Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2017, 2741 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2017, 2741 | Verordeningen |
Zesde wijzigingsregeling Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 1 december 2015 de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 hebben vastgesteld;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten het aantal fietsverplaatsingen willen laten groeien naar 28-30% van de totale Brabantse mobiliteit om zo de bereikbaarheid te vergroten, de filedruk te verminderen, de gezondheid te bevorderen en een bijdrage aan een beter milieu te leveren;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten en de Brabantse gemeenten de aanleg van snelfietsroutes als een belangrijk instrument zien om het fietsgebruik te vergroten;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten in het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016-2020 het Brabantse snelfietsroutenetwerk hebben vastgelegd en Provinciale Staten op 9 september 2016 een startbedrag van 35,6 miljoen euro beschikbaar hebben gesteld voor de realisatie van het Brabantse snelfietsroutenetwerk;
Overwegende dat de desbetreffende gemeenten waar de snelfietsroutes zullen worden aangelegd samen met de provincie per snelfietsroute bestuurlijke afspraken hebben gemaakt over de totstandkoming van de snelfietsroutes;
Overwegende dat daarbij is afgesproken dat de Brabantse gemeenten het initiatief nemen in het realiseren van de snelfietsroutes en dat Gedeputeerde Staten hierin willen faciliteren door een financiële bijdrage te leveren in de vorm van een subsidie;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten daartoe de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 wensen te wijzigen door een nieuwe paragraaf inzake snelfietsroutes in te voegen.
A. Paragraaf 2 komt te luiden:
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
innovatieve producten of technieken: producten of technieken, die wat betreft functies en mogelijkheden positief opvallen ten opzichte van functies en mogelijkheden van bestaande producten of technieken in de zin van gebruiksmogelijkheden, snelheid, compactheid of zuinigheid en die nog niet of nauwelijks zijn toegepast;
Artikel 2.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het aanleggen van:
Subsidie wordt geweigerd indien:
Artikel 2.7 Subsidiabele kosten
Artikel 2.8 Niet subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 2.7 komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 2.9 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 1 juni 2017 tot en met 31 april 2020.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 2.4, voor de periode, genoemd in artikel 2.9, vast op € 35.600.000.
Artikel 2.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 2.14 Prestatieverantwoording
Bij subsidies van € 125.000 en hoger toont de subsidieontvanger bij de aanvraag tot subsidievaststelling aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van de volgende bewijsstukken:
Artikel 2.15 Bevoorschotting en betaling
Gedeputeerde Staten zenden in 2018 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze paragraaf in de praktijk.
B. Na Bijlage 4 wordt een bijlage ingevoegd, luidende:
Bijlage 5 behorende bij artikel 2.6 van de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
Snelfietsroutenetwerk provincie Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
mw. ir. A.M. Burger
Toelichting behorende bij de zesde wijzigingsregeling Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
De provincie Noord-Brabant wil het aantal fietsverplaatsingen laten groeien naar 28-30% van de totale Brabantse mobiliteit om zo de bereikbaarheid te vergroten, de filedruk te verminderen, de gezondheid te bevorderen en een bijdrage aan een beter milieu te leveren. De provincie en de Brabantse gemeenten zien de aanleg van snelfietsroutes als een belangrijk instrument om het fietsgebruik te vergroten. Gedeputeerde Staten hebben in het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016-2020 het Brabantse snelfietsroutenetwerk vastgelegd en Provinciale Staten hebben op 9 september 2016 een startbedrag van 35,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de realisatie van het Brabantse snelfietsroutenetwerk. De desbetreffende gemeenten waar de snelfietsroutes zullen worden aangelegd hebben samen met de provincie per snelfietsroute bestuurlijke afspraken gemaakt over de totstandkoming van de snelfietsroutes. Daarbij is afgesproken dat de Brabantse gemeenten het initiatief nemen in het realiseren van de snelfietsroutes en dat de provincie hierin zal faciliteren door een financiële bijdrage te leveren in de vorm van een subsidie.
De opmars van de E-bike ligt aan de basis voor het toegenomen gebruik van de fiets in het woon-/werkverkeer. De E-bike is dan ook cruciaal voor de snelfietsroutes. Naast de E-bike is inmiddels ook de speed-pedelec geïntroduceerd, een nog snellere fiets dan de E-bike. De snelfietsroute is bedoeld als snelle fietsroute voor snelle fietsers. De speed-pedelec beschouwt de provincie als snelle fiets, waarvoor in principe plaats moet zijn op de snelfietsroute. Vanuit het oogpunt van veiligheid en gezien de begin 2017 gewijzigde wet- en regelgeving op dit punt, stelt deze subsidieregeling geen eisen aan het gebruik van de snelfietsroute door speed-pedelecs.
Een snelfietsroute bestaat uit een vrijliggend fietspad of een fietsstraat. Binnen de bebouwde kom zal het in het algemeen gaan om een fietspad. Buiten de bebouwde kom zal het vrijwel altijd om een brom-/fietspad gaan.
Het gaat hierbij dus om de bouwconstructie in, onder of boven een weg, een waterweg of een spoorweg, met inbegrip van de verharding, de fundering, de landhoofden, de taludbekleding, de voegovergangsconstructies, de stootplaten, de pijlers, de schampranden, de bekledingspanelen, het waterdicht membraam, de geleiderailconstructie of de leuningconstructies, inclusief de voortzettingen daarvan in de bermen, de ankers ten behoeve van de bevestiging, de bewegwijzering, de doorvoervoorzieningen voor kabels en leidingen in het dek, de wateropvangconstructies en de verlichting als integraal onderdeel van de constructie.
Artikel 2.4 Subsidiabele activiteiten
Onder “aanleg” verstaan Gedeputeerde Staten het geheel van activiteiten dat noodzakelijk is om te komen tot een snelfietsroute, een snelfietsroutedeel of een kunstwerk, dus zowel de aanleg van het fietspad zelf, als de bijbehorende verkeersregelinstallaties, de verlichting, de bewegwijzering, de bebording en de markering.
Onder a Snelfietsroute zonder kunstwerk
Met deze subsidieregeling kan subsidie worden aangevraagd voor het aanleggen van de totale snelfietsroute, zoals opgenomen in het Brabantse snelfietsroutenetwerk, van kern naar kern.
Onder b Snelfietsroutedeel zonder kunstwerk
In de praktijk zal de aanleg van een snelfietsroute vaak gefaseerd en in ieder geval door meerdere gemeentes worden gedaan. Om die reden is het mogelijk om ook voor een deel van een snelfietsroute een subsidieaanvraag in te dienen.
Het is ook mogelijk om alleen voor een kunstwerk ten behoeve van een snelfietsroute een aanvraag in te dienen, vooruitlopend op de aanleg van de rest van de snelfietsroute. Het kunstwerk is daarom als aparte subsidiabele activiteit opgenomen en ook de subsidiehoogte voor een kunstwerk is hoger dan voor de rest van de snelfietsroute.
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Asv.
Met deze subsidieregeling willen Gedeputeerde Staten het aanleggen van snelfietsroutes faciliteren. Ook het aanleggen van delen van snelfietsroutes en kunstwerken wordt daarbij gefaciliteerd, zodat op korte termijn een start kan worden gemaakt. Om er zeker van te zijn dat uiteindelijk de gehele snelfietsroute wordt aangelegd, dus snelfietsroutes die A en B verbinden en helemaal klaar zijn, stellen Gedeputeerde Staten als voorwaarde bij deze subsidieregeling dat er een bestuursovereenkomst is gesloten tussen alle gemeenten waar de snelfietsroute in ligt. In die bestuursovereenkomst en de bijlagen die daar bij horen moet het ontwerp en het kwaliteitsniveau voor de gehele snelfietsroute duidelijk zijn vastgelegd en is ook vastgelegd wanneer welk deel wordt aangelegd en wie welk deel betaald.
Onder e Eisen bestuursovereenkomst
De ambitie van de provincie is om in 2020 vijf snelfietsroutes gereed te hebben. Om die ambitie te halen, is tempo nodig. Door de uiterste datum voor het sluiten van de bestuursovereenkomst binnen een jaar na vaststelling van deze subsidieregeling te zetten wil Gedeputeerde Staten duidelijk maken dat deze regeling bedoeld is voor gemeenten die op korte termijn met de realisatie van hun snelfietsroute kunnen beginnen.
Onder f t/m q Kenmerken snelfietsroute
In deze subsidievereisten staan de kenmerken van een snelfietsroute benoemd. Voor twee kenmerken is een middelvoorschrift opgenomen; en wel de breedte en het type verharding. Een aantal andere kenmerken, zoals het aantal stops, de voorrangssituatie en obstakels, zijn enkel als doelvoorschrift benoemd. Daarmee geven Gedeputeerde Staten de gemeenten de kans om maatwerk te leveren.
Om op een snelfietsroute snel en veilig door te kunnen fietsen, moeten er zo min mogelijk punten zijn waar de fietser gemotoriseerd verkeer tegenkomt. Waar dat toch gebeurt moet de fietser waar mogelijk voorrang krijgen in het geval van kruispunten of oversteken zonder verkeersregelinstallatie VRI. Als er een VRI is opgenomen in een snelfietsroute dient de fietser waar mogelijk prioriteit te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door een detectielus op afstand, (warmte)camera’s of beïnvloeding met behulp van een mobiele applicatie.
Gedeputeerde Staten willen met deze bepaling zorgdragen dat de aanvraag overeenkomt met de afspraken die tussen alle betrokken gemeenten in de bestuursovereenkomst zijn gemaakt. Alleen subsidieaanvragen die overeenkomen met de afspraken uit de bestuursovereenkomst komen voor subsidie in aanmerking.
Onder s Communicatie, stimulering en monitoring
Het aanleggen van een snelfietsroute is geen doel op zich. Het gaat erom dat zoveel mogelijk mensen de route gaan gebruiken. Daarom is het opstellen en uitvoeren van een communicatie-, fietsstimulerings- en monitoringplan onderdeel van het aanleggen van een snelfietsroute.
Artikel 2.7. Subsidiabele kosten
Onder c Aanpassen verkeerssituatie
Om een snelfietsroute aan te kunnen leggen zal in sommige gevallen een bestaande verkeerssituatie verder moeten worden aangepast dan alleen het aanleggen van een fietspad. Met name in binnenstedelijk gebied zal bij de aanleg van een fietsstraat meer nodig zijn dan alleen het aanleggen van een nieuwe verharding. Te denken valt hier bij aan het verleggen van parkeervakken, trottoirs of bushaltes. Doel van deze bepaling is om dergelijke aanpassingen subsidiabel te maken.
Onder d Aanleg snelfietsroute of snelfietsroutedeel
Zoals al aangegeven in artikel 2.4 verstaan Gedeputeerde Staten onder de aanleg van de snelfietsroute of het snelfietsroutedeel in ieder geval ook de aanleg van verkeersregelinstallaties, verlichting, bewegwijzering, bebording en markering.
Deze kosten zijn slechts subsidiabel voor zover deze kosten niet voor rekening komen van de desbetreffende kabelexploitant en dienen gecorrigeerd te worden voor het vervangingsaandeel.
Tweede lid Berekening loonkosten
Dit lid betekent dat de subsidieaanvrager de integrale loonkosten zelf mag berekenen op basis van de eigen kosten toerekenings-systematiek, mits deze systematiek is gebaseerd op bedrijfseconomische en maatschappelijk aanvaarde grondslagen.
Artikel 2.9 Vereisten subsidieaanvraag
De provincie wil vijf snelfietsroutes voor eind 2020 realiseren. Om die reden is de laatste aanvraag mogelijk tot 1 mei 2020.
Eerste lid Snelfietsroute en snelfietsroutedeel
Het standaard subsidiepercentage voor de aanleg van snelfietsroutes is 50%. Het maximale bedrag dat in één subsidieaanvraag verstrekt kan worden voor de aanleg is € 15.000.000.
Het standaard subsidiepercentage voor de aanleg van een kunstwerk is 80%. Het maximale bedrag dat in één subsidieaanvraag verstrekt kan worden voor de aanleg van kunstwerken is € 5.000.000.
Als de hele aanvraag of een deel van de aanvraag is bedoeld voor een fietspad dat breder is dan 3,5 meter voor een eenrichtingsfietspad of 4,5 meter voor een tweerichtingsfietspad, bedraagt het subsidiepercentage voor dat gedeelte van de aanvraag 60%. Deze bepaling is bedoeld om extra kwaliteit, in de vorm van extra breedte, te stimuleren.
Gedeputeerde Staten wil innovatie stimuleren. Die onderdelen van een aanvraag waar sprake is van het gebruik van innovatieve producten of technieken, komen in aanmerking voor een subsidie van 60%.
Het subsidiepercentage van 80% voor kunstwerken, geldt alleen voor de bouwkosten van het kunstwerk. Verwervingskosten en andere bijkomende kosten als VAT-kosten en verleggen van kabels en leidingen krijgen de standaard subsidie van 50%.
Zesde lid Uitsluiting projecten onder € 125.000
Een aanvraag voor een kunstwerk of gehele snelfietsroute die na aftrek van alle niet subsidiabele kosten minder subsidie zou krijgen dan € 125.000, krijgt geen subsidie. Deze grens komt voort uit de verschillende arrangementen voor subsidieverlening uit de Asv.
Zevende lid Uitsluiting projecten onder € 25.000
Een aanvraag voor een snelfietsroutedeel die na aftrek van alle niet subsidiabele kosten minder subsidie zou krijgen dan € 25.000, krijgt geen subsidie. Deze grens komt voort uit de verschillende arrangementen voor subsidieverlening uit de Asv.
Artikel 2.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Om beheer en onderhoud duurzaam te kunnen regelen, eisen Gedeputeerde Staten dat de gemeente eigenaar wordt van de gronden of een zakelijk recht vestigt op de gronden. Alleen als de gronden in bezit zijn van een medeoverheid, zoals een waterschap of Rijkswaterstaat, volstaat een toestemmingsverklaring.
De snelfietsroutes die worden ingediend in de openstellingsperiode 1 juni 2017 tot en met 1 mei 2020, dienen allemaal eind 2020 gerealiseerd te zijn.
Onder f Instandhoudingsverplichting
Op basis van de Asv heeft de subsidieaanvrager al een instandhoudingsverplichting van 5 jaar. In deze subsidieregeling kiest de provincie er voor om daar nog 5 jaar bovenop te doen.
Artikel 2.14 Prestatieverantwoording
De aanvraag tot vaststelling van de definitieve subsidie vindt plaats binnen zes maanden na afronding van het project.
Tweede en derde lid Subsidiearrangementen
Deze prestatieverantwoordingen horen bij het desbetreffende arrangement voor subsidieverlening uit de Asv.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-2741.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.