding van Natura2000-gebieden en soorten. Hiervoor worden contracten afgesloten en subsidiekaders opgesteld voor de afwaardering van landbouwgronden naar natuur, de inrichting en het beheer van gebieden.
De kerntaken van het cluster Wegaanleg zijn:
Bij grootschalige projecten (veelal nieuwbouw) die een relatie hebben met activiteiten van het werkveld Ontwikkeling en waar doorgaans ook het initiatief ligt de verantwoordelijkheid op het beïnvloeden van het project vanuit optiek van toekomstig wegbeheerder van de nieuw te creëren infrastructuur (het creëren van de juiste randvoorwaarden en uitgangspunten in overeenstemming met de beheerfilosofie van de Weg-Entiteit) en op het leveren van capaciteit en kennis aan de projectorganisatie van het grootschalige project, e.e.a. vastgelegd in het door het cluster Ontwikkeling opgestelde projectplan.
De kerntaken van het cluster Wegbeheer zijn:
Verantwoordelijkheid voor het operationele en administratieve beheer en staat als zodanig borg voor een wegennet dat voldoet aan wettelijke regelgeving en door de opdrachtgever vastgestelde kwaliteitskaders en daarmee garanties biedt voor verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid als wel een transparante beheerhuishouding.
Bij grootschalige projecten (veelal nieuwbouw) die een relatie hebben met activiteiten van het werkveld Ontwikkeling en waar doorgaans ook het initiatief ligt de verantwoordelijkheid op het beïnvloeden van het project vanuit optiek van toekomstig wegbeheerder van de nieuw te creëren infrastructuur (het creëren van de juiste randvoorwaarden en uitgangspunten in overeenstemming met de beheerfilosofie van de Weg-Entiteit) en op het leveren van capaciteit en kennis aan de projectorganisatie van het grootschalige project, e.e.a. vastgelegd in het door het cluster Ontwikkeling opgestelde projectplan.
De kerntaken van het cluster Subsidies zijn:
Inhoudelijke voorbereiding, ontwikkeling, implementatie en evaluatie van het subsidiebeleid in brede zin van de Provincie Limburg. Dit betreft de door het Provinciaal Bestuur vast te stellen Algemene Subsidieverordening en daaronder ressorterende algemene op het proces gerichte beleidsregels. Daarbij kijkt het cluster Subsidies ook over eigen grenzen heen en zoekt samenwerking met andere provincies en het Rijk om in te kunnen spelen op maatschappelijke ontwikkelingen die hun weerslag hebben op het subsidie-instrument. Daarin spelen ontwikkelingen zoals de introductie van een meer outputgericht subsidiestelsel alsmede de voorbereiding van de bestuurlijke nut en noodzaak-discussie ten aanzien van subsidies als instrument van overheidsbeleid om provinciale doelstellingen te realiseren, een belangrijke rol.
Voor wat betreft de totstandkoming van inhoudelijke, op de realisatie van beleidsdoelstellingen gerichte verordeningen en nadere subsidieregels, waarvoor de verantwoordelijkheid ligt bij de Beleidsclusters en in voorkomende gevallen binnen projecten en programma’s, vervult het cluster Subsidies een adviserende rol.
die stroken met en bijdragen aan de doelstellingen van de vier inhoudelijke programma’s, te weten Leefbaarheid, Veiligheid en Zorg, Ruimte en Infra, Cultuur en Landschap en Economie en Concurrentiekracht en het overkoepelende vijfde programma Bestuur/Financiën en Bedrijfsvoering.
Daarnaast worden binnen het cluster de volgende beslissingen genomen:
beslissingen op verzoeken om verlenging van de uitvoeringstermijn in het kader van de Beleidsregels verlenging uitvoeringstermijn gesubsidieerde projecten, inclusief beslissingen in afwijking van de Beleidsregels verlenging uitvoeringstermijn gesubsidieerde projecten na voorafgaande afstemming met de portefeuillehouder;
Artikel 15 Cluster Vergunningen
De kerntaken van het cluster Vergunningen zijn:
Specifieke taken zijn zeer uitgebreid: de be- en afhandeling van milieueffectrapportages, het voeren van vooroverleg, het opstellen van (ontwerp-)beschikkingen, voeren van zienswijzeprocedures en beroepszaken, coördinatie en afstemmingsregelingen, beoordelen van veiligheidsrapporten, valideren PRTR-verslagen en een adviesfunctie aan de Nederlandse Emissieautoriteit met betrekking tot emissievergunningen als gevolg van CO2 en NOx-handel.
De wettelijke taken voor het onderdeel vergunningen vloeien voort uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Waterwet, de Ontgrondingenwet, de Mijnbouwwet, de Wet Bodembescherming, de Natuurbeschermingswet 1998, de Wet natuurbescherming, de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden, het Vuurwerkbesluit, het Besluit risico’s zware ongevallen 1999, het Besluit externe veiligheid inrichtingen, de Wet luchtvaart – Besluit burgerluchthavens en de Omgevingsverordening Limburg.
De kerntaken van het cluster Handhaving zijn:
Handhavingstaken conform afspraken met samenwerkingspartners voor onder andere Europese Subsidies (Cross Compliance, afspraak IPO en het Rijk), maar ook in relatie tot de inzet voor partners van de Groene Brigade. De strafrechtelijke handhaving wordt uitgevoerd door bijzondere opsporingsambtenaren domein II (BOA’s).
Artikel 17 Cluster Milieuonderzoek en -advies
De kerntaken van het cluster Milieuonderzoek en -advies zijn:
Artikel 18 Cluster Personeel & Organisatie
De kerntaken van het cluster Personeel & Organisatie zijn:
Advisering met betrekking tot strategisch proces op het terrein van P&O aan lijnmanagement en directie en met betrekking tot de ontwikkelingen die op P&O-gebied moeten worden ingezet zoals ontwikkeling van (strategische) personeels- en opleidingsplannen, en mede uitwerken van strategische kaders na initiatie van het cluster Strategie.
Optimale ondersteuning en advisering bij uitvoerende P&O-diensten die ten dienste van de werkvelden, clusters en medewerkers moeten worden uitgevoerd. Het betreft hier werkzaamheden op het gehele P&O terrein met een meer uitvoerend karakter zoals bijvoorbeeld werving & selectie, opleiding, loopbaan & mobiliteit, beoordelen & belonen, arbo & ziekteverzuim.
Personeelsbeheer. P&O zorgt ervoor dat het personeelsbeheer en de personeel- en salarisadministratie op orde zijn. Concreet betekent dit dat de beheersondersteuning bij de inzet van het P&O-instrumentarium in het proces optimaal is geregeld en dat de beheers- en managementinformatie op het juiste moment beschikbaar is. Monitoring en informatievoorziening worden afgestemd op de vraag van de klanten.
De kerntaken van het cluster Financiën zijn:
Artikel 20 Cluster Organisatie en Informatie
De kerntaken van het cluster Organisatie en Informatie zijn:
Artikel 21 Cluster Communicatie en Public Affairs
De kerntaken van het cluster Communicatie en Public Affairs zijn:
Feedback over de wijze waarop het bestuur en zijn resultaten intern en extern worden gepercipieerd (vier dimensies: politiek, bestuurlijk, maatschappelijk, publieke opinie), gebaseerd op feiten en onderzoeksresultaten (bijvoorbeeld social-mediawatching) en voeling houden met de brede wereld achter het bestuur (vergaderingen, debatten, contacten), voorzien van advies over mogelijke verbeterpunten.
Opstellen van een strategische lobbyagenda (Limburgagenda);
Daarvan afgeleid: advies over te voeren lobbystrategie per portefeuille cq collegebreed, vastgelegd in lobbyplannen per thema/project, inclusief begeleiding van de uitvoer van deze plannen. Om een eenduidige en consistente positie in te nemen zal de PA lobbyboodschap op de voor provincies gezamenlijke dossiers, vooral die voor de lange termijn moeten worden afgestemd in het IPO bestuur (voor Brussel ook in het HNP-bestuur).
Uitvoer lobbyactiviteiten. In het geval van een meerjarig lobbyplan dat is opgesteld samen met strategische Limburgse partners om een gemeenschappelijk programma te realiseren, is directe afstemming van de afzonderlijke lobbyagenda’s (Den Haag en Brussel) van betrokken partners stakeholders essentieel.
Artikel 22 Cluster Facilitaire Dienstverlening
De kerntaken van het cluster Facilitaire Dienstverlening zijn:
Het ontwikkelen van beleid op het gebied van beheer van provinciale gebouwen, het strategisch niveau meedenken en ontwikkelen van het functioneel huisvestingsbeleid en een modulaire implementatie daarvan en het realiseren van regulier onderhoud, meerjarenonderhoud, huisvesting ambtelijke organisatie in en extern en het toezicht houden op de uitvoering daarvan.
Artikel 23 Cluster Juridische Zaken en Inkoop
De kerntaken van het cluster Juridische Zaken en Inkoop zijn:
Advisering op het gebied van wet- en regelgeving en daarop gebaseerde juridische onderwerpen, zoals: Algemene wet bestuursrecht (Awb), Provinciewet/staatsrecht, (tot stand komen/wijzigen) regelgeving, overeenkomsten, Wet openbaarheid van bestuur (Wob), mandaat, staatssteun, aanbestedingen, deelnemingen, inkoop, subsidies, ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, milieu, wegen, infraprojecten, openbaar vervoer, rechtspositie en arbeidsvoorwaarden.
Artikel 24 Cluster Secretariële en Administratieve ondersteuning
De kerntaken van het cluster Secretariële en Administratieve ondersteuning zijn:
Technisch-administratieve ondersteuning:
administratieve beleids- of beheersmatige ondersteuning op juridisch gebied: op de hoogte houden van relevante wet- en regelgeving, beoordeling van in behandeling zijnde aangelegenheden, nagaan of aan wettelijke procedures wordt voldaan, bewaken termijnen, opstellen, beheren vergunningen en afhandelen bezwaar- en beroepsprocedures;
administratieve beleids- of beheersmatige ondersteuning op technisch gebied: op de hoogte houden van relevante wet- en regelgeving, beoordelen vergunningen, verrichten van technisch onderzoek, doen van voorstellen over in te zetten handhavingsmiddelen, voorbereiden en uitvoeren van projectmatige toezichtacties, in- en extern verzamelen en bestuderen van relevante informatie, verzorgen van correspondentie;
administratieve beleids- of beheersmatige ondersteuning op financieel gebied: afwikkelen van (subsidie)aanvragen, opstellen van informatievoorziening, opstellen beschikking, betaalbaarstellingen en verzorgen eindafrekeningen, toetsen of aan eisen voldaan is, signaleren van budgetover- of onderschrijdingen, toelichting over financiële administratie, doen van voorstellen voor budgetwijzigingen, bijdrage leveren aan opstellen van kengetallen, begroting en de rekening, geven van toelichting aan accountants bij controles, toezien op de uitvoering van financiële procedures, verzamelen en verwerken gegevens voor voortgangsrapportages/financiële overzichten, opstellen van delen van financiële beleidsnota’s/verslagen, controleren, beoordelen en zorgdragen voor betaalbaarstelling van rekeningen, declaraties e.d. en het signaleren van onjuistheden;
Hoofdstuk 3 Werkterreinen andere organisatieonderdelen.
De kerntaak van de kabinetschef is uitvoering van wettelijke taken op grond van de Provinciewet, de Gemeentewet, de ambtsinstructie en bijzondere wetgeving.
De kerntaak van het organisatieonderdeel concernstaf is het adviseren en ondersteunen van het college van Gedeputeerde Staten en directie inzake risicovolle en majeure dossiers
Artikel 27 mobiliteitscentrum/deskundigenpool
De kerntaken van het organisatieonderdeel mobiliteitscentrum/deskundigenpool zijn:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-282.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.