Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2017, 2353 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2017, 2353 | Verordeningen |
Vaststelling Uitvoeringsregeling aanleg breedband Drenthe 2017
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 2 mei 2017, kenmerk 3.4/2017001302, team 3P, tot bekendmaking van hun besluit tot vaststelling van de Uitvoeringsregeling aanleg breedband Drenthe 2017
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
vast te stellen de Uitvoeringsregeling aanleg breedband Drenthe 2017 en in te trekken de Uitvoeringsregeling aanleg breedband Drenthe 2015.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
In deze verordening wordt verstaan onder:
garantie: een subsidie waarbij de provincie zich door middel van een borgtochtovereenkomst, als bedoeld in artikel 7:850 Burgerlijk Wetboek (BW), tegenover een geldverstrekker verplicht in te staan voor de betalingsverplichtingen van een geldnemer, waardoor deze geldverstrekker bereid is een lening te verstrekken;
geldnemer: een rechtspersoon naar burgerlijk recht waaraan een geldverstrekker een lening verstrekt en ten behoeve waarvan Gedeputeerde Staten een borgstelling geven voor de betaling van een deel van de betalingsverplichtingen uit de overeenkomst uit geldlening voor het geval dat de geldnemer in gebreke is;
Een aanvraag kan worden ingediend door een privaatrechtelijke rechtspersoon die blijkens zijn statuten of reglementen ten doel heeft het aanleggen of laten aanleggen en exploiteren of laten exploiteren van een NGA-netwerk in wit gebied ten behoeve van de gebruikers van dat netwerk en die daarin investeert.
Artikel 4, Subsidievorm en staatssteun
Artikel 5, Aanvraag en subsidiecriteria
Een aanvraag voor een subsidie voldoet voorts in ieder geval aan de volgende criteria:
de eigenaar van het netwerk biedt wholesale-toegang voor derden tot de gesubsidieerde infrastructuur gedurende ten minste zeven jaar waardoor het daadwerkelijk dienstenaanbod tegen geldende marktcondities wordt zeker gesteld en, indien van toepassing, volgens door de ACM vastgestelde beginselen inzake tarifering.
Artikel 7, Subsidieverlening in de vorm van een garantie
De garantie wordt verstrekt onder de opschortende voorwaarde dat tussen de geldverstrekker en Gedeputeerde Staten een borgtochtovereenkomst wordt gesloten. Deze borgtochtovereenkomst geldt als uitvoeringsovereenkomst ex artikel 4:36 van de Awb, ter uitvoering van de subsidiebeschikking in de vorm van garantstelling aan de geldnemer.
De omvang van de verleende garantie is gelijk aan de restschuld die wordt bepaald op basis van een lineair aflossingsschema, op basis van de looptijd van de lening, ongeacht de door de geldverstrekker en geldnemer gekozen lening- en aflossingsvorm en kan nooit hoger zijn dan de restschuld van de lening indien met de geldverstrekker een andere leningsvorm is overeengekomen.
De subsidieontvanger betaalt in geval van een lening het overeengekomen aflossingsbedrag en de verschuldigde rente of in geval van een garantie de verschuldigde premie, met ingang van de in de uitvoeringsovereenkomst overeengekomen datum, aan Gedeputeerde Staten (terug) in de overeengekomen termijnen. Ter zake wordt in de uitvoeringsovereenkomst een betalingsregime afgesproken en kunnen verplichtingen worden opgenomen ten aanzien van de kredietwaardigheid van de subsidieontvanger.
De subsidieontvanger doet onverwijld mededeling aan Gedeputeerde Staten van de omstandigheid dat hij verwacht niet binnen de in de beschikking tot subsidieverlening opgenomen termijn te beschikken over de vereiste vergunningen, ontheffingen of andere rechtens benodigde toestemmingen in verband met het realiseren van het NGA-project, of, indien het NGA-project om andere redenen (gedeeltelijk) niet uitvoerbaar is, dat hij verwacht dat hij zijn verplichtingen niet zal kunnen nakomen.
Indien de looptijd van de subsidie langer is dan één jaar, rapporteert de subsidieontvanger jaarlijks aan Gedeputeerde Staten over de voortgang van de business case en overlegt daarbij in ieder geval de jaarrekening. In afwijking van artikel 2.12 van de ASV kunnen Gedeputeerde Staten de verplichting opleggen tot het vaker dan één keer per jaar afleggen van rekening en verantwoording omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden inkomsten en uitgaven.
De subsidieontvanger is verplicht de ruimst mogelijke whole sale toegang in de zin van artikel 2, onderdeel 139 van de AGVV te bieden aan alle actieve operators tot buizen, masten, dark fiber en straatkasten en ontbundelde toegang tot local loop dan wel subloopontbundeling en bitstroomtoegang te verlenen tegen marktconforme voorwaarden en met inachtneming van de bepalingen van de AGVV.
Artikel 10, Subsidievaststelling leningen
Artikel 11, Subsidievaststelling garanties
Indien er sprake is van een verzoek tot nakoming van de borgtochtovereenkomst, leggen zowel de geldlener als de geldnemer de door Gedeputeerde Staten nader te bepalen gegevens over die van belang zijn voor het vaststellen van de subsidie. Tot die gegevens behoren in ieder geval de in artikel 10, tweede en derde lid, bedoelde gegevens.
In aanvulling op de algemene weigeringsgronden in artikel 2.7 van de ASV, wordt een lening of een garantiesubsidie niet verstrekt indien:
Artikel 14, Uitstel of ontheffing betalingsverplichting
De subsidieontvanger kan Gedeputeerde Staten deugdelijk gemotiveerd verzoeken om geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk ontheffing te verlenen van de verplichting om op de lening af te lossen en over de lening rente te betalen of de premie voor de garantie te betalen. De ontheffing kan worden verleend indien:
Artikel 15, Vermogensvorming en claw back
Bij verkoop of vervreemding van het NGA-netwerk aan een derde, niet zijnde een aan de subsidieontvanger verbonden persoon, binnen de looptijd van de lening, wordt de door vervreemding verkregen bovenmatige winst naar rato van het aandeel van de beschikbaar gestelde lening in de totale aanlegkosten van het NGA-netwerk tussen de subsidieontvanger en Gedeputeerde Staten verrekend. Onder bovenmatige winst wordt verstaan het positief verschil tussen de kosten van het netwerk bij aanleg, inclusief een redelijk rendement en de transactiewaarde op het moment van vervreemding.
Bij het bepalen van de hoogte van een vergoeding op grond van dit artikel worden de waarde van het NGA-netwerk en het redelijk rendement vastgesteld door een college van deskundigen. Gedeputeerde Staten en de subsidieontvanger wijzen elk een deskundige aan, die in onderling overleg een derde deskundige aanwijzen.
Artikel 16, Citeertitel, inwerkingtreding
Vanaf 1 juli 2014 hoeven decentrale overheden (niet marktconforme) steun aan breedbandinfrastructuur niet meer ter goedkeuring bij de Europese Commissie aan te melden wanneer er gebruik wordt gemaakt van de AGVV. Artikel 52 van de AGVV bevat een vrijstelling voor steun voor breedbandinfra-structuur. Om steun onder de AGVV te kunnen plaatsen, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo dient bijvoorbeeld niet marktconforme steun plaats te vinden in gebieden waar er geen breedbandinfrastructuur voorhanden is van dezelfde categorie (basisbreedband- of NGA-netwerk) en waar dit soort infrastructuur in de komende drie jaar waarschijnlijk niet door de markt zal worden uitgerold, de zogenaamde witte gebieden. Een lichte kennisgevingsprocedure, waarbij de Europese Commissie moet worden geïnformeerd, volstaat. In grijze gebieden kan alleen marktconform worden gefinancierd.
Decentrale overheden kunnen daarnaast onder de algemene de-minimisverordening ondernemingen tot € 200.000,-- aan steun verlenen zonder dat er sprake is van staatssteun. Dit bedrag geldt per onderneming over een periode van drie belastingjaren. Steunmaatregelen die onder de de-minimisverordening vallen, worden geacht geen effect te hebben op het handelsverkeer tussen lidstaten. Zulke maatregelen voldoen hierdoor niet aan alle cumulatieve criteria van het staatssteunverbod (artikel 107, eerste lid, VWEU) en leveren dus geen staatssteun op.
De provincie Drenthe heeft de subsidieregeling zo ingericht dat steun aan breedbandinitiatieven altijd voldoet aan de hiervoor geschetste staatssteunkaders.
Onder een NGA-netwerk als bedoeld onder q. worden ook combinaties van verschillende technieken verstaan. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om combinaties van glasvezel en wifi, de zogenoemde punt-multipuntverbindingen, waarmee zeer afgelegen adressen kunnen worden bediend. Hiervoor geldt uiteraard ook de beperking die het eerste lid van artikel 4 aanlegt: de provinciale financiering geldt alleen de passieve infrastructuur (laag 1, te weten de aanleg van buizen, 'dark fiber', straatkasten en eventuele masten). Investeringen in laag 2 (belichtingsapparatuur) en laag 3 mogen niet ten laste van provinciale financiering worden gebracht.
Onder verblijfseenheid als aangeduid onder v. wordt verstaan: woonhuizen, inclusief al dan niet voor permanente bewoning bestemde particuliere recreatiewoningen. Uitsluitend voor tijdelijke verhuur bestemde recreatiewoningen op zogenoemde 'huisjesparken' worden gezien als onderdeel van een bedrijf.
Ten aanzien van de vraag (sub w.) geldt dat deze dient te worden aangetoond met ondertekende (voor)overeenkomsten (abonnementen), waaruit blijkt dat een of meer internetdiensten zullen worden afgenomen.
Whole sale toegang (sub x.) houdt in dat de eigenaar/exploitant van het NGA-netwerk andere exploitanten toegang moet bieden tot zijn faciliteiten. De ruimst mogelijke toegang die via het betrokken netwerk moet worden verleend, omvat, op basis van de huidige technologische ontwikkelingen, ten minste de volgende toegangsproducten:
Of het gebied waarvoor een lening wordt gevraagd wit gebied is, als bedoeld onder y., dient te zijn vastgesteld via enerzijds een gebiedsanalyse, als bedoeld onder i., en anderzijds een open publieke consultatie van de markt (sub p.). Uit de consultatie moet blijken dat er geen marktpartij is die voornemens is om binnen drie jaar na de consultatie in het gebied een basisbreedbandnetwerk of NGA-netwerk aan te leggen.
Leningen en garanties worden aangemerkt als subsidie. Vandaar dat hierop de ASV van toepassing is.
Provinciale Staten hebben aan Gedeputeerde Staten toestemming gegeven om voor subsidies verleend op grond van deze regeling af te zien van de in artikel 1.3, lid 4 van de ASV opgenomen procedure van wensen en bedenkingen bij subsidiëring vanaf € 150.000,--.
De regeling is gericht op het ondersteunen van lokale initiatieven voor het realiseren van NGA-netwerken. Het zijn dan ook deze lokale initiatieven die subsidie kunnen aanvragen. Aan marktpartijen waarvan de aanleg/exploitatie van breedband- en NGA-netwerken tot de kernactiviteiten behoort (bijvoorbeeld Ziggo/UPC en KPN/Reggefiber), worden geen subsidies verstrekt.
Gedeputeerde Staten kunnen binnen de kaders van de AGVV in gebieden waar al breedbandinfrastructuur aanwezig is, alleen onder marktconforme voorwaarden leningen verstrekken. Onder marktconforme voorwaarden verstrekte leningen worden niet aangemerkt als staatssteun, indien de verstrekking plaatsvindt met inachtneming van de uitgangspunten van het Kader revolverend financieren (statenstuk 2012-549) van de provincie en binnen de grenzen van de Europese regelgeving. In witte gebieden kan onder niet marktconforme voorwaarden geoorloofde staatssteun worden verstrekt.
In de business case mag in beperkte mate de aanleg van een NGA-netwerk in grijs gebied worden meegenomen, teneinde de investering in wit gebied rendabel te maken.
Met “ontsluiting van adressen die direct aan de hoofdstructuur grenzen” wordt bedoeld, dat het alleen mag gaan om adressen gelegen aan bijvoorbeeld de straat waarlangs de hoofdleiding wordt aangelegd. De provincie financiert in grijs gebied geen aftakkingen van de hoofdleiding. Als bij het verbinden van witte kernen de hoofdleiding wordt aangelegd door een grijze kern, is dat alleen toegestaan als dat de kortste of meest logische verbinding is.
Als voor de aanleg van een passief NGA-netwerk in grijs gebied financiering van de provincie wordt gevraagd, moet door middel van een getekende (voor)overeenkomst met een bancaire instelling of anderszins (bijvoorbeeld in de vorm van betaalde eigen bijdragen van eindgebruikers) bij het indienen van de aanvraag worden aangetoond dat er zekerheid is over financiering van het resterende deel.
De AGVV geeft in hoofdstuk III, deel 10, aan onder welke voorwaarden overheden steun mogen verlenen aan de realisering van breedbandnetwerken.
De steun mag alleen betrekking hebben op:
in gebieden waar geen basisbreedband- of NGA-infrastructuur aanwezig is en binnen drie jaar waarschijnlijk ook niet op zakelijke voorwaarden zal worden uitgerold. Het gaat hierbij om de kosten van aanleg en installatie van passieve infrastructuur – de zogenoemde 'laag 1' – door een gecertificeerde kabel- of leidingwerkaannemer. Investeringen in laag 2 (belichting) dienen te worden gedaan door de voor laag 2 gecontracteerde aanbieder. Voor laag 3 (het aanbieden van internetdiensten) geldt hetzelfde.
Voor een goede beoordeling van de aanvraag is inzicht nodig in zowel de inhoud van de activiteiten/investering waarvoor de lening of garantie nodig is, als in de financiële uitvoerbaarheid daarvan.
Het verplicht te hanteren model voor de business case wordt aangeboden via www.verbinddrenthe.nl.
De informatie bedoeld in het eerste lid, onder a, sub vi., dient om te kunnen vaststellen of er daadwerkelijk contractpartijen zijn die het netwerk zullen aanleggen (laag 1) dan wel actief zullen zijn op de lagen 2 en 3 (belichting en aanbieden van diensten) van het netwerk en daarmee of het netwerk de inkomsten zal genereren.
Indien voorafgaande aan de aanleg van het NGA-netwerk geen eigen bijdragen worden gevraagd van eindgebruikers, geeft de verklaring bedoeld in het eerste lid, onder h., aan dat het totaal van de eigen bijdragen € 0,00 is.
De provincie stelt, om te voorkomen dat publieke middelen ondoelmatig worden ingezet, eisen aan de omvang van het aan te leggen netwerk en aan de business case die aan de exploitatie van het aan te leggen netwerk ten grondslag ligt. Uit de business case moet in elk geval blijken dat de investering in het NGA-netwerk binnen de looptijd van de overeenkomst van geldlening, dan wel binnen de geldigheidsduur van de garantie, kan worden terugverdiend en dat de lening aan de provincie kan worden terugbetaald, respectievelijk dat de lening aan de bankinstelling kan worden terugbetaald en dat jaarlijks de safe harbour-premie aan de provincie kan worden afgedragen. Het beleid van de provincie is erop gericht dat in witte gebieden in beginsel iedereen kan beschikken over een kwalitatief goede breedband-/NGA-voorziening. Business cases worden daarom beoordeeld op de bezettingsgraad. Daarin zijn twee aspecten belangrijk:
Het aanleggen van netwerken kleiner dan 2.000 potentiële aansluitingen (in wit gebied) en met minder dan 1.200 afnemers van breedbanddiensten wordt als niet doelmatig gezien. Ook het aanleggen van netwerken die deze ondergrens wel halen kan als ondoelmatig worden aangemerkt, bijvoorbeeld als het gaat om een enclave in een veel groter wit gebied waar een NGA-netwerk wordt of is aangelegd. Het is hierom dat het vierde lid bepaalt dat Gedeputeerde Staten kunnen afwijken van het bepaalde in het derde lid onder c.
Getoetst wordt (via homes/businesses passed) of iedereen die dat wenst, kan worden aangesloten. Via homes/businesses activated wordt getoetst (op grond van contractueel vastgelegde abonnementen) of het netwerk voldoende inkomsten genereert om de investering in het netwerk terug te verdienen. Desgevraagd dient de aanvrager aan te tonen, bijvoorbeeld door het overleggen van bewijsstukken, dat er ten aanzien van de homes activated sprake is van getekende verklaringen dat na aanleg van het netwerk een of meer breedbanddiensten zullen worden afgenomen.
Het verdient aanbeveling dat de business case ook laat zien dat het voor marktpartijen aantrekkelijk is om op termijn het NGA-netwerk over te nemen.
Een beheer- en exploitatieplan is nodig om de provincie het vertrouwen te geven dat het technisch beheer van het netwerk goed geregeld is en dat daardoor het netwerk exploitabel blijft.
In een gebiedsanalyse is in ieder geval het volgende opgenomen:
een kwantitatieve en kwalitatieve opsomming (niet gelimiteerd) en geografische weergave met betrekking tot de huidige situatie omtrent Next Generation Acces in het gebied. Hierin is minimaal opgenomen het aantal huishoudens en bedrijven in wit en grijs gebied (met de definitie wat valt onder wit/grijs);
Dat de infrastructuur binnen drie jaar waarschijnlijk niet op zakelijke voorwaarden zal worden uitgerold, moet via een open publieke consultatie worden vastgesteld.
De aanvrager kan ervoor kiezen een deel van de investering te laten voorfinancieren door de toekomstige eindgebruikers/abonnees. In dat geval dient de aanvraag/business case vergezeld te gaan van een verklaring, waaruit blijkt welk bedrag door de eindgebruikers gezamenlijk wordt ingelegd.
De technische en gebruikseisen in het derde lid onder d zijn er om te bevorderen dat het netwerk verkoopbaar zal zijn en dienen ook in acht te worden genomen indien subsidie wordt verleend onder de de-minimisverordening.
De business case moet uitgaan van marktconforme abonnementsprijzen.
Bij een niet-marktconforme lening kan er sprake zijn van staatssteun. Het bedrag van de staatssteun is gelijk aan het bedrag dat volgt uit het verschil tussen de marktconforme rente (bijvoorbeeld als er geleend was bij een bank) en de rente die werkelijk is betaald. De Europese Commissie heeft een methode van referentie- en disconteringspercentages vastgesteld. Hiermee kan de steuncomponent bij deze en andere vormen van staatssteun worden berekend. De rente die op basis van deze methode wordt berekend, wordt als indicatie van de marktrente gebruikt. Leningen die tegen betere financiële voorwaarden dan die op de markt worden afgesloten, moeten in principe worden aangemeld bij de Europese Commissie ter goedkeuring. Als de lening echter 'transparant' is en het steunelement vooraf kan worden berekend zonder risicoanalyse, kan de lening met de AGVV of de de-minimisvrijstelling staatssteunproof worden gemaakt. Een formele aanmeldprocedure is dan niet nodig.
De in het eerste lid bedoelde overeenkomst van lening is een uitvoeringsovereenkomst ex artikel 4:36 Awb.
De provincie kan alleen garanties verlenen indien ze marktconform zijn. Om staatssteun te voorkomen, moeten overheden garanties verlenen onder voorwaarden die ook voor een particuliere investeerder aanvaardbaar zouden zijn. De vergoeding die de aanvrager voor de garantie moet betalen moet dus marktconform zijn.
Marktconformiteit wordt als volgt gewaarborgd:
Dit betekent dat de bankinstelling die de lening verstrekt, ook zelf een zeker risico dient te aanvaarden. Als de premies worden gebruikt, is de garantie geen staatssteun. Dit is niet verplicht. Decentrale overheden mogen ook kiezen voor lagere premies, wanneer deze marktconform zijn. De vrijhaven-premies kunnen worden gebruikt als referentie om het steunequivalent te berekenen.
Voor het mkb gelden eenvoudigere regels voor garanties. De Europese Commissie heeft 'vrijhaven-premies' geïntroduceerd om de marktconformiteit van garanties beter te kunnen bepalen. Als de decentrale overheid deze premie jaarlijks in rekening brengt bij de kredietnemer, is de garantie marktconform. Als er geen rating is, bijvoorbeeld bij startende ondernemingen, is een premie van 3,8% per jaar van toepassing.
Er wordt een uitvoeringsovereenkomst met een bank gesloten. Hierin wordt het moment waarop de garantiesubsidie ingaat en wanneer de bank de garantie kan inroepen opgenomen.
Als de provincie een lening verstrekt voor het aanleggen van een NGA-netwerk, bedingt zij in de overeenkomst van geldlening zekerheid (recht van hypotheek en pandrecht). Voor het vestigen van hypotheek is nodig dat duidelijk is waar het netwerk precies gelegen is. Daarvoor is nodig dat het netwerk, via een kaart waarop het netwerk is ingetekend, wordt ingeschreven bij het Kadaster. Om te bevorderen dat een netwerk ook daadwerkelijk wordt ingeschreven, en de provincie haar recht van hypotheek kan vestigen, kan het wenselijk zijn om de bevoorschotting te bevriezen.
Als geen beroep is gedaan op nakoming van de borgtochtovereenkomst, kan de subsidie ambtshalve, zonder dat er een aanvraag tot subsidievaststelling hoeft te worden ingediend, worden vastgesteld op nihil.
Als het te realiseren netwerk niet voldoet aan de technische specificaties en de eisen ten aanzien van het gebruik van het netwerk, zoals bedoeld in artikel 5, derde lid, wordt het netwerk geacht niet verkoopbaar te zijn. In dat geval wordt subsidie geweigerd.
Ook als de kosten van de werkzaamheden niet in een redelijke verhouding staan tot het te bereiken resultaat wordt subsidie geweigerd. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn als het gebied waarvoor de subsidie wordt gevraagd naar het oordeel van Gedeputeerde Staten onvoldoende wordt ontsloten. Teneinde een efficiënte inzet van publieke middelen te bevorderen, is het wenselijk dat de uitvoering van de plannen van lokale initiatieven om NGA-netwerken te realiseren zoveel mogelijk worden gebundeld. Als het gebied c.q. het aantal aansluitingen waarvoor een lening of garantie wordt gevraagd te klein is, wordt de investering ondoelmatig. De kosten staan dan niet in een redelijke verhouding tot het te bereiken resultaat.
Indien op voorhand duidelijk is dat het NGA-netwerk in de voorgestelde vorm niet kan worden gerealiseerd, wordt geen subsidie verleend. Dit kan zich voordoen als er geen omgevings- of aanlegvergunning kan worden verkregen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2017-2353.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.