Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 16 mei 2017, PZH-2017-590153185 (DOS-2016-0000228), tot wijziging van de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017

Gedeputeerde staten van Zuid-Holland;

 

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

 

Overwegende dat de mogelijkheden voor subsidies in de vorm van een lening voor de aanschaf van veerponten uitgebreid moeten worden om de financiering van tweedehands veerponten mogelijk te maken;

 

Besluiten:

Artikel I  

De Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

In artikel 1.1 wordt “veerproject: nieuwbouw of renovatie van een veerpont” vervangen door: veerproject: het renoveren of vervangen van een veerpont.

 

B.

Artikel 12.1, derde lid komt te luiden:

3. De activiteiten, bedoeld in het eerste lid, leiden tot een gerenoveerde of nieuwe veerpont, die zo mogelijk ook duurzaam is, of een tweedehands veerpont die aantoonbaar duurzamer is dan de huidige veerpont.

 

C.

In artikel 12.2 wordt na “- Maassluis-Rozenburg;” een onderdeel ingevoegd, luidende: - Nieuwendijk-Tiengemeten;

 

D.

Artikel 12.3 komt te luiden:

Artikel 12.3 Staatssteun

Subsidie in de vorm van een lening wordt verstrekt met toepassing van:

  • de De-minimisverordening;

  • artikel 36 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening, of

  • artikel 37 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening.

Indien de op grond van deze subsidieregeling te verstrekken gelden door middel van een aanbesteding conform de Aanbestedingswet zijn gegund en er geen sprake is van staatssteun als bedoeld in artikel 107 eerste lid van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, is het eerste lid niet van toepassing.

 

E.

Artikel 12.6 komt te luiden:

Artikel 12.6 Subsidievereisten

Onverminderd artikel 12.3 wordt, om voor subsidie in de vorm van een lening als bedoeld in artikel 12.1 in aanmerking te komen, voldaan aan de volgende vereisten:

  • de veerpont wordt gedurende het gehele jaar op werkdagen ingezet op één of meerdere veerdiensten, genoemd in artikel 12.2, die overwegend forensen en scholieren overzetten;

  • het veerproject heeft een sluitend financieringsplan dat in ieder geval bestaat uit een: investeringsplan en een plan voor de jaarlijkse aflossingen met maximaal een looptijd van de technische levensduur van de veerpont, waarin de verwachte inkomsten en uitgaven over de volledige looptijd van de lening zijn opgenomen alsmede de eventuele bijdragen van andere bestuursorganen dan Gedeputeerde Staten;

  • de veerexploitant heeft een onderhoudsplan voor de veerpont gedurende de maximale technische levensduur;

  • uit een onderzoeksrapport dat in opdracht van de veerexploitant is opgesteld door een door de Inspectie Leefomgeving en Transport erkende deskundige, blijkt dat het veerproject en het onderhoudsplan economisch-, technisch- en financieel verantwoord zijn;

  • het veerproject heeft een maatschappelijk belang, dat in ieder geval blijkt uit het overzetten van forensen en scholieren, de reductie van het aantal omrijkilometers of de reductie van uitstoot van het autoverkeer of de veerpont;

  • de motoren van de nieuwe veerpont voldoen aan de laatste geldende EU-normen of de emissie-eisen gesteld door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart en erkend door de EU-richtlijn.

  • In aanvulling op de vereisten in het eerste lid wordt bij een tweedehands veerpont voldaan aan de volgende vereisten:

  • de tweedehands veerpont verkeert technisch in goede staat en wordt indien nodig gerenoveerd, waarbij de kosten van deze renovatie worden geacht deel uit te maken van de lening ten behoeve van de aanschaf van de tweedehands veerpont;

  • de tweedehands veerpont is aantoonbaar duurzamer dan de huidige veerpont van de veerexploitant en wordt daartoe zo nodig gerenoveerd;

  • uit een onderzoeksrapport dat in opdracht van de veerexploitant is opgesteld door een door de Inspectie Leefomgeving en Transport erkende deskundige blijkt dat:

    • het casco van de tweedehands veerpont in kwalitatief goede staat is, zodat de tweedehands veerpont nog minimaal 15 jaar kan worden ingezet voor de Zuid-Hollandse veerdienst;

    • de tweedehands veerpont aantoonbaar duurzamer is dan de huidige veerpont van de veerexploitant.

F.

Artikel 12.11 komt te luiden:

Artikel 12.11 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Onverminderd artikel 12.3 en in aanvulling op de artikelen 18 en 19 van de Asv worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:

  • met toepassing van artikel 38, onderdeel c en onderdeel d, onder 2˚ van de Asv wordt in afwijking van artikel 21, eerste lid, onderdeel a van de Asv, een administratie bijgehouden en op verzoek overgelegd, van aan de activiteiten verbonden inkomsten en uitgaven als bedoeld in artikel 4:37, eerste lid, onderdeel b van de Awb;

  • de activiteit wordt uitgevoerd overeenkomstig het projectplan waarop de subsidieverlening betrekking heeft en uiterlijk voltooid op het bij de subsidieverlening bepaalde tijdstip;

  • één keer per periode van 12 maanden wordt een tussentijds voortgangsverslag over de activiteit overgelegd indien de lening € 25.000,00 of meer bedraagt en de periode van uitvoering van de activiteit meer dan 12 maanden bedraagt;

  • één keer per periode van 12 maanden wordt gedurende de looptijd van de lening een jaarrekening, waarin in ieder geval informatie wordt opgenomen waaruit het debiteurenrisico voor de provincie kan worden afgeleid, overgelegd, alsmede een opgave van het aantal overgezette passagiers, (brom)fietsen, auto’s, vrachtauto’s en bussen;

  • tenzij Gedeputeerde Staten anders bepalen wordt voor een veerproject dat leidt tot een nieuwe veerpont tot zekerheid van de terugbetaling van de lening en betaling van eventueel verschuldigde rente een recht van eerste hypotheek van 100% van de lening aan de provincie verschaft;

  • voor een veerproject dat leidt tot een gerenoveerde of tweedehands veerpont wordt tot zekerheid van de terugbetaling van de lening en betaling van eventueel verschuldigde rente een recht van hypotheek, een pandrecht of een bankgarantie van ten minste 50% van de lening aan de provincie verschaft;

  • de nieuwe, tweedehands of gerenoveerde veerpont wordt gedurende zijn maximale technische of economische levensduur door de subsidieontvanger geëxploiteerd, of, bij het opzeggen of vervallen van het veerrecht, voor overdracht aangeboden aan de nieuwe veerexploitant;

  • de in de veerpont aangebrachte duurzaamheidsvoorzieningen worden effectief toegepast gedurende de looptijd van de lening, waarover verantwoording wordt afgelegd aan Gedeputeerde Staten.

 

ARTIKEL II  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin dit besluit wordt geplaatst.

 

Den Haag, 16 mei 2017

 

Gedeputeerde staten van Zuid-Holland,

 

 

drs. J.H. Baas, secretaris

 

 

drs. J. Smit, voorzitter

Toelichting

 

Algemeen

 

Er is in Zuid-Holland behoefte om de veren te hergebruiken. Dit is mogelijk doordat het casco van een veerpont lange tijd meegaat. Na revisie van de veerpont kan deze benut worden door andere veerexploitanten die zich geen nieuwe veerpont kunnen veroorloven. Hiervoor kon tot nu toe geen lening worden verschaft, omdat het revolverend verenfonds uitgaat van nieuwe veerponten. Daarom is paragraaf 12 van de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 gewijzigd, waardoor ook tweedehands veerponten kunnen worden aangeschaft met behulp van een lening.

De tweedehands veerpont moet hierbij echt een verbetering zijn ten opzichte van de huidige veerpont, ook in bedrijfseconomisch opzicht. De tweedehands veerpont moet aantoonbaar duurzamer zijn dan de veerpont die uit de vaart wordt gehaald en technisch in goede staat zijn. Als de tweedehands veerpont niet aan bovenstaande eisen voldoet, wordt deze gerenoveerd in opdracht van de veerexploitant. De renovatie van de tweedehands veerpont maakt dan onderdeel uit van het veerproject. De tweedehands veerpont moet technisch in goede staat blijven en wordt daartoe één keer in de vijf jaar gekeurd door een erkende keuringsinstantie.

 

Bij renovatie van de veerpont gaat het om renovatie van het elektrisch systeem, het stuurwerk, de stuurhut, het interieur, de motoren of de laad- en loskleppen.

 

Voor de verduurzaming van de veerponten kunnen een of meerdere van de volgende verduurzamingsmaatregelen worden getroffen door de veerexploitant:

  • hermotorisering;

  • uitlaatgasnabehandelingsysteem;

  • gehybridiseerde aandrijving;

  • elektrische aandrijving;

  • contra roterende roerpropellers;

  • aanpassing voor gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals Gas-To-Liquids of biodiesel;

  • zonnepanelen

eventueel in combinatie met andere verduurzamingsmaatregelen als smeeroliefiltratie- en monitoringssysteem, milieuvriendelijke anti-fouling coating, die beschreven zijn in de Memo ‘Opties voor verduurzaming veerdiensten’ van CE Delft, van januari 2017.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I

 

Artikel 1.1

Bij de begripsbepalingen is het begrip “veerproject” gewijzigd, waardoor de aanschaf van een tweedehands veerpont ook als veerproject wordt beschouwd.

 

Artikel 12.1

Het begrip “veerproject” is opgenomen in de begripsbepalingen en heeft betrekking op het vervangen van de huidige veerpont door een nieuwe veerpont of een tweedehands veerpont en de renovatie van een bestaande veerpont.

 

Artikel 12.2

Toegevoegd is de veerverbinding Nieuwendijk-Tiengemeten, omdat in 2017 is gebleken dat deze veerverbinding ook voldoet aan de criteria om voor subsidie in de vorm van een lening in aanmerking te komen.

 

Artikel 12.3

Er wordt geacht geen staatssteun te zijn verleend, indien de op grond van deze subsidieregeling te verstrekken gelden door middel van een aanbesteding conform de Aanbestedingswet zijn gegund.

 

Artikel 12.6

In dit artikel zijn nu ook de aanvullende subsidievereisten voor de tweedehands veerpont weergegeven. Door wijziging van het begrip “veerproject”, wijzigen automatisch ook het eerste lid, onderdelen b en d. Voor nieuwe veerponten geldt bovendien dat deze nu ook moeten voldoen aan de laatste geldende EU-normen of de emissie-eisen gesteld door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. Dit is verwerkt in het eerste lid, onderdeel f.

 

Artikel 12.11

Voor een veerproject dat leidt tot een tweedehands veerpont wordt een zekerheidsstelling (een recht van hypotheek, een pandrecht of een bankgarantie) verschaft van ten minste 50% van de lening. Ook de tweedehands veerpont wordt gedurende zijn maximale technische of economische levensduur door de subsidieontvanger geëxploiteerd, of, bij het opzeggen of vervallen van het veerrecht, voor overdracht aangeboden aan de nieuwe veerexploitant. Daarnaast wordt met de wijziging van de regeling ook de verplichting opgelegd om de aangebrachte duurzaamheidsvoorzieningen daadwerkelijk te gebruiken.

 

 

 

 

Naar boven