Wijziging Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum

Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 9 maart 2017, kenmerk VV/2017000794, team Verkeer en Vervoer, tot bekendmaking van het besluit van Provinciale Staten inzake wijziging van het Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum

 

 

Gedeputeerde Staten maken bekend dat door Provinciale Staten in hun vergadering van 8 maart 2017 is vastgesteld hetgeen volgt.

 

 

Besluit I-1:

 

 

gelet op de Wet luchtvaart, het Besluit Burgerluchthavens, de Regeling burgerluchthavens, de Regeling Veilig gebruik luchthavens en andere terreinen, de Beleidsnota luchtvaart Drenthe en de door Provinciale Staten van Drenthe op 29 mei 2013 vastgestelde paragraaf 3.2. van de Luchtvaartverordening Drenthe: Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV te Emmer-Compascuum;

 

overwegende dat:

 

  • een nieuwe afbakening van de in- en uitvliegruimte voor Heli Holland gewenst is, zodat de vliegveiligheid voor het gehele in- en uitvlieggebied van Heli Holland kan worden gegarandeerd en tevens eventuele plaatsing van windturbines in de omgeving van de luchthaven mogelijk is;

  • er sprake is van wijziging van de beperkingengebieden als gevolg van de gewijzigde in- en uitvliegruimte en de wettelijk vereiste toepassing van nieuwe wet- en regelgeving;

  • er geen sprake is van wijziging van activiteiten en er daarmee geen sprake is van nieuwe gevolgen voor het milieu;

 

 

BESLUITEN:

 

 

Paragraaf 3.2. Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV Emmer-Compascuum van de Luchtvaartverordening Drenthe te vervangen door paragraaf 3.2. Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV Emmer-Compasuum zoals opgenomen in de bijlage 1 bij dit besluit.

 

Provinciale Staten voornoemd,

 

J.J. Baltes, vicevoorzitter

mevrouw mr. drs. G.V. Buissink, griffier

 

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

namens dezen,

 

A. de Vries,

teamleider Verkeer en Vervoer

 

 

 

Uitgegeven 20 april 2017

 

Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV Emmer-Compascuum

 

Leeswijzer Luchthavenbesluit

 

Het Luchthavenbesluit bestaat uit vier delen:

(De onderdelen 2, 3 en 4 van deze verordening bestaan uit kaarten en onderliggende notities. Deze zijn niet in deze publicatie van de verordening opgenomen en kunnen op aanvraag bij de provincie Drenthe (post@drenthe.nl )worden verstrekt.)

 

1. De verordeningsartikelen met toelichting.

Artikel 3.2.1. tot en met 3.2.5 met artikelsgewijze toelichting. (De nummering begint bij 3.2. omdat het Luchthavenbesluit ingevoegd wordt in de Luchtvaartverordening Drenthe, paragraaf 3.2.);

2. De kaarten

De bijlagen A tot en met G zijn de bijbehorende kaarten van het Luchthavenbesluit en komen overeen met de kaarten met dezelfde benaming in bijlage H en I;

3. De onderliggende notities (de berekeningen)

Bijlage H is het rapport van bureau Nooitgedagt. Dit rapport geef de hoogtebeperkingen van Heli Holland in relatie tot de planning van windturbines van de gemeente Emmen aan met behulp van de meest actuele regelgeving op dit gebied. Het rapport geldt als basis voor hoe er straks zal worden omgegaan met de afstanden tussen de helihaven en de te plaatsen windturbines. De bijlage I bevat de door bureau Adecs Airinfra gemaakte milieuberekeningen en de daaruit voortvloeiende m.e.r.-beoordeling.

4. Het m.e.r.-beoordelingsbesluit is als Bijlage J toegevoegd.

Dit geeft aan dat er geen MER nodig is bij het aangepaste Luchthavenbesluit.

 

Deel 1

De verordeningsartikelen met toelichting

 

Paragraaf 3.2 Luchthavenbesluit Heli Holland Airservice BV Emmer-Compascuum

 

Paragraaf 3.2.1 Algemeen

 

Artikel 3.2.1.1 Begripsbepalingen

In dit Luchthavenbesluit wordt verstaan onder de Wet: de Wet luchtvaart.

 

Paragraaf 3.2.2 Aanduiding luchthaven

 

Artikel 3.2.2.1 Locatieaanduiding

Dit Luchthavenbesluit is van toepassing op de helikopterluchthaven van Heli Holland Airservice BV, gelegen aan het Kanaal Z.Z. 3, 7881 NB Emmer-Compascuum, kadastraal gemeente Emmen, Sectie AB, nummer 74 en 75 (twee percelen) zoals aangegeven op de kaarten in Bijlage A1 en A2.

 

Artikel 3.2.2.2 Aanduiding helikopterlandingsplaats

De start- en landingsplaats bevinden zich op de coördinaten 52° 48” 12’ N, 6° 57” 25’ E. In het rijksdriehoekstelsel (RD) komt dit overeen met een x-coördinaat 260875 en een y-coördinaat 536274 zoals aangegeven op de kaarten in de bijlagen A1 en A2.

 

Paragraaf 3.2.3 Voorwaarden luchthaven

 

Artikel 3.2.3.1 Luchthavenluchtverkeer

a. Op de luchthaven is uitsluitend helikopterluchtverkeer toegestaan.

b. De exploitant laat op de luchthaven luchthavenluchtverkeer toe zolang de daardoor veroorzaakte geluidsbelasting niet tot een overschrijding leidt van de in artikel 3.2.3.2 opgenomen grenswaarde.

 

Artikel 3.2.3.2 Handhavingspunt

De ligging van het handhavingspunt, bedoeld in artikel 8 van het Besluit burgerluchthavens en zoals aangegeven op de kaart in Bijlage B. De grenswaarde voor de geluidsbelasting op dat punt is opgenomen in onderstaande tabel.

Ligging en grenswaarde in het handhavingspunt

Ligging

X-coördinaat

Y-coördinaat

MTGLden (dB(A))

Handhavingspunt

260.841

536.369

67

 

Artikel 3.2.3.3 Openstellingstijden

De luchthaven wordt opengesteld voor helikopterluchtverkeer gedurende de daglichtperiode. Het gebruik vindt plaats in overeenstemming met de zichtvliegvoorschriften bedoeld in hoofdstuk 3, afdeling 3, van het Luchtverkeersreglement. Het staat de exploitant vrij om de openstellingstijden van de luchthaven verder te beperken.

 

Artikel 3.2.3.4 Gebruiksjaar

Het gebruiksjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

 

Paragraaf 3.2.4 Regels omtrent de ruimtelijke indeling

 

Artikel 3.2.4.1 Luchthavengebied

Het luchthavengebied als bedoeld in artikel 8.47 van de Wet wordt vastgesteld voor het gebied zoals aangegeven in Bijlage A2.

 

Artikel 3.2.4.2 Beperkingengebieden

a. De contouren ter aanduiding van het 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risico, de geluidscontour van 48 dB(A) Lden, de geluidscontour van 56 dB(A) Lden, de geluidscontour van 70 dB(A) Lden, het gebied met hoogtebeperkingen en de contouren ter aanduiding van de veiligheidsgebieden zijn aangegeven in de Bijlagen C, D , E en F.

b. Als beperkingengebieden als bedoeld in artikel 8.47 van de Wet worden vastgesteld:

  • 1. het gebied dat gelegen is binnen de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risico-contouren als bedoeld in artikel 9, onder a van het Besluit burgerluchthavens zoals aangegeven in Bijlage C;

  • 2. het gebied dat gelegen is binnen de geluidscontour van 56 dB(A) Lden als bedoeld in artikel 9, onder c, van het Besluit burgerluchthavens zoals aangegeven in Bijlage D;

  • 3. het gebied dat gelegen is tussen de geluidscontour van 56 dB(A) Lden onder C en de geluidscontour van 48 dB(A) Lden zoals bedoeld in artikel 9, onder respectievelijk C en B van het Besluit burgerluchthavens en zoals aangegeven in Bijlage D;

  • 4. het gebied met hoogtebeperkingen (obstakelvrije zones), als bedoeld in artikel 9, onder f, van het Besluit burgerluchthavens zoals aangegeven in Bijlage E1 en E2;

  • 5. het gebied binnen de contouren ter aanduiding van de veiligheidsgebieden als bedoeld in artikel 9, onder e, van het Besluit burgerluchthavens zoals aangegeven in Bijlage F.

 

Artikel 3.2.4.3 Afweging in beperkingengebied

Het tweede, derde en vierde lid van artikel 12 van het Besluit burgerluchthavens zijn van overeenkomstige toepassing op het beperkingengebied, als bedoeld in artikel 3.2.4.2, lid b, sub 3, dat is gelegen tussen de geluidscontour van 56 dB(A) Lden en de geluidscontour van 48 dB(A) Lden.

 

Paragraaf 3.2.5 Slotbepaling

 

Artikel 3.2.5.1 Citeertitel

Dit Luchthavenbesluit kan worden aangehaald als Luchthavenbesluit Heli Holland Emmer-Compascuum.

 

TOELICHTING ARTIKELSGEWIJS

 

Artikel 3.2.1.1  

Dit artikel beschrijft de luchthaven waarop dit Luchthavenbesluit van toepassing is.

 

Artikel 3.2.2.2  

Dit artikel beschrijft de ligging van de start- en landingsplaats van de helihaven. De ligging van de landingsplaats dient in overeenstemming met het Luchthavenbesluit in het Aeronautical Information Publication (AIP) te worden opgenomen.

In de berekeningen van de grenswaarde en de contouren zijn de in dit artikel genoemde coördinaten gebruikt en deze zullen ook gebruikt worden voor handhavingsberekeningen.

 

Artikel 3.2.3.2  

Met dit artikel wordt het handhavingspunt vastgelegd. Hiermee wordt de grenswaarde vastgelegd die de gebruiksruimte van de luchthaven bepaalt.

De invoergegevens die gebruikt zijn voor de berekening zijn vastgelegd in het 'Rapport Milieuberekeningen Helihaven Emmer-Compascuum' (Bijlage I).

Omdat er geen registratie plaatsvindt hoe het luchtverkeer zich verdeelt over de sector, volstaat het om slechts één handhavingspunt te gebruiken.

 

Artikel 3.2.4.2  

Dit artikel legt de minimale wettelijke beperkingengebieden vast. Beperkingen gelden krachtens de Wet voor de gebieden binnen de geluidscontouren van 70 en 56 dB(A) Lden. Op grond van artikel 8.47, tweede lid, juncto 8.5, vierde lid, van de Wet mogen het luchthavengebied en het beperkingengebied elkaar niet overlappen. De beperkingen gelden daardoor alleen voor zover deze buiten het luchthavengebied liggen. Omdat de contour van 70 dB(A) Lden binnen het luchthavengebied valt, wordt het gebied binnen deze contour niet als beperkingengebied vastgesteld.

Hetzelfde geldt voor het gebied binnen de contouren van de veiligheidsgebieden.

 

Beperkingen gelden ook voor het gebied dat is gelegen binnen de 10-5 en de 10-6-plaatsgebonden risico-contour en het gebied met hoogtebeperkingen.

 

In het Besluit burgerluchthavens zijn de beperkingen nader ingevuld.

 

Gedeputeerde Staten (GS) kunnen voor bepaalde ruimtelijke initiatieven een verklaring van geen bezwaar afgeven. Gelet op artikel 8.49, eerste lid, van de Wet, mogen GS deze verklaring pas afgeven nadat de minister van Infrastructuur en Milieu heeft verklaard dat het veilig gebruik van het luchtruim door deze initiatieven niet wordt geschaad.

 

Artikel 3.2.4.3  

In het gebied tussen de 48 dB(A) Lden-en 56 dB(A) Lden-contour dient een afweging door het bevoegd gezag van de luchthaven te worden gemaakt over de ruimtelijke ontwikkeling van dat gebied. Met dit artikel wordt vastgelegd dat in dit gebied dezelfde beperkingen gelden als in het gebied binnen de direct naastliggende geluidscontour van 56 dB(A) Lden.

 

Artikel 3.2.5.1  

Dit Luchthavenbesluit treedt niet in werking dan nadat van de minister van Infrastructuur en Milieu een verklaring van veilig gebruik luchtruim is verkregen.

Op grond van de artikelen 8.47 en 8.8 van de Wet moeten bij de vaststelling van een bestemmingsplan de beperkingengebieden uit het Luchthavenbesluit in acht worden genomen. Indien het bestemmingplan op deze onderdelen niet in overeenstemming is met het Luchthavenbesluit, geldt de laatstgenoemde als voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening. De gemeenteraad is op grond van artikel 8.8, lid 3, van de Wet verplicht om binnen een jaar nadat het besluit in werking is getreden het bestemmingsplan overeenkomstig het Luchthavenbesluit vast te stellen.

 

Naar boven