Besluit van Gedeputeerde Staten, van 18 april 2017, kenmerk 01410728, tot wijziging van de Subsidieregeling economie, recreatie en toerisme Fryslân

Gedeputeerde staten van Fryslân,

 

gelet op artikel 1.3, vierde lid van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013

 

besluiten:

Artikel I

de Subsidieregeling economie, recreatie en toerisme Fryslân te wijzigen als volgt:

A.

Aan artikel 1.1 wordt een nieuw lid toegevoegd luidende:

 

  • 17.

    In paragraaf 5.7 van deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      buitengebied: het gebied in de provincie Fryslân, zoals nader gepreciseerd op de door gedeputeerde staten op 2 mei 2017 vastgestelde lijst van Stratix;

    • b.

      buitengebiedtoeslag: de door de provider aan de eindgebruiker in het buitengebied in rekening gebrachte toeslag;

    • c.

      credit rating: de mate van kredietwaardigheid, uitgedrukt met de letters A, B, C en D;

    • d.

      erkende kredietinstelling: bank, verzekeraar of pensioenfonds;

    • e.

      homes connected: de verblijfsobjecten, die tot in de meterkast met een actieve verbinding zijn aangesloten op een NGA-netwerk, maar waarover geen diensten worden afgenomen;

    • f.

      homes passed: de verblijfsobjecten die aangesloten kunnen worden op het NGA-netwerk, waarbij geldt dat het NGA-netwerk, afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden is aangelegd tot de erfgrens of de meest dichtbij zijnde openbare weg;

    • g.

      Next Generation Acces Netwerk (NGA-netwerk): geavanceerde op glasvezel gebaseerde toegangsnetwerken (FTTx) die ten minste de volgende kenmerken hebben:

      • 1°.

        zij bieden iedere abonnee betrouwbare diensten aan tegen tenminste 100 Mb/s symmetrisch via optische of gelijkwaardige technologie backhaul-verbindingen die zich voldoende dicht bij de locatie van de gebruiker bevinden om daadwerkelijk die snelheid van de dienst te waarborgen;

      • 2°.

        zij ondersteunen diverse geavanceerde digitale diensten, waaronder convergente All-IPP-diensten.

    • h.

      verblijfsobject: een verblijfsobject zoals bedoeld in artikel 1, onder q van de Wet basisadministratie adressen en gebouwen.

B.

In Hoofdstuk 5 wordt een nieuwe paragraaf ingevoegd, luidende:

 

Paragraaf 5.7 Achtergestelde lening aanleg NGA-netwerk

 

Artikel 5.7.1 Doel

De subsidie heeft als doel het binnen drie jaar realiseren van een NGA-netwerk in het buitengebied van de provincie Fryslân.

 

Artikel 5.7.2 Subsidiabele activiteit

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt voor het aanleggen van de fysieke infrastructuur en het belichten en routeren van een NGA-netwerk in het buitengebied van Fryslân.

  • 2.

    De subsidie wordt niet verstrekt voor het aanbieden van diensten over het NGA-netwerk.

 

Artikel 5.7.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan privaatrechtelijke rechtspersonen.

 

Artikel 5.7.4 Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend binnen een door gedeputeerde staten vastgesteld tijdvak.

  • 2.

    Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend door middel van een door gedeputeerde staten vastgesteld aanvraagformulier.

 

Artikel 5.7.5 Weigeringsgronden

De subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    de aanvrager geen credit rating heeft of een lagere credit rating heeft dan B;

  • b.

    de aanvrager niet middels referenties heeft aangetoond dat hij ervaring heeft op het gebied van aanleg, beheer en exploitatie van breedbandnetwerken met minimaal 5.000 breedbandaansluitingen;

  • c.

    uit de overgelegde businesscase niet blijkt dat de buitengebiedtoeslag voor financiering van de aansluitkosten gedurende tenminste dertig jaar per verblijfsobject maximaal € 15 per maand inclusief BTW is, waarbij indexatie is toegestaan conform de consumentenprijsindex;

  • d.

    het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan 50% van de totale investeringskosten;

  • e.

    het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan de lening die door de erkende kredietinstelling wordt verstrekt;

  • f.

    de aanvrager niet zelf een triple play aanbod zal leveren over het NGA-netwerk en uit een bij de aanvraag gevoegde overeenkomst niet blijkt dat minimaal één provider zijn diensten over dat netwerk wil aanbieden;

  • g.

    uit de overgelegde businesscase niet blijkt dat tenminste 90% van het buitengebied van de provincie Fryslân wordt aangesloten op het NGA-netwerk, op basis van homes passed;

  • h.

    uit de overgelegde businesscase niet blijkt dat de gemiddelde debt service coverage ratio gedurende de gehele looptijd van de lening groter is dan 1.2;

  • i.

    de aanvraag is ontvangen buiten de in artikel 5.7.4, eerste lid, bedoelde indieningstermijn, dan wel in strijd met artikel 5.7.4, tweede lid, is ingediend;

  • j.

    de aanvraag in strijd is met de op 2 mei 2017 door gedeputeerde staten vastgestelde ‘Financiële leningsvoorwaarden voor een leningfaciliteit te verstrekken door de Provincie Fryslân in het kader van Paragraaf 5.7 van de Subsidieregeling economie, recreatie en toerisme Fryslân’, waarin de minimale voorwaarden zijn opgenomen waaronder de provincie de lening zal verstrekken;

  • k.

    aanvrager zich in zijn aanvraag niet akkoord heeft verklaard met de op 2 mei 2017 door gedeputeerde staten vastgestelde ‘Financiële leningsvoorwaarden voor een leningfaciliteit te verstrekken door de Provincie Fryslân in het kader van Paragraaf 5.7 van de Subsidieregeling economie, recreatie en toerisme Fryslân’.

 

Artikel 5.7.6 Opschortende voorwaarde

  • 1.

    De subsidie wordt verstrekt onder de opschortende voorwaarde dat tussen subsidie-ontvanger en de provincie Fryslân binnen 13 weken na bekendmaking van de beschikking tot subsidieverlening een uitvoeringsovereenkomst als bedoeld in artikel 4:36 van de Algemene wet bestuursrecht is gesloten.

  • 2.

    Gedeputeerde staten kunnen besluiten de in het eerste lid genoemde periode te verlengen.

  • 3.

    In de overeenkomst als bedoeld in het eerste lid, worden onder andere een regime voor het ter beschikking stellen van de lening in delen en een regime voor betaling van rente en aflossing opgenomen, evenals afspraken met betrekking tot zekerheden en de met de erkende kredietinstelling af te sluiten crediteurenovereenkomst.

 

Artikel 5.7.7 Subsidiabele kosten

Voor zover redelijk en noodzakelijk komen voor subsidie in aanmerking alle kosten voor het uitvoeren van de in artikel 5.7.2, eerste lid, genoemde activiteit.

 

Artikel 5.7.8 De subsidie

  • 1.

    De subsidie wordt verstrekt in de vorm van een achtergestelde lening en heeft een looptijd van maximaal twintig jaar.

  • 2.

    De subsidie bedraagt maximaal de hoogte van de lening die door de erkende kredietinstelling wordt verstrekt, tot een maximum van 50% van de totale investeringskosten.

 

Artikel 5.7.9 Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 35 miljoen, voor de in artikel 5.7.4, eerste lid, bedoelde periode.

 

Artikel 5.7.10 Verdeelsystematiek

  • 1.

    Gedeputeerde staten rangschikken de voor subsidieverlening in aanmerking komende aanvragen zodanig dat een aanvraag hoger gerangschikt wordt naarmate die meer voldoet aan de volgende toetsingscriteria:

    • a.

      de financiële robuustheid van de businesscase: de mate waarin financiële tegenvallers worden opgevangen, opdat er een zo groot mogelijke zekerheid is dat het project volledig wordt gerealiseerd;

    • b.

      de mate waarin de projectorganisatie, logistiek en de inzet van aannemers bij de aanleg en vraagbundeling robuust en realistisch is;

    • c.

      de mate waarin er concrete en onderbouwde plannen zijn voor een constructieve samenwerking met lokale initiatieven;

    • d.

      de hoogte van de buitengebiedtoeslag: hoe lager de som van de buitengebiedtoeslag maal het aantal maanden dat de buitengebiedtoeslag wordt gehanteerd, hoe hoger de score;

    • e.

      de startdatum van de activiteiten: hoe eerder, op basis van homes passed, de aanleg van een substantieel deel van het NGA-netwerk start, hoe hoger de score;

    • f.

      de gereeddatum van de activiteiten: hoe eerder 90% van de aansluitingen van het totaal aantal adressen is gerealiseerd op basis van homes passed, hoe hoger de score;

    • g.

      het aantal aangesloten adressen: hoe meer adressen boven de 90% van het totaal aantal adressen wordt aangesloten op het NGA-netwerk op basis van homes passed, hoe hoger de score;

    • h.

      de mate waarin de aansluitingen boven de 90% van het totaal aantal adressen wordt aangesloten op glasvezel, op basis van homes passed; hoe meer adressen, hoe hoger de score.

  • 2.

    Ten behoeve van de rangschikking worden aan de criteria de volgende wegingsfactoren toegekend:

    • a.

      voor het in het eerste lid, onder a, genoemde toetsingscriterium: 15 punten;

    • b.

      voor het in het eerste lid, onder b, genoemde toetsingscriterium: 10 punten;

    • c.

      voor het in het eerste lid, onder c, genoemde toetsingscriterium: 25 punten;

    • d.

      voor het in het eerste lid, onder d, genoemde toetsingscriterium: 15 punten;

    • e.

      voor het in het eerste lid, onder e, genoemde toetsingscriterium: 5 punten

    • f.

      voor het in het eerste lid, onder f, genoemde toetsingscriterium: 5 punten;

    • g.

      voor het in het eerste lid, onder g, genoemde toetsingscriterium: 15 punten;

    • h.

      voor het in het eerste lid, onder h, genoemde toetsingscriterium: 10 punten.

  • 3.

    Gedeputeerde staten verstrekken uitsluitend subsidie aan de aanvrager met de hoogst gerangschikte aanvraag.

  • 4.

    Voor zover aanvragen op grond van het eerste lid even hoog zijn gerangschikt, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen bepaald door het aantal punten dat is toegekend voor de criteria als bedoeld in het eerste lid onder g en h tezamen;

  • 5.

    Indien ook na toepassing van het vierde lid, aanvragen even hoog zijn gerangschikt, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen bepaald door het aantal punten dat is toegekend voor de criteria als bedoeld in het eerste lid onder a en b tezamen;

  • 6.

    Indien ook na toepassing van het vijfde lid, aanvragen even hoog zijn gerangschikt, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door loting.

 

Artikel 5.7.11 Verplichtingen

Aan de subsidie-ontvanger worden in ieder geval de volgende verplichtingen opgelegd:

  • 1.

    Bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteit wordt voldaan aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en aan de CAO die voor de sector van toepassing is. De bij de uitvoering van het project betrokken opdrachtnemers dienen te beschikken over het binnen de sector gebruikelijke certificaat of keurmerk. Dit certificaat of keurmerk waarborgt mede dat zijn eigen personeel betaald wordt conform de wet- en regelgeving en de CAO. Desgevraagd dient de subsidie-ontvanger bewijsstukken te verstrekken waaruit blijkt dat aan deze verplichting is voldaan.

  • 2.

    De subsidie-ontvanger biedt op transparante en niet-discriminerende voorwaarden de ruimst mogelijke ontbundelde toegang op het NGA-netwerk, met bijbehorende faciliteiten.

  • 3.

    De subsidie-ontvanger start, binnen één jaar nadat aan de in artikel 5.7.6 bedoelde opschortende voorwaarde is voldaan, met de uitvoering van de activiteiten en rondt deze uiterlijk binnen drie jaar na die datum af.

  • 4.

    De subsidie-ontvanger is verplicht gedeputeerde staten te rapporteren over de inhoudelijke en financiële voortgang van het project.

 

Artikel 5.7.12 Vaststelling

  • 1.

    Uiterlijk dertien weken na afronding van het project of nadat het project uitgevoerd moet zijn, dient subsidie-ontvanger een aanvraag tot subsidievaststelling in.

  • 2.

    Bij het verzoek tot vaststelling wordt overgelegd:

    • a.

      een activiteitenverslag waaruit blijkt dat de activiteit waarvoor subsidie is verstrekt overeenkomstig het besluit tot subsidieverlening is verricht en aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan;

    • b.

      een financieel verslag, waarin in elk geval is opgenomen:

      • 1°.

        een opgave van het bedrag van de werkelijke gemaakte en betaalde kosten;

      • 2°.

        een opgave van het bedrag van de gerealiseerde opbrengsten, met inbegrip van bijdragen van derden, en een opgave van het bedrag van de gerealiseerde eigen bijdrage.

  • 3.

    De aanvrager is verplicht het financieel verslag te onderwerpen aan een onderzoek van een registeraccountant of een Accountant-Administratieconsulent ten aanzien van wie in het accountantsregister een aantekening is geplaatst als bedoeld in artikel 36, tweede lid, onderdeel i, van de Wet op het accountantsberoep.De aanvraag tot vaststelling gaat vergezeld van een controleverklaring van de onderzoeker, die ten minste bevat:

    • a.

      een vermelding op welk project het onderzoek betrekking had en welke wettelijke voorschriften en verplichtingen op dat project, in het bijzonder op de verstrekte subsidie voor dat project, toepasselijk waren;

    • b.

      een beschrijving van de reikwijdte van het onderzoek, waarin ten minste wordt vermeld welke richtlijnen voor het onderzoek in acht zijn genomen;\

    • c.

      een vermelding van de gebleken tekortkomingen naar aanleiding van het onderzoek;

    • d.

      een oordeel over de verenigbaarheid van het activiteitenverslag als bedoeld in het tweede lid, onder a, met de projectadministratie.

C.

In de toelichting bij de Subsidieregeling economie, recreatie en toerisme Fryslân, wordt na de tekst onder de kop ‘Toelichting paragraaf 5.6’, de volgende tekst ingevoegd:

 

Paragraaf 5.7 (Achtergestelde lening aanleg NGA-netwerk)

 

Inleiding

Op 25 januari 2017 hebben provinciale staten van Fryslân de nieuwe aanpak voor breedband vastgesteld. Deze nieuwe aanpak bestaat onder meer uit het verstrekken van een achtergestelde lening onder marktconforme voorwaarden van maximaal € 35 miljoen aan een marktpartij voor de aanleg van glasvezel in de buitengebieden van Fryslân. Het achtergestelde karakter van deze lening maakt dat de lening dient te worden beschouwd als een zogenaamde kredietsubsidie waarop de Subsidietitel uit de Algemene Wet bestuurs-recht van toepassing is. De voorwaarden en verplichtingen verbonden aan de lening komen terug in deze regeling. Omdat sprake is van een achtergestelde lening betekent dit dat er altijd een primaire lening van een erkende kredietinstelling noodzakelijk is.

 

Doel van de regeling

De achtergestelde lening wordt verstrekt met het in artikel 5.7.1 beschreven doel: “Het binnen drie jaar realiseren van een NGA-netwerk in het buitengebied van de provincie Fryslân”.

Wat wordt verstaan onder ‘buitengebied’, volgt uit de door Stratix opgestelde lijst met adressen. De beoordeling en de verstrekking van de achtergestelde lening wordt gebaseerd op een businescase die uitgaat van de adressen uit deze-lijst, die tegelijkertijd met de subsidieregeling wordt gepubliceerd als bijlage bij de regeling.

 

De aanvraag

Aanvragen kunnen alleen worden ingediend binnen de door gedeputeerde staten vastgestelde indieningsperiode. Het is belangrijk dat direct een volledige aanvraag wordt ingediend, voor het einde van de indieningsperiode.

Gedurende de indieningsperiode worden aanvragen niet beoordeeld op volledigheid en worden aanvragers niet in de gelegenheid gesteld hun aanvraag aan te vullen. Na de indieningsperiode worden alleen nog stukken opgevraagd die de inhoud van de aanvraag niet wijzigen, zoals een handtekening onder een stuk of andere informatie die geen betrekking heeft op inhoudelijke aspecten van de aanvraag. Andere aanvullingen, gedaan na de indieningsperiode, worden niet meer betrokken bij de beoordeling en kunnen leiden tot afwijzing van de aanvraag of een lagere rangschikking.

 

Aanvrager

Om voor de lening in aanmerking te komen moet een aanvrager voldoende kredietwaardig zijn. De aanvrager moet over een credit rating beschikken van minimaal B. Een credit rating drukt de mate van kredietwaardigheid van de aanvrager uit. Een interne bankrating wordt in dit geval ook geaccepteerd.

 

Subsidiabele activiteit

De activiteit waarvoor de achtergestelde lening wordt verstrekt, heeft betrekking op de eerste twee netwerklagen van een breedbandinfrastructuur:

Laag 1 betreft de passieve infrastructuur. De passieve laag van een netwerk refereert aan de fysieke infrastructuur zoals de mantelbuizen, (onbelichte) glasvezelbekabeling en technische ruimten (Points of Presence, POP’s).

Laag 2 betreft de actieve infrastructuur. Deze laag bestaat uit schakelapparatuur in de technische ruimten (POP’s) en netwerkapparatuur bij de klanten. Deze laag zorgt voor activering van het passieve netwerk, dus om het belichten en routeren van het netwerk.

 

Niet subsidiabel

De te verstrekken lening heeft geen betrekking op de zogenaamde laag 3, de laag die applicaties en content omvat die over de actieve laag worden aangeboden, zoals TV, internet en bellen, maar mogelijk ook zakelijke diensten.

 

Specificaties passieve en actieve infrastructuur

Het moet gaan om een Next Generation Access Network, gebaseerd op glasvezelverbindingen tot aan de woning (Fiber-to-the-Home), geschikt om de eindgebruiker een internetsnelheid ten minste 100 Mb/s symmetrisch te kunnen leveren.

 

Dekkingsgebied

Minimaal 90% van het buitengebied van de provincie Fryslân moet op het netwerk worden aangesloten op basis van Homes Passed. Homes Passed wil zeggen dat bij de verblijfseenheden die aangesloten kunnen worden op het glasvezelnetwerk, dit netwerk is aangelegd tot de erfgrens of de meest dichtstbijzijnde openbare weg. Dit laatste is afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden. De aanbieder moet een lijst van adressen aanleveren (postcode/huisnummer) waaruit blijkt dat ten minste 90% van het buitengebied wordt ontsloten.

 

Openheid

Om de eindgebruikers in het buitengebied een gelijkwaardig aanbod van diensten te kunnen doen als gebruikers in andere gebieden moet de subsidie-aanvrager door middel van een overeenkomst aantonen dat ten minste één provider een triple play aanbod over het glasvezelnetwerk aan zal bieden. Dit is het minimale aanbod. Om het keuzeaanbod zo groot mogelijk te maken moeten alle aanbieders van internetdiensten toegang tot het netwerk krijgen. Daarom geldt de verplichting om te voldoen aan redelijke verzoeken tot het leveren van ontbundelde toegang en bijbehorende faciliteiten. Deze verplichting heeft betrekking op ontbundelde toegang tot het glasvezelaansluitnetwerk (ODF-toegang FttH). De te leveren toegang vindt plaats op basis van transparantie en non-discriminatie. Dit betekent onder andere dat de eigenaar van het netwerk derde partijen onder dezelfde voorwaarden toegang moet geven tot het netwerk als die gelden voor de eigen dienstenaanbieder en dat deze voorwaarden helder en transparant zijn. De hoogte van het tarief voor ODF-toegang is maximaal het tarief dat conform ACM-regulering van toepassing is voor vergelijkbare dienstverlening.

 

De subsidie (artikel 5.7.8)

Ter voorkoming van misverstand wordt opgemerkt dat het verlenen van subsidie niet impliceert dat de provincie geheel of gedeeltelijk instemt met, of geacht moet worden te hebben ingestemd met het voorstel van de bij de aanvraag gevoegde crediteurenovereenkomst. De provincie heeft na verlening van de subsidie alle vrijheid om met de desbetreffende erkende kredietinstelling te onderhandelen over de inhoud van de crediteurenovereenkomst.

 

Verdeelsystematiek (artikel 5.7.10)

Uit artikel 5.7.10 van de regeling volgt op welke wijze gedeputeerde staten bepalen aan wie de lening wordt verstrekt. Er wordt alleen gerangschikt onder de aanvragen die voor subsidie in aanmerking zouden kunnen komen. Aanvragen waarop bijvoorbeeld een weigeringsgrond van toepassing is, worden dus niet beoordeeld door de beoordelingscommissie en niet gerangschikt.

De criteria waarop wordt gewogen en op basis waarvan wordt gerangschikt, staan in het eerste lid van artikel 5.7.10. Bij de beoordeling van het criterium onder a (financiële robuustheid businesscase) zullen onder andere de volgende elementen worden betrokken:

  • de hoogte van de gevraagde achtergestelde lening;

  • de hoogte van het ingebrachte eigen vermogen;

  • de zekerheden die op de lening worden gegeven;

  • de hoogte van de debt service coverage ratio (DSCR);

  • aantoonbare en herleidbare financiële ruimte om tegenvallers in de bussinesscase op te vangen;

  • en het door de aanvrager overgelegde voorstel voor een crediteurenovereenkomst tussen de erkende kredietinstelling en de provincie.

 

Voor het criterium onder b (projectorganisatie, logistiek en inzet van aannemers) spelen bij de beoordeling onder andere de volgende elementen een rol:

  • de duurzame personele inzet-capaciteit;

  • de in de businesscase opgenomen risicoanalyse, inclusief risico-mitigerende factoren;

  • een robuuste, financieel gezonde organisatie met voldoende investeringscapaciteit.

 

Het criterium onder c (lokale initiatieven) wordt onder andere beoordeeld op de volgende elementen:

  • de toelichting op en illustratie van de wijze waarop de samenwerking wordt vormgegeven;

  • intentieverklaringen die ingaan op samenwerking tussen partijen.

 

De beoordeling van de criteria genoemd onder d tot en met h behoeft geen nadere toelichting.

 

De maximaal per toetsingscriterium toe te kennen punten staan in het tweede lid van artikel 5.7.10. Er kunnen bij de beoordeling in totaal maximaal 100 punten worden toegekend aan een aanvraag.

Gedeputeerde staten verstrekken de lening alleen aan de aanvrager met de hoogst gerangschikte aanvraag. De lager gerangschikte aanvragen worden geweigerd, ook al is het subsidieplafond nog niet bereikt.

In het vierde lid van artikel 5.7.10 staat op welke manier rangschikking plaatsvindt, indien aan aanvragen in eerste instantie evenveel punten zijn toegekend. Indien ook dat niet leidt tot een hoogst gerangschikte aanvraag, staat in het vijfde lid op welke manier in dat geval wordt bepaald welke aanvraag het hoogst gerangschikt wordt. Mocht ook toepassing van het vijfde lid niet leiden tot een hoogst gerangschikte aanvraag, dan wordt op grond van het zesde lid geloot tussen de dan nog even hoog gerangschikte aanvragen.

 

Verplichtingen (artikel 5.7.11)

Het niet voldoen aan een of meer van de verplichtingen in dit artikel heeft tot gevolg dat dit kan leiden tot intrekking of ten nadele van de subsidie-ontvanger wijzigen van de subsidieverlening en/of tot een lagere vaststelling (volgens artikel 4:48 resp. 4:46 van de Awb).

 

Lening

De Europese Commissie heeft geoordeeld dat zij een rentepercentage voor een achtergestelde lening als marktconform beschouwt, wanneer deze gebaseerd is op de matrix uit de ‘Mededeling van de Commissie over de herziening van de methode waarmee de referentie- en disconteringspercentages worden vastgesteld’ (2008/C 14/02). Voor de achtergestelde lening wordt een renteopslag gehanteerd van één ratingcategorie lager dan die voor een concurrente lening.

Met andere woorden: voor een achtergestelde lening met een rating BBB en een normale zekerheid, moet in plaats van een opslag van 100 punten, een opslag van 220 punten gehanteerd worden (deze opslag correspondeert met de opslag voor een concurrente lening aan een onderneming met rating BB en een normale zekerheid).

Daar waar de stijging van de opslagen voor een lagere categorie rating steeds dezelfde is als voor een lagere categorie zekerheid kan betoogd worden dat voor een onderneming met een rating CCC en een hoge zekerheid, een achtergestelde lening een renteopslag zal moeten hebben van 650 en voor een dergelijke onderneming bij een lage zekerheid een renteopslag van 1000.

De tabel in de Mededeling geeft geen oplossing voor achtergestelde leningen aan ondernemingen met een rating CCC en een lage zekerheid. De marktconformiteit van een achtergestelde lening onder die omstandigheden moet ook sterk betwijfeld worden omdat het restitutierisico dan zeer hoog is. Om deze reden vragen wij minimaal een B rating en is het daar niet aan voldoen ook als weigeringsgrond opgenomen.

 

Opslagen voor leningen in basispunten

Ratingcategorie

Zekerheidstelling*

Hoog

Normaal

Laag

Zeer goed (AAA-A)

60

75

100

Goed (BBB)

75

100

220

Bevredigend (BB)

100

220

400

Zwak (B)

220

400

650

Slecht/Financiële moeilijkheden (CCC en lager)

400

650

1000

* Zekerheden

  • -

    Hoog: 70% of meer

  • -

    Normaal: tussen 69% en 41%

  • -

    Laag: 40% of minder

 

Leningsovereenkomst

De subsidie in de vorm van een achtergestelde lening onder marktconforme voorwaarden wordt vertrekt onder de opschortende voorwaarde dat met de subsidie-ontvanger een leningsovereenkomst wordt gesloten. Een opschortende voorwaarde is een toekomstige onzekere gebeurtenis. De beschikking waarbij de subsidie wordt verleend krijgt pas rechtswerking als aan de voorwaarde om een leningsovereenkomst te sluiten is voldaan. In de leningsovereenkomst worden tussen de subsidie-ontvanger en de provincie onder andere afspraken vastgelegd over een regime van aflossing en betaling van rente, over zekerheden en over de met de erkende kredietinstelling te sluiten crediteurenovereenkomst. De lening wordt in tranches ter beschikking gesteld, gekoppeld aan de inhoudelijke en financiële voortgang van het project.

 

Hoogte van de lening

Voor de achtergestelde lening onder marktconforme voorwaarden is een maximumbedrag beschikbaar van € 35 miljoen. Dit bedrag is als subsidieplafond vastgelegd. Dat wil niet zeggen dat ook daadwerkelijk € 35 miljoen als subsidie zal worden verstrekt. De subsidie bedraagt namelijk maximaal de hoogte van de lening die door de erkende kredietinstelling wordt verstrekt en kan maximaal 50% van de totale investeringskosten zijn. Er gelden dus als het ware drie plafonds: nooit meer dan de helft van de investeringskosten, nooit meer dan het bedrag dat de kredietinstelling verstrekt en een absoluut maximum van € 35 miljoen.

Artikel II

 

dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij is geplaatst.

Naar boven