Provinciaal blad van Gelderland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2017, 2600 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2017, 2600 | Verordeningen |
Wijziging van de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland 2016
Bekendmaking van het besluit van 06-06-2017– zaaknummer 2016-006188 tot wijziging van een regeling
GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND;
Gelet op artikel 1.10 van de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland 2016;
Vast te stellen de volgende wijziging van de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland 2016:
A. Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:
Verordening (EU) nr. 640/2014: Gedelegeerde verordening van de Europese Commissie van tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft het geïntegreerd beheers- en controlesysteem en de voorwaarden voor weigering of intrekking van betalingen en voor administratieve sancties in het kader van rechtstreekse betalingen, plattelandsontwikkelingsbijstand en de randvoorwaarden;
Verordening (EU) nr. 809/2014: Uitvoeringsverordening van de Europese Commissie tot vaststelling van uitvoeringsbepalingen voor Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft het geïntegreerd beheers- en controlesysteem, plattelandsontwikkelingsmaatregelen en de randvoorwaarden.
D. Artikel 1.4 komt te luiden:
Artikel 1.4 Vereisten subsidieaanvraag
Een subsidieaanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het daartoe door Gedeputeerde Staten vastgestelde aanvraagformulier.
H. Na artikel 1.11 wordt een nieuw artikel toegevoegd dat luidt:
Subsidie wordt geweigerd voor zover voor het natuurterrein of het gedeelte van het leefgebied waarvoor subsidie is aangevraagd, al op grond van deze of enige andere regeling een subsidie is verstrekt met betrekking tot agrarisch natuurbeheer of natuurbeheer.
J. Onderdeel d, sub 3, van artikel 2.3 komt te luiden: het Rijksvastgoedbedrijf van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
K. Artikel 2.4 komt te luiden:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2.2 in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende vereisten:
de subsidieaanvrager als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder d, dient bij de subsidieaanvraag een afschrift in van de in dat artikel genoemde overeenkomst die hij heeft gesloten met de natuurlijke personen of rechtspersonen als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a of b, die het beheer uitvoeren.
L. Artikel 2.5 komt te luiden:
Artikel 2.5 Subsidiabele kosten
Bij een subsidieaanvrager als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder c en d, die niet beschikt over een groepscertificaat, zijn de activiteiten van een natuurlijk persoon of rechtspersoon als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a of b, die het beheer uitvoert niet subsidiabel indien deze niet langer over een individueel certificaat beschikt.
Indien een aangevraagd individueel certificaat als bedoeld in artikel 2.4, vijfde of zesde lid, niet is afgegeven binnen negen maanden na het einde van de periode van openstelling als bedoeld artikel 1.2, tweede lid onder d, zijn de activiteiten die de desbetreffende natuurlijke persoon of rechtspersoon heeft verricht niet subsidiabel.
N. Artikel 2.9 komt te luiden:
Artikel 2.9 Verplichtingen van de subsidieontvanger
W. Artikel 3.8 komt te luiden:
Indien de binnen de openstellingsperiode ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond te boven gaan, wordt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie een afweging gemaakt tussen de verschillende volledige aanvragen op basis van de volgende criteria:
Indien toepassing van het tweede lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt de rangschikking van die aanvragen bepaald door de gemiddelde kosten per hectare leefgebied, bedoeld in artikel 3.7, tweede lid, waarbij de aanvraag met de laagste gemiddelde kosten het hoogst wordt gerangschikt.
X. Artikel 3.11 komt te luiden:
Artikel 3.11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
wijzigingen van activiteiten op perceelsniveau die gedurende het kalenderjaar optreden, en wijzigingen als bedoeld in onderdeel e, worden door de subsidieontvanger uiterlijk veertien dagen voorafgaand aan het ingaan van de wijziging gemeld aan Gedeputeerde Staten, door de wijziging op perceelsniveau door te voeren via het daartoe onder b bedoelde systeem. De wijzigingen van activiteiten op perceelsniveau die gedurende het kalenderjaar optreden, kunnen tot uiterlijk 30 september van het lopende beheerjaar worden doorgevoerd;
wijzigingen bestaande uit het toevoegen van percelen met de daarbij horende uit te voeren beheeractiviteit worden door de subsidieontvanger in het lopende beheerjaar doorgevoerd via het in onderdeel b bedoelde systeem. De subsidieontvanger voert deze wijzigingen uiterlijk door op de laatste dag waarop de Gecombineerde data inwinning kan worden ingediend;
Y. Artikel 3.12 komt te luiden:
Artikel 3.12 Bevoorschotting en betaling
De hoogte van het voorschot wordt bepaald door het totaal aantal hectares opgegeven in het voorschotverzoek, bedoeld in artikel 3.11, onder g, en waarvoor daadwerkelijk beheeractiviteiten zijn uitgevoerd, per leefgebied te vermenigvuldigen met de gemiddelde kosten per hectare leefgebied, bedoeld in artikel 3.7, tweede lid.
Z. Artikel 3.13 komt te luiden:
Artikel 3.13 Wijziging subsidieverlening
In afwijking van de gegevens zoals bedoeld in artikel 3.4, eerste lid onder c, sub 4, dient de subsidieontvanger een berekening in van de kosten voor het uitvoeren van het project gedurende de na wijziging resterende looptijd van de subsidie, gesplitst naar leefgebied of onderdeel van het leefgebied.
De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van de gemiddelde kosten per hectare leefgebied. De gemiddelde kosten per hectare leefgebied worden bepaald door per leefgebied de kosten voor het uitvoeren van het project in de resterende looptijd te delen door het aantal jaren waarvoor de subsidieverlening na de wijziging nog loopt. Dit bedrag wordt gedeeld door het maximum aantal hectares waarvoor de subsidieverlening na de wijziging geldt. Het aldus berekende bedrag geldt met ingang van het kalenderjaar waarin de wijziging van kracht wordt voor de resterende looptijd van de subsidie bedoeld in artikel 3.10.
Artikel II De toelichting bij de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland 2016 wordt als volgt gewijzigd:
A. In de toelichting met als kopje “Aanleiding” komt de tweede alinea te luiden:
Het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer 2016 gaat uit van een collectieve aanpak en de inzet van agrarisch natuur- en landschapsbeheer op de meest kansrijke gebieden. Agrarische collectieven vragen de subsidie aan; boeren vragen dus niet meer individueel subsidie aan voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer.
B. De toelichting met als kopje “Beleidskader” komt te luiden:
Het Rijk zet zich in voor versterking van de natuur en een effectieve invulling van de internationale natuurdoelen. Uitgangspunt daarbij is instandhouding en bevorderen van plant- en diersoorten, natuurlijk habitat van internationale betekenis, van ecologisch gezonde watersystemen en een schoon milieu.
C. In de toelichting met als kopje “Provinciaal beleid natuur en landschap” wordt in de derde alinea “SNL 2016” vervangen door: SNL Gelderland 2016.
E. In de toelichting bij het kopje “Catalogus Groenblauwe Diensten” wordt “groen blauwe diensten” vervangen door: Groenblauwe diensten.
F. De toelichting bij het kopje “Openstellingsbesluit: subsidiemogelijkheden en –budget” komt te luiden:
Openstellingsbesluit: subsidiemogelijkheden en –budget
De provincie geeft de subsidiemogelijkheden jaarlijks aan op de kaarten in het Natuurbeheerplan. In het provinciale openstellingsbesluit stelt Gedeputeerde Staten het subsidieplafond vast voor de onderdelen van het natuurbeheerplan waarvoor subsidie kan worden aangevraagd en de wijze van verdeling.
G. De toelichting bij het kopje Certificering komt te luiden:
Natuurbeheerders en agrarische collectieven kunnen een verklaring krijgen waarmee wordt ingestemd met de manier waarop deze beheerders de kwaliteitseisen voor het uitvoeren van beheer, de organisatie en de administratie garanderen. Dit wordt een (natuur)certificaat genoemd. Vertrouwen in de beheerder staat hierbij centraal. Om voor een certificaat in aanmerking te komen, stelt de natuurbeheerder respectievelijk het agrarisch collectief een Kwaliteitshandboek op dat gebaseerd is op een Programma van Eisen. Gedeputeerde Staten verstrekken de certificaten na beoordeling van het kwaliteitshandboek door de Stichting Certificering en voert audits uit bij de gecertificeerde om de kwaliteitsbewaking in de praktijk te toetsen. De Stichting Certificering voert de beoordeling uit namens Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten zullen kwaliteitseisen vastleggen in nadere regels.
H. In het kopje van de toelichting met betrekking tot artikel 1.1 wordt “Definities” vervangen door: Begripsbepalingen.
I. In de toelichting met betrekking tot artikel 1.1, onderdeel d, wordt in de eerste alinea “vaneen” vervangen door: van een.
J. In de toelichting met betrekking tot artikel 2.1 wordt “aanvragenen” vervangen door: aanvragen en.
K. In de toelichting met betrekking tot artikel 2.4 komt de tweede alinea te luiden:
Voor particuliere beheerders heeft onderzoek tot de conclusie geleid dat de subsidieverlening SNL aan particuliere beheerders efficiënter kan door gebruik te maken van collectieven, die de aanvragen op gewenst kwaliteitsniveau opstellen. Vanaf heden geldt daarom dat de aanvraag minimaal 150 hectare betreft. De aanvrager dient te beschikken over een certificaat natuurbeheer, een certificaat samenwerkingsverband of een groepscertificaat natuurbeheer. Daarnaast is het mogelijk dat een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid, of een andere rechtspersoon, die zelf niet beschikt over een groepscertificaat subsidie aanvraagt. Dan geldt de eis dat de eigenaren of erfpachters van de natuurterreinen waar het beheer wordt uitgevoerd elk afzonderlijk over een individueel certificaat beschikken. Op deze wijze kan het collectief beheer op twee manieren vorm krijgen: • beheerders kunnen aansluiten bij een subsidieaanvrager die beschikt over een groepscertificaat natuurbeheer; • beheerders met een individueel certificaat kunnen aansluiten bij een subsidieaanvrager die niet over een groepscertificaat beschikt.
L. In de toelichting met betrekking tot artikel 2.9, tweede lid, onderdeel a en c, komt de eerste zin van de eerste alinea te luiden:
Er wordt belang gehecht aan de openstelling van natuurterreinen voor recreatief gebruik.
M. In de toelichting met betrekking tot het kopje “Algemeen agrarisch natuur- en landschapsbeheer” wordt in de eerste alinea “hu nleefgebied” vervangen door: hun leefgebied.
N. In de toelichting met betrekking tot artikel 3.1 wordt “samenwerkingsverband” vervangen door: vereniging met volledige rechtsbevoegdheid.
O. In de toelichting met betrekking tot artikel 3.2 wordt in de tweede alinea “overeenmet” vervangen door: overeen met.
P. In de toelichting met betrekking tot artikel 3.2 komt de derde alinea te luiden:
De beheeractiviteiten die samen nodig zijn voor het behoud of de versterking van een leefgebied zijn gebundeld in ‘clusters van beheeractiviteiten’. Per cluster worden ook de beheerfuncties aangegeven, bijvoorbeeld het creëren van foerageergebieden, verschralen en optimaliseren van voortplantingsmogelijkheden. Voor de categorie water gelden andere beheerfuncties, zoals waterberging of bufferzones. In afspraken met haar leden clustert het agrarisch collectief de beheeractiviteiten tot beheerpakketten.
R. In de toelichting met betrekking tot artikel 3.4 wordt in de eerste alinea “agrarischcollectief” vervangen door: agrarisch collectief.
In de toelichting met betrekking tot artikel 3.4, eerste lid, onder c, eerste onderdeel, wordt “GroenblauweDiensten” vervangen door: Groenblauwe Diensten.
S. De toelichting bij artikel 3.7, derde lid, komt te luiden:
In dit lid wordt de ondergrens voor het te subsidiëren bedrag geregeld. Elke provincie kan hier een eigen ondergrens bepalen. Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland hanteert een ondergrens van € 100.000.
T. In het kopje met betrekking tot de toelichting met betrekking tot artikel 3.11 wordt “Onder d” vervangen door: onder d, e en f.
U. In de toelichting met betrekking tot artikel 3.11, onder d, e en f wordt “waardoorhet” vervangen door: waardoor het.
V. In de toelichting met betrekking tot artikel 3.11, onder h, wordt “voorhet” vervangen door: voor het.
W. De toelichting met betrekking tot artikel 3.11 Onder i Aanvraag tot betaling komt te luiden:
De subsidieontvanger vraagt in de zesjarige subsidieperiode jaarlijks tussen 1 april en 15 mei uitbetaling aan voor alle percelen waarop zij beheer uitvoert volgens de subsidiebeschikking. Hiermee wordt het maximaal te betalen subsidiebedrag vastgelegd (het aantal hectares uit de gebiedsaanvraag vermenigvuldigd met het gemiddelde bedrag per hectare).
X. In het kopje met betrekking tot de toelichting van artikel 3.11 wordt “Onder j” vervangen door: Onder h.
Y. In het kopje met betrekking tot de toelichting van artikel 3.11 wordt “Onder m” vervangen door: Onder n.
Z. In de toelichting met betrekking tot artikel 3.11 Onder n wordt in de tweede alinea “onderdeel m” vervangen door: onderdeel n.
AA. Het kopje met betrekking tot de toelichting van artikel 3.13 komt te luiden: Artikel 3.13 Wijziging subsidieverlening.
BB. In de toelichting met betrekking tot artikel 3.15 wordt “verordening (EU) nummer 640/14” vervangen door: verordening (EU) nr. 640/2014.
Artikel III De bijlagen bij de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland 2016 worden als volgt gewijzigd:
A. In Bijlage 3 Koppeltabel wordt “http://www.portaalnatuurenlandschap.nl/assets/2016-08-16-wg-NB-11-1-Koppeltabel2016-v-16-08-2016-aangepast-pdf.pdf” vervangen door: http://www.portaalnatuurenlandschap.nl/assets/Koppeltabel-beheerjaar-2018-20170314-incl-baseline-tarieven-onder-voorbehoud-goedkeuring-EU.pdf.
Gedeputeerde Staten van Gelderland
C.G.A. Cornielje -
Commissaris van de Koning
P.G.G. Hilhorst -
secretaris
Bijlage 4 Maximale vergoeding als bedoeld in artikel 3.12 lid 6 en 3.14 lid 5
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-2600.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.